Elektrische wagens

Nee ik bedoel ioniq 5 zelf kopen (als partikulier,niet van partikulier) niet als bedrijfswagen of leasing.
Het is al een wonder dat ik als 25 jaar zonder problemen (hout vasthouden) honda rijder naar een ander merk zou willen uitwijken.
Daarom zou ik zeker een nieuwe of demo/stock kopen.

Voor reizen en verdere uitstappen gebruiken we de benzine natuurlijk.
Maar tegenover de honda E is deze een vermoeiende auto.
Maar mn schoonmoeder is alleen gevallen en nu kunnen we met ons 2 kinderen niet iemand extra meenemen omwille v d 4 gordels.
De honda E voldoet als 2e wagen

Het feit dat de benzine waardevast is en later ook zijn we geneigd liever de honda E dan weg te doen.

Momenteel staat de benzine op 2ehands en autoscout zelfs geen enkele te koop in belgie.

Ik heb toch nergens gezegd dat je die van een particulier moet kopen ? Ik bedoelde letterlijk om deze zelf te kopen. En dus niet via lease rijder of whatever.
Als je de 30k die een 2de handse ioniq5 kost verdisconteert over 10 jaar, rekening houdende dat uw restwaarde 0 is (wat niet het geval gaat zijn in normale omstandigheden) dan is de maandelijkse kost 250€ om met een ioniq 5 rond te rijden. Zonder intresten (of gederfde intresten), verzekering en verbruik. Toen ik mijn EV6 als particulier gekocht heb, niet van een particulier, heb ik die gekocht voor minstens 10 jaar. Al hebben die 7 jaar garantie in basis (spijtig dat de verhoging naar 10 jaar enkel van toepassing is in nederland :() - in tegenstelling tot een Hyundai die ik dacht 5 j heeft (8 op batterij).

Waarom zou ik dan een wagen van 54 - 70k kopen aan nieuwwaarde. Voor dat jaar of 2 jaar extra garantie... ik zie het niet. Laat iemand anders die eerste depreciatiehit maar nemen. En ja er gaat verdere depreciatie zijn, maar dat geldt ook voor een benzine.
Al zie ik niet echt waarom de prijs van een benzine waardevast is. Een wagen is een consumptiegoed. DAT deprecieert de facto. Dat moet je niet kopen voor zijn waardebehoud maar omdat je het wil gebruiken.

Echter, als dat uw redenering is, koop dan een benzine 5 zits ? Als die toch waardevast is waarom kijk je dan naar een elektrische ? En rijd dan verder met uw honda?

Voor mij is een benzine wagen geen meerwaarde aangezien mijn ev6 (zelfde techniek als de ioniq5) meer dan snel genoeg oplaadt. En voor die keer dat ik eens meer dan 350 km rijd in de winter of 450km in de zomer. Vind ik het nu niet zo erg om eens aan een snellader te gaan hangen.
Of ik het met de EV6 25 jaar ga trekken, dat weet ik niet. Maar ik hoop toch wel dat 15 jaar mogelijk gaat zijn.

Na 5 jaar met een Model3 LR te rijden duik ik eind dit jaar in een chinees avontuur. Een Xpeng G9 performance besteld. Prijs kwaliteit momenteel moeilijk te kloppen als je uitrusting en specs bekijkt.

Is het zo voordelig om een auto uit Duitsland te importeren? Welke verkoopkanalen gebruik je?
Gewoon via AutoScout een Model Y van 08/2023 gevonden met EAP en trekhaak en minder dan 80.000 km
Via het zakelijke Openlane (waar je in feite enkel als autohandelaar op mag) zitten er meer schadewagens tussen waar meer werk aan is en moet je dus goed opletten.

Na 5 jaar met een Model3 LR te rijden duik ik eind dit jaar in een chinees avontuur. Een Xpeng G9 performance besteld. Prijs kwaliteit momenteel moeilijk te kloppen als je uitrusting en specs bekijkt.
Heb een technische vergelijkingsreview gezien waar er in depth door een onafhankelijke garage Model Y werd vergeleken met de Xpeng G6, de ophanging en bepaalde componenten zijn toch wat minderwaardig van kwaliteit bij Xpeng dan bij bv. Tesla, en zullen sneller vervangen moeten worden door snellere slijtage.

Daarbij zit je voor een nieuwe Xpeng G9 AWD toch meteen al aan 75K... Natuurlijk wel een pak groter en comfortabeler dan een Model Y of G6.
Nu ja, het is hier BG éh. Stinkend rijk!

De batterij van mijn iX3 is kapot denk ik. Ik krijg er maximum 350km uit. Ik zie heel te tijd 16,3 gemiddeld maar als ik bv 100km/u rij op de autostrade zakt hij iedere 500m 1km. Als ik traag rij zakt hij ook iedere 500m 1km. En iedere keer ik ergens stilsta en wat later vertrek verlies ik 20km.

En het is zomer. Dus deze winter zal het max 250km zijn of nog minder 😒 ik ga eens kijken wat mijn opties zijn om de leasing vroegtijdig te stoppen.

Wat zijn vandaag de dag de EV met grote radius? Leasing graag < €1000 pm

De batterij van mijn iX3 is kapot denk ik. Ik krijg er maximum 350km uit. Ik zie heel te tijd 16,3 gemiddeld maar als ik bv 100km/u rij op de autostrade zakt hij iedere 500m 1km. Als ik traag rij zakt hij ook iedere 500m 1km. En iedere keer ik ergens stilsta en wat later vertrek verlies ik 20km.

En het is zomer. Dus deze winter zal het max 250km zijn of nog minder 😒 ik ga eens kijken wat mijn opties zijn om de leasing vroegtijdig te stoppen.

Ga dan gewoon eens naar uw BMW garage? Die zullen het u wel weten te zeggen.

Je beseft dat je die actieradius kan resetten? Dat wil dus helemaal niks zeggen, probeer er eens effectief ver mee te rijden...

Snap het ook niet goed .
Het is een leasing …dus naar garage doen , laten uitmeten , indien nodig om batterij te vervangen zijn de kosten dan toch voor de leasing ?
Eventueel kunnen ze dan zelf besluiten dat ge gewoon een nieuwe krijgt voor de restant van uw leasing …

Of is het geen full leasing .

Snap het ook niet goed .
Het is een leasing …dus naar garage doen , laten uitmeten , indien nodig om batterij te vervangen zijn de kosten dan toch voor de leasing ?
Eventueel kunnen ze dan zelf besluiten dat ge gewoon een nieuwe krijgt voor de restant van uw leasing …

Of is het geen full leasing .
Bij Horse weet je nooit hé, hij heeft hier een hele tijd geleden eens advies gegeven betreffende iemand die vragen had omtrent een leasing, advies dat kant noch wal raakte tot uiteindelijk bleek dat dat advies was gebaseerd op zijn persoonlijke ervaring met een financiële renting (of zoiets) en helemaal geen lease.
Voor hem was dat allemaal één pot nat zonder te beseffen dat er wel degelijk verschillen zijn tussen die verschillende formules!

Ja want elke situatie is identiek.

Ik vraag me af of Horse al een afspraak heeft gemaakt met de garage sinds zijn eerste klacht over zijn batterij 3 weken geleden.

Tesla model 3 RWD Longe range. Nu naar het schijnt wel met een soepele ophanging.
Of de nieuwe Y RWD long range

6 maand, ze hebben die cel per cel uitgemeten ? :oops:
Vonden eerst het probleem niet wat zorgde voor een discussie tussen mijn lease maatschappij en de garage. Dit is zelfs geëscaleerd naar HQ Audi waarna ze het toch onder garantie hebben gedaan. Ik zet alvast nooit nog een voet in een Audi garage :fingerguns:

Bij Horse weet je nooit hé, hij heeft hier een hele tijd geleden eens advies gegeven betreffende iemand die vragen had omtrent een leasing, advies dat kant noch wal raakte tot uiteindelijk bleek dat dat advies was gebaseerd op zijn persoonlijke ervaring met een financiële renting (of zoiets) en helemaal geen lease.
Voor hem was dat allemaal één pot nat zonder te beseffen dat er wel degelijk verschillen zijn tussen die verschillende formules!
Tja , als het zo een financiële renting is of zo een privé lease met aankoop optie liggen de kaarten natuurlijk anders want dan moet hij de schadegevallen betalen die buiten de garantie periode vallen …
Dus kijk eerst eens of dit geen gevalletje betreft van garantie …indien niet lees uw contract na want daar zal wel instaan welke redenen je mag gebruiken om uw contract te ontbinden en hoeveel het hem dan zal kosten …..want gratis is dat niet . ;)
(Je sluit in principe voor de eerste 4 jaar een goedkope lening af …dus kan je dit afkopen normaal maar lees de kleine lettertjes in uw contract eens dat je ondertekent hebt toen je de auto ging afhalen . ;) )

Zal misschien toch meteen voor een Lucid Air Gravity gaan.

Ik ga eens luisteren waar ik de bmw gekocht heb. Iedere 400m zakt de teller 1km. Of ik nu 50km/u rij of 100/u

En zoals gezegd rij ik zuinig aan 16.5 gemiddeld

Laad gewoon eens op tot 100% en kijk hoe ver je komt? Alles boven de 350km met normaal rijden is volgens mij prima. Als je dat niet haalt ondanks zuinig rijden, kan je eens gaan kijken.

Als ik eerst een uur aan 50km/u gereden heb en nadien 140 rijd, dan zakt de range ook met 3km per kilometer. Want hij past zich aan aan de nieuwe snelheid (aan 140 ga je niet zo ver geraken als aan 50). Na een km of 10 zal hij serieus gezakt zijn, maar zal hij nauwelijks sneller zakken dan de inschatting.

Ik ga eens luisteren waar ik de bmw gekocht heb. Iedere 400m zakt de teller 1km. Of ik nu 50km/u rij of 100/u

En zoals gezegd rij ik zuinig aan 16.5 gemiddeld
Actieradius wordt bepaald aan de hand van rolling averages over de laatste x aantal km of y aantal minuten. Het is niet dat u range bepaald wordt op enkel en alleen de laatste km die je gereden hebt. Je range gaat dus geen spectaculaire sprongen maken tussen het stuk dat je van u woning naar de autostrade rijdt waar je wrs hoofdzakelijk 50-70kph rijdt of het stuk autostrade waar je 120kph rijdt.

Voor de modale Belg niet. Maar wees maar eens een zoon/dochter van een welgestelde familie die enkel maar met automaten/EV's rijdt. Die gaan het nooit snappen...
Die welgestelden gaan het niet moeten snappen want die gaan zelfs nooit geconfronteerd worden met de materie. Die gaan hun rijbewijs halen met de automaat en die gaan ook nooit van zen leven manueel rijden... dus 0 problemen.

Het is de arbeidersklasse die hun examens gaan moeten doen in EV's van 40k, een rijbewijs krijgen "automaat only" en vervolgens een 2dehandsmarkt op gaan waar alle financieël haalbare wagens handgeschakeld zijn. :thumb:

Laatst bewerkt:
Ik kijk nooit naar het aantal kilometers dat ik nog kan rijden maar enkel naar het percentage. Dat geeft voor mij een beter en rustiger overzicht dan het aantal kilometer die vaker fluctueert

Terug
Bovenaan