Elektrische wagens

Voor BMW kan ik het moeilijker zeggen, maar voor A6/Q7 is dat imo eerder een misvatting die komt doordat de A6 vooral in standaard leasetrim wordt gereden terwijl een Q7 toch vaker in de hogere uitrustingen gaat landen.

Neem die A6 met S Sportzetels of de ventilerende massagezetels, steek daar dan nog een Leder Plus pack op en je gaat binnenin toch zowat dezelfde premium feel bekomen met een afwerking die elkaar weinig ontloopt.
Ik heb nog nooit in een standaard lease A6 gezeten, enkel degene die volgestopt waren met opties. Dus dat is ook waar ik mijn gevoel op baseer.
Al zaten er geen massagestoelen of geventileerde zetels in.
In A8 heb ik ook al vaker gezeten en daarmee dat naar mijn gevoel de Q7 daar toch meer in de buurt kwam.
Misschien was die A8 redelijk kaal :p

Ik heb nog nooit in een standaard lease A6 gezeten, enkel degene die volgestopt waren met opties. Dus dat is ook waar ik mijn gevoel op baseer.
Al zaten er geen massagestoelen of geventileerde zetels in.
In A8 heb ik ook al vaker gezeten en daarmee dat naar mijn gevoel de Q7 daar toch meer in de buurt kwam.
Misschien was die A8 redelijk kaal :p

Maar eerlijk gezegd heeft Audi het op zich wel goed gedaan om hun E- en F-segmenters qua kwaliteitsgevoel zodanig dicht bij elkaar te leggen dat de scheidingslijn ertussen niet super duidelijk meer is. Vandaar deze discussie ook :)
Kruip in een goed uitgeruste A6 en in een A8, ja er zijn verschillen uiteraard, maar die A6 voelt ook echt dik in orde, kwalitatief en premium aan.

Maar de Q5 is gewoon de SUV van de A4, en aangezien Audi de oneven getallen gaat houden voor de ICE-varianten en de even getallen voor de EV’s, is de Q6 gewoon de “elektrische” Q5. Net zoals een X3 de SUV is van de 3-reeks is.

De Q7/8 zijn al altijd de SUV’s van de A6. Die staan daar véél dichter bij dan bij een A8. Net zoals een X5, en zelfs een X7 véél dichter staan bij een 5-reeks dan bij een 7-reeks.

Als je een E-segment SUV wil heb je een Range Rover of een GLS nodig. BMW noch Mercedes maakt die.
De BMW X7 bevindt zich imo toch echt wel in het F-segment, en positioneert zich als een directe concurrent voor de GLS en Range Rover (X7 is ook 10 centimeter langer dan de huidige Range Rover).

Ik reed ook bijna 10 uur aan een stuk met 2 korte stops terwijl iedereen sliep.

Vorige week een eerste keer veel kilometers gedaan op een dag met de i5. Moest van Leuven naar Waregem en terug.
Vertrokken op 90% en terug thuisgekomen op 20%. Heb de kilometers van de ritten opgeteld in de app en kwam op 270km. Toch wel wat teleurgesteld, zou dus op een 385km komen voor de volle 100%.
Op EV database en andere real world range test komt er 400-450 uit, had dus wel wat meer verwacht.

Rij natuurlijk niet op eco modus en zetelventilatie en airco stonden natuurlijk gewoon op. Was gewoon snelweg dus veel zuiniger kan ik niet rijden denk ik.

Dus kan niet zeggen dat ik er geweldig naar uit kijk om er mee op autovakantie te gaan. Gaat toch meer planning worden.
Ik ken eigenlijk zeer weinig mensen die echt tevreden zijn over hun elektrische duitser. Zowat iedereen is extreem teleurgesteld van die range.

Mijn volvo xc40 extended range haalt nu in de zomer toch vlot 400km.

De duitsers moeten het nog leren zeker 🤣

Volgens mij staan die Duitsers die "het niet kunnen" toch erg hoog in de ranking met de real range.

Range is erg gevoelig voor verschillende factoren, je kunt 1 rit niet als benchmark nemen. Ook het gedrag van de bestuurder doet veel.

Persoonlijk wel tevreden van de i4, maar die is wellicht iets gestroomlijnder dan de i5.

Ik ken eigenlijk zeer weinig mensen die echt tevreden zijn over hun elektrische duitser. Zowat iedereen is extreem teleurgesteld van die range.

Volgens mij staan die Duitsers die "het niet kunnen" toch erg hoog in de ranking met de real range.

Range is erg gevoelig voor verschillende factoren, je kunt 1 rit niet als benchmark nemen. Ook het gedrag van de bestuurder doet veel.

Persoonlijk wel tevreden van de i4, maar die is wellicht iets gestroomlijnder dan de i5.

Als ik naar real range tests zie dan staan die inderdaad redelijk hoog omwille van de grote batterij, dus denk dat dat allemaal wel goed zit tov de competitie. Ben voor de rest zeer tevreden van mijn elektrische Duitser :)

Wat me vooral verrast heeft is het feit dat de range eigenlijk weinig zegt over hoe je met de wagen gaat omgaan. Je houd de wagen altijd tussen de 20% en 80% waardoor je je dus eigenlijk contant maar op 60% van je range baseert. Dan mag uw range 400km zijn, 60% daarvan is natuurlijk veel minder.

Als ik naar real range tests zie dan staan die inderdaad redelijk hoog omwille van de grote batterij, dus denk dat dat allemaal wel goed zit tov de competitie. Ben voor de rest zeer tevreden van mijn elektrische Duitser :)

Wat me vooral verrast heeft is het feit dat de range eigenlijk weinig zegt over hoe je met de wagen gaat omgaan. Je houd de wagen altijd tussen de 20% en 80% waardoor je je dus eigenlijk contant maar op 60% van je range baseert. Dan mag uw range 400km zijn, 60% daarvan is natuurlijk veel minder.
Ik hou de wagen altijd op 80-90%. Ieder heeft zijn eigen voorkeur. Ik heb dus quasi altijd 80-90% bereik tot mijn beschikking.

Omdat jij dan gewoon wat sneller tevreden bent, vermoed ik?
Een EX40 / EC40 single motor extended range doet het absoluut niet beter dan een Q4 etron, een EQA 250+ en een EQB 250+ die in dezelfde prijsklasse zitten.

Waarom zou je jezelf constant op 20% van de range baseren?
Indien ik verder moet rijden, laad ik de wagen op voorhand op tot 100%. En ik snap ook niet waarom je die 20% als ondergrens neemt. Ik ga zowat elke week onder de 20% SOC. Dat is bij mij nog altijd bijna 100 km autonomie voor mijn normale ritten. Alleen in de winter tracht ik dat te vermijden (omdat ik dan trager oplaad, en omdat ik dan ook minder vaak met de fiets naar 't werk ga en sowieso weinig zonne-energie produceer).

bmw iX3 staat altijd op 320km wanneer ik laad tot 90% (in de zomer)
ik rij dan nog rustig en totaal niet sportief

maar eerlijk is eerlijk, ik geraak overal (ook als we naar de kust of Limburg gaan), in België doe ik bijna nooit meer dan 250km op 1 dag

bmw iX3 staat altijd op 320km wanneer ik laad tot 90% (in de zomer)
ik rij dan nog rustig en totaal niet sportief

maar eerlijk is eerlijk, ik geraak overal (ook als we naar de kust of Limburg gaan), in België doe ik bijna nooit meer dan 250km op 1 dag

Ik ga donderdag van Limburg naar Zee, wat op-en neer 390km is. Verwacht toch te moeten bijladen in het naar huis komen. Heb al eens 400km gereden met 20% batterij over, maar dat was allemaal heel traag.

Ik hou de wagen altijd op 80-90%. Ieder heeft zijn eigen voorkeur. Ik heb dus quasi altijd 80-90% bereik tot mijn beschikking.
Dus als je thuiskomt en er is nog 70% bv dan laad je die terug op?
Waarom zou je jezelf constant op 20% van de range baseren?
Indien ik verder moet rijden, laad ik de wagen op voorhand op tot 100%. En ik snap ook niet waarom je die 20% als ondergrens neemt. Ik ga zowat elke week onder de 20% SOC. Dat is bij mij nog altijd bijna 100 km autonomie voor mijn normale ritten. Alleen in de winter tracht ik dat te vermijden (omdat ik dan trager oplaad, en omdat ik dan ook minder vaak met de fiets naar 't werk ga en sowieso weinig zonne-energie produceer).
Als ik verder moet rijden dan doe ik dat ook. Maar ik steek hem thuis pas terug in als ik op 20-30 zit, afhankelijk van welke ritten er aankomen natuurlijk.

Misschien moet ik gewoon altijd bijladen. Alleen moet ik dan wel eens een vaste kabel erbij hangen, voorlopig doe ik het met die in de wagen.

Als ik verder moet rijden dan doe ik dat ook. Maar ik steek hem thuis pas terug in als ik op 20-30 zit, afhankelijk van welke ritten er aankomen natuurlijk.

Misschien moet ik gewoon altijd bijladen. Alleen moet ik dan wel eens een vaste kabel erbij hangen, voorlopig doe ik het met die in de wagen.
Ja, elke keer dat ik thuis kom, steek ik die kabel in. De laadpaal staat op solarladen, dus vanaf er zon is, begint die te laden.
Ik kom dus ook zelden onder de 50% met die manier van laden tenzij ik een verre rit achter de rug heb.

Een extra/vaste kabel is een groot gemak. Anders zou ik er ook tegenop zien om het op die manier te doen. Nu is het 10 seconden werk.

Ik laad ook zoveel mogelijk (op de zon), of die nu 50-60 of 70% is, alles wat ik van de zonnepanelen erin krijg kan ik doorfactureren...
Als ik moet laden als er geen zon is, is mijn persoonlijke winst 0. Heb mijn wagen de afgelopen maanden altijd tussen 15-90% kunnen houden dmv de zon. Gelukkig rij ik niet zoveel, het zou anders niet gelukt zijn.

Ik heb ook wel een vaste kabel van 7,5m aan mijn laadstation, die kabel telkens uit de koffer moeten trekken zou heel vervelend zijn.

Ik ben daar te lui voor. Meestal steek ik de kabel in bij minder dan 40%.

Vaste kabel is inderdaad een aanrader en gemakkelijk.

Ik ga donderdag van Limburg naar Zee, wat op-en neer 390km is. Verwacht toch te moeten bijladen in het naar huis komen. Heb al eens 400km gereden met 20% batterij over, maar dat was allemaal heel traag.
Het nadeel natuurlijk van ofwel helemaal in het westen ofwel helemaal in het oosten te wonen. Sowieso stoppen bij een van de vele snelladers. Keuze genoeg. Ps: ik vraag nu al 2x een shell laadkaart en ze weigeren dus van die op te sturen (7 weken later nu)

Kun je daar naar bellen of geef ik het gewoon op?

Het nadeel natuurlijk van ofwel helemaal in het westen ofwel helemaal in het oosten te wonen. Sowieso stoppen bij een van de vele snelladers. Keuze genoeg. Ps: ik vraag nu al 2x een shell laadkaart en ze weigeren dus van die op te sturen (7 weken later nu)

Kun je daar naar bellen of geef ik het gewoon op?
Wat bedoel je met 'weigeren'?
Ik heb 3 weken geleden ook een Shell recharge kaart besteld. In de bevestigingsmail, waarin ik al werd begroet met de verkeerde naam (hoe kan een computer in godsnaam missen? :laugh:) stond een levertermijn van 5 werkdagen. 3 weken later nog steeds niets ontvangen.

Terug
Bovenaan