Elektrische wagens

Maar alleszins stressvrij want Frankrijk staat VOL met snelladers. Maar echt vol vol vol.
70% van de elektriciteitsproductie is van kerncentrales (geen enkel land heeft een hoger aandeel kernenergie), die wil je in 't week-end niet stilleggen omdat er wat minder fabrieken draaien. Dus snelladers à volonté plaatsen langs de autosnelwegen om het tourisme te stimuleren was een eenvoudige beslissing in Frankrijk

Wij zijn op zoek naar een nieuwe auto. Mijn broer verkoopt toevallig zijn land rover discovery sport R-dynamic sport edition p300e met 54000 km uit 2022. Hij zou er nog minstens 40,000 € voor willen. Ik heb nog nooit een auto gekocht, altijd bedrijfswagen gehad, en de laatste 2 jaar een lynk gehuurd. Op het eerste zicht lijkt me dit een goeie deal. Zijn er mensen die hier anders over denken? De auto moet nog wel ingevoerd worden uit Nederland. Zijn hier veel verborgen kosten aan?
Auto's overkopen van familie vind ik altijd lastig: vraagprijs, wat als er problemen zijn, ..?
Ik vind bij deze persoonlijk de prijs best hoog:
In België vind ik er geen, maar in Duitsland staan er enkele goedkoper met minder kilometers:

Op reis met een EV? Ik zeg ja!
Deed je het met een ice dan totaal anders? Om de zoveel uur moet je toch altijd eens plassen, wisselen van chauffeur, iets uit de koffer pakken, eten, kinderen uitlaten,...

Er heerst een immense range anxiety door media opgeklopte anti ev artikels heb ik de indruk.

Ben ook in de running voor een EV. Voorlopig spreekt de Audi Q6 e-tron me wel aan. Wachten jullie eigenlijk tot het autosalon en de saloncondities? Ben zelfstandige, maar ga waarschijnlijk toch aankopen ipv. leasen.

Deed je het met een ice dan totaal anders? Om de zoveel uur moet je toch altijd eens plassen, wisselen van chauffeur, iets uit de koffer pakken, eten, kinderen uitlaten,...

Er heerst een immense range anxiety door media opgeklopte anti ev artikels heb ik de indruk.
Hangt een beetje af welke richting je uitgaat, en ik denk dat je wel wat problemen kan hebben tijdens een zwart week-end, maar al bij al is dat voor de standaard bestemmingen van autovakanties (Frankrijk, Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk geen probleem)

Met een ice naar de bergen reden we gewoon non-stop door met meerdere chauffeurs.

Ik reed ook bijna 10 uur aan een stuk met 2 korte stops terwijl iedereen sliep.

Vorige week een eerste keer veel kilometers gedaan op een dag met de i5. Moest van Leuven naar Waregem en terug.
Vertrokken op 90% en terug thuisgekomen op 20%. Heb de kilometers van de ritten opgeteld in de app en kwam op 270km. Toch wel wat teleurgesteld, zou dus op een 385km komen voor de volle 100%.
Op EV database en andere real world range test komt er 400-450 uit, had dus wel wat meer verwacht.

Rij natuurlijk niet op eco modus en zetelventilatie en airco stonden natuurlijk gewoon op. Was gewoon snelweg dus veel zuiniger kan ik niet rijden denk ik.

Dus kan niet zeggen dat ik er geweldig naar uit kijk om er mee op autovakantie te gaan. Gaat toch meer planning worden.

Was gewoon snelweg dus veel zuiniger kan ik niet rijden denk ik.

Hoe bedoel je ? Snelweg is juist het minst zuinige voor een EV. In tegenstelling tot ICE is het bij een EV nagenoeg zuiver hoe trager hoe zuiniger. Bij een ICE ligt het optimum eerder rond de 70km/u en dat heeft alles te maken met de efficiëntie van de motor en de wrijving in de aandrijflijn.

Het is overigens pas bij korte ritten en/of zeer lage snelheden dat het verbruik van airco en zetelventilatie een duidelijke invloed gaat hebben.

Als ik hier lokale ritten doe van pakweg 10 a 20 km via binnenwegen, geraak ik met gemak onder de 160Wh/km met mijn Mercedes. Op de snelweg aan 120km/u zit ik eerder aan de 190Wh/km, denk ik.

Ik reed ook bijna 10 uur aan een stuk met 2 korte stops terwijl iedereen sliep.

Vorige week een eerste keer veel kilometers gedaan op een dag met de i5. Moest van Leuven naar Waregem en terug.
Vertrokken op 90% en terug thuisgekomen op 20%. Heb de kilometers van de ritten opgeteld in de app en kwam op 270km. Toch wel wat teleurgesteld, zou dus op een 385km komen voor de volle 100%.
Op EV database en andere real world range test komt er 400-450 uit, had dus wel wat meer verwacht.

Rij natuurlijk niet op eco modus en zetelventilatie en airco stonden natuurlijk gewoon op. Was gewoon snelweg dus veel zuiniger kan ik niet rijden denk ik.

Dus kan niet zeggen dat ik er geweldig naar uit kijk om er mee op autovakantie te gaan. Gaat toch meer planning worden.
Welke snelheid reed je?
In deze test (70mph = 112km/u) haalde de i5 toch 296 miles = 473 km.
Verbruik gaat meestal wel sterk omhoog boven de 110-115 km/u.

Q6 e-tron lijkt voor Audi echt wel een grote stap voorwaarts.
Q6 is veel efficiënter dan de Q8 (de Q8 was wel al efficiënter dan de e-tron, maar Audi heeft het gebrek aan efficiëntie toen bijkomend gecompenseerd door een grotere accu)

Bij 120 km/h haalt Björn een verbruik van 232Wh/km met de Q6 e-tron (bij 20°C). Zo geraakt hij dan theoretisch 404 km ver op de snelweg aan 120 km/h.

Blijft wel aantonen hoeveel meer energie een SUV nodig heeft bij hoge snelheden, een ID.7 en een EQE hebben bij die snelheid een grotere range met een kleinere accu . Die Q6 interesseert mij dus niet, wel die aandrijflijn die ook in de A6 etron komt volgens mij, die gaat dan wel een optie worden voor me, denk ik.

Akkoord wel, maar met 1 caveat... Ik heb vorige week (Q8 was op onderhoud) in de Q6 gezeten in de garage en ik was minder onder de indruk dan ik gehoopt had.
  • Enerzijds vind ik hem qua afwerking/feel binnenin wel een trapje lager staan dan een Q8 (dus niet de Q8 e-tron, ik vergelijk met de hybride)
  • Anderzijs ben ik niet heel onder de indruk van het ruimte-aanbod. Beenruimte achterin en koffer zijn toch net wat minder dan ik gedacht had.

Als je dan weet dat een Q8 eigenlijk huidige A6 is die wat hoger op de poten staat (die je dus ook kunt nemen met dezelfde afwerking binnenin etc), en dat zo'n Q6 in de showroom afgeladen vol staat en dus ook min of meer is wat je mag verwachten van de A6, dan twijfel ik of die nieuwe A6 de wagen wordt waarop ik gehoopt had.

Wel pluspunt: het nieuwe infotainment vond ik er op foto's raar uitzien maar lijkt echt wel top in het echt. Zonder er al echt volledig ingedoken te hebben is het mooi, supervlot en lijkt het wel weer een serieuze sprong vooruit tov het interieur dat in 2017 debuteerde in de A8.

Akkoord wel, maar met 1 caveat... Ik heb vorige week (Q8 was op onderhoud) in de Q6 gezeten in de garage en ik was minder onder de indruk dan ik gehoopt had.
  • Enerzijds vind ik hem qua afwerking/feel binnenin wel een trapje lager staan dan een Q8 (dus niet de Q8 e-tron, ik vergelijk met de hybride)
  • Anderzijs ben ik niet heel onder de indruk van het ruimte-aanbod. Beenruimte achterin en koffer zijn toch net wat minder dan ik gedacht had.

Als je dan weet dat een Q8 eigenlijk huidige A6 is die wat hoger op de poten staat (die je dus ook kunt nemen met dezelfde afwerking binnenin etc), en dat zo'n Q6 in de showroom afgeladen vol staat en dus ook min of meer is wat je mag verwachten van de A6, dan twijfel ik of die nieuwe A6 de wagen wordt waarop ik gehoopt had.

Wel pluspunt: het nieuwe infotainment vond ik er op foto's raar uitzien maar lijkt echt wel top in het echt. Zonder er al echt volledig ingedoken te hebben is het mooi, supervlot en lijkt het wel weer een serieuze sprong vooruit tov het interieur dat in 2017 debuteerde in de A8.
De ID.7 is voor mij meer dan voldoende, die A6 zou een alternatief kunnen zijn (EQE en i5 niet).
Ik hoop trouwens nog altijd op een BMW neue klasse berline begin volgend jaar, maar vrees dat dat niet gaat lukken

De Q6 is eigenlijk gewoon de opvolger van de Q5 hè. Staat de Q8 niet dichter bij de A8 dan de A6? De Q7 is alleszins een trapje hoger dan de A6.

De Q6 is eigenlijk gewoon de opvolger van de Q5 hè. Staat de Q8 niet dichter bij de A8 dan de A6? De Q7 is alleszins een trapje hoger dan de A6.
Maar de Q5 is gewoon de SUV van de A4, en aangezien Audi de oneven getallen gaat houden voor de ICE-varianten en de even getallen voor de EV’s, is de Q6 gewoon de “elektrische” Q5. Net zoals een X3 de SUV is van de 3-reeks is.

De Q7/8 zijn al altijd de SUV’s van de A6. Die staan daar véél dichter bij dan bij een A8. Net zoals een X5, en zelfs een X7 véél dichter staan bij een 5-reeks dan bij een 7-reeks.

Als je een F-segment SUV wil heb je een Range Rover of een GLS nodig. BMW noch audi maakt die.

Edit: double edits thx to Raa & Eniac

Laatst bewerkt:
Je bedoelt F-segment SUV @poeperman 🙂

Maar voor de rest volledig eens ja. Audi market de Q8 graag als vlaggenschip, maar de Q8 is de "Coupe" variant van de Q7, en de Q7 is vervolgens niet meer of minder dan de SUV variant van de A6.

Het klopt wel dat het interieur (dashboard) wat zaken van de A8 overneemt maar dat zijn vooral enkele details.

Je bedoelt F-segment SUV @poeperman 🙂

Maar voor de rest volledig eens ja. Audi market de Q8 graag als vlaggenschip, maar de Q8 is de "Coupe" variant van de Q7, en de Q7 is vervolgens niet meer of minder dan de SUV variant van de A6.

Het klopt wel dat het interieur (dashboard) wat zaken van de A8 overneemt maar dat zijn vooral enkele details.
Naar mijn mening is de Q7 toch een pak luxueuzer afgewerkt dan een A6. En qua formaat is die ook echt een stuk groter.

Net zoals de X5 toch een stuk meer luxe uitstraalt in het interieur dan een 5 serie.

Naar mijn mening is de Q7 toch een pak luxueuzer afgewerkt dan een A6. En qua formaat is die ook echt een stuk groter.

Net zoals de X5 toch een stuk meer luxe uitstraalt in het interieur dan een 5 serie.

Voor BMW kan ik het moeilijker zeggen, maar voor A6/Q7 is dat imo eerder een misvatting die komt doordat de A6 vooral in standaard leasetrim wordt gereden terwijl een Q7 toch vaker in de hogere uitrustingen gaat landen.

Neem die A6 met S Sportzetels of de ventilerende massagezetels, steek daar dan nog een Leder Plus pack op en je gaat binnenin toch zowat dezelfde premium feel bekomen met een afwerking die elkaar weinig ontloopt.

Q7 is inderdaad wel wat langer, dat dan weer wel. Maar dat is ook niet heel nieuw - een Astra break is bijvoorbeeld ook meer dan 25cm langer dan de Astra hatchback, en is daarom ook niet hoger gepositioneerd: het is gewoon een andere carrosserievariant van dezelfde wagen.

Terug
Bovenaan