Auto Elektrische wagens

De enyaq is nu al wachten tot mei 2022 voor levertijd. Ik denk dat er komend jaar heel veel EV's gaan bijkomen in het straatbeeld (tenzij er echt heel weinig gemaakt worden per maand ofzo).
Ik begin de Enyaq, ID.3 en ID.4 steeds vaker in het straatbeeld te zien.
Enyaq is blijkbaar vooral lang wachten als je bepaalde opties hebt zoals de HUD, problemen met levering en voorraad.
 
Ha, misschien ga ik ook iets te kort door de bocht dan. Ja, sleutelhanger, USB-C kabeltje, dat kuiskitje en die spray om uw scherm te kuisen. Die plooibox en kofferrandbeschermer, nope.
Wel, zoveel mist ge niet. Ne curver bak van de collect & go is maar 5 euro statiegeld :unsure:
Ik kreeg hier ... Helemaal niks eigenlijk.
Was ook wel ophalen in volle Corona, dus was zo contactloos mogelijk.
'k Had ervan gehoord. Hier was het bij sommige nog net niet me den aftrekker de sleutel over den toog geschoven.
Enyaq is blijkbaar vooral lang wachten als je bepaalde opties hebt zoals de HUD, problemen met levering en voorraad.
Quasi elke: chip tekort. Sommige processors ga je tot 7 maand mogen wachten.
 
'k Had ervan gehoord. Hier was het bij sommige nog net niet me den aftrekker de sleutel over den toog geschoven.
Ik heb mijn wagen opgehaald in november, alle winkels waren toen gesloten. Dat was dus echt no-contact handover. Ik moest een Qr code downloaden op de GSM, die laten scannen, en zo ging er een locker open waar alle documenten inzaten en ook de twee kaarten. Ik heb zelfs niemand gezien :cool:
 
Net een ritje met de Audi etron gedaan, interieur is toch zeer degelijk.

Had geen spiegels maar van die camera's, voor mensen die zouden twijfelen. Neem het niet!!
 
Net een ritje met de Audi etron gedaan, interieur is toch zeer degelijk.

Had geen spiegels maar van die camera's, voor mensen die zouden twijfelen. Neem het niet!!
Vanaf die prijsklasse mag je het wel zeer degelijk noemen denk ik? Heeft wel een knap exterieur.
Collega heeft er ook een maar die range is toch echt wel laag, redelijk wat centen en dan maar dit terugkrijgen? Ik zou het niet doen.
 
Fastned snelladers op E19 in Machelen zijn blijkbaar operationeel... reed daar vandaag langs en zag er een e-golf staan
 
Gisteren naar Zuid Frankrijk gereden met de iX3. Had ongeveer 850km te doen. Zoals verwacht was het druk op de weg. Wel duidelijk dat er toch nog veel werk voor de boeg is...

Gereden via: Lille - Reims - Troyes - Dojon - Lyon - Valence.

De bovenkant van Frankrijk is dunbezaaid met snelladers en hier had ik het meeste schrik voor. Na ~140km gestopt aan een 50kW snellader. Slechts één aansluitpunt maar gelukkig beschikbaar. Deze was trouwens wel gratis. Hier ongeveer een uur moeten laden om mijn tweede geplande lader te halen. (~35 kWh geladen volgens de app) Niet echt een probleem want rustig ontbijt genomen, koffietje gedronken... Twee keer stoppen voor kortere tijd had ook gekund maar telkens slechts één laadpunt 50kW dus als die bezet zijn heb je een probleem. Op Chargemap stond de lader die ik heb gebruikt als defect maar werkte terug volgens de comments. De eventuele tweede 50kW die ik in gedachten had (zonder de autoroute te verlaten) bleek sinds een paar dagen wel echt buiten gebruik. Snellere laders (Ionity) waren op ~50km omweg dus dan beter wat langer aan deze tragere lader.

Tweede geplande lader was 320km verder. Rustig aan 120km/u naartoe gereden en aangekomen met 7%, batterij over. Ik moest hier dus echt wel laden. Ook weer nagekeken op Chargemap en er waren slechts 2 van de 5 Ionity laders werkend (4x350kW en 1x50kW). Bij het aankomen stonden twee wagens te laden en inderdaad, alle andere punten waren HS (hors service). Praatje geslaan en na 5 minuten vertrok één van de twee en kon ik laden. Hier in ~35 min naar 85% geladen. (~55kWh volgens app)
Bij het vertrekken stonden 4 wagens te wachten. Dus precies wel geluk gehad.

Volgende stop was gepland op ~170km verder dus hier aan 130km/u naartoe gereden zonder problemen. 4 Ionity laders die allemaal bezet waren en twee auto's aan het wachten. Na een 20 min kon ik starten met laden. Hier 30min gfeladen (~43kWh volgens app). Bij het wegrijden stond ook weer iemand te wachten.

Daarna tot de bestemming gereden met nog 100km over (30%). Laatste stuk veel file maar omrijden was geen optie. Hier ook best wel veel tijd door verloren. Voelt gewoon stom om bewust naar een file te rijden omdat je geen andere optie meer hebt of zou moeten aan de kant gaan staan om je alternatief nauwkeurig te plannen (hoe ver kan ik? , waar zou ik eventueel kunnen bijladen? en werken de laders wel? ).

Het werkt dus wel maar we zijn 4u uur later aangkomen dan onze vrienden die hetzelfde uur zijn vertrokken. Wij gingen sowieso iets meer en langer gestopt zijn als hen maar zo lang nu ook telkens niet. En ook de file hadden we kunnen vermijden en 2u gewonnen alweer.

Als er volgend jaar zoveel extra full EV op de weg zullen zijn, dan overweeg ik dergelijke trip niet eens meer of er moet veel veranderen aan de infrastructuur.
 
Gisteren naar Zuid Frankrijk gereden met de iX3. Had ongeveer 850km te doen. Zoals verwacht was het druk op de weg. Wel duidelijk dat er toch nog veel werk voor de boeg is...

Gereden via: Lille - Reims - Troyes - Dojon - Lyon - Valence.

De bovenkant van Frankrijk is dunbezaaid met snelladers en hier had ik het meeste schrik voor. Na ~140km gestopt aan een 50kW snellader. Slechts één aansluitpunt maar gelukkig beschikbaar. Deze was trouwens wel gratis. Hier ongeveer een uur moeten laden om mijn tweede geplande lader te halen. (~35 kWh geladen volgens de app) Niet echt een probleem want rustig ontbijt genomen, koffietje gedronken... Twee keer stoppen voor kortere tijd had ook gekund maar telkens slechts één laadpunt 50kW dus als die bezet zijn heb je een probleem. Op Chargemap stond de lader die ik heb gebruikt als defect maar werkte terug volgens de comments. De eventuele tweede 50kW die ik in gedachten had (zonder de autoroute te verlaten) bleek sinds een paar dagen wel echt buiten gebruik. Snellere laders (Ionity) waren op ~50km omweg dus dan beter wat langer aan deze tragere lader.

Tweede geplande lader was 320km verder. Rustig aan 120km/u naartoe gereden en aangekomen met 7%, batterij over. Ik moest hier dus echt wel laden. Ook weer nagekeken op Chargemap en er waren slechts 2 van de 5 Ionity laders werkend (4x350kW en 1x50kW). Bij het aankomen stonden twee wagens te laden en inderdaad, alle andere punten waren HS (hors service). Praatje geslaan en na 5 minuten vertrok één van de twee en kon ik laden. Hier in ~35 min naar 85% geladen. (~55kWh volgens app)
Bij het vertrekken stonden 4 wagens te wachten. Dus precies wel geluk gehad.

Volgende stop was gepland op ~170km verder dus hier aan 130km/u naartoe gereden zonder problemen. 4 Ionity laders die allemaal bezet waren en twee auto's aan het wachten. Na een 20 min kon ik starten met laden. Hier 30min gfeladen (~43kWh volgens app). Bij het wegrijden stond ook weer iemand te wachten.

Daarna tot de bestemming gereden met nog 100km over (30%). Laatste stuk veel file maar omrijden was geen optie. Hier ook best wel veel tijd door verloren. Voelt gewoon stom om bewust naar een file te rijden omdat je geen andere optie meer hebt of zou moeten aan de kant gaan staan om je alternatief nauwkeurig te plannen (hoe ver kan ik? , waar zou ik eventueel kunnen bijladen? en werken de laders wel? ).

Het werkt dus wel maar we zijn 4u uur later aangkomen dan onze vrienden die hetzelfde uur zijn vertrokken. Wij gingen sowieso iets meer en langer gestopt zijn als hen maar zo lang nu ook telkens niet. En ook de file hadden we kunnen vermijden en 2u gewonnen alweer.

Als er volgend jaar zoveel extra full EV op de weg zullen zijn, dan overweeg ik dergelijke trip niet eens meer of er moet veel veranderen aan de infrastructuur.
Hier heb ik idd wel het meeste schrik voor.
 
Als er volgend jaar zoveel extra full EV op de weg zullen zijn, dan overweeg ik dergelijke trip niet eens meer of er moet veel veranderen aan de infrastructuur.
op een jaar tijd? Daarop verwacht ik geen drastische verbeteringen. Sterker nog ik verwacht een stijgende trend van ongemak omdat de laders die er zijn heel lustig gaan gebruikt worden waardoor ze vaker buiten dienst gaan zijn omdat ze kapot zijn.
 
Wat een horror verhaal. Zit hier met een dochter dus no way dat we ons daaraan zullen wagen in de drukste periodes van het jaar.

Zal voor de autovakantie in de zomer volgend jaar dus ruilen met een ICE collega worden.

Heb je a better routeplanner gebruikt?
 
op een jaar tijd? Daarop verwacht ik geen drastische verbeteringen. Sterker nog ik verwacht een stijgende trend van ongemak omdat de laders die er zijn heel lustig gaan gebruikt worden waardoor ze vaker buiten dienst gaan zijn omdat ze kapot zijn.
Op een jaar tijd kan er veel hoor, Total is bezig in Frankrijk met hun eigen snellaadnetwerk uit te bouwen met laders van 350KW.

Het probleem is dat je in de zomer, en dan vooral de zwarte weekenden, met zo een piek zit dat dit nooit opgevangen kan worden met de huidige infrastructuur. Tenzij men laadstations zet die voor het hele jaar 99% ongebruikt blijven en enkel renderen in die drukke weekends. Zou economisch een domme zet zijn en zie ik niet snel gebeuren.
 
Gisteren naar Zuid Frankrijk gereden met de iX3. Had ongeveer 850km te doen. Zoals verwacht was het druk op de weg. Wel duidelijk dat er toch nog veel werk voor de boeg is...

Gereden via: Lille - Reims - Troyes - Dojon - Lyon - Valence.

De bovenkant van Frankrijk is dunbezaaid met snelladers en hier had ik het meeste schrik voor. Na ~140km gestopt aan een 50kW snellader. Slechts één aansluitpunt maar gelukkig beschikbaar. Deze was trouwens wel gratis. Hier ongeveer een uur moeten laden om mijn tweede geplande lader te halen. (~35 kWh geladen volgens de app) Niet echt een probleem want rustig ontbijt genomen, koffietje gedronken... Twee keer stoppen voor kortere tijd had ook gekund maar telkens slechts één laadpunt 50kW dus als die bezet zijn heb je een probleem. Op Chargemap stond de lader die ik heb gebruikt als defect maar werkte terug volgens de comments. De eventuele tweede 50kW die ik in gedachten had (zonder de autoroute te verlaten) bleek sinds een paar dagen wel echt buiten gebruik. Snellere laders (Ionity) waren op ~50km omweg dus dan beter wat langer aan deze tragere lader.

Tweede geplande lader was 320km verder. Rustig aan 120km/u naartoe gereden en aangekomen met 7%, batterij over. Ik moest hier dus echt wel laden. Ook weer nagekeken op Chargemap en er waren slechts 2 van de 5 Ionity laders werkend (4x350kW en 1x50kW). Bij het aankomen stonden twee wagens te laden en inderdaad, alle andere punten waren HS (hors service). Praatje geslaan en na 5 minuten vertrok één van de twee en kon ik laden. Hier in ~35 min naar 85% geladen. (~55kWh volgens app)
Bij het vertrekken stonden 4 wagens te wachten. Dus precies wel geluk gehad.

Volgende stop was gepland op ~170km verder dus hier aan 130km/u naartoe gereden zonder problemen. 4 Ionity laders die allemaal bezet waren en twee auto's aan het wachten. Na een 20 min kon ik starten met laden. Hier 30min gfeladen (~43kWh volgens app). Bij het wegrijden stond ook weer iemand te wachten.

Daarna tot de bestemming gereden met nog 100km over (30%). Laatste stuk veel file maar omrijden was geen optie. Hier ook best wel veel tijd door verloren. Voelt gewoon stom om bewust naar een file te rijden omdat je geen andere optie meer hebt of zou moeten aan de kant gaan staan om je alternatief nauwkeurig te plannen (hoe ver kan ik? , waar zou ik eventueel kunnen bijladen? en werken de laders wel? ).

Het werkt dus wel maar we zijn 4u uur later aangkomen dan onze vrienden die hetzelfde uur zijn vertrokken. Wij gingen sowieso iets meer en langer gestopt zijn als hen maar zo lang nu ook telkens niet. En ook de file hadden we kunnen vermijden en 2u gewonnen alweer.

Als er volgend jaar zoveel extra full EV op de weg zullen zijn, dan overweeg ik dergelijke trip niet eens meer of er moet veel veranderen aan de infrastructuur.
Mooie detail, en precies om die redenen gaan we gewoon met den diesel vertrekken en niet met de ID4.

Los van dit hebben we ook de Enyac (privé aankoop) aan ons laten voorbij gaan. Gaat gewoon dezelfde shit zijn met die kleinere radiussen.
Momenteel aan het kijken naar een Tesla 3 (2021) long range. Heeft toch net weer dat beetje meer maar is wel een ander type wagen dan de Enyac...

edit: en anders is het volgend jaar gewoon nog een ICE hoor 🙃
 
Die nieuwe modellen (Ford F-150 Lightning en zo) die vehicle to grid toelaten zouden op die manier wel in beide richtingen werkbaar zijn. Je rijdt met extended range via een batterypack in je caravan naar je bestemming en eens daar laad je je caravan op met charge die je uit je wagen haalt die je af en toe aan de snellader hangt...
 
Die nieuwe modellen (Ford F-150 Lightning en zo) die vehicle to grid toelaten zouden op die manier wel in beide richtingen werkbaar zijn. Je rijdt met extended range via een batterypack in je caravan naar je bestemming en eens daar laad je je caravan op met charge die je uit je wagen haalt die je af en toe aan de snellader hangt...
Ik denk dat je dan wel zeer veel geld kwijt gaat zijn aan elektriciteit. Elke keer dat je elektriciteit uitwisselt tussen de 2 heb je verlies. Snelladers zijn kostelijk. En je verbruik zal ook nog eens gigantisch zijn want je hebt niet alleen de batterijen van de auto zelf, je hebt ook nog een caravan én daarbovenop gaat die caravan nog eens super zwaar zijn door dat er extra batterijen in zitten.
 
Ik denk dat je dan wel zeer veel geld kwijt gaat zijn aan elektriciteit. Elke keer dat je elektriciteit uitwisselt tussen de 2 heb je verlies. Snelladers zijn kostelijk. En je verbruik zal ook nog eens gigantisch zijn want je hebt niet alleen de batterijen van de auto zelf, je hebt ook nog een caravan én daarbovenop gaat die caravan nog eens super zwaar zijn door dat er extra batterijen in zitten.
Ja waarschijnlijk wel. Hoeveel verlies zit er gemiddeld op zo'n conversie eigenlijk? DC-DC overdracht zou de invertorverliezen er al kunnen uithalen. Idealiter is vehicle to grid op deze manier opgezet natuurlijk.
 
Aangezien Frankrijk blijft inzetten op kernenergie, zou ik er niet van verbaasd zijn dat er in Frankrijk wel snel massale investeringen zijn om op grote schaal snelladers uit te rollen, net om het toerisme te ondersteunen. En zoals al eerder gezegd, 350 kW laders zijn gewoon pure overkill, accutechnologie die dat soort laadvermogen gaat kunnen voor meer dan enkele minuten is nog ver weg. Het zou beter zijn om die 4 x 350 kW te poolen en dan dynamisch te verdelen over pakweg 10-15 laadpalen. Met de meeste wagens zak je toch onder de 100 kW eens je de 50% passeert.
Wanneer je het verhaal van @DSK vergelijkt met mijn ervaring van twee weken geleden (nergens moeten wachten om te laden), bevestigt dat mijn keuze voor een Tesla (en hun snelladernetwerk).
Tesla zou volgend jaar dat snellaadnetwerk openzetten voor andere EV's dus vrees ik dat dat voordeel maar van korte duur gaat zijn.
 
Mooie detail, en precies om die redenen gaan we gewoon met den diesel vertrekken en niet met de ID4.

Los van dit hebben we ook de Enyac (privé aankoop) aan ons laten voorbij gaan. Gaat gewoon dezelfde shit zijn met die kleinere radiussen.
Momenteel aan het kijken naar een Tesla 3 (2021) long range. Heeft toch net weer dat beetje meer maar is wel een ander type wagen dan de Enyac...

edit: en anders is het volgend jaar gewoon nog een ICE hoor 🙃
idd. Hier hebben we tripje naar polen op de bestemming en we gaan ook nog lekker met de dieselstoof.
 
Terug
Bovenaan