Elektrische wagens

De prijs van ruwe olie stond niet zo lang geleden $120/barrel en staat er nu +- $70/barrel. Dat in combinatie met verschil in de USD/EUR wisselkoers verklaart voornamelijk de bruto prijs van benzine en diesel. Maar een groot deel van de effectieve kostprijs zit hem in de taksen die er bovenop komen.

Cliquet (indien goedkoop) en omgekeerd cliquet (indien duur) systeem geven een vorm van compensatie tussen inkomsten voor de staat uit 21% BTW (meer bij hoge brandstofkosten, minder bij lage brandstofkosten) en taksen.

In verband met ETS2 heb ik mijn twijfels of dat wel in de huidige staat gaat kunnen blijven leven. We zitten nu al met een economische handicap binnen Europa tegenover de VS (onder Trump al zeker), laat staan tegenover China. Met ETS2 komen daar nog een pak artificiële energiekosten bovenop.

De brandstofprijzen waren ooit €1.9 en de overheid heeft dan €0.3 gesubsidieerd (lees, wij betalen dit allemaal) waardoor het gezakt is naar €1.6

Vandaag zie ik dat deze €1.48 staat, zijn die subsidies nog altijd actief? Want dat is nu toch al een lange tijd...
Welke subsidie? De echte prijs van een liter brandstof ligt een pák lager dan we aan de pomp betalen. De staat pakt veruit het grootste deel van de prijs die we betalen.

De prijs van ruwe olie stond niet zo lang geleden $120/barrel en staat er nu +- $70/barrel. Dat in combinatie met verschil in de USD/EUR wisselkoers verklaart voornamelijk de bruto prijs van benzine en diesel. Maar een groot deel van de effectieve kostprijs zit hem in de taksen die er bovenop komen.

Cliquet (indien goedkoop) en omgekeerd cliquet (indien duur) systeem geven een vorm van compensatie tussen inkomsten voor de staat uit 21% BTW (meer bij hoge brandstofkosten, minder bij lage brandstofkosten) en taksen.

In verband met ETS2 heb ik mijn twijfels of dat wel in de huidige staat gaat kunnen blijven leven. We zitten nu al met een economische handicap binnen Europa tegenover de VS (onder Trump al zeker), laat staan tegenover China. Met ETS2 komen daar nog een pak artificiële energiekosten bovenop.
Ets2 is enkel voor particulieren als ik niet mis ben.

Met heel dat gedoe met de rijtaks vanaf volgend jaar ga ik gewoon mijn EV6 bijhouden tot ie uiteenvalt.
Zo denk ik nu ook over de HE (als 2e wagen)
Tenslotte heb ik er in eerste instantie mijn benzine voor verkocht ,geen bv en jaarlijkse tax 2.0(500 euro)

Met premie en geen j tax had ik sterk een R5 overwogen.
Vind renault echt mooie modellen hebben.

Maar op mn werk zeggen ze ook "v honda naar renault i v m kwaliteit"??
Eventuele kinderziektes v de nieuwe R5

De HE is eigenlijk te vroeg gekomen en heeft honda de bal misslaan, nu de vraag naar kleinere EV boomt heb ik de indruk.
Een HE 2.0 met grotere range zou mss verkocht hebben (alhoewel rest de prijs nog 😅)

En daarbovenop dit nog.

Met een gemiddelde prijs van 32 cent per kilowattuur voor auto’s die thuis opgeladen worden, is België op dat vlak het op twee na duurste land van Europa. Alleen in Denemarken en het Verenigde Koninkrijk is thuis laden gemiddeld duurder.

Ook de tarieven van publieke laadpalen behoren in ons land tot de hoogste van Europa. Trage laders zijn per kilowattuur alleen in Kroatië en Denemarken duurder dan in België. Bij snelladers doen we het iets beter: daar zijn zes Europese landen duurder.

Dit is ook zo een dooddoener he...

Precies alsof de werkgevers en zelfstandigen dat geld integraal terugkrijgen van de fiscus.

Omdat bestuurders van elektrische bedrijfswagens in de regel ook een laadpas krijgen, voelen zij de hoge kosten niet. De werkgever zelf heeft er evenmin veel last van, want de laadkosten zijn voor hem volledig fiscaal aftrekbaar

Nee, wij kunnen maximaal 20-25% terugkrijgen via de vennootschapsbelasting als we dat 100% kunnen inbrengen. Dus ja, wij voelen die hoge kosten wel als bedrijf.
Moest ik personeel hebben ze mochten op mijn kosten thuisladen en vergoed worden, of gratis laden op het bedrijf zelf. Maar snelladers aan 90 cent zouden verboden zijn.

En daarbovenop dit nog.

Met een gemiddelde prijs van 32 cent per kilowattuur voor auto’s die thuis opgeladen worden, is België op dat vlak het op twee na duurste land van Europa. Alleen in Denemarken en het Verenigde Koninkrijk is thuis laden gemiddeld duurder.

Ook de tarieven van publieke laadpalen behoren in ons land tot de hoogste van Europa. Trage laders zijn per kilowattuur alleen in Kroatië en Denemarken duurder dan in België. Bij snelladers doen we het iets beter: daar zijn zes Europese landen duurder.
Via mijn werkgever krijg ik maar 27 cent terug (gemiddeld VREG-tarief): na berekening is dat maar nét genoeg om mijn kosten te dekken als ik 's nachts laad.

En daarbovenop dit nog.

Dus een 77kw batterij opladen kost €24,64 gemiddeld? Ik rij 350km dus laat ons zeggen €49,28 voor 700km te rijden wat denk ik hetzelfde is als een zuinige benzine

Benzine is ook gewoon goedkoop hier in België. In Nederland kost een liter benzine 40 cent meer, terwijl de elektriciteit bij hen goedkoper is. Gek dat we in dit land zo'n combinatie van kapotbelasten en (over)subsidiëren kennen: zwaar belaste elektriciteit, dure concessies en belastingen op publieke laadinfrastructuur <-> gunstige bedrijfswagenfiscaliteit, laag VAA, premie voor particulieren, belastingvrijstelling BIV en VB. Netto is het wel nog een stimulerend beleid, maar een eenvoudiger beleid zou zoveel goedkoper en/of effectiever zijn. Nu moet de overheid al grote cadeaus uitdelen, omdat iedereen er toch al vanuit gaat dat hij later een deel van die cadeaus gaat moeten terug afstaan, cfr zonnepanelensaga.

We hebben even een stevige boost gehad van verkoop elektrische wagens (niet op vennootschap) met de 5000€ subsidie gecombineerd met een aantal merken die de prijs van hun wagens stevig hebben laten zakken om net onder die 40K limiet te komen om die subsidie te kunnen krijgen.

Zonder die twee zaken is het eenvoudig, enkel als firmawagen is een elektrische wagen een logische keuze.

Beetje zoals warmtepompen, zolang gas een stuk goedkoper is dan elektriciteit (per kW) is het eigenlijk gekkenwerk warmtepompen te installeren (buiten het EPC verhaal en allerhande verplichtingen vanuit de wetgever).
Een goed geisoleerde nieuwbouw met lage temperatuursverwarming (vloerverwarming) op een gasketel die aan die lage temperaturen optimaal condenseert, is gewoonweg (heel) véél goedkoper zowel in verbruik als installatie dan een warmtepomp.

We hebben even een stevige boost gehad van verkoop elektrische wagens (niet op vennootschap) met de 5000€ subsidie gecombineerd met een aantal merken die de prijs van hun wagens stevig hebben laten zakken om net onder die 40K limiet te komen om die subsidie te kunnen krijgen.

Zonder die twee zaken is het eenvoudig, enkel als firmawagen is een elektrische wagen een logische keuze.
Waarom?

De Dacia Sandero is de meest verkochte auto in België. Voor de overgrote meerderheid van die klanten zou een Dacia Spring ook perfect volstaan en die kost minder...

Waarom?

De Dacia Sandero is de meest verkochte auto in België. Voor de overgrote meerderheid van die klanten zou een Dacia Spring ook perfect volstaan en die kost minder...
Goh, inderdaad, maar ook enkel maar door de heel recente (begin oktober) prijsverlaging van 16,9K€ naar 10600€. Daarvoor was hij dik 3000€ duurder.

En dan denk ik toch dat "overgrote meerderheid" misschien wat optimistisch is, want dan heb je de 45pk versie waarmee je eigenlijk al bijna niet op de snelweg mee kan (topsnelheid na lang volhouden van 125 km/h), maar voornamelijk het reeds beperkte rijbereik dat aan die snelheid helemaal een duik neemt.

Is ook moeilijk 1 op 1 te vergelijken met een Sandero hé, voor een bepaalde groep gaat het verschil inderdaad niet uitmaken, voor volgens mij voor een veel grotere groep gaat dat wel een verschil maken. Een Sandero is toch nog wel echt wat meer wagen dan een Spring lijkt me.

WLTP bereik van 225km aan stadsregime (praktisch 165km) is voor 80% van het gebruik vermoedelijk voldoende, alleen wat doe je dan die andere 20%.
Komt nog bij dat er een grote kans is dat de gemiddelde koper van een Sandero/spring geen thuislaadmogelijkheid heeft, zonder te willen stigmatiseren, maar ik denk dat het realiteit is dat de kans groot is dat de bevolking die in die prijsklasse winkelt voor een wagen, niet een gemiddelde BG woning met garage bezit, waar ze een een stekker kunnen insteken om te laden. Dus nog eens openbare laadpalen/hogere prijs/ongemak erbij.

Dus of een Sandero koper, die elke dag ergens in de straat moet parkeren, of in de ondergrondse parking van het appartementsgebouw (zonder stopkontact/laders) staat te springen om elektrisch te gaan, ik weet het niet!

Zeker met zulke beperkte range zou je wel elke morgen je batterij aan 100% willen zien staan (de 80% regel gaat al helemaal je rijberijk fnuiken).

En dan is die Spring echt wel de uitzondering, in quasi elke andere klasse ga je voor een gelijkwaardige wagen stevig meer in de buidel moeten tasten vergeleken met het basis benzine model.

Die grote boost van elektrische wagens met die 5000€ bonus waren ook de Tesla's en de Volvo's he, niet onmiddelijk Sandero klanten.

Laatst bewerkt:
Als ik de nieuwe Q5 bekijk, VW groep stopt precies met dat lelijke kleine schermpje voor het stuurwiel?

Edit: my bad, nieuwe q5 is geen e-tron.

Dus een 77kw batterij opladen kost €24,64 gemiddeld? Ik rij 350km dus laat ons zeggen €49,28 voor 700km te rijden wat denk ik hetzelfde is als een zuinige benzine
Indeed. Jezelf wijsmaken dat de TCO van een gemiddelde EV lager uitkomt dan een vergelijkbare benzine over een normale lifecycle is exact dat: jezelf iets wijsmaken. Nu een EV particulier kopen is vanuit kostenperspectief waanzin, temeer daar je binnen 5 jaar ongetwijfeld een pak méér voor een pak minder krijgt.

Indeed. Jezelf wijsmaken dat de TCO van een gemiddelde EV lager uitkomt dan een vergelijkbare benzine over een normale lifecycle is exact dat: jezelf iets wijsmaken. Nu een EV particulier kopen is vanuit kostenperspectief waanzin, temeer daar je binnen 5 jaar ongetwijfeld een pak méér voor een pak minder krijgt.
Hangt toch wel af van verschillende factoren hoor.
Ik ga als particulier 95% van de tijd gewoon thuisladen, kan dan nog die 5k premie meepikken en vrij mooie korting gekregen om onder die 40k te gaan.

Als ik dat zo uitreken, dan zou ik op het einde van de rit toch zeker geen verliezer zijn t.o.v. een benzinewagen.
Of ik na 5 jaar meer van een benzine ga terugkrijgen dan van mijn EV, dat is natuurlijk nog een vraagteken.

Op korte termijn zie ik de EV ook niet doorbreken naar het gewone volk, en dan bedoel ik niet de lease rijders of degene die het premium segment kunnen betalen.

Zoals hierboven aanghaald heeft de overgrote meerderheid in dat segment geen thuislaad mogelijkheden, laat staan zonnepalen of een laadpaal. Eens allerhande subsidies beginnen uit te doven, kiezen particulieren gewoon eieren voor hun geld, en dat is een auto die praktisch is en waar ze bij tweedehands verkoop nog een redelijke prijs voor krijgen.

Je vergelijkt wel een beetje appels met peren: 22 kWh / 100 km voor een EV is niet te vergelijken met een benzine die <5 l / 100 km verbruikt.
Dan zou je er eerder een EV die 15 kWh verbruikt tegenover moeten zetten. Of vergelijken met een benzine die 7-8 liter verbruikt.

Maar het verschil is inderdaad klein, waardoor de terugverdientijd vooral voor mensen die weinig kilometers doen, zeer lang wordt. Met opladen uit zonnepanelen verbetert dat nog iets maar het blijft heel erg afhankelijk van de use-case wat er financieel het interessantst is, veel meer dan in de meeste buurlanden.

Indeed. Jezelf wijsmaken dat de TCO van een gemiddelde EV lager uitkomt dan een vergelijkbare benzine over een normale lifecycle is exact dat: jezelf iets wijsmaken.
helemaal niet akkoord eigenlijk.

Als ik uitreken wat een x330i mij had gekost over de 90k km die ik heb met de iX3, was dat al gigantisch veel meer geweest.

- zo’n spel verbruikt makkelijk 9 liter met het rijgedrag waarbij ik op < 20kWh/100km (waarvan minstens 1/3 met de zonnepanelen opgeladen. Iets wat anders geïnjecteerd zou worden aan €0,03) kom
- letterlijk 0 euro aan onderhoud
- geen verkeersbelasting
- geen biv

En ja, zo kosten in aankoop, in dezelfde config, exact even veel.

Als ik uitreken wat een x330i mij had gekost over de 90k km die ik heb met de iX3, was dat al gigantisch veel meer geweest.

- zo’n spel verbruikt makkelijk 9 liter met het rijgedrag waarbij ik op < 20kWh/100km (waarvan minstens 1/3 met de zonnepanelen opgeladen. Iets wat anders geïnjecteerd zou worden aan €0,03) kom
- geen verkeersbelasting
- geen biv

En nu gaan ze afkomen met "ja maar, je mag dat niet vergelijken. Die PK's heb je niet nodig "

Maar als je het dan omdraait (zie voorbeeld Dacia Spring een paar posts terug) dan zijn die PK's ineens wel van belang.

- geen verkeersbelasting
- geen biv

Dan moet je toch al de hooligan uithangen om makkelijk (gemiddeld) aan 9l te komen hoor 😊

Terug
Bovenaan