Elektrische wagens

Zelf totaal geen kennis van auto's, dus bij deze :p. Wat raden jullie aan als elektrische gezinswagen? We hebben nu een kindje van 3 jaar en er zijn er nog twee op komst dus comfort primeert (ok, en prijs :p). Mijn vrouw heeft regelmatig wat last van haar rug en de verhoogde opstap en ruimte van een SUV vindt ze top. Enkele niet-elektrische wagens die we al hebben getest en ideaal waren zijn de Seat Ateca, Skoda Kodiaq (maar die leek wat overkill) en de Volkswagen Tiguan.
Mijn 2 vorige wagens waren VW Tiguans.
Toen deze vorig jaar 6 jaar werd waren we aan het twijfelen om ermee te blijven rijden of iets nieuws te kopen.

Iets nieuws zou dan elektrisch zijn.
Zitten kijken naar de ID4/Enyaq maar deze waren enorm duur als ik alle opties wou die ik in de Tiguan had.

Uiteindelijk ook bij de Tesla Model Y beland.
Zeer ruim en enorm veel opties.

Zit hier zelf met 3 tieners en ik hoor ze niet klagen.

Als je kan leven met het zeer minimalistische design van een Tesla is het toch een van de betere keuzes.

Ikzelf heb hem nog 49170euro betaald 30/06/2023.
Ondertussen met de premie een 15000euro goedkoper dus zeker een koopje.

Op de mijne soms wel, meestal niet.
Ik krijg altijd maar van die meldingen dat de "bestuurdersassistent" is aangepast in functie van de locatie (heel erg random en allemaal binnen Belgie, min of meer centrum van het land).
Ja, dat is een bug die er vanaf het begin in steekt, en heeft te maken met die verkeerslichtherkenning en automatisch cruise control die daarop in grijpt.
De herkenning werkt hier (ook soms, meestal niet), maar de ACC reageert er niet op.

Automatische rijstrookwissels werken hier ook nooit trouwens.

Ja, dat is een bug die er vanaf het begin in steekt, en heeft te maken met die verkeerslichtherkenning en automatisch cruise control die daarop in grijpt.
De herkenning werkt hier (ook soms, meestal niet), maar de ACC reageert er niet op.

Automatische rijstrookwissels werken hier ook nooit trouwens.
Die automatische rijstrookwissels zijn niet geactiveerd hier denk ik.
Van iemand gehoord dat dat redelijk complexe materie is, niet alleen wat het systeem in de wagen kan, maar wat er is toegelaten door de lokale wetgever, in het algemeen en wagen/merk/model specifiek.

In een aantal landen werkt de assisted driving volledig hands off (de twee leds in je stuur gaan dan groen branden), en je krijgt enkel een melding om je stuur aan te raken wanneer het systeem detecteert dat je aandacht verzwakt (ogen langer dan een paar seconden niet op de voorruit gericht etc).
Hier is het enkel assisted driving om op je rijvak te blijven en afstandscontrole, wanneer je enkele seconden je handen niet opn het stuur zijn gaan die leds al oranje knipperen en moet je je stuur terug aanraken...

Is het waar dat dan de bestel datum telt of telt de leverdatum ?
Verkoper zie de bestel datum en dat je dan met uwe Bestelbon de premie al kon aanvragen .
Klopt. Je kan via de bestelbon al de premie indienen als eerste stap. Daarna moet je binnen de 90 dagen na eerste inschrijving de overige documenten (inschrijving, factuur,...) uploaden om je aanvraag volledig te maken en je premie te ontvangen.

Als er iemand de komende dagen/weken een elektrische wagen wil aanschaffen kan ik wel al het advies geven een dossier op te starten voor de premie. Je moet het daarom nog niet invullen maar je hebt dan wel al een referentie-nummer. Je weet nooit dat ze het systeem gewoon sluiten ineens maar wel nog de openstaande dossiers behandelen.

Klopt. Je kan via de bestelbon al de premie indienen als eerste stap. Daarna moet je binnen de 90 dagen na eerste inschrijving de overige documenten (inschrijving, factuur,...) uploaden om je aanvraag volledig te maken en je premie te ontvangen.
Dan moet er wel aan gedacht worden als den auto 5 maanden later geleverd gaat worden …soit , hou er geen rekening mee maar als het meegenomen kan worden . ;)
Als er iemand de komende dagen/weken een elektrische wagen wil aanschaffen kan ik wel al het advies geven een dossier op te starten voor de premie. Je moet het daarom nog niet invullen maar je hebt dan wel al een referentie-nummer. Je weet nooit dat ze het systeem gewoon sluiten ineens maar wel nog de openstaande dossiers behandelen.

Infeite goeie tip ga dat eens nader moeten bekijken . ;)

Uit eerdere berichten is al gebleken dat elektrische auto’s die reeds zijn ingeschreven vrijgesteld zouden blijven. Of dit dan ook geldt voor auto’s die nog worden ingeschreven tussen nu en 31 december 2024 is niet duidelijk.

Ook weer zoiets. Je koopt nu een EV die voor 31/12/2024 zal ingeschreven worden, maar je weet wel niet of je nog in de categorie "de VB blijft vrijgesteld" gaat zitten :/

Dan moet er wel aan gedacht worden als den auto 5 maanden later geleverd gaat worden …soit , hou er geen rekening mee maar als het meegenomen kan worden . ;)
Ik denk dat de meeste daar wel aan zullen denken, tenzij ze 5.000 euro kunnen missen :D

Sommige nieuwe EV rijders doen zichzelf toch nodeloos stress aan...
Collega is onlangs van een diesel overgestapt naar een iX3. Eerste lange rit van Gent naar Amsterdam en compleet in paniek met minder dan 10 km range thuisgekomen, want zijn hotel had geen laadpalen en op terugweg moest hij via de haven van Antwerpen rijden ipv de Antwerpse ring.
En zijn batterij volladen aan een snellader duurt 2 uur, zelf getimed.

1) 5 of 10 minuten langer laden op terugweg en hij was met meer dan genoeg range thuisgeraakt.
2) Je moet al je best doen om in Nederland geen laadmogelijkheden te vinden langs de snelweg.
3) Haven van Antwerpen of Antwerpse Ring, je hebt in beide gevallen geen snelladers zonder wat af te rijden; en op een paar minuten afrijden van de E17 passeer je er verschillende die de GPS ook duidelijk aangeeft. En zeker als de GPS ziet dat je met 2-3% range zou eindigen, stuurt die je richting een snellader op de route.
4) Als je 2 uur doet over minder dan 80 kWh bijladen, sta je aan een 50 kW lader. Ja, dat noemen ze ook snellader maar nee, dat is niet de snelste manier om onderweg bij te laden als je auto 150 kW aan kan en van 10% tot 80% gemiddeld aan 100 kW kan laden. Leg hem dan van de eerste keer aan een granny stekker om te klagen dat het een dag duurt :p

4) Als je 2 uur doet over minder dan 80 kWh bijladen, sta je aan een 50 kW lader. Ja, dat noemen ze ook snellader maar nee, dat is niet de snelste manier om onderweg bij te laden als je auto 150 kW aan kan en van 10% tot 80% gemiddeld aan 100 kW kan laden. Leg hem dan van de eerste keer aan een granny stekker om te klagen dat het een dag duurt :p
Die laatste procenten om aan de 100% te komen duren wel extreem lang tov de rest van de procenten. Dus mss kan het wel dat je zo aan 2u komt.

Dat is het toch ook wel zelf zoeken dan. Je ziet toch al als je vertrekt dat je niet veel overschot hebt ? Als je dan daarvan al stress hebt, check dan gewoon even voor een snellader waar je 5 minuten stopt.
Trouwens, ik heb dit ook eens gedaan. Toen ik vertrok had ik 3km meer range dan de afstand die ik nog moest doen (iets van een 125km). Dan gewoon met Waze naar huis gereden en zuinig genoeg rijden om te blijven meer range hebben dan resterende afstand. Ben thuisgekomen met nog 2km overschot :). Eigenlijk totaal geen stress gehad.
Al was het misschien niet slim om blindelings op de resterende range te rekenen. Anderzijds, met mijn vroegere ICE verdween de resterende range onder de 80km, wellicht omdat de wagen veel minder juist de resterende brandstof kan bepalen dan dat een EV de resterende batterijcapaciteit kan bepalen.

Overlaatst van 25 naar 91% geladen op 23min. Kon ook tot 50% laden en onderweg nog extra stop doen en dat zou sneller zijn, maar ik was op mijn gemak en het laden ging goed vooruit dus blijven staan. Dus wie zegt dat vol laden 2h kost…

Misschien als ge inderdaad die laatste procenten er bij wil of aan een 50kw lader staat. Maar in Nederland is er snelle infrastructuur genoeg lijkt me.

Die laatste procenten om aan de 100% te komen duren wel extreem lang tov de rest van de procenten. Dus mss kan het wel dat je zo aan 2u komt.

Het kan, maar ik denk dat het eerder is van aan een 50 kW lader te staan: volgens Fastned laadt een iX3 aan een échte snellader in 31-33 minuten van 10 tot 80%. Tot 95% blijft de laadsnelheid nog altijd 40 kW, dan zit je in totaal aan 50 minuten. Dan nog een uur laden voor die resterende 5% is laden aan minder dan 4 kW, dat lijkt me zelfs voor die laatste procenten onwaarschijnlijk traag.

Misschien niet de juiste topic hiervoor, maar heeft er iemand ervaring met het laten plaatsen van een trekhaak op een Tesla Model 3? Via Tesla kost het 1350 EUR, maar ik hoopte dat het misschien goedkoper kon bij een andere garage.

Misschien niet de juiste topic hiervoor, maar heeft er iemand ervaring met het laten plaatsen van een trekhaak op een Tesla Model 3? Via Tesla kost het 1350 EUR, maar ik hoopte dat het misschien goedkoper kon bij een andere garage.
Highland of vorige editie? Want de vorige editie heeft de versteviging niet als je geen factory trekhaak bestelde.

Terug
Bovenaan