Elektrische wagens

Ik ben ook geen expert in elektriciteit, maar als het stopcontact warm wordt, wordt de bekabeling er achter vermoedelijk ook warm? En dan ga je om het veilig te spelen, beter dikkere kabels trekken.
Nope, het zijn de contactpunten die warm worden.
Daar waar de pinnen van je stekker contact maken met de koperen veerkrachtige contacten in je stopcontact krijg je een minimale weerstand.
Weerstand en stroom erdoor geeft warmte!
Vuil op de contacten, de veerkracht die wat mindert, doen de weerstand en de temperatuur stijgen.
CEE stekkers hebben een veel groter raakoppervlak tussen stekker en stopcontact, dus minder weerstand en dus ook minder warmte, waardoor ze een grote stroom continu kunnen doorvoeren.

Kabel moet sowieso 2,5mm² zijn, die kan gerust 16A continu.

Als je toch bezig bent met kabels te leggen of er later moet leggen, best meteen een 5G6mm² EXVB (buiten) of XGB (binnen) leggen. Kan je er tot 46A mee gaan en uitbreiden naar een 2de laadpaal.

Binnen ga ik inderdaad niks nieuw trekken, buiten ligt het nodige inclusief data klaar voor een eventuele paal.

Ik zal is kijken wat ik als tijdelijke oplossing het makkelijkste gedaan krijg.

Toch mooie resultaten van de meeste wagens. Jammerlijk genoeg staat de prijs er nergens bij.
Wat een bagger artikel. Titel spreekt over 37 auto's. De ondertekst bij foto plots nog over 27. En dan de tabel die plots nog maar info over 25 auto's bevat. HLN gonna HLN...

Hou het maar gewoon op EV database, daar staan bereik, laadcurve/laadtijden en aankoopprijs ook gewoon bij.

Wat een bagger artikel. Titel spreekt over 37 auto's. De ondertekst bij foto plots nog over 27. En dan de tabel die plots nog maar info over 25 auto's bevat. HLN gonna HLN...
Hou het maar gewoon op EV database, daar staan bereik, laadcurve/laadtijden en aankoopprijs ook gewoon bij.
Bwa, Noorwegen is toch best wel representatief, HLN hun data weergave is natuurlijk bagger, daarom best eens de bronnen checken:

Model Y & 3 toch nog enorm goed zo te zien...

Voor mij is de Audi A6 de verrassing. Groot bereik en 800V architectuur.

Maar bij de volgende wagen vallen alle niet-800V modellen sowieso af.

Naar range toe maakt 800V toch ook helemaal niets uit… Je laad gewoon wat sneller op.

Op vakantie kwam ik dezelfde Q6 tegen op elke stop die ik ook maakt met mijn i5 om te laden. Het lijkt me persoonlijk geweldig overroepen :)

Naar range toe maakt 800V toch ook helemaal niets uit… Je laad gewoon wat sneller op.

Op vakantie kwam ik dezelfde Q6 tegen op elke stop die ik ook maakt met mijn i5 om te laden. Het lijkt me persoonlijk geweldig overroepen :)
Voor jou maakt het niks uit.

Zelf het verschil ervaren met de Taycan van familie en de eigen i4. Dan wordt 10 min extra laden een verschil.

Als je 1 op 1 de keuze hebt tussen beide platformen, dan wel.
Wie deze periode een nieuwe wagen bestelt heeft zo te zien nog niet zoveel keuze in 800V. Dan vind ik persoonlijk vrije keuze naar goesting toch nog iets belangrijker dan iets tegen uw zin nemen omdat hij iets sneller laadt.
Maar opnieuw, persoonlijk, en afhankelijk van noden.

Als je 1 op 1 de keuze hebt tussen beide platformen, dan wel.
Wie deze periode een nieuwe wagen bestelt heeft zo te zien nog niet zoveel keuze in 800V. Dan vind ik persoonlijk vrije keuze naar goesting toch nog iets belangrijker dan iets tegen uw zin nemen omdat hij iets sneller laadt.
Maar opnieuw, persoonlijk, en afhankelijk van noden.

Valt wel mee.

Heel wat merken hebben al 800V modellen. KIA, Hyundai, Mercedes, Audi, Porsche, BYD,...
En er komen er binnenkort nog heel wat aan.

800V kan ervoor zorgen dat laden bijna even snel wordt als tanken. En vooral ongeacht de state of charge snel laadt.

Stevige uitspraken over de nieuwe iX3: https://www.bmwblog.com/2025/08/01/2026-bmw-ix3-energy-consumption-numbers/

Ik hoop van harte dat het design mij aanstaat, want dan bestel ik hem waarschijnlijk voor volgend jaar.
Ik snap nog altijd niet welke tour ze zijn opgegaan, waar zijn de aerodynamische eigenschappen gebleven om nog wat extra range te krijgen? Die neuzen van BMW zijn tegenwoordig precies rechte muren.
Al die knoppen en chrome en blinkend zwart plastiek ook net als bij Audi is echt om van te braken, ieder z'n smaak natuurlijk, maar een goeie middelmaat tussen design en functionaliteit zonder al teveel onnodige toeters en bellen zou wel eens fijn zijn. Ik kan niet wachten op de Xiaomi YU7 :p

Ik snap nog altijd niet welke tour ze zijn opgegaan, waar zijn de aerodynamische eigenschappen gebleven om nog wat extra range te krijgen? Die neuzen van BMW zijn tegenwoordig precies rechte muren.
Al die knoppen en chrome en blinkend zwart plastiek ook net als bij Audi is echt om van te braken, ieder z'n smaak natuurlijk, maar een goeie middelmaat tussen design en functionaliteit zonder al teveel onnodige toeters en bellen zou wel eens fijn zijn. Ik kan niet wachten op de Xiaomi YU7 :p

Ik vind dat je er voorlopig nog te weinig over kan zeggen. Meeste is nog afgeplakt ;).
Men sprak wel over een verbruik van 15kwh/100 km. En een range van 800km. Al kwam dat voor een stuk ook door de batterij van 100kwh. Ipv het 18kwh verbruik waar men eerst vanuit ging of dacht bij te eindigen.

Dan heb je toch iets aerodynamisch gedaan.

Uiteraard zullen we wel zien op de IAA Mobility, maar het is wel een leuke tijd. Ook de nieuwe Model Y performance komt er normaal aan.

Terug
Bovenaan