Elektrische wagens

Wat is iDrive? De app bedoel je? En waar staan die tellers dan?

Ik wil gewoon effe alles resetten op mijn boordcomputer

Klopt het dat de vrijstelling voor BIV & wegenbelasting voor de EV ‘s vanaf 2026 verdwijnt?
Volgens mij is er nog steeds geen update. Dit ging al zo zijn op 1 januari 2025, maar dat is uiteindelijk niet gebeurd. Al zou ik er wel van uit gaan dat de nieuwe doelstelling 2026 zou zijn...

Volgens mij is er nog steeds geen update. Dit ging al zo zijn op 1 januari 2025, maar dat is uiteindelijk niet gebeurd. Al zou ik er wel van uit gaan dat de nieuwe doelstelling 2026 zou zijn...
Ik verwacht me alvast wel aan zoiets, is het dan voor enkel nieuw (her)ingeschreven wagens vanaf 2026 of ook op de reeds actieve vloot?

Ik verwacht me alvast wel aan zoiets, is het dan voor enkel nieuw (her)ingeschreven wagens vanaf 2026 of ook op de reeds actieve vloot?
Ik denk enkel op nieuwe (her)inschrijvingen, maar met onze overheid weet je het nooit zeker...
Zie de info hier onder:

Het Regeerakkoord vermeldt ook nog: “We respecteren de keuzes die de burger al heeft gemaakt en zullen alleen nieuwe inschrijvingen van nulemissievoertuigen onderwerpen aan verkeersfiscaliteit.”

Alleen is dat er nog niet, hopelijk lopen ze wat vertraging op zodat ik nog een laatste keer een EV kan bestellen voor de wijzigingen.

Tja , in principe betaald een EV ook nu al taxen en rijden ze niet gratis rond …we betalen allemaal btw op onze elektriciteits factuur dus ….(maar snap wat je bedoelt . ;) )

Dacht op de radio gehoord te hebben dat ze vanaf 2027 de brandstof extra Europees gingen belasten …en het zou vrij veel kunnen worden . ;)

Laatst bewerkt:
Dacht op de radio gehoord te hebben dat ze vanaf 2027 de brandstof extra Europees gingen belasten …en het zou vrij veel kunnen worden . ;)
Dat is ETS2. Het emmissierechten systeem wat nu al in voege is voor bedrijven die uitstoten verder doorgetrokken naar de consument onder het mom "de vervuiler betaalt".

Eerste keer op vakantie met de EV. Zenuwen ervoor maar toch 2x niets eigenlijk 😅.

Vertrokken met 100%, na 3 uur gestopt voor te eten dus terug 100%. 2,5u later aan hotel om te overnachten voor 1 nacht, terug 100%. ‘s middags 3u rijden, eten en terug 100%. Aan het hotel aangekomen met nog 50% 3 uur later.

Heb wel de indruk dat van thuis naar Italië alleen maar naar beneden rijden is 😅. 19kwh gemiddelde verbruik met een goed gevulde wagen.

Dat gewicht van de belading is ook veel minder van tel dan vroeger.

Als je een Golf 2 van 1100kg opeens verzwaarde met 400 kilo personen en bagage had dat wel een serieuze impact.

Diezelfde 400kilo op een EV van 2300 weegt veel minder door.

Met mijn ID4 doe ik gemiddeld 14,2 kWh/100km maar dat is wel grotendeels binnenwegen met gezapig rijden en 110 km op de autostrade.

Verklaar u nader?
Gewoon wat uit zijn nek aan het lullen. Zoek maar eens op Reddit. Zeer betrouwbare wagen en aan 2dehands prijzen erg interessant.

De software was voorheen een issue maar dat boeit eigenlijk weinig want iedereen gebruikt toch meestal CarPlay en Android.

Heb wel de indruk dat van thuis naar Italië alleen maar naar beneden rijden is 😅. 19kwh gemiddelde verbruik met een goed gevulde wagen.

Dus je hebt u aan iets te verwachten op de weg terug :p.
Zou pertang straf zijn, 't is nu niet dat we hier in België zo hoog zitten :oi22::oi22:

Gewicht doet niet veel, zolang het in de wagen zit, aanhangwagen of sleurhut is een ander verhaal!

Allerbelangrijkste factor is snelheid dat je bolt.

Ik moet veel op en af naar Schiphol tijdens de daguren, en dat 100km/h bollen ginder (allee, 105) doet dat verbruik spectaculair dalen, zakt van dikke 19 à 20 kWh/100km (aan 125km/h gps snelheid) naar ergens vanachter de 15 kWh/100km.

Is toch richting 20% zuiniger, en dus ook 20% meer rijbereik.

Alleen enerveert dat 100 rijden me mateloos, ik vind dat zo oncomfortabel en stresserend, vooral door het kleine verschil met vrachtwagens en een hele hoop Nederlanders die eerder 110 a 115 bollen, dus ofwel bol je 90 tussen de vrachtwagens, ofwel enerveer je al die hollanders die in je gat hangen terwijl je 105 bolt (en dat voorsteken duurt dan ook ellendig lang), ofwel ga je mee met die hollanders en riskeer je een boete...

Terug
Bovenaan