Auto Elektrische wagens

Gisteren naar Zuid Frankrijk gereden met de iX3. Had ongeveer 850km te doen. Zoals verwacht was het druk op de weg. Wel duidelijk dat er toch nog veel werk voor de boeg is...

Gereden via: Lille - Reims - Troyes - Dojon - Lyon - Valence.

De bovenkant van Frankrijk is dunbezaaid met snelladers en hier had ik het meeste schrik voor. Na ~140km gestopt aan een 50kW snellader. Slechts één aansluitpunt maar gelukkig beschikbaar. Deze was trouwens wel gratis. Hier ongeveer een uur moeten laden om mijn tweede geplande lader te halen. (~35 kWh geladen volgens de app) Niet echt een probleem want rustig ontbijt genomen, koffietje gedronken... Twee keer stoppen voor kortere tijd had ook gekund maar telkens slechts één laadpunt 50kW dus als die bezet zijn heb je een probleem. Op Chargemap stond de lader die ik heb gebruikt als defect maar werkte terug volgens de comments. De eventuele tweede 50kW die ik in gedachten had (zonder de autoroute te verlaten) bleek sinds een paar dagen wel echt buiten gebruik. Snellere laders (Ionity) waren op ~50km omweg dus dan beter wat langer aan deze tragere lader.

Tweede geplande lader was 320km verder. Rustig aan 120km/u naartoe gereden en aangekomen met 7%, batterij over. Ik moest hier dus echt wel laden. Ook weer nagekeken op Chargemap en er waren slechts 2 van de 5 Ionity laders werkend (4x350kW en 1x50kW). Bij het aankomen stonden twee wagens te laden en inderdaad, alle andere punten waren HS (hors service). Praatje geslaan en na 5 minuten vertrok één van de twee en kon ik laden. Hier in ~35 min naar 85% geladen. (~55kWh volgens app)
Bij het vertrekken stonden 4 wagens te wachten. Dus precies wel geluk gehad.

Volgende stop was gepland op ~170km verder dus hier aan 130km/u naartoe gereden zonder problemen. 4 Ionity laders die allemaal bezet waren en twee auto's aan het wachten. Na een 20 min kon ik starten met laden. Hier 30min gfeladen (~43kWh volgens app). Bij het wegrijden stond ook weer iemand te wachten.

Daarna tot de bestemming gereden met nog 100km over (30%). Laatste stuk veel file maar omrijden was geen optie. Hier ook best wel veel tijd door verloren. Voelt gewoon stom om bewust naar een file te rijden omdat je geen andere optie meer hebt of zou moeten aan de kant gaan staan om je alternatief nauwkeurig te plannen (hoe ver kan ik? , waar zou ik eventueel kunnen bijladen? en werken de laders wel? ).

Het werkt dus wel maar we zijn 4u uur later aangkomen dan onze vrienden die hetzelfde uur zijn vertrokken. Wij gingen sowieso iets meer en langer gestopt zijn als hen maar zo lang nu ook telkens niet. En ook de file hadden we kunnen vermijden en 2u gewonnen alweer.

Als er volgend jaar zoveel extra full EV op de weg zullen zijn, dan overweeg ik dergelijke trip niet eens meer of er moet veel veranderen aan de infrastructuur.
Bedankt voor je verhaal! 14 Augustus vertrekken wij ook met de iX3 richting Zuid Frankrijk. Wij rijden FR binnen via Luxemburg-Metz-Nancy-Dijon-Lyon-Valence. Vroeger zouden wij ook meer aan één ruk gereden hebben, maar nu met 2 kinderen zullen laadstops perfect te combineren vallen. Kritieke punt verwacht ik ook de beschikbaarheid. snelladen (van 0-80% in een dik halfuur) is prima, maar als er 5 man voor u staat zijt ge zwaar gesjareld. Hoelaat zijn jullie vertrokken?
 
Dit zijn toch geen "echte" problemen? Allez, de laatste keren dat ik een pomp vastnam die vol hing met diesel of dat ik in een natte plas diesel stond, ik kan het me eerlijk gezegd niet herinneren. Kan me echt niet voor de geest halen dat ik de laatste 10 jaar ook maar iets gemerkt heb van stinkende handen of schoenen.
Ik heb dat zelfs nog nooit gehad. Ik was dat aan het lezen en dacht "zijn er misschien mensen die niet weten dat ge de spuit IN het gat kunt steken en dus de diesel er maar gewoon in mikken?" :wtf:.
 
Dat zijn toch echt wel non argumenten. Ik heb nog nooit stinkende handen gehad van mijn wagen te tanken. Je kan nu toch ook niet zeggen dat tanken een lange bezigheid is. Als je elke dag uw kabel moet inpluggen ben je bij wijze van spreken in totaliteit even veel tijd kwijt.
 
Bedankt voor je verhaal! 14 Augustus vertrekken wij ook met de iX3 richting Zuid Frankrijk. Wij rijden FR binnen via Luxemburg-Metz-Nancy-Dijon-Lyon-Valence. Vroeger zouden wij ook meer aan één ruk gereden hebben, maar nu met 2 kinderen zullen laadstops perfect te combineren vallen. Kritieke punt verwacht ik ook de beschikbaarheid. snelladen (van 0-80% in een dik halfuur) is prima, maar als er 5 man voor u staat zijt ge zwaar gesjareld. Hoelaat zijn jullie vertrokken?
Wij wonen op ~25 km van Lille (Z-W-Vlaanderen). Heb jouw route ook bekeken maar is ~110km extra dus daar kan je al eens een beetje voor wachten aan een lader :)

Zonder volk op de weg zou de trip zeker geen probleem zijn. Die stops voor 30min. zouden we waarschijnlijk ook gewoon doen zonder nood aan laden. Om nu telkens 30min. te halen heb je wel snelladers van 150kW nodig net op punten waar je bijna leeg bent. Anders laad je een stuk trager.

Beschikbaarheid is inderdaad waar het over gaat. Sommige laders in FR op de populaire vakantieroutes zijn al weken buiten gebruik. Dat moet toch beter kunnen en zou al veel problemen weghalen.
 
Als ze op dit tempo laders bij plaatsen en als Tesla hun netwerk ter beschikking stelt (zal overigens van 'moeten' zijn denk ik) is dat absoluut geen probleem meer.

Toen ik mijn ev had was dat allemaal nog een pak minder en ik heb toch nooit naar touring ofzo moeten bellen om mij te slepen. Meer dan 100k km verder ondertussen. Dus valt allemaal wel mee. Even aanpassen in manier van rijden.

Thuis kunnen laden is wel een must imo.

Echt verre autoreizen.. Jah. Vliegtuig nemen en auto huren? Of nog een jaar wachten, zal dan weer een pak beter zijn.
 
Tanken duurt opzich niet lang maar ik heb bijvoorbeeld geen tankstation op mijn route en zou dus moeten omrijden.

Hopelijk gaat met de opkomst van EVs de laadpalen beter onderhouden worden. Nu is het toch vaak dat een laadpaal niet werkt en ook niet meteen in orde gebracht wordt. Veel laadplaatsen hebben ook nog een beperkt aantal laadpalen. Bij tesla zie je daar vaak 10 of meer.

Ook grappig dat hier vaak ICE rijders mee in discussie gaan om ICE te verdedigen zonder zelf EV ervaring te hebben. En een testritje is geen echte ervaring.
 
Echt verre autoreizen.. Jah. Vliegtuig nemen en auto huren? Of nog een jaar wachten, zal dan weer een pak beter zijn.

Beter of slechter, zal heel hard afhangen van de rate of adoption van EV's vs de rate waarin nieuwe infra wordt bijgeplaatst. In ons landje zal er zeker qua bedrijfswagens nu een heel snelle doorgedreven electrificatie zijn. Valt af te wachten hoe dat in andere landen loopt en hoeveel laadpunten er overal gaan bijkomen.
Ik durf niet zeggen wat er het hardst zal gaan :)

Ook grappig dat hier vaak ICE rijders mee in discussie gaan om ICE te verdedigen zonder zelf EV ervaring te hebben. En een testritje is geen echte ervaring.

Beetje jammer dit, nee? Het is toch goed dat er hier discussie over kan zijn? Wie EV rijdt kan vanuit eigen ervaringen spreken, wie dat nog niet doet kan inschatten of en in welke mate dat voor hen zou werken. Ik denk dat dat in deze thread doorgaans heel goed werkt.
 
Ik ben overigens overtuigd van de alledaagse bruikbaarheid van een EV. Alleen wanneer je verhalen als die van DSK leest wordt mijn idee toch enigszins bevestigd dat ik daar (nog) niet op reis mee wil. Dus een ICE als tweede wagen in het gezin waarmee wel op reis kan gegaan worden is wel een must voor mij.
Even out of curiousity, is het dan niet goedkoper een wagen te huren voor die 1 keer dat men de wagen neemt om te reizen?
Of hoe vaak zou men al moeten reizen met de wagen om goedkoper uit te komen dan huurwagens?

Wij wonen op ~25 km van Lille (Z-W-Vlaanderen). Heb jouw route ook bekeken maar is ~110km extra dus daar kan je al eens een beetje voor wachten aan een lader :)

Zonder volk op de weg zou de trip zeker geen probleem zijn. Die stops voor 30min. zouden we waarschijnlijk ook gewoon doen zonder nood aan laden. Om nu telkens 30min. te halen heb je wel snelladers van 150kW nodig net op punten waar je bijna leeg bent. Anders laad je een stuk trager.

Beschikbaarheid is inderdaad waar het over gaat. Sommige laders in FR op de populaire vakantieroutes zijn al weken buiten gebruik. Dat moet toch beter kunnen en zou al veel problemen weghalen.
Had je niet sneller geweest van vaker maar korter te stoppen?
 
Momenteel in Z-Frankrijk, wat minstens 1100 km rijden is. Verschillende Belgen in het vakantiedomein (zien er van die echte IT-tech-nerds uit die nooit in de zon gaan) met Tesla's. Hoe gaat dat dan in zijn werk? Onderweg slaapplaats zoeken met laadpaal, lange laadpauze nemen.
 
Momenteel in Z-Frankrijk, wat minstens 1100 km rijden is. Verschillende Belgen in het vakantiedomein (zien er van die echte IT-tech-nerds uit die nooit in de zon gaan) met Tesla's. Hoe gaat dat dan in zijn werk? Onderweg slaapplaats zoeken met laadpaal, lange laadpauze nemen.
Vraag het misschien eens aan die "echte IT-tech-nerds die nooit in de zon gaan", ze zijn er blijkbaar toch allemaal geraakt.
 
Momenteel in Z-Frankrijk, wat minstens 1100 km rijden is. Verschillende Belgen in het vakantiedomein (zien er van die echte IT-tech-nerds uit die nooit in de zon gaan) met Tesla's. Hoe gaat dat dan in zijn werk? Onderweg slaapplaats zoeken met laadpaal, lange laadpauze nemen.
Over 3 jaar enen met nen Tesla op een afgelegen camping op Isle of Skye, dat was nen durver :p
 
WLTP is een gestandardiseerde norm om de uitstoot van een wagen te berekenen.
Er zijn meer dan voldoende bronnen om meer gedetailleerde informatie te bekomen

Het zijn inderdaad vooral mensen die geen EV hebben die weten dat een EV helemaal niet praktisch is en onbruikbaar is. Ik merk amper een verschil in mobiliteit.
Er is echter één voordeel van een EV dat heel weinig mensen vatten : je stopt dus (zo goed als) nooit meer aan een tankstation om te tanken (wanneer je een eigen laadpaal hebt). Gewoon wanneer je 's avonds thuis komt even laadkabel inpluggen. Nooit vieze handen die stinken naar de diesel. Schoenen die stinken naar de diesel. Nooit in de koude buiten staan terwijl je aan 't tanken bent.
Goh dat laden vs tanken is een eindeloze discussie.

Persoonlijk vind ik het thuis kunnen laden ook een enorm groot voordeel.
Maar vieze handen zal je nog altijd hebben.
Hoe vaak ik al niet in de gietende regen stond, laadkabel uitpluggen en vervolgens die natte vuile kabel in men wagen moest steken (bij zeikweer gooi je die meestal snel in je koffer ipv mooi in de voorziene ruimte). Dan zijn je handen EN alles wat in de koffer ligt vuil.
 
. Nooit vieze handen die stinken naar de diesel. Schoenen die stinken naar de diesel. Nooit in de koude buiten staan terwijl je aan 't tanken bent.
Gij tankte met zo een slangetje waarmee je de diesel met je mond aanzoog of hoe? :unsure:

Alleja, als er nu eens iets een non-issue is met een ICE dan is het toch wel gaan tanken? Er wordt zelfs vaak voor u getankt, daar is personeel voor :cool:
 
Deze zin vat letterlijk alles samen:

De Tesla voor de BAAS. De gewone man mag hiervoor al heel wat maandlonen sparen.
Och kom, alle premiummerken ICE vandaag zijn ook niet te betalen als 'gewone man'. Koop u maar eens een nieuwe 3-reeks die wat in de opties zit als particulier, dan moogt ge uw spaarvarken ook kapotslaan.
 
Terug
Bovenaan