Elektrische wagens

Maar snelladers aan 90 cent zouden verboden zijn.
Op mijn werk is snelladen verboden. Wordt er uit gehaald en van ons loon afgetrokken.

Denk dat we tot 22kw publiek mogen laden ofzo. Alles wat hoger is, is voor eigen rekening.

Kvind het wel wat absurd. Zet er gewoon een limiet op. 2x snelladen per maand ofzo. Als je nu voor het werk grote verplaatsingen doet, onkosten nota etc weer indienen.

En nu gaan ze afkomen met "ja maar, je mag dat niet vergelijken. Die PK's heb je niet nodig "

Maar als je het dan omdraait (zie voorbeeld Dacia Spring een paar posts terug) dan zijn die PK's ineens wel van belang.

Die Dacia Spring is ook wel extreem: 0-100 in 19 seconden voor de goedkoopste uitvoering en 45 pk o_O

Ik heb leren rijden met een Nissan Sunny, die deed dat in 17s. Het is niet lang geleden toen dat nog een normale snelheid was hoor.

Jaren '70 of '80 zou ik gedacht hebben. Maar de rest van het verkeer was toen ook trager en de wegen een stuk rustiger.

Ik heb ooit eens met een Ford Ka gereden die er denk ik 16 seconden over deed. In stadsverkeer was dat OK, maar vergeet het van je op een korte oprit bergop te lanceren en de snelheid van vrachtwagens op het rechtervak te halen... Of van iets in te halen op secundaire wegen.

Jaren '70 of '80 zou ik gedacht hebben. Maar de rest van het verkeer was toen ook trager en de wegen een stuk rustiger.

Ik heb ooit eens met een Ford Ka gereden die er denk ik 16 seconden over deed. In stadsverkeer was dat OK, maar vergeet het van je op een korte oprit bergop te lanceren en de snelheid van vrachtwagens op het rechtervak te halen... Of van iets in te halen op secundaire wegen.
Op secundaire wegen mag je ondertussen nog 70. Daarnaast rijdt bijna niemand volgas op secundaire wegen. Je kan daar zelfs met zo'n spring gewoon mee met het verkeer hoor.
Je spreekt hier ook niet over bestuurders die snelle auto's rijden he, een auto die ook 15s doet over 80-120km/u

En nu gaan ze afkomen met "ja maar, je mag dat niet vergelijken. Die PK's heb je niet nodig "

Maar als je het dan omdraait (zie voorbeeld Dacia Spring een paar posts terug) dan zijn die PK's ineens wel van belang.
Er is wel een verschil hé.

Een Dacia spring kan enkel vlot mee in het verkeer in een stadsomgeving.
Buiten de stad is dat een heel ander verhaal.

Vlot naar 120 kunnen en reserve hebben om veilig een wagen die 100 of 110 rijdt te kunnen voorsteken is zowat een minimum.
Dat kan die spring niet, dus ja, die 45pk wordt dan wel ineens belangrijk.

Voor mijn part, elke wagen die in 10 seconden of minder naar de 100 kan is voldoende om vlot mee te kunnen met het verkeer.
Zowat elke wagen vandaag te koop kan dat. nZelfs voertuigen zoals Berlingo's kunnen dat en tegenwoordig een redelijk aantal van de grotere camionettes.

En zoals ik schreef bij de spring, het gebrek aan vermogen is een ding, het serieus afnemen van het rijbereik wanneer je 90 of 120 (probeert) te rijden maakt het er voornamelijk een slechte vervanger van een "normale" wagen zoals een Sandero van. Net even opgezocht, 110km rijbereik aan 110 km/h.

PK's van wagens die in het ene geval aan 5 seconden naar 100 kunnen en in het andere geval aan 6,5 seconden naar 100 gaan, daar zijn de PK's een luxe isuue hé.

Er is wel een verschil hé.

Een Dacia spring kan enkel vlot mee in het verkeer in een stadsomgeving.
Buiten de stad is dat een heel ander verhaal.

Vlot naar 120 kunnen en reserve hebben om veilig een wagen die 100 of 110 rijdt te kunnen voorsteken is zowat een minimum.
Dat kan die spring niet, dus ja, die 45pk wordt dan wel ineens belangrijk.

Voor mijn part, elke wagen die in 10 seconden of minder naar de 100 kan is voldoende om vlot mee te kunnen met het verkeer.
Zowat elke wagen vandaag te koop kan dat. nZelfs voertuigen zoals Berlingo's kunnen dat en tegenwoordig een redelijk aantal van de grotere camionettes.

En zoals ik schreef bij de spring, het gebrek aan vermogen is een ding, het serieus afnemen van het rijbereik wanneer je 90 of 120 (probeert) te rijden maakt het er voornamelijk een slechte vervanger van een "normale" wagen zoals een Sandero van. Net even opgezocht, 110km rijbereik aan 110 km/h.

PK's van wagens die in het ene geval aan 5 seconden naar 100 kunnen en in het andere geval aan 6,5 seconden naar 100 gaan, daar zijn de PK's een luxe isuue hé.
Maar een Sandero trekt dus ook helemaal niet in 10s naar 100.
En dat is de meest verkochte particuliere auto van België. En dat rijbereik, België rijdt vol met auto's die nog nooit 110km in 1 rit gereden hebben hoor. Ik ben akkoord dat Dacia had moeten proberen om de laadsnelheid omhoog te krijgen, maar er is echt een enorm grote groep waarvoor die Spring een goed alternatief zou zijn voor hun ICE.

Alleen kom je dan in het psychologische van mensen die 45pk horen en schrik krijgen, of de mensen die dringend moeten gaan tanken vanaf hun bereik onder de 100km zakt.

Op secundaire wegen mag je ondertussen nog 70. Daarnaast rijdt bijna niemand volgas op secundaire wegen. Je kan daar zelfs met zo'n spring gewoon mee met het verkeer hoor.
Je spreekt hier ook niet over bestuurders die snelle auto's rijden he, een auto die ook 15s doet over 80-120km/u

Is inderdaad zeker niet snel, en hier zou ik evengoed van zeggen dat die niet echt helemaal geschikt is voor veelvuldige autosnelwegritten.
Je gaat al defitig moeten anticiperen en plankgas acceleraties mogen doen voor bergop opritten van autostrades, ale helemaal als het een linkse oprit is.

Maar die valt tenminste niet stil na een dikke 100 KM autosnelweg...

Maar een Sandero trekt dus ook helemaal niet in 10s naar 100.
En dat is de meest verkochte particuliere auto van België. En dat rijbereik, België rijdt vol met auto's die nog nooit 110km in 1 rit gereden hebben hoor. Ik ben akkoord dat Dacia had moeten proberen om de laadsnelheid omhoog te krijgen, maar er is echt een enorm grote groep waarvoor die Spring een goed alternatief zou zijn voor hun ICE.

Alleen kom je dan in het psychologische van mensen die 45pk horen en schrik krijgen, of de mensen die dringend moeten gaan tanken vanaf hun bereik onder de 100km zakt.
En hoeveel ervan zijn de 65pk versie? Ik gok (maar kan er echt naast zitten) dat er best veel voor de 90PK versie wordt gegaan...Kost exact 1000€ meer.

En ja, er is een groep waar de Spring een goed alternatief zou kunnen zijn, maar ik zou zeggen dat dit zeker geen "enorm" grote groep gaat zijn:
  • De allergrootste reden, niet thuis kunnen laden. Net met zo een beperkte range zou je toch wel alle dagen geladen willen zijn. Ik denk toch dat de, misschien dikwijls onterechte, range anxiety zou zijn dat net wanneer je twee dagen al niet geladen hebt en je nog maar 30% in de batterij hebt steken, er een onverwacht iets voordoet waardoor je toch wat verder dan gemiddeld moet.
    Aan 30% kan je nog maar ergens tussen de 35 en 50 km ver tot volledig 0% batterij!
Voor mijn moeder zou het theoretisch een match zijn, die doet gemiddeld 10 à 20 km/dag.
Echter gaat ze wel twee keer per maand een vriendin bezoeken die ongeveer 90 km ver woont (zo ongeveer in de middle of nowhere). Dat wordt dan al puzzelen die twee keer.
En ze woont in een appartement met ondergrondse parking zonder laadmogelijkheden.
Wanneer ze eens bovengronds moet parkeren (tweemaandelijkse poetsbeurt garage bijvoorbeeld) is ze al dik geambeteerd, laat staan dat die om de X-aantal dagen buiten ergens moet gaan laden, kortsbijzijnde laadpaal (slechts 2 plaatsjes, meestal bezet) is net over één km ver, mijn moeder is er 79, die wandelt zover niet hoor, in de winter...

IS wat ik zeg, voor 80 à 90% van de ritten absoluut perfect, het is die oplossing moeten zoeken voor die enkele ritten waar het wel gaat lastig worden.

Laatst bewerkt:
In heel dat "Spring/Sandero" verhaal, moest de 65PK versie bestaan met een wat grotere batterij, dan zijn we er volgens mij.
Dan ga je natuurlijk wel dat prijsvoordeel kwijt zijn, en gelijk ook de motivatie...

Algemene opmerking bij de meeste revieuws (van de 65pk versie): best wel goede wagen voor het geld, zolang je een alternatief hebt voor de occasionele langere rit (hoeft geen wagen te zijn hé, kan ook iemand zijn die je kan voeren voor de occasionele rit, of bijvoorbeeld een deelwagen post vlak achter je hoek).

In heel dat "Spring/Sandero" verhaal, moest de 65PK versie bestaan met een wat grotere batterij, dan zijn we er volgens mij.
Dan ga je natuurlijk wel dat prijsvoordeel kwijt zijn, en gelijk ook de motivatie...

Algemene opmerking bij de meeste revieuws (van de 65pk versie): best wel goede wagen voor het geld, zolang je een alternatief hebt voor de occasionele langere rit (hoeft geen wagen te zijn hé, kan ook iemand zijn die je kan voeren voor de occasionele rit, of bijvoorbeeld een deelwagen post vlak achter je hoek).
De gemiddelde Dacia rijder boeit het niks, hoeveel pk dat daarin steekt. Vraag aan eender welke Dacia, of eigenlijk eender welke niet premium rijder hoeveel pk er in zijn wagen zit, die gaan u het in 90% van de gevallen niet weten te vertellen.

De eerste vraag die iemand stelt als hij een EV wil kopen is niet ‘hoeveel pk’ maar ‘hoever kom hiermee’. Het probleem zit hem dus vooral in dat beperkt rijbereik. Mocht de Spring echt voldoen als alternatief, was dat wel merkbaar in de verkoop aantallen.

De gemiddelde Dacia rijder boeit het niks, hoeveel pk dat daarin steekt. Vraag aan eender welke Dacia, of eigenlijk eender welke niet premium rijder hoeveel pk er in zijn wagen zit, die gaan u het in 90% van de gevallen niet weten te vertellen.

De eerste vraag die iemand stelt als hij een EV wil kopen is niet ‘hoeveel pk’ maar ‘hoever kom hiermee’. Het probleem zit hem dus vooral in dat beperkt rijbereik. Mocht de Spring echt voldoen als alternatief, was dat wel merkbaar in de verkoop aantallen.
De PK's an sich misschien niet, maar niet op een autostrade meekunnen misschien wel.
Maar inderdaad, (zeer) beperkte rijbereik voor een doelgroep waar de kans groot is dat er niet thuis kan geladen worden, zal inderdaad het grootste probleem zijn.

Paar verzekeringsvoorstellen gekregen (volle omnium).

Mijn verzekering voor de KIA EV6 RWD was ofwel 1900€ per jaar (wel nog 3 jaar volle prijs garantie) of 1250€ (1 jaar volle prijs garantie, waarna 1% verlies van verzekerde waarde per maand).

Had er nog een paar aan 1600€ gekregen maar dat was aan dezelfde voorwaarde als die van 1250€.
Had met een klein omnium+ nog kunnen gaan richting 1050€. Maar als ik zo goed als 40k spendeer ga ik geen 200€ besparen op een omnium...

Lichte voorkeur van die van 1250... maar twijfel.

Paar verzekeringsvoorstellen gekregen (volle omnium).

Mijn verzekering voor de KIA EV6 RWD was ofwel 1900€ per jaar (wel nog 3 jaar volle prijs garantie) of 1250€ (1 jaar volle prijs garantie, waarna 1% verlies van verzekerde waarde per maand).

Had er nog een paar aan 1600€ gekregen maar dat was aan dezelfde voorwaarde als die van 1250€.
Had met een klein omnium+ nog kunnen gaan richting 1050€. Maar als ik zo goed als 40k spendeer ga ik geen 200€ besparen op een omnium...

Lichte voorkeur van die van 1250... maar twijfel.
Bij Ethias heb ik onlangs 1050 betaald voor omium+ met 30m volle prijs garantie. (Model Y)
Gewoon online is invullen.

Hier is het voor de ID.4 89 euro/maand gedurende het eerste jaar en vanaf dan 94 euro/maand.
Ook voor 30 maanden volledige prijs garantie.

Bij Ethias heb ik onlangs 1050 betaald voor omium+ met 30m volle prijs garantie. (Model Y)
Gewoon online is invullen.
Merci, kwam bij mij uit op 1350€ dan. Onder voorbehoud van aanvaarding natuurlijk. Wel met de 30 maand behoud en vrijstelling vanaf 450€. Maar om 1 of andere reden werd er rekening gehouden met de nieuwprijs van de wagen (53k+opties excl BTW) en niet met de prijs die ik ervoor betaald heb...

Al is dit wel enkel in het eerste contractjaar. Daarna gaat het 20 of 30% omhoog (had daar 10% extra korting tgv benefits at work). Dus moet nog even kijken hoe dat exact in mekaar zit en wat het exacte verhogingsbedrag is.

Terug
Bovenaan