Elektrische wagens

Denk dat iedere particuliere EV bezitter dit wel van plan is nu . ;)

Vennootschap ook hoor. Zal er gewoon wat VAA op betalen maar ga me geen nieuwe meer bestellen, met het uitgespaarde geld van de nieuwe aankoop zal ik dan wel wat anders doen. Ze gaan het voelen aan hun btw inkomsten op de gedaalde verkopen.

Ouch, 39k voor een ev6 van 1 jaar oud die catalogus bijna 70k gaat? Serieus restwaardeverlies zeg.
Proficiat met je blauwe trouwens!

bedankt! Ja bijna 45% depreciatie. Was wel een demo wagen. En vraag mij ook niet af of dit ook een beetje te maken heeft met het feit dat er een versierefresh is vanaf volgend jaar waardoor de schrik er een beetje inzit/inzat dat die depreciatie nog groter zou zijn. Met oa upgrade in de screencluster.

Leek dat er nog een 2de mogelijk was (zwarte) maar denk dat je die minimaal voor juist onder de 40k kon meenemen ( leek weinig animo om die verder te laten zakken) - en in principe zelfde jaargang. Al had die wel maar rond de 15-16k km.

Ik las op meerdere plaatsen dat de lak wel een gevoelig dingetje is. Heb jij er bij de uwe iets van last van ? Collega stelde voor om er een keramische laag over te laten leggen. Dat hij dat ook altijd doet met zijn wagens.

Is er iets waar ik best op let bij ontvangst ? Collega had mij al vermeld dat ik best navroeg dat de ICCU gratis recall en update gebeurd was alsook de laatste update van de dealership erop staat.

Al moet ik even checken hoe dat zit met OTA updates. Ik dacht mij te herinneren dat dit vanaf de versie Y23 een beetje mogelijk was... maar twijfel.

Met die aanbiedingen moet je wel een beetje oppassen nu .
Meestal adverteren ze nu een aankoop prijs met de subsidie al afgetrokken en dan in kleine lettertjes dat uw dossier moet goedgekeurd worden .
Op facebook ook tegen woordig , net nog gezien voor die KGM standaard 38.000 en op de advertentie staat dan vanaf 33.000 .
Actie loopt gewoon voort blijkbaar nu tot eind november . ;)
Met die ballon lening ook .
Ze maken daar reclame voor maandelijks €229 te betalen maar toen ik daar achter vroeg was het maandelijks voor 47 termijnen €540 en dan nog een laatste betalen van + €11.000 …(en dan wel zonderoptie’s en standaard kleur wit )
Ja die acties lijken altijd voor zeer specifieke modellen. Met bepaalde kleuren. Niet voor een versie die op maat gemaakt is of voorzien van zeer specifieke packs. Ik gok een beetje op het principe van Tesla dat gebruikt wordt. Dat ervoor al een bepaald aantal in de productielijn gezet zijn en verscheept.

Moest de markt aantrekken dan zou ik eventueel overwegen om vroeg te verkopen maar als het zo blijft dan rijd ik hem ook gewoon op tot de batterijen het begeven héé . ;)
Ja, denk dat redelijk wat particulieren dat tegenwoordig gaan doen. Het grote restwaardeverlies draagt daar ook aan bij. Al dacht ik wel dat bij ICE's dat toch ook wel significant is.

Andere collega heeft een stock tesla model 3 gekocht (+/- 35k incl. premie), hij is zeer happy met zijn wagen. Maar heeft ook al gezegd dat hij niet de intentie heeft om die in te wisselen voordat er minstens 5-7 jaar voorbij is.

Al denk ik wel dat de tweedehandsmarkt nu een beetje terug gaat aantrekken. Als de druk van die subsidie weg is, verwacht ik wel een een correctie.
Al snap ik wel voor een stuk waarom weinig mensen staan te springen voor een tweedehandse elektrische. De expertise is gewoon minder hierin. En het blijft een significante kost. Waarom 30k geven aan een tweedehandse model 3 als je voor 35k incl premie een spiksplinternieuwe hebt + garantie ? Goed wetende dat die personen hunne tesla gekocht hebben vb 2-4j geleden voor 50-55k of zo. Dan moeten deze al eerder richting de 20-25k gaan om mensen te overtuigen. En dan bots je weer op het feit dat het door de nieuwigheid ervan het toch nog een beetje afschrikt.

Waar ik begrip voor kan opbrengen.

Dat is het probleem voor iedere EV nu .
De tweedehandsmarkt voor EV is nu gewoon “slecht” te noemen en met veel waardeverlies ..dus infeite is het nu het moment om u een tweedehandse EV aan te kopen maar …..de twijfel héé
In Nederland kan je al bij sommige dealers geen EV meer inruilen blijkbaar omdat ze met een overschot zitten .

Ja, dat is dan ook wat ik gedaan heb :p.

Vennootschap ook hoor. Zal er gewoon wat VAA op betalen maar ga me geen nieuwe meer bestellen, met het uitgespaarde geld van de nieuwe aankoop zal ik dan wel wat anders doen. Ze gaan het voelen aan hun btw inkomsten op de gedaalde verkopen.

Kennis met zijn etron heeft een funcar gekocht. Ze hadden al elk 2 firmawagens (1 bij de vrouw, 1 camionet bij hem) en die etron had hij voorzien als tweede wagen (bezoeken klanten voor offertes en het niet moeten rondrijden met een camionet in normaal verkeer) maar met die depreciatie pikte dat toch wel hard. Dat hij liever die funcar particulier kocht dan NV geld te spenderen aan een dure elektrische wagen die hij toch weinig gebruikte (omdat hij voor zijn werk eerder met de camionet reed).

Aan de andere kant is het mogelijks wel beter voor het milieu dat mensen hunnen auto tot gort rijden dan dat ze die om de 3-4j vervangen door een nieuwe :p.

bedankt! Ja bijna 45% depreciatie. Was wel een demo wagen. En vraag mij ook niet af of dit ook een beetje te maken heeft met het feit dat er een versierefresh is vanaf volgend jaar waardoor de schrik er een beetje inzit/inzat dat die depreciatie nog groter zou zijn. Met oa upgrade in de screencluster.

Leek dat er nog een 2de mogelijk was (zwarte) maar denk dat je die minimaal voor juist onder de 40k kon meenemen ( leek weinig animo om die verder te laten zakken) - en in principe zelfde jaargang. Al had die wel maar rond de 15-16k km.

Ik las op meerdere plaatsen dat de lak wel een gevoelig dingetje is. Heb jij er bij de uwe iets van last van ? Collega stelde voor om er een keramische laag over te laten leggen. Dat hij dat ook altijd doet met zijn wagens.

Is er iets waar ik best op let bij ontvangst ? Collega had mij al vermeld dat ik best navroeg dat de ICCU gratis recall en update gebeurd was alsook de laatste update van de dealership erop staat.

Al moet ik even checken hoe dat zit met OTA updates. Ik dacht mij te herinneren dat dit vanaf de versie Y23 een beetje mogelijk was... maar twijfel.

Lak zou idd een issue zijn maar ik heb er tot nu toe nog geen last van (zit ook wel onder een laag vuil van 4 maand beschermd :lol: zou hem es moeten wassen)

ICCU recall heeft de mijne gehad.

Same hier, door het klimaat dat ze gecreëerd hebben rij ik met mijn iX3 10-15 jaar. Mijn vriendin haar wagen zal wel eens stuk gaan binnen een paar jaar en dan kopen we ons daar een coole tweedehands benzine zodat ik daar ook af en toe wat plezier aan heb.

Premie elektrische wagen :

Wie voor 23 november een verkoopovereenkomst afsluit voor een zero-emissievoertuig, krijgt tot 31 december de tijd om zich aan te melden in het e-loket.

Ik maak hieruit op dat je het dossier moet geïntroduceerd hebben voor 31 december (dus een casenummer hebben) en dat je een verkoopsovereenkomst moet voorzien hebben voor 23 november. Ik kan niet uitmaken of het dossier dan ook al volledig moet afgesloten zijn en dat je het dus niet meer volgend jaar nog kan claimen als de levering pas vb binnen dit en 7 maanden is. Maar door de vermelding van aanmelden en niet vervolledigen denk ik van niet ( maar ik weet het niet zeker).

Persoonlijk stel ik mij de vraag of gewoon de termijn te hebben uitgezeten zo een enorm verschil zou gemaakt hebben... wetende dat je dan tenminste betrouwbaar overkomt met hetgeen ervoor is besloten. Als dat een timing heeft van een jaar... zou ik nog zeggen meh ok. Maar voor een maandje... dat lijkt mij niet de beste beslissing. Al begrijp ik van waar het komt (het geld bloeden zo snel mogelijk stelpen)

Laatst bewerkt:
Ik denk zelfs dat de extra media-aandacht tot méér particuliere EV-aankopen heeft geleid. Wie in december zou besteld hebben, zal zijn aankoop wel versnellen. Aan het station hier zag ik een groot billboard van de Volkswagen ID3, die na premie vanaf €24.999 beschikbaar is. "Mis uw premie niet!!!"

Het is duidelijk dat de Vlaamse regeringspartijen hebben willen inspelen op de anti-EV gevoelens bij de brede bevolking door die premie 37 dagen eerder af te schaffen dan gepland. In september was in België 38,3% van de nieuw ingeschreven wagens een EV. In Vlaanderen zal dat nog een stuk meer zijn. Eind dit jaar kruisen we misschien de symbolische grens van 50%, om vervolgens terug af te glijden zoals in Duitsland. Stop-and-go-beleid, vreselijk ook voor de KMO's die proberen te anticiperen op de marktvraag. Het lijkt alsof de politici de zonnepanelensaga van 2011-2012 vergeten zijn, en de daarop volgende faillissementen in de sector.

Ik denk zelfs dat de extra media-aandacht tot méér particuliere EV-aankopen heeft geleid. Wie in december zou besteld hebben, zal zijn aankoop wel versnellen. Aan het station hier zag ik een groot billboard van de Volkswagen ID3, die na premie vanaf €24.999 beschikbaar is. "Mis uw premie niet!!!"

Het is duidelijk dat de Vlaamse regeringspartijen hebben willen inspelen op de anti-EV gevoelens bij de brede bevolking door die premie 37 dagen eerder af te schaffen dan gepland. In september was in België 38,3% van de nieuw ingeschreven wagens een EV. In Vlaanderen zal dat nog een stuk meer zijn. Eind dit jaar kruisen we misschien de symbolische grens van 50%, om vervolgens terug af te glijden zoals in Duitsland. Stop-and-go-beleid, vreselijk ook voor de KMO's die proberen te anticiperen op de marktvraag. Het lijkt alsof de politici de zonnepanelensaga van 2011-2012 vergeten zijn, en de daarop volgende faillissementen in de sector.
Ah niet gezien.

Maar gaat dan wel over de ID3 pure. Wat de instapper is :p.
D.3 Pure: aanbevolen catalogusprijs: € 33.990 BTWi - € 3.180 commerciele kortingen = € 30.810 BTWi - € 820 voorwaardelijke overnamepremie* = € 29.990 BTWi - premie van de Vlaamse regering van € 5.000** = € 24.990 BTWi.

Aanmelding aan het loket kan met een ondertekende verkoopsovereenkomst. De vervollediging kan enkel na inschrijving, dus in principe is de bestelling al voldoende om recht te hebben op de premie.

Ik heb ook mijn twijfels hoeveel ze hiermee gaan besparen. Het leek me al moeilijk om het vlug af te schaffen en dat blijkt nu, het zal eerder verkopen verschuiven van mensen die al van plan waren om een premie aan te vragen, dus in euro's gaat het niet veel schelen. Het is een uitvoering van een punt in het regeerakkoord, ik denk dat dat politieke feit de boventoon haalt.

Al een hele tijd aan het rondkijken naar een gezinswagen gezien uitbreiding naar kindje 3. Uiteindelijk bijna geland bij een Kodiaq, maar twijfel of ik nog zo een groot bedrag wil investeren in een benzinewagen (ook nog eens duur in belasting want ik zou een 2.0 TSI variant wensen). Dus terug in de koelkast en nog even voortdoen met de huidige auto.

Pas op vakantie in Scandinavië geweest en ontzettend veel Skoda Enyaq's op de baan. Ben toch wel geïntrigeerd want het zien er zeer ruime auto's uit. En alles is absurd duur maar het verschil tussen een Kodiaq en Enyaq is misschien ook weer niet groot genoeg om nog te investeren in 'oude' technologie? Eigen oprit, zonnepanelen, dagelijkse korte ritjes en 3x per jaar vakantie met het gezin...

Al een hele tijd aan het rondkijken naar een gezinswagen gezien uitbreiding naar kindje 3. Uiteindelijk bijna geland bij een Kodiaq, maar twijfel of ik nog zo een groot bedrag wil investeren in een benzinewagen (ook nog eens duur in belasting want ik zou een 2.0 TSI variant wensen). Dus terug in de koelkast en nog even voortdoen met de huidige auto.

Pas op vakantie in Scandinavië geweest en ontzettend veel Skoda Enyaq's op de baan. Ben toch wel geïntrigeerd want het zien er zeer ruime auto's uit. En alles is absurd duur maar het verschil tussen een Kodiaq en Enyaq is misschien ook weer niet groot genoeg om nog te investeren in 'oude' technologie? Eigen oprit, zonnepanelen, dagelijkse korte ritjes en 3x per jaar vakantie met het gezin...
Zoals Kingsman hierboven zegt misschien eens kijken bij een Tesla Model Y.

Zeer ruime wagen ( ga er zelf met 3 tieners mee naar Zuid-Frankrijk: zonder dakkoffer).

Tenzij je natuurlijk tot een van de vele Tesla/Elon-haters behoort 😂.

Tegenwoordig ook aan zeer mooie prijs te krijgen 39990-5000euro premie.

En als je iemand kent met een Tesla nog eens 500euro extra korting via een referral link.

Op zich is de Enyaq dus elektrische versie van de Kodiaq. Ik heb nu een Kodiaq 2.0TFSI (van 2018). Ben daar super tevreden van maar de taksen en het verbruik zijn echt te hoog. Zeker omdat ik ook inderdaad korte ritten doe, is elektrisch dan echt een goede keuze.

Ik zou zeggen, doe een paar testritten met Enyaq, model Y, ID4,…

De Enyaq is zeker te overwegen met 3 kinderen, is de ruimste variant van het trio (naast VW ID.4 en Audi Q4 e-tron). Begin dit jaar op het punt gestaan om privé eentje te bestellen (met premie), maar uiteindelijk kon ik mijn afgeschreven bedrijfswagen overkopen voor een fractie van de prijs van een nieuwe Enyaq.

Mocht ik vandaag opnieuw dezelfde oefening moeten maken, dan zou ik nog steeds elektrisch kiezen, maar waarschijnlijk eerder naar een Tesla Model Y neigen.

Ik had een Excel gemaakt om de TCO te berekenen (aankoopprijs, verbruik, taksen, afschrijving) om de meest rationele keuze tussen nieuw vs. tweedehands en ICE vs. elektrisch te maken.

Neen. Bij weinig km's gaat dat niet veel impact hebben, lijkt me?
Tgoh, ik ga hier even voort op een inschatting vanuit een artikel in DS enkele weken geleden:

Per liter brandstof 0.6€ extra. Als u gebruik op 6l ligt (niet ongewoon voor een automaat met weinig km's?) zit je aan 3.6€ extra per 100km.
Dus 36€ extra per 1000km die je jaarlijks rijdt. Als je 5k km op een jaar rijdt is dat 180€.
Pak nog 10j met de auto rijden, dat is 1800€ extra aan kosten.
Niet "de tipping point" als je het mij vraagt maar toch weer een extra kost in het nadeel van ICE (zoals bvb onderhoudskosten).

Idd recht evenredig aan u aantal km's dus. Maar het verbaasde mij dat het in dit topic nog niet eerder aan bod was gekomen :) .

Laatst bewerkt:
Het verhogen van de brandstofprijs vind ik sowieso de beste manier om elektrisch rijden te stimuleren. Voor mij mag die hogere brandstofprijs dan nog (deels) gecompenseerd worden door een lagere verkeersbelasting.
Wie veel kilometers rijdt, maakt snel de rekening dat een EV goedkoper is. Die overschakeling heeft maatschappelijk ook veel impact (luchtkwaliteit, CO2-uitstoot, geluid). Wie weinig kilometers rijdt, voelt de impact amper en kan gerust nog jaren met een oudere benzinewagen verder rijden. De impact is, gezien de weinige kilometers, toch minimaal.

De brandstofprijzen waren ooit €1.9 en de overheid heeft dan €0.3 gesubsidieerd (lees, wij betalen dit allemaal) waardoor het gezakt is naar €1.6

Vandaag zie ik dat deze €1.48 staat, zijn die subsidies nog altijd actief? Want dat is nu toch al een lange tijd...

Terug
Bovenaan