Gemiddelde voor een X3 30i aangekocht de laatste 5 jaar:Dan moet je toch al de hooligan uithangen om makkelijk (gemiddeld) aan 9l te komen hoor![]()
Verbrauch: BMW - X3 - Spritmonitor.de
Übersicht über Verbrauchswerte von: BMW, X3
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Gemiddelde voor een X3 30i aangekocht de laatste 5 jaar:Dan moet je toch al de hooligan uithangen om makkelijk (gemiddeld) aan 9l te komen hoor![]()
Op mijn werk is snelladen verboden. Wordt er uit gehaald en van ons loon afgetrokken.Maar snelladers aan 90 cent zouden verboden zijn.
Audi heeft op geen enkel model zo'n klein schermpje voor het stuur.Als ik de nieuwe Q5 bekijk, VW groep stopt precies met dat lelijke kleine schermpje voor het stuurwiel?
Edit: my bad, nieuwe q5 is geen e-tron.
Audi heeft op geen enkel model zo'n klein schermpje voor het stuur.
En nu gaan ze afkomen met "ja maar, je mag dat niet vergelijken. Die PK's heb je niet nodig "
Maar als je het dan omdraait (zie voorbeeld Dacia Spring een paar posts terug) dan zijn die PK's ineens wel van belang.

Ik heb leren rijden met een Nissan Sunny, die deed dat in 17s. Het is niet lang geleden toen dat nog een normale snelheid was hoor.Die Dacia Spring is ook wel extreem: 0-100 in 19 seconden voor de goedkoopste uitvoering en 45 pk![]()
19.5.Ik heb leren rijden met een Nissan Sunny, die deed dat in 17s. Het is niet lang geleden toen dat nog een normale snelheid was hoor.
Ik heb leren rijden met een Nissan Sunny, die deed dat in 17s. Het is niet lang geleden toen dat nog een normale snelheid was hoor.
Op secundaire wegen mag je ondertussen nog 70. Daarnaast rijdt bijna niemand volgas op secundaire wegen. Je kan daar zelfs met zo'n spring gewoon mee met het verkeer hoor.Jaren '70 of '80 zou ik gedacht hebben. Maar de rest van het verkeer was toen ook trager en de wegen een stuk rustiger.
Ik heb ooit eens met een Ford Ka gereden die er denk ik 16 seconden over deed. In stadsverkeer was dat OK, maar vergeet het van je op een korte oprit bergop te lanceren en de snelheid van vrachtwagens op het rechtervak te halen... Of van iets in te halen op secundaire wegen.
Er is wel een verschil hé.En nu gaan ze afkomen met "ja maar, je mag dat niet vergelijken. Die PK's heb je niet nodig "
Maar als je het dan omdraait (zie voorbeeld Dacia Spring een paar posts terug) dan zijn die PK's ineens wel van belang.
Maar een Sandero trekt dus ook helemaal niet in 10s naar 100.Er is wel een verschil hé.
Een Dacia spring kan enkel vlot mee in het verkeer in een stadsomgeving.
Buiten de stad is dat een heel ander verhaal.
Vlot naar 120 kunnen en reserve hebben om veilig een wagen die 100 of 110 rijdt te kunnen voorsteken is zowat een minimum.
Dat kan die spring niet, dus ja, die 45pk wordt dan wel ineens belangrijk.
Voor mijn part, elke wagen die in 10 seconden of minder naar de 100 kan is voldoende om vlot mee te kunnen met het verkeer.
Zowat elke wagen vandaag te koop kan dat. nZelfs voertuigen zoals Berlingo's kunnen dat en tegenwoordig een redelijk aantal van de grotere camionettes.
En zoals ik schreef bij de spring, het gebrek aan vermogen is een ding, het serieus afnemen van het rijbereik wanneer je 90 of 120 (probeert) te rijden maakt het er voornamelijk een slechte vervanger van een "normale" wagen zoals een Sandero van. Net even opgezocht, 110km rijbereik aan 110 km/h.
PK's van wagens die in het ene geval aan 5 seconden naar 100 kunnen en in het andere geval aan 6,5 seconden naar 100 gaan, daar zijn de PK's een luxe isuue hé.
Is inderdaad zeker niet snel, en hier zou ik evengoed van zeggen dat die niet echt helemaal geschikt is voor veelvuldige autosnelwegritten.Op secundaire wegen mag je ondertussen nog 70. Daarnaast rijdt bijna niemand volgas op secundaire wegen. Je kan daar zelfs met zo'n spring gewoon mee met het verkeer hoor.
Je spreekt hier ook niet over bestuurders die snelle auto's rijden he, een auto die ook 15s doet over 80-120km/u
![]()
Dacia Sandero SCe 65 Mk III specs, performance data - FastestLaps.com
2021 Dacia Sandero SCe 65 specs, performance data, price, top speed, engine specifications, pictures, updated December 2025.fastestlaps.com
En hoeveel ervan zijn de 65pk versie? Ik gok (maar kan er echt naast zitten) dat er best veel voor de 90PK versie wordt gegaan...Kost exact 1000€ meer.Maar een Sandero trekt dus ook helemaal niet in 10s naar 100.
En dat is de meest verkochte particuliere auto van België. En dat rijbereik, België rijdt vol met auto's die nog nooit 110km in 1 rit gereden hebben hoor. Ik ben akkoord dat Dacia had moeten proberen om de laadsnelheid omhoog te krijgen, maar er is echt een enorm grote groep waarvoor die Spring een goed alternatief zou zijn voor hun ICE.
Alleen kom je dan in het psychologische van mensen die 45pk horen en schrik krijgen, of de mensen die dringend moeten gaan tanken vanaf hun bereik onder de 100km zakt.
De gemiddelde Dacia rijder boeit het niks, hoeveel pk dat daarin steekt. Vraag aan eender welke Dacia, of eigenlijk eender welke niet premium rijder hoeveel pk er in zijn wagen zit, die gaan u het in 90% van de gevallen niet weten te vertellen.In heel dat "Spring/Sandero" verhaal, moest de 65PK versie bestaan met een wat grotere batterij, dan zijn we er volgens mij.
Dan ga je natuurlijk wel dat prijsvoordeel kwijt zijn, en gelijk ook de motivatie...
Algemene opmerking bij de meeste revieuws (van de 65pk versie): best wel goede wagen voor het geld, zolang je een alternatief hebt voor de occasionele langere rit (hoeft geen wagen te zijn hé, kan ook iemand zijn die je kan voeren voor de occasionele rit, of bijvoorbeeld een deelwagen post vlak achter je hoek).
De PK's an sich misschien niet, maar niet op een autostrade meekunnen misschien wel.De gemiddelde Dacia rijder boeit het niks, hoeveel pk dat daarin steekt. Vraag aan eender welke Dacia, of eigenlijk eender welke niet premium rijder hoeveel pk er in zijn wagen zit, die gaan u het in 90% van de gevallen niet weten te vertellen.
De eerste vraag die iemand stelt als hij een EV wil kopen is niet ‘hoeveel pk’ maar ‘hoever kom hiermee’. Het probleem zit hem dus vooral in dat beperkt rijbereik. Mocht de Spring echt voldoen als alternatief, was dat wel merkbaar in de verkoop aantallen.
Bij Ethias heb ik onlangs 1050 betaald voor omium+ met 30m volle prijs garantie. (Model Y)Paar verzekeringsvoorstellen gekregen (volle omnium).
Mijn verzekering voor de KIA EV6 RWD was ofwel 1900€ per jaar (wel nog 3 jaar volle prijs garantie) of 1250€ (1 jaar volle prijs garantie, waarna 1% verlies van verzekerde waarde per maand).
Had er nog een paar aan 1600€ gekregen maar dat was aan dezelfde voorwaarde als die van 1250€.
Had met een klein omnium+ nog kunnen gaan richting 1050€. Maar als ik zo goed als 40k spendeer ga ik geen 200€ besparen op een omnium...
Lichte voorkeur van die van 1250... maar twijfel.
Merci, kwam bij mij uit op 1350€ dan. Onder voorbehoud van aanvaarding natuurlijk. Wel met de 30 maand behoud en vrijstelling vanaf 450€. Maar om 1 of andere reden werd er rekening gehouden met de nieuwprijs van de wagen (53k+opties excl BTW) en niet met de prijs die ik ervoor betaald heb...Bij Ethias heb ik onlangs 1050 betaald voor omium+ met 30m volle prijs garantie. (Model Y)
Gewoon online is invullen.