Elektrische wagens

Deze ochtend voor het eerst naar de autokeuring geweest met de iX3, ging lekker vlot. op 30 min was ik klaar. Dit was incl. wachttijd. De keuring zelf duurde max 10 min.

Ik ga eens luisteren waar ik de bmw gekocht heb. Iedere 400m zakt de teller 1km. Of ik nu 50km/u rij of 100/u

En zoals gezegd rij ik zuinig aan 16.5 gemiddeld
En welke batterij heb je ?

Als je spreekt over een verbruik van 16.5kwh gemiddeld. En je kan er 350km uit persen. Dan heb je een batterij van 57,75kwh.
Er vanuit gaande dat de vermelding van die 350km handelt over 100% en niet +/-80%.

Check ook voor de zekerheid even de statistieken van uw verbruik voor al de km's die je hebt afgelegd. En wat daar staat als gemiddeld verbruik.
Mijn laatste rit was 16kwh/100km als statistiek. Maar over al mijn ritten heen zit ik eerder aan 21kwh/100
En als je die laatste neemt dan komt mijne GOM van 350km uit bij 73.5kWh. Wat ook de vermelde km's is die ik zou aankunnen en de vermelde capaciteit van mijn batterij.

Maar 350km afleggen met uw batterij, zijnde reële km's. Dat lijkt mij redelijk normaal voor deze generatie van wagens. Vergeet niet dat 1 liter benzine ongeveer 8.9 kWh aan energie bevat. Een verbruik van 16kWh/100km is dan echt niet overdreven

Laatst bewerkt:
90% opgeladen en nu staat er 310km

Je hebt wel gelijk, overal kom ik op 19,2 verbruik maar dat is toch te weinig die maximale radius? Als ik sommige hier hoor, dan is 450km doodnormaal.

Het is zomer trouwens, ik hou mijn hart vast voor de winter. Want dat is toch makkelijk 100km minder.

Je hebt wel gelijk, overal kom ik op 19,2 verbruik maar dat is toch te weinig die maximale radius? Als ik sommige hier hoor, dan is 450km doodnormaal.

Het is zomer trouwens, ik hou mijn hart vast voor de winter. Want dat is toch makkelijk 100km minder.
Van wat ik rond mij hoor is dat toch een normale range voor de ix3 (hangt natuurlijk af van de wielen enzo). 350km met een volle batterij hoor ik vaak.

Met de i5 haal ik er 425 in de zomer en die heeft een hogere range als de ix3.

Overzicht AI na google search :

De BMW iX3 heeft een WLTP-actieradius van maximaal 461 km. De praktische actieradius kan variëren afhankelijk van rijstijl en omstandigheden, maar ligt doorgaans tussen de 275 en 560 km, volgens EV Database.

Meer details:
  • WLTP-bereik: 461 km.
  • Praktisch bereik (stad, zomer): Tot 560 km.
  • Praktisch bereik (snelweg, zomer): Tot 350 km.
  • Praktisch bereik (stad, winter): Tot 385 km.
  • Praktisch bereik (algemeen, snelweg): 275 - 560 km.
  • Factoren die de actieradius beïnvloeden: Snelheid, rijgedrag, weersomstandigheden en route, aldus EV Database.
Ik zie dus niet in waarom dat toch te weinig zou zijn die maximale radius. Uw verwachtingen kloppen gewoon niet.
EDIT:
BELANGRIJK : Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. Voor 'Snelweg' wordt een continue snelheid van 110 km/u aangenomen.
-> ik rijd >110km/h op de autostrade. En mijn AC staat te draaien in de zomer waardoor het bereik van gecombineerd 440km dat er vermeld was in uw geval niet realistisch is en de vermelding van 350km als GOM helemaal niet onaanvaardbaar is. Ik geloof namelijk niet dat jij als je rijdt u houdt aan deze principes.

Laatst bewerkt:
Ik mag hier op het werk aangezien ik promotie heb gemaakt een nieuwe wagen bestellen binnenkort.

De droom zou zijn voor de Audi A6 of de bmw I5 tourer, maar volgens mij gaan die beide nog net buiten budget vallen.
nu staat er in de pool ook nog wel een full option bmw i4.

Heb een aantal jaar geleden een testrit met die bmw i4 gedaan en die uiteindelijk niet besteld omdat toen de levertermijn op 2 jaar werd geschat en heb toen in de plaats daarvan een Tesla Model y genomen.

Nu ben ik eigenlijk wel benieuwd moest de A6 of de i5 buiten budget vallen, zou ik wel eens gewoon voor de full opt i4 durven gaan.

Heb daar wel nog een paar vragen bij, hopelijk heeft iemand op het forum hier daar de ervaring mee / antwoorden op;

- Kan je voor thuis te laden via de app 't amperage limiteren zodat ie maar op 3-4 kw zal laden ipv de volle 11kw te trekken uit de laadpaal?
- We verwachten over een paar weken ons eerste kindje, en volgens wat ik zie (hier in dit filmpje) lijkt het ook wel te doen qua babystoel & stroller. iemand hier bedenkingen over of dat echt af te raden is? of eerder wel te doen is.

Ik mag hier op het werk aangezien ik promotie heb gemaakt een nieuwe wagen bestellen binnenkort.

De droom zou zijn voor de Audi A6 of de bmw I5 tourer, maar volgens mij gaan die beide nog net buiten budget vallen.

Heb een aantal jaar geleden een testrit met die bmw i4 gedaan en die uiteindelijk niet besteld omdat toen de levertermijn op 2 jaar werd geschat en heb toen in de plaats daarvan een Tesla Model y genomen.

Nu ben ik eigenlijk wel benieuwd moest de A6 of de i5 buiten budget vallen, zou ik wel eens gewoon voor de full opt i4 durven gaan.

Heb daar wel nog een paar vragen bij, hopelijk heeft iemand op het forum hier daar de ervaring mee / antwoorden op;

- Kan je voor thuis te laden via de app 't amperage limiteren zodat ie maar op 3-4 kw zal laden ipv de volle 11kw te trekken uit de laadpaal?
- We verwachten over een paar weken ons eerste kindje, en volgens wat ik zie (hier in dit filmpje) lijkt het ook wel te doen qua babystoel & stroller. iemand hier bedenkingen over of dat echt af te raden is? of eerder wel te doen is.

Op je eerste vraag: ja, dat kan prima via de app: in stappen van 1 Ampère tussen 6 en 16A, daarboven gaat het in stappen van 4A, tot 32A.

Op de tweede vraag kan ik niet antwoorden, hopen op een andere forum user met relevante ervaring op dat vlak :)

Op de tweede vraag kan ik niet antwoorden, hopen op een andere forum user met relevante ervaring op dat vlak

Ik zal helpen: ja, dat lukt zonder problemen.

Hier 2 kleine patatjes in een i4 met buggy in de koffer. Op reis gaan is puzzelen, maar dagtrips zijn goed te doen. Het is sowieso minder praktisch dan een SUV, maar de grote kofferopening helpt.

16.5kWh/km gemiddeld is zeer laag voor een iX3 (suv). Die momentopnames die je ziet op je scherm stellen niet veel voor, het is het gemiddelde dat telt! Vooral snelweg zal snel in je batterij eten!
Hoeveel je effectief verbruikt is heel moeilijk in te schatten omdat dit enorm van je rij profiel afhangt.

Als je (zoals ik soms moet doen) 5 relatief korte (minder dan 20km) ritten op een dag doet, met telkens een uurtje stilstand ertussen, dan ga je vooral in de winter héél veel verbruiken, omdat je 5 keer op een dag je wagen interieur moet opwarmen.
Ik zit dan makkelijk aan 25-27 kWh/100km. Die wagen op temperatuur brengen verbruikt gewoonweg evenveel dan 5 à 7 km rijden!
In de hoogzomer heb je dat ook met je airco (maar niet zo heftig).
Wanneer je op 100km afstand rijden ter waarde van 25 à 30km range batterij hebt verbruikt aan verwarming, rekensom is snel gemaakt hé! IS meer dan 25% stijging in gemiddeld verbruik.
Enkel in die periodes dat je noch koelt, noch verwarmt, heeft dat dan weer veel minder impact.

Doe je twee ritten per dag van meer dan 40km elks en enkel secundaire wegen (70 km/h en niet teveel stoppen/verkeerslichten), dan ga je in dat tussenseizoen die 16kWh/100km wel halen.
Is de helft van die ritten op de snelweg aan 125, dan springt dat gelijk richting de 20 kWh/100km.

De bruikbare capaciteit van de batterij in jouw wagen is 74 kWh.
Dus aan 19 à 20 kWh/100km (realistisch gemiddeld verbruik) ga je een range hebben van pakweg 380 km, tussen 100% en 0%.

Mijn i4 M50 doet dat ook, zelfs iets meer, maar daar zit een stuk grotere batterij in (80.7 kWh bruikbaar, dus net geen 10% groter).

Ik denk dat velen onderschatten hoe enorm je rijprofiel een impact heeft op verbruik in een elektrische wagen, dit is véél meer uitgesproken dan in een benzinewagen, en al helemaal veel uitgesprokener ten opzichte van een diesel!

Een diesel kan minder verbruiken aan 120 km/h op CC op de autostrade dan op secundaire wegen (met veel tot stilstand moeten remmen aan kruispunten/lichten)!

Met een elektrische wagen is het simpel, hoe sneller, hoe meer verbruik.

Op secundaire wegen is die elektrische wagen gewoon super efficiënt omdat die zulk een hoog percentage van het remmen kan recupereren, terwijl wanneer je met een zuiver verbrandingsmotor elke keer je moet stoppen en vertrekken je verbruik omhoog ziet schieten, elke keer dat gewicht in gang trekken zonder dat je ook maar iets van die remenergie kan recupereren!

Hieronder wat je van range mag verwachten in je iX3 wanneer je tot 100% laadt, maar weeral, onderstaande gaat vooral uit van relatief lange stukken, en al zeker niet wanneer je 5 ritten van een paar km/dag doet.
Zij tellen dan ook nog eens aan 110 km/h op de snelweg, aan 125 km/h mag je nog eens bijna 10% van die highway range aftrekken!

ix3.jpg

Hoe lang moet je nog rijden met die i4 dan? Als je daar nog bijna 4j mee moet doen, ga je het wel serieus beklagen denk ik.
Ik ben gaan kijken naar de i4 omdat ik die auto echt wel mooi vind, maar met 2 hele kleine kindjes had ik na een minuut al besloten dat die het niet ging worden.
Maar sommige mensen kunnen wel om met de beperkte ruimte, dus ja misschien werkt het wel voor jou.

Een van mijn jonge collega's zijn e208 (particulier als occasie gekocht, wij hebben niet de luxe van salariswagens te krijgen :sop: ) zat 's avonds nog op 4% batterij ondanks een ganse tijd aan de laadpaal gehangen te hebben. Nog 2 andere laadpalen geprobeerd en zelfde probleem. Voorgesteld om naar de dichtstbijzijnde DC laadpaal te rijden en daar ging het gelukkig nog wel.

Gevalletje van kapotte boordlader. Stellantis rommel.

Hoe lang moet je nog rijden met die i4 dan? Als je daar nog bijna 4j mee moet doen, ga je het wel serieus beklagen denk ik.
Ik ben gaan kijken naar de i4 omdat ik die auto echt wel mooi vind, maar met 2 hele kleine kindjes had ik na een minuut al besloten dat die het niet ging worden.
Maar sommige mensen kunnen wel om met de beperkte ruimte, dus ja misschien werkt het wel voor jou.
Die lease loopt tot October 2026, dus iets meer dan een jaartje, pakt met verlengingen en vertragingen enzo bij anderhalf jaar.

Dus normaal gezien voor we aan een 2e potentieel babytje zouden zitten is die alweer weg en kan ik een grotere wagen pakken

Laatst bewerkt:
Een van mijn jonge collega's zijn e208 (particulier als occasie gekocht, wij hebben niet de luxe van salariswagens te krijgen :sop: ) zat 's avonds nog op 4% batterij ondanks een ganse tijd aan de laadpaal gehangen te hebben. Nog 2 andere laadpalen geprobeerd en zelfde probleem. Voorgesteld om naar de dichtstbijzijnde DC laadpaal te rijden en daar ging het gelukkig nog wel.

Gevalletje van kapotte boordlader. Stellantis rommel.
Een kennis van mij had hetzelfde probleem met zijn e208. Was niet eens onder garantie…

Een kennis van mij had hetzelfde probleem met zijn e208. Was niet eens onder garantie…
'Wereldwijd' (lees: Europees) gekend probleem, fabricagefout. Zou wel onder garantie vervangen moeten worden., zijn op YT van o.a. het Nederlandse consumentenprogramma Radar video's over te vinden.
Met mij zou 't geen waar zijn, aangetekend ingebrekestellen en advocaat erop. Gvd Stellantis.

'Wereldwijd' (lees: Europees) gekend probleem, fabricagefout. Zou wel onder garantie vervangen moeten worden., zijn op YT van o.a. het Nederlandse consumentenprogramma Radar video's over te vinden.
Met mij zou 't geen waar zijn, aangetekend ingebrekestellen en advocaat erop. Gvd Stellantis.
Hij heeft dat 2 jaar geleden voorgehad nog voor het bekend werd als fabricage fout. Hij moest 50% zelf betalen, maar das nog steeds 1500euro…

Ik heb een afspraak bij de bmw garage waar ik deze gekocht heb. Ze gaan de batterij testen. Ik heb deze wagen al 2 jaar trouwens. Vorige zomer reed ik iedere oplaadbeurt makkelijk 400km dus waarom het nu opeens 330km maximum is... dat gaan ze onderzoeken.

Er is wel degelijk iets aan de hand (ofwel reed ik vorige zomer altijd met de wind mee natuurlijk, dat kan ook).
Ik denk dat Poeperman kan bevestigen dat dit niet klopt. Poeperman rijdt altijd > 400km in de zomer (ook bmw iX3)

Die 20km verlies tijdens het stilstaan heb ik ook nog nooit meegemaakt. Gewoon allemaal zaken die ik de eerste 24 maanden niet had. De wagen was al 2 jaar oud toen ik deze kocht, dus nu 4 jaar oud. Ik hou jullie op de hoogte!

Laatst bewerkt:
altijd +400km is wel een stretch :) Ik ben een paar weken geleden op reis gegaan, voornamelijk snelwegen, en ik had een avg van +/- 20kWu/100km. Dat is dus 100% - 0% = 370km.

Als je datzelfde verbruik van 80% naar 0% neemt is het ook maar 295km hé

Soms staat er bij mij inderdaad +500km op de app, maar dat is zoals @Reverz (en ikzelf, maar in minder woorden :)) al probeerden te duiden gewoon het gevolg van heel trage laatste kilometers. Als het 18 graden is buiten, windstil, en ik rijd 50km/u gemiddeld over de laatste 50km (kleine afstanden, boodschappen, zonder verwarmen/koelen van de cabine) en dan steek ik hem in de lader kan daar al snel +450km range staan.

Als ik daags nadien de snelweg opknal aan 160km/u ga ik na 30 minuten (dus 80km) nog 200km range hebben. Dat is geen issue met de wagen, dat is gewoon logisch. Die auto kan niet voorspellen dat mijn rijgedrag compleet zal veranderen. Hij kan wel door de laatst gereden kilometer of tijd proberen voorspellen hoe ver je zal geraken indien je je rijgedrag onveranderd laat.

Laatste 12 maand met de iX3 (volgens de app). Naar de range moet je inderdaad niet kijken, gewoon naar hoe ver je effectief rijdt in combinatie met het type wegen. In Duitsland tegen 160 haal ik ook die 16.4 niet hoor...
08/25 16.4
07/25 16.7
06/25 16.1
05/25 16.9
04/25 16.9
03/25 17.4
02/25 19.8
01/25 20.1
12/24 19.8
11/24 18.9
10/24 17.4
09/24 16.4

Soms staat er bij mij inderdaad +500km op de app, maar dat is gewoon het gevolg van heel trage laatste kilometers. Als het 18 graden is buiten, windstil, en ik rijd 50km/u gemiddeld over de laatste 50km (kleine afstanden, boodschappen, zonder verwarmen/koelen van de cabine) en dan steek ik hem in de lader kan daar al snel +450km range staan.
Ik probeer hier al pagina's te vertellen dat wanneer ik 50km/u rij over de laatste 50km, dat mijn range dan amper iets meer is dan 300km op 90% laden

Ik probeer hier al pagina's te vertellen dat wanneer ik 50km/u rij over de laatste 50km, dat mijn range dan amper iets meer is dan 300km op 90% laden

De vraag blijft of dat werkelijke range is tussen 90% laden en bv. 10% batterijlading over of wat de fameuze guess-o'-meter (app) inschat - tenzij ik dat antwoord tussen alle posts gemist heb?

Terug
Bovenaan