Elektrische wagens

Ik snap nog altijd niet welke tour ze zijn opgegaan, waar zijn de aerodynamische eigenschappen gebleven om nog wat extra range te krijgen? Die neuzen van BMW zijn tegenwoordig precies rechte muren.
Uit het artikel:
When BMW unveiled the Vision Neue Klasse X concept in March 2024, it highlighted its sleeker body with a 20% lower drag coefficient.
Met andere woorden: ze zijn erin geslaagd om rechte muren aerodynamisch te maken. Of het mooi is dat is dan weer iets subjectief. Maar ‘t is nu niet dat moderne BMW’s veel minder aerodynamisch zijn dan hun concurrenten, de stroomlijn is gewoon prima op orde bij BMW.

Ik vind dat je er voorlopig nog te weinig over kan zeggen. Meeste is nog afgeplakt ;).
Men sprak wel over een verbruik van 15kwh/100 km. En een range van 800km. Al kwam dat voor een stuk ook door de batterij van 100kwh. Ipv het 18kwh verbruik waar men eerst vanuit ging of dacht bij te eindigen.

Dan heb je toch iets aerodynamisch gedaan.
800km met 100kWh batterij, dan is het verbruik 8kwh/100km. met 15kWh ga je naar 666km.

Nu, ik hou geen rekening met regeneratie, maar dat is ook weer moeilijk in te schatten.

800km met 100kWh batterij, dan is het verbruik 8kwh/100km. met 15kWh ga je naar 666km.

Nu, ik hou geen rekening met regeneratie, maar dat is ook weer moeilijk in te schatten.
Ja 8kwh gaat het niet zijn. Maar wltp 800km als richtcijfer stond erin vermeld. De batterij was dan ook groter dan 100kwh. Maar die grootte orde zal het dan wel zijn.

Stevige uitspraken over de nieuwe iX3: https://www.bmwblog.com/2025/08/01/2026-bmw-ix3-energy-consumption-numbers/

Ik hoop van harte dat het design mij aanstaat, want dan bestel ik hem waarschijnlijk voor volgend jaar.
Ik lees daar vooral: leeggewicht: 2.285kg en 113,4kWh batterij.
Vind niet dat het de goede kant uit gaat...

Uiteraard zullen we wel zien op de IAA Mobility, maar het is wel een leuke tijd. Ook de nieuwe Model Y performance komt er normaal aan.
Vind je de Performance versie echt nodig? Ik heb de vorige Y AWD met 514pk. Is echt zat hoor (vind ik).
Heb hem altijd in Chill mode staan, want anders veel te nerveus.

Vind je de Performance versie echt nodig? Ik heb de vorige Y AWD met 514pk. Is echt zat hoor (vind ik).
De performance versie is meer dan alleen extra vermogen. Vroeger was dat wel zo, maar met de Model 3 is dat vorig jaar gewijzigd. Met de Juniper zal dat ook wel zo zijn.

Ik moet sowieso nog even wachten dus kan ik even goed kijken hoe de Y Performance gaat zijn.

Voor mij is de Audi A6 de verrassing. Groot bereik en 800V architectuur.

Maar bij de volgende wagen vallen alle niet-800V modellen sowieso af.

Mogelijks wel opletten bij auto's die enkel op 800V fast chargers kunnen laden (bv. Mercedes CLA). Ik gebruik maar een paar keer per jaar snelladers, dus ik heb er geen gevoel bij hoeveel van de snelladers in België / Europa nog 400V zijn, maar wel een aandachtspunt om rekening mee te houden.

De performance versie is meer dan alleen extra vermogen. Vroeger was dat wel zo, maar met de Model 3 is dat vorig jaar gewijzigd. Met de Juniper zal dat ook wel zo zijn.
Ik had uit reviews begrepen dat de performance goed was, maar ook niet geweldig.
Stoelen, reizen en ophanging zijn beter, maar niet op het niveau van bvb een BMW M3.

Mogelijks wel opletten bij auto's die enkel op 800V fast chargers kunnen laden (bv. Mercedes CLA). Ik gebruik maar een paar keer per jaar snelladers, dus ik heb er geen gevoel bij hoeveel van de snelladers in België / Europa nog 400V zijn, maar wel een aandachtspunt om rekening mee te houden.

De Mercedes CLA zou de eerste zijn waar de keuze gemaakt werd, maar ik heb ook vernomen dat de mogelijkheid voor laden bij 400V als optie gekozen kan worden.

Zou de optie zelf niet kiezen omdat de meeste HPC snelladers van topmerken wel 800V zijn zoals Ionity, Fastned,...

Dat samen met het voordeel dat een 800V platform bij elke state of charge snel kan laden en het groter wordende kWh bij nieuwe wagens.

2+ ton is natuurlijk niet de goeie kant op...

Ik ben van plan, in afwachting van de YU7 een tweedehandse Y AWD of Y Performance te kopen van begin 2023 of later, gemaakt in Duitsland.
Nieuw kopen is echt de moeite niet meer.

Ik ben van plan, in afwachting van de YU7 een tweedehandse Y AWD of Y Performance te kopen van begin 2023 of later, gemaakt in Duitsland.
Zeker voor Tesla de moeite, want bijna geen opties te kiezen. De meeste kan je achteraf (laten) monteren of zijn software. Enkel lak kleur en interieur zijn lastiger. Maar de lak is zo duur, dat je al bijna even goed kan laten wrappen.

Laatst bewerkt:

Deadline voor Europa is 2030, zo lang zal die van mij het niet meer trekken :p

Nooit aan gedacht maar dit zal inderdaad wel een probleem worden: rijscholen vinden steeds moeilijker auto's met een manuele versnellingsbak en over enkele jaren moeten ze verplicht overschakelen op elektrische leswagens (die dus per definitie automatisch zijn). Maar wie met een automatische versnellingsbak zijn examen aflegt mag niet met een manuele versnellingsbak rijden.

Echter zijn de goedkoopste auto's op de tweedehandsmarkt kleine manuele wagens. Je gaat dus een mismatch krijgen van jongeren die hun rijbewijs halen, maar enkel voor een automatische versnellingsbak, en dan op zoek gaan naar een goedkope eerste auto, maar die gaan vooral manueel zijn.

Mijn neefje heeft vorig jaar ook zijn rijbewijs gehaald, maar enkel voor een automatische bak. Ik vond dat een slecht idee (je bent altijd beperkter in je keuze, niet alleen bij aankoop maar ook als je een auto moet huren, als je eens een camionette leent van een kameraad, etc) maar blijkbaar wordt manueel schakelen echt als iets oubollig gezien door tieners.

Nooit aan gedacht maar dit zal inderdaad wel een probleem worden: rijscholen vinden steeds moeilijker auto's met een manuele versnellingsbak en over enkele jaren moeten ze verplicht overschakelen op elektrische leswagens (die dus per definitie automatisch zijn). Maar wie met een automatische versnellingsbak zijn examen aflegt mag niet met een manuele versnellingsbak rijden.

Echter zijn de goedkoopste auto's op de tweedehandsmarkt kleine manuele wagens. Je gaat dus een mismatch krijgen van jongeren die hun rijbewijs halen, maar enkel voor een automatische versnellingsbak, en dan op zoek gaan naar een goedkope eerste auto, maar die gaan vooral manueel zijn.

Mijn neefje heeft vorig jaar ook zijn rijbewijs gehaald, maar enkel voor een automatische bak. Ik vond dat een slecht idee (je bent altijd beperkter in je keuze, niet alleen bij aankoop maar ook als je een auto moet huren, als je eens een camionette leent van een kameraad, etc) maar blijkbaar wordt manueel schakelen echt als iets oubollig gezien door tieners.
Goh mismatch, eerder overgangsfase. De vraag naar manueel geschakelde wagens op zowel 2dehands- als verhuurmarkt gaat steeds afnemen en bijgevolg het aanbod ook.
Het probleem lost zichzelf dus wel op, alleen wie nu een manuele wagen heeft/koopt kan zich misschien aan een iets snellere afwaardering verwachten.

Goh mismatch, eerder overgangsfase. De vraag naar manueel geschakelde wagens op zowel 2dehands- als verhuurmarkt gaat steeds afnemen en bijgevolg het aanbod ook.
Het probleem lost zichzelf dus wel op, alleen wie nu een manuele wagen heeft/koopt kan zich misschien aan een iets snellere afwaardering verwachten.
Of als je straks een occassie koopt, zijn die manuele net goedkoper. 't Is maar hoe je het bekijkt.

Wat ik wel frappant vind, is hoe rap mijn vader het afgeleerd is om manueel te rijden. Na nog geen jaar automaat te rijden durft hij niet meer met bv mijn wagen rijden omdat hij die automaat al zo gewend is.

Of als je straks een occasie koopt, zijn die manuele net goedkoper. 't Is maar hoe je het bekijkt.

Wat ik wel frappant vind, is hoe rap mijn vader het afgeleerd is om manueel te rijden. Na nog geen jaar automaat te rijden durft hij niet meer met bv mijn wagen rijden omdat hij die automaat al zo gewend is.

Zelf vond ik terugkeren van automaat naar manueel na een half jaar of zo ook wel even wennen maar best doenbaar - zeker omdat ik daarvoor jaren manueel gewoon was. Je wordt door het motorgeluid wel alert gemaakt als je vergeet op te schakelen; het grootste gevaar zit denk ik in vergeten terug te schakelen.
Maar ik kan het wel begrijpen. Zal ook heel erg van persoon tot persoon afhangen, ik heb nog van mensen gehoord dat ze na een half jaar verleerd waren van te fietsen, ik heb dat zelf nooit gehad zelfs na langere tijd.

Ik wou het zeggen, het is zoals fietsen.

Rij al bijna 10 jaar automaat, maar in de uitzonderlijke gevallen dat ik in een handgeschakelde auto stap, is dat na 2 keer schakelen al een automatisme geworden.

Wat is het toch "ingewikkeld gemakkelijk" om een auto uit Duitsland zelf te importeren.
Exportplaten erop en ausgehen!

Het meest irritante is dat overschrijvingen anno 2025 in België niet altijd instant zijn in het weekend of op feestdagen...
Zal dus een nachtje of 2 in Duitsland mogen blijven eer het op de rekening van de verkoper staat... Zucht...

Terug
Bovenaan