Elektrische wagens

Toen ik aan 80% zat was het mogelijk wel wat lager maar het komt nog altijd totaal niet overeen met wat ik in de grafieken online zie (rwd byd blade). Ik zal het volgende keer eens beter in het oog houden.

Toen ik aan 80% zat was het mogelijk wel wat lager maar het komt nog altijd totaal niet overeen met wat ik in de grafieken online zie (rwd byd blade). Ik zal het volgende keer eens beter in het oog houden.

Misschien dat je gelijk hebt. Dat er verbeteringen, softwareupdates, zijn geweest die de oplaadcurve vlakker maken, waardoor het resultaat toch beter is dan met een grote piek te starten.

170+ aan 50 - 60% lijkt mij gewoon raar of buggy. Nooit echt van gehoord dat dit het geval was.

Die long range heeft wel een ander type batterij natuurlijk. Een bug kan ook altijd.. Als ik ooit nog eens stop aan een suc zal ik het deftig opvolgen.

Om de autostrade op te rijden moet je de snelheid halen van de andere voertuigen op het eerste vak. Dus het hangt enorm van het verkeer af. 70 is absoluut niet de standaard snelheid op het eerste vak. Ik denk eerder dat dat 90 is (namelijk de max snelheid van vrachtwagens).
Er zijn toch alleszins opritten waar ik met een 45pk auto niet de snelweg zou op durven. Ik denk bvb aan oprit E40 Loppem richting binnenland.

Er is een verschil tussen wetgeving die je uit je duim zuigt en de werkelijke wetgeving. In ieder geval haal ik 70 op zo'n 10 seconden met de Spring, daarna begint de acceleratie pas serieus te vertragen. In stadsverkeer zet ik de wagen zelfs in "eco" modus omdat je anders met je hoofd naar achter geduwd wordt bij elke acceleratie aan een kruispunt. Vergeet niet dat het 45pk is, maar dat het autotje ook "maar" 1 ton weegt. Ook ga je deze wagen ook al minder snel gebruiken met 4 personen + bagage maar eerder voor comfortabel stadsverkeer alleen of met twee. 80% van de tijd zal ik met deze wagen in zone 30/50 rijden.

We spreken hier over een wagen die mij amper 7000 euro gekost heeft. Als ik de specificaties en features bekijk ten opzichte van mijn Fiat Panda uit 2010 heb ik voor dezelfde prijs:
- Een wagen die beter optrekt
- Meer kofferruimte
- ESC + antislipsysteem + vertrekhulp op hellingen
- Waarschuwing bij niet-vastgemaakte veiligheidsgordels
- Remhulpsysteem
- Rijstrookwaarschuwing en -assistent
- Vermoeidheidsherkenning bestuurder
- Automatisch noodremsysteem AEBS met voetgangers/fietsersdetectie
- Automatische noodoproep E-call
- Verkeersbordherkenning met snelheidswaarschuwing
- Elektrische ruiten vooraan ( yep, mijn Panda had dat niet :D )
- Koplampen met automatische ontsteking
- LED-dagrijlichten vooraan
- Achteruitrijradar
- Cruise controll en snelheidsbegrenzer
- Koppeling met smartphone

Mogelijk vergeet ik nog een paar zaken. Maar met inflatie zou diezelfe Fiat panda vandaag ongeveer 10000 euro gekost hebben, geen 7000 en met dus HEEL wat minder opties.

Zou ik dit model aanraden als eerste voertuig. Nee, dan zou ik tenminste kiezen voor het full option model met de betere motor. Maar als tweede wagen? Fuck yeah ;)

In principe 0.3€/kwh + 0.3€/min dat je laadt.
Enige dat je moet dubbelchecken is of dit klopt voor de paal waar je wil laden. Het is om die reden dat ik hiervoor gekozen heb.
Heb die ook in m'n landkaart collectie al, maar 1 x slechte ervaring gehad in een parking op dat netwerk met hun eigen app... De laadpaal was defect en ik had het niet meteen door, resultaat 4u mogen betalen voor de tijd aan 1 kW... Ze hebben het na wat gezaag wel netjes terugbetaald.

Verder blijft het ook nog altijd duur. Als je bv. een nacht je auto wilt laden op een Belgische Allego 11 kW betaal je toch al snel een 39,75 EUR voor 75 kWh en 6,8u laadtijd. Wat neerkomt op 0,53 EUR / kWh.

In Frankrijk is het dan soms wel wat goedkoper maar in grote lijnen nog altijd variabel.

Vergeet niet dat het 45pk is, maar dat het autotje ook "maar" 1 ton weegt.
Als je ooit interesse hebt in een wagen met een hogere power-to-weight ratio en strakke acceleratietijd dan kan je altijd eens kijken richting quasi elke wagen die de afgelopen 10 jaar op de Europese markt is gekomen. Bijvoorbeeld een 65pk Dacia Sandero. 🚀 Nu met de EV premie afgeschaft is die zelfs goedkoper geworden dan de Spring en met nog meer kofferruimte.

Had jij niet gewoon beter naar een occasie Renault Zoe 40kWh gekeken met weinig km als het dan toch elektrisch moest zijn? Goedkoper, groter, motor die toch nog ietwat mee kan bij standaard snelweg omstandigheden, bijna dubbel zo grotere batterij dus beter bereik, ...
Die premie was daar trouwens ook geldig voor (wel lager bedrag dan bij nieuw).

Eens abonnement op Fastned genomen voor een maandje en daarnet meteen eens gaan DC laden. Wat van eind vorig jaar niet meer gebeurd was...

Na een ritje tot 80% opgeladen, vlotjes zoals het moet, wel met preconditioning en bij wegrijden nog luide ventilatie voor de koeling.

Het is echt wel hatelijk dat je dat abonnement maar op 1 voertuig kan zetten, blijkbaar kunnen ze dat controleren... Zal later eens proberen met de ID Buzz...

Heb die ook in m'n landkaart collectie al, maar 1 x slechte ervaring gehad in een parking op dat netwerk met hun eigen app... De laadpaal was defect en ik had het niet meteen door, resultaat 4u mogen betalen voor de tijd aan 1 kW... Ze hebben het na wat gezaag wel netjes terugbetaald.

Verder blijft het ook nog altijd duur. Als je bv. een nacht je auto wilt laden op een Belgische Allego 11 kW betaal je toch al snel een 39,75 EUR voor 75 kWh en 6,8u laadtijd. Wat neerkomt op 0,53 EUR / kWh.

In Frankrijk is het dan soms wel wat goedkoper maar in grote lijnen nog altijd variabel.

Je moet die kaart enkel gebruiken voor snelladen niet voor traagladen. Bij de colruyt heb je zo vb bij hun palen (dats dacht ik) 0.42€/kwh zonder hun abonnement.

Maar ja, perfect is die service nu ook niet. Maar bon, is ook onlogisch om de perfectie te verwachten. Ik ben op aan het laden tussen de 41 en de 45 cent aan een fastcharger. En dit zonder abonnement, terwijl via de originele leveranciers van de paal of het netwerk de prijs hoger is als je niet hun mega goed abbonnement met een maandelijkse kost neemt.

Maar ja het probleem is dat het snelladen goedkoper is als het traagladen bij die kaart voor mijn wagen :p. Al laad ik maar op tot 80%.

Had jij niet gewoon beter naar een occasie Renault Zoe 40kWh gekeken met weinig km als het dan toch elektrisch moest zijn? Goedkoper, groter, motor die toch nog ietwat mee kan bij standaard snelweg omstandigheden, bijna dubbel zo grotere batterij dus beter bereik, ...
Die premie was daar trouwens ook geldig voor (wel lager bedrag dan bij nieuw).

Ja, heb ik ook nog even bekeken. Je kon versies van tegenkomen toen met de premie voor 7 - 12k. Waar dan de premie van 3k vanaf ging. En dat ding rijdt ook wel goed hoor. Persoonlijk zou ik ook eerder zoiets kiezen dan de spring. Ik dacht dat het snelladen ook sneller gaat dan met zo'n spring. Al is het net zoals bij de Renault 5 nu ook niet om naar huis te schrijven.
Nadeel aan de Zoe dat die batterijpack wel eens miserie kan opleveren of dat je een huurbedrag mag neerleggen voor de batterij, wat minder het geval is bij die spring.

Is geen bug hoor. Die met BYD batterij zijn crazy. Mijn pa heeft ook zo ene en laadt een stuk sneller dan mijn model 3 RWD met CATL batterij. Das 170kW voor de batterij en 6kW voor de warmtepomp tijdens het laden.
Zo te zien niet : Vlakkere curve, zodanig dat ze een deftige snelheid langer kunnen volhouden ipv een piek van 10 - 30% van bij wijze van spreken 250kw te halen. Wat dan negatiever is.
Al spreekt men van 170kw tot 48%. Al lijkt het dat deze versie met de BYD batterij richting 18 minuten van 10 -80% gaat. Al is deze batterij wel 60kwh ipv 70+.

Hyundai en KIA moeten iets doen aan hun software :p.

Is geen bug hoor. Die met BYD batterij zijn crazy. Mijn pa heeft ook zo ene en laadt een stuk sneller dan mijn model 3 RWD met CATL batterij. Das 170kW voor de batterij en 6kW voor de warmtepomp tijdens het laden.
Maar dan zou ik toch ook al 256kW moeten gehaald hebben? Terwijl bij mij toch echt die 250kW de harde limiet is.
En ook, moet die warmtepomp nog veel werken als je al voorverwarmd hebt? Want 170kW ga je denk ik niet halen zonder perfect voor te verwarmen.

Er is een verschil tussen wetgeving die je uit je duim zuigt en de werkelijke wetgeving.

Ge moet u niet zo in uw gat gebeten voelen he :). Ik vind het overigens mooi dat men toch al voor die prijs een nieuwe auto kan kopen, die idd ideaal is als 2de auto, of als eerste auto voor een beginnend chauffeur.

Ik zie niet in waar ik wetgeving uit mijn duim zuig. Het ging puur over hoe soepel je op de snelweg geraakt met een zeer trage auto. Enerzijds is min. snelheid inderdaad 70. Anderzijds heeft het verkeer op de snelweg voorrang op jij die komt oprijden. Dus als er een druk eerste vak is dat 90 rijdt, dan moet jij niet aan 70 gaan invoegen, zodat die camion achter jou ineens moet gaan remmen. Da’s de theorie, want in de praktijk ga je dat wellicht wél moeten doen, want stoppen (zoals het wettelijk zou moeten) maakt de situatie veel gevaarlijker.

Kernprobleem is natuurlijk ook dat opritten gelijk in Loppem gewoon niet zouden mogen bestaan.

Laatst bewerkt:
Héél even maar blijkbaar...
Ik verschiet dat die laadcurve van mijn M4 (niettegenstaande max 205kW) toch nog beter uitkomt dan die van Tesla.
Gemiddelde bij de BMW tussen 10 en 80% is 114kWh, bij de Tesla 99kWh, maar die 70% laden duurt wat langer met een Tesla, maar gaat je wel een stuk verder brengen natuurlijk (rijdt veel zuiniger).
KM rijden per geladen minuut zal vermoedelijk voor de Tesla nog net iets beter uitkomen dan bij mijn wagen niettegenstaande de 15% snellere laadcapaciteit.
Zoveel parameters, al die nummers op zichzelf zeggen eigenlijk niets, het is heel dat totaalplaatje dat telt hé.

Die Kia is een heel andere klasse weer...

Maar als je ziet dat ik perfect kan leven met wat mijn wagen kan, ik blijf bij mijn standpunt, als je thuis kan laden en je zit te twijfelen tussen EV of ICE/Hybride, EN je hebt de financiele mogelijkheden, gewoon voor EV gaan!

Niet thuis kunnen laden zou voor mij een deal breker zijn, al dat laadpalen/laadsnelheid gedoe, dat is nu zodanig occasioneel dat dat er allemaal weinig toe doet.
Maar niet thuis kunnen laden, dan moet je ook alweer naar de kost gaan kijken, buiten het ongemak zit je dan ook met de hogere laadprijzen, je gaat waarschijnlijk veel meer DC laden wat de levensduur van je batterij ook niet helpt, te veel negatieven voor mij...

Ik zie niet in waar ik wetgeving uit mijn duim zuig. Het ging puur over hoe soepel je op de snelweg geraakt met een zeer trage auto. Enerzijds is min. snelheid inderdaad 70. Anderzijds heeft het verkeer op de snelweg voorrang op jij die komt oprijden. Dus als er een druk eerste vak is dat 90 rijdt, dan moet jij niet aan 70 gaan invoegen, zodat die camion achter jou ineens moet gaan remmen. Da’s de theorie, want in de praktijk ga je dat wellicht wél moeten doen, want stoppen (zoals het wettelijk zou moeten) maakt de situatie veel gevaarlijker.

Kernprobleem is natuurlijk ook dat opritten gelijk in Loppem gewoon niet zouden mogen bestaan.
Hoe doen (maximaal beladen) vrachtwagens (/bestelwagens?) dat dan?

Even nagegaan hoe in een ver verleden mijn traagste wagens het deden op de 0-100 km/u ...
Renault R4 : 35,4 sec
Mercedes 200D: 27,4 sec

Gelukkig geen "Loppem oprit" in de buurt :)

Richtingaanwijzer op en gaan? Pech voor diegene die al op de rechterrijstrook rijden.

Als men niet deftig kan invoegen moet men maar verder op de pechstrook rijden totdat men wel veilig kan invoegen…
Ik geloof dat je in Loppem niet verder kunt rijden op de pechstrook. Daar staat een vangrail die je echt op de snelweg duwt denk ik.

Zo te zien niet : Vlakkere curve, zodanig dat ze een deftige snelheid langer kunnen volhouden ipv een piek van 10 - 30% van bij wijze van spreken 250kw te halen. Wat dan negatiever is.
Al spreekt men van 170kw tot 48%. Al lijkt het dat deze versie met de BYD batterij richting 18 minuten van 10 -80% gaat. Al is deze batterij wel 60kwh ipv 70+.

Hyundai en KIA moeten iets doen aan hun software :p.
Het is helaas enkel maar zo op de Model Y met Blade BYD batterij. Ik heb al laadcurves gezien waarbij die tot 60-65% doorgaat aan 170kW onder ideale omstandigheden. Das echt snel.
Maar dan zou ik toch ook al 256kW moeten gehaald hebben? Terwijl bij mij toch echt die 250kW de harde limiet is.
En ook, moet die warmtepomp nog veel werken als je al voorverwarmd hebt? Want 170kW ga je denk ik niet halen zonder perfect voor te verwarmen.
Eens je aan het laden bent en de batterij is voorverwarmd, ga die vollebak gaan koelen. Das de damp die je in de winter ziet. En de zomer hoor en voel je de warmtepomp volgas gaan.

Ik heb de mijne ook al over de 170kW zien gaan, maar alleen maar lage SOC. Ik heb er een ODB module inzitten en daar zie ik altijd wat verschil tussen wat de auto en de ODB module aangeeft, want die laatste telt wat er door de laadpoort gaat.

Geen idee wat de Tesla app op de telefoon laat zien, maar misschien is dat de verklaring. Of zit er gewoon wat verschil in software tussen de LR en RWD die dan wel/niet het restverbruik laat zien.

Hoe doen (maximaal beladen) vrachtwagens (/bestelwagens?) dat dan?
De meeste chauffeurs zien dat wel dat een vrachtwagen, met zijn acceleratiebeperkingen wil invoegen, en zullen bijna automatisch naar het tweede vak opschuiven.

Van een gewone wagen wordt min of meer, eigenlijk onbewust, verwacht dat die gewoon meekan en wordt er niet opzij gegaan (of dat rechtse vak moest propvol zitten.)
Even nagegaan hoe in een ver verleden mijn traagste wagens het deden op de 0-100 km/u ...
Renault R4 : 35,4 sec
Mercedes 200D: 27,4 sec
Dat was natuurlijk in de tijd dat ge een GTI moest kopen om in 10 seconden of minder naar 100 te geraken.
De gemiddelde wagen in die tijd was eerder tussen de 15 en 20 seconden voor een plankgas acceleratie naar 100 km/h.
En bijna niemand doet plankgas acceleraties, dus als ge dan met uw tragere 200D wel plankgas gaf, dan ging ge gewoon mee met de rest van het verkeer.

Vandaag niet echt, waar de gemiddelde elektrische famillie wagen onder de 5 seconden aan 100 zit.

Als men niet deftig kan invoegen moet men maar verder op de pechstrook rijden totdat men wel veilig kan invoegen…

Welke pechstrook ? :)

EDIT: eens met de satteliet foto's bekeken en je hebt daar dus ongeveer 80m oprit, die eerst begint met een nagenoeg 180 graden bocht, dus het is niet dat je al voor de bocht wat snelheid kunt opbouwen. Ook eens ChatGPT gebruikt om wat zaken te berekenen. Als een voertuig dat 20" nodig heeft voor 0-100 uit die bocht komt aan 40km/u, kan hij op het einde van de afrit 67km/u halen. Hij zou nog een extra 100m nodig hebben om aan 90 te geraken.
Ik vraag me oprecht af hoe vrachtwagens dat daar doen. Is al jaren geleden dat ik die oprit nog nam, maar zelfs met een >100pk wagen, vond ik dat toch altijd een spannende onderneming.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan