Elektrische wagens

Zou pertang straf zijn, 't is nu niet dat we hier in België zo hoog zitten :oi22::oi22:

Gewicht doet niet veel, zolang het in de wagen zit, aanhangwagen of sleurhut is een ander verhaal!

Allerbelangrijkste factor is snelheid dat je bolt.

Ik moet veel op en af naar Schiphol tijdens de daguren, en dat 100km/h bollen ginder (allee, 105) doet dat verbruik spectaculair dalen, zakt van dikke 19 à 20 kWh/100km (aan 125km/h gps snelheid) naar ergens vanachter de 15 kWh/100km.

Is toch richting 20% zuiniger, en dus ook 20% meer rijbereik.

Alleen enerveert dat 100 rijden me mateloos, ik vind dat zo oncomfortabel en stresserend, vooral door het kleine verschil met vrachtwagens en een hele hoop Nederlanders die eerder 110 a 115 bollen, dus ofwel bol je 90 tussen de vrachtwagens, ofwel enerveer je al die hollanders die in je gat hangen terwijl je 105 bolt (en dat voorsteken duurt dan ook ellendig lang), ofwel ga je mee met die hollanders en riskeer je een boete...

Richting Amsterdam (niet noodzakelijk richting Schiphol, afhankelijk van de route) heb je zo'n stuk met 6 rijvakken dat overdag tot 100 km/u beperkt is met trajectcontrole. Dan zie je pas hoe verschrikkelijk slecht mensen kunnen rijden en hoe panisch ze zich ineens aan de snelheid houden - met linksplakkers op het 5e of 6e vak aan 95 km/u, chauffeurs die niet durven om een paar seconden gas bij te geven en dan maar andere auto's of moto's bijna de neus afrijden om van vak te wisselen,...

Snelheid heeft inderdaad een serieuze impact op het verbruik van een EV, zeker bij hogere snelheden waar luchtweerstand voor het grootste deel van het verbruik zorgt.

Zelf ook op zoek naar een nieuwe kar voor de volgende jaren.
Taycan buiten budget, i5 idem, Kia wil de madam niet. A6 geen fan van

Dus uitgekomen bij een i4(m50). Heel jong 2e hands bij de dealer (+- 6 maand) dus facelift versie
Nog aan het twijfelen tussen 2 wagens (qua kleur en opties)

Zijn er leden die er eentje hebben? (@berenod en @Necre0 dacht ik zeker, nog iemand)

Zicht op reëel verbruik?
Opties die een must zijn of die overroepen zijn?

Nog aan het wachten op overnamebod voor de huidige beemer en offerte verzekering. Deze week de knoop doorhakken

Zelf ook op zoek naar een nieuwe kar voor de volgende jaren.
Taycan buiten budget, i5 idem, Kia wil de madam niet. A6 geen fan van

Dus uitgekomen bij een i4(m50). Heel jong 2e hands bij de dealer (+- 6 maand) dus facelift versie
Nog aan het twijfelen tussen 2 wagens (qua kleur en opties)

Zijn er leden die er eentje hebben? (@berenod en @Necre0 dacht ik zeker, nog iemand)

Zicht op reëel verbruik?
Opties die een must zijn of die overroepen zijn?

Nog aan het wachten op overnamebod voor de huidige beemer en offerte verzekering. Deze week de knoop doorhakken
Een i4 m50 kost nu toch ongeveer hetzelfde als een i5?

Ik ben mega fan van de Ioniq 5 (N), maar ik zou dat toch ook niet aanraden aan iemand die eigenlijk in de markt is voor een i5.

De vergelijking tussen een C/D-segment Koreaan, hoe goed ook, en een topnotch BMW E-segmenter is toch wel een stretch.

Zelfde voor de Xpeng G9, prachtige kar. En i.v.m mijn bestelde Polestar 3 zou ik het wrs in het voordeel van de G9 laten beslechten (dat kon niet bij Cronos) maar een i5 laat ik daar toch echt niet voor staan.

Een i4, die met 4wd en 400 hoppelende ponys kon echter wel, maar met 2 kinderen is dat krap. (En ik mocht niet wat moeder de vrouw wou eigenlijk een SUV en ik heb haar vorig jaar gedwongen tot een 330e touring dus nu was het aan mij tot compromis).

Beide geen fan van
Ik vond die ioniq5 om eerlijk te zijn nog wel iets hebben. Zeker die recentere versie zonder die wat rare verflaag. Zie die foto in dit subforum die iemand onlangs heeft gelinkt.

Wat vindt ze zo stuitend aan die KIA? Uiteindelijk is dat toch gewoon de poor mans Taycan ?

Allez je zou ook nog kunnen kijken naar een polestar. Of anders gewoon de i4 en ik laat anderen nog wat ervaringen geven :p.

Ik vond die ioniq5 om eerlijk te zijn nog wel iets hebben. Zeker die recentere versie zonder die wat rare verflaag. Zie die foto in dit subforum die iemand onlangs heeft gelinkt.

Wat vindt ze zo stuitend aan die KIA? Uiteindelijk is dat toch gewoon de poor mans Taycan ?

Allez je zou ook nog kunnen kijken naar een polestar. Of anders gewoon de i4 en ik laat anderen nog wat ervaringen geven :p.

Ik ben fan van de EV9 (tank op wielen)
Zij is van mening dat dat veel te groot is (ook nie volledig ongelijk) - Dat is toch nog net iets anders dan een Taycan.
En ook gewoon omdat we nu al de 3reeks hebben dat ze bij BMW wil blijven - is opzich wel een topauto

Polestar interieur is maar meh
De i4 kan ik wel mee leven de komende jaren.

Ik ben fan van de EV9 (tank op wielen)
Zij is van mening dat dat veel te groot is (ook nie volledig ongelijk) - Dat is toch nog net iets anders dan een Taycan.
En ook gewoon omdat we nu al de 3reeks hebben dat ze bij BMW wil blijven - is opzich wel een topauto

De i4 kan ik wel mee leven de komende jaren.
Ja EV9 is een tank op wielen. Aangezien je sprak over de Taycan, ging ik uit van de EV6.

Al zou je ook nog even kunnen kijken naar de EV4 die eraan komt. Al blijft het natuurlijk oneerlijk vergelijken met een BMW. Aangezien daar ook een enorm prijsverschil aan gekoppeld is tussen beide prijzen. En de BMW ziet er aan de binnenkant gewoon een pak luxueuzer uit.
Maar aangezien je het aankoopt met echt geld, en dus niet het geld van het bedrijf, weet ik dat dit van uw spaargeld moet komen. Daarom dat ik dacht dat dit alternatief gewoon beter is. Juist omdat ik ook verstaan had dat je voor het werk regelmatig afstanden moet maken, en dan is snel laden mogelijks wel nuttig.

Maar bon met het feit dat je stelt dat het interieus van een polestar maar meh is, lijkt het sowieso evident dat het eerder in de richting van een BMW of mercedes zou gaan. Mogelijks een audi etron. Maar als ik u zo hoor is de keuze eigenlijk al gemaakt.

Beide geen fan van

Xpeng vind ik nergens op trekken
Byd cva nog wel.

Zeekr en Nio vond ik wel iets hebben, maar nog niet in België
Die Zeekr wordt volgens mij vanaf juli hier in België geleverd. Kan verkeerd zijn.
Die Zeekr 001 vind ik echt zalig

Ja EV9 is een tank op wielen. Aangezien je sprak over de Taycan, ging ik uit van de EV6.

Al zou je ook nog even kunnen kijken naar de EV4 die eraan komt. Al blijft het natuurlijk oneerlijk vergelijken met een BMW. Aangezien daar ook een enorm prijsverschil aan gekoppeld is tussen beide prijzen. En de BMW ziet er aan de binnenkant gewoon een pak luxueuzer uit.
Maar aangezien je het aankoopt met echt geld, en dus niet het geld van het bedrijf, weet ik dat dit van uw spaargeld moet komen. Daarom dat ik dacht dat dit alternatief gewoon beter is. Juist omdat ik ook verstaan had dat je voor het werk regelmatig afstanden moet maken, en dan is snel laden mogelijks wel nuttig.

Maar bon met het feit dat je stelt dat het interieus van een polestar maar meh is, lijkt het sowieso evident dat het eerder in de richting van een BMW of mercedes zou gaan. Mogelijks een audi etron. Maar als ik u zo hoor is de keuze eigenlijk al gemaakt.

Ja langste dagen voor het werk zijn een +-250km dus zeker haalbaar met de i4, andere dagen is volledig thuiswerk dus dat valt allemaal te doen volgens mij.

Mercedes heb ik een aantal mensen in de familie, qua interieur ben ik ook niet helemaal overtuigd en dan zou ik ook niet weten welk model. Eqe?
Audi is ze gaan kijken, mag in het rijtje van de i5 en taycan, buiten budget 🙁

EV6 is als GT waarschijnlijk ook leuk, college heeft ook een EV3, maar krijg ze niet overtuigd en voor de i4 is ze akkoord, wie ben ik dan om te klagen 😄

Die Zeekr wordt volgens mij vanaf juli hier in België geleverd. Kan verkeerd zijn.
Die Zeekr 001 vind ik echt zalig
Ja blijkbaar, wist ik niet.
N keer proberen in Luik te geraken want nog nooit irl zo ene gezien

Ja langste dagen voor het werk zijn een +-250km dus zeker haalbaar met de i4, andere dagen is volledig thuiswerk dus dat valt allemaal te doen volgens mij.

Mercedes heb ik een aantal mensen in de familie, qua interieur ben ik ook niet helemaal overtuigd en dan zou ik ook niet weten welk model. Eqe?
Audi is ze gaan kijken, mag in het rijtje van de i5 en taycan, buiten budget 🙁

EV6 is als GT waarschijnlijk ook leuk, college heeft ook een EV3, maar krijg ze niet overtuigd en voor de i4 is ze akkoord, wie ben ik dan om te klagen 😄

Ja blijkbaar, wist ik niet.
N keer proberen in Luik te geraken want nog nooit irl zo ene gezien
De i4 M50 is een dikke kar. Als snelheid belangrijk is, kun je ook nog een Tesla Model 3 Performance overwegen. Ik denk zelfs dat die wat ruimer is dan een i4, maar de i4 is natuurlijk wel luxueuzer.

Wij vertrekken binnen 2 weken voor de eerste keer met de EV (iX3 2024) op vakantie naar Zuid-Frankrijk. Zou een goeie 900km zijn.

Is het te doen om gewoon te plannen via de BMW app (met voorkeursnetwerken) en een Shell Recharge kaart? Of kan ik het beter anders aanpassen?
Ik zag ABRP Premium hier voobij komen, maar later ook berichten dat onboard navigatie het vaak even goed/beter doet?

Wij vertrekken binnen 2 weken voor de eerste keer met de EV (iX3 2024) op vakantie naar Zuid-Frankrijk. Zou een goeie 900km zijn.

Is het te doen om gewoon te plannen via de BMW app (met voorkeursnetwerken) en een Shell Recharge kaart? Of kan ik het beter anders aanpassen?
Ik zag ABRP Premium hier voobij komen, maar later ook berichten dat onboard navigatie het vaak even goed/beter doet?
Ik heb het op abrp gepland en dan in de bmw app de laadstations vervangen door die dat abrp opgaf.
Ik kreeg met voorkeursnetwerken veel meer dan alleen ionity, terwijl ik dat wel ingesteld had.

Terug
Bovenaan