Elektrische wagens

Oei en ik maar rijden met een oud dieseltje waarvan blijkbaar de schokdempers zijn versleten , de ophanging is versleten er gaten zitten in de bekleding en er bijna geen verf ophangt …pertang geraakt die zonder enig echte problemen door de jaarlijkse keuring hoor en ik ben dit jaar zelfs niet naar de garage geweest voor nazicht ….denk dat er nog wel meer auto’s rondrijden van 15 jaar en ouder die in prima staat zijn en in prima staat gehouden worden ….
Rare post.
Ik geef je gelijk dat oude auto's niet per se versleten. Heb zelf 2 wagens van 32 jaar oud (MX-5 NA en Honda Prelude IV) die voor dagelijks gebruik gekeurd zijn en algemeen goede staat zijn: geen roest, remmen/ophanging tiptop, regelmatig in de was zetten, etc.

Maar je lijkt jezelf toch tegen te spreken:
- schokdempers/ophanging versleten vs geraakt door de keuring. Dat zou niet mogen met versleten schokdempers. Niet te onderschatten hoe gevaarlijk dat is.
- schokdempers/ophanging versleten, gaten in bekleding, geen verf, niet naar de garage vs in prima staat gehouden worden. Zo'n wagens zijn er zeker, maar dat lijkt me niet de jouwe te zijn.

Ondanks dat ik zelf jaren met diesel heb (moeten) rijden, en het koppel apprecieer, ben ik voor ons klimaat en mijn directe omgeving toch blij dat die minder en minder in het verkeer voorkomen. Zelfs vrij jonge diesel zie ik toch nog regelmatig walmen en stinken.
Mijn 10 jaar oude Mazda 6 had op de keuring bijna geen fijnstof uitstoot (ongelofelijk lage waarden) en geen walm, maar toch stonk die wel bij het starten.

Rare post.
Ik geef je gelijk dat oude auto's niet per se versleten. Heb zelf 2 wagens van 32 jaar oud (MX-5 NA en Honda Prelude IV) die voor dagelijks gebruik gekeurd zijn en algemeen goede staat zijn: geen roest, remmen/ophanging tiptop, regelmatig in de was zetten, etc.

Maar je lijkt jezelf toch tegen te spreken:
- schokdempers/ophanging versleten vs geraakt door de keuring. Dat zou niet mogen met versleten schokdempers. Niet te onderschatten hoe gevaarlijk dat is.
- schokdempers/ophanging versleten, gaten in bekleding, geen verf, niet naar de garage vs in prima staat gehouden worden. Zo'n wagens zijn er zeker, maar dat lijkt me niet de jouwe te zijn.

Ondanks dat ik zelf jaren met diesel heb (moeten) rijden, en het koppel apprecieer, ben ik voor ons klimaat en mijn directe omgeving toch blij dat die minder en minder in het verkeer voorkomen. Zelfs vrij jonge diesel zie ik toch nog regelmatig walmen en stinken.
Mijn 10 jaar oude Mazda 6 had op de keuring bijna geen fijnstof uitstoot (ongelofelijk lage waarden) en geen walm, maar toch stonk die wel bij het starten.

Waar zeg ik dat mijn ophanging versleten is ?
Ik herhaal gewoon de woorden van de poster die beweert dat een auto na 15 jaar zo goed als versleten is door dagelijks gebruik . ;)
Mijn ophanging is zeker niet versleten en op de keuring hebben ze daar dus nog nooit een opmerking over gemaakt . ;)
Trouwens ben ik zo eens met 4 versleten bollen op mijne Citroën Xantia probleemloos door de keuring geraakt hoor , maar dat ter zijde want een weekje later waren ze vervangen omdat ik voelde dat de auto begon te botsen . ;)
Mijne auto is nu 16 jaar oud en ja de verf i versleten , deze zit vol met lakschade en blutsjes van beschadiging door andere personen maar dat maakt de auto daarom niet gevaarlijker , eens overspuiten en dat zie je nietmeer maar omdat hem nu 16 jaar is en als hem hier op straat staat in weer en wind maken ze daar toch terug krassen op …laat ik het zo en kan het mij echt niet schelen dat daar eens een krasje bijkomt .
Die auto is voor mij een gebruiksvoorwerp en geen status symbool maar mechanisch is deze 100 % in orde en nee er hangt gene walm achter de mijne (want het is een versie met roetfilter en deze werkt ook nog 100 % ) en als ik start riek je hem zeker niet (en zelfs dan nog walmt hem niet want dan had hem rap in de garage gestaan . )
Binnen zijn mijn zetels nog in goede staat zonder scheuren of plekken die wijzen op versleten zetels ….zelfs het dashboard piept niet of heeft geen verkleuringen van in de zon te staan , daklozer hangt er nog goed stevig aan en ja op het stuur zie je dat deze gebruikt is maar nog niet versleten .
Zoals al eerder gezegd geraak ik met den deze nog altijd probleemloos door de roetkeuring zelf zonder eerst naar de garage te gaan .
Staat ook dag en nacht in elk weer buiten en ja …je mag zoeken naar een spikkel roest (een beetje mos op de rubbers dat gaat ge wel vinden maar dat is eens afkuisen met een vodje ) .
Dus ja. Mijne 16 jaar gaande naar 17 jaar oude diesel is dus alles behalve versleten op die leeftijd …

Welk merk ….

Mooiste voorbeeld de Citroën Berlingo , vroeger (vorige versie ) alleen nog elektrisch te verkrijgen nu de nieuwe versie terug verkrijgbaar in diesel en benzine versie …
En zo zijn er nog merken waar je probleemloos terug een brandstof motor kan bestellen ondanks eerdere beweringen dat ze enkel EV gingen gaan en trouwens tot 2030 kan je deze nog probleemloos inschrijven en dan mag je daar 20 jaar mee rondrijden …

Heeft dit laatste, Berlingo terug op benzine, niet meer te maken met het doelpubliek dat een Berlingo kocht omdat het veel auto voor relatief weinig geld is/was. Dat was gedaan met het ev model.

Heeft dit laatste, Berlingo terug op benzine, niet meer te maken met het doelpubliek dat een Berlingo kocht omdat het veel auto voor relatief weinig geld is/was. Dat was gedaan met het ev model.

Nee, de verkoopcijfers van de Berlingo waren ingezakt (waarschijnlijk ook omdat deze maar een dikke 250 km kon rijden op een volle batterij ) de EV versie is gewoon even groot en blijkbaar waren de verkoopcijfers van de Renault kangoo in die periode gestegen omdat die nog wel de optie met brandstofmotor hadden . ;)

Nu kan je ook de nieuwe C3 met brandstofmotor bestellen (zowel benzine als diesel ) en deze ging ook eerst enkel elektrisch zijn . ;)

Waar zeg ik dat mijn ophanging versleten is ?
Ja, sorry, begrijpend lezen is niet mijn forté:
Oei en ik maar rijden met een oud dieseltje waarvan blijkbaar de schokdempers zijn versleten , de ophanging is versleten
Jij bedoelde dat het zo moest zijn omdat iemand dat zei, ik las het als dat het inderdaad zo was.
"is versleten" is geen voorwaardelijke wijs, vandaar mijn verwarring.

Ik herhaal gewoon de woorden van de poster die beweert dat een auto na 15 jaar zo goed als versleten is door dagelijks gebruik . ;)
Dat was ik dan kennelijk.
Het ging er mij om dat veel wagens, maar zeker niet alle, na 15 jaar er niet meer mooi uitzien.
En dat ongeacht de staat van de batterij, de rest van wagen er waarschijnlijk slechter aan toe is. Economisch gezien.
Maar misschien is jaren niet de juiste graadmeter, maar eerder kilometers. Ik weet niet hoeveel kilometers jij doet.
Bestuurderszetel heeft gat in de bekleding aan de linkerkant (vaker nog bij lederen zetels), rubbers & stofhoezen in de ophanging zijn versleten, uitlaat verroest, ...
Kan allemaal gerepareerd worden, maar tegen welke prijs? Onderdelen kan nog meevallen, maar werkuren tellen zwaar door tegenwoordig.

Als je wil rondrijden met een wagen die er niet meer mooi uitziet en mechanisch op 80-90% is, zijn de meeste van die zaken geen probleem. Anderen rijden wel graag rond met een wagen die er mooi uitziet en mechanisch nog tip top is.
Zo lang het (op een eerlijke manier!) door de keuring geraakt, is het allemaal OK.

Nogmaals: ik heb 2 wagens van 32 jaar. De Prelude heeft net geen 300.000km, de MX-5 180.000km. Beide rijden nog zeer goed!
Mijn vrouw haar wagen is ook 15 jaar oud met 150.000km. Het mooie is er af, maar technisch nog zeer goed in orde.

Nee, de verkoopcijfers van de Berlingo waren ingezakt (waarschijnlijk ook omdat deze maar een dikke 250 km kon rijden op een volle batterij ) de EV versie is gewoon even groot en blijkbaar waren de verkoopcijfers van de Renault kangoo in die periode gestegen omdat die nog wel de optie met brandstofmotor hadden . ;)

Nu kan je ook de nieuwe C3 met brandstofmotor bestellen (zowel benzine als diesel ) en deze ging ook eerst enkel elektrisch zijn . ;)
De elektrische Berlingo is dan ook 15k duurder, met een 50kw batterij. Lijkt mij dan ook een zeer slechte deal te zijn. Zoveel kost een 50kw batterij nu ook weer niet.

De elektrische Berlingo is dan ook 15k duurder, met een 50kw batterij. Lijkt mij dan ook een zeer slechte deal te zijn. Zoveel kost een 50kw batterij nu ook weer niet.
Effe de duivel in het hoenderhok spelen …maar kan je dat dan niet zeggen voor alles wat EV is ?
Moet die batterij dan echt zoveel meer kosten ? …hoef geen antwoord want dit kan jij mij waarschijnlijk niet geven wegens niet genoeg info om daar over te beslissen …ik heb die info ook niet tot mijn beschikking en moet het ook maar doen met wat ik lees en hoor . ;)
Ja, sorry, begrijpend lezen is niet mijn forté:

Jij bedoelde dat het zo moest zijn omdat iemand dat zei, ik las het als dat het inderdaad zo was.
"is versleten" is geen voorwaardelijke wijs, vandaar mijn verwarring.

Excuses dan voor mijn rare schrijfstijl .

Dat was ik dan kennelijk.
Het ging er mij om dat veel wagens, maar zeker niet alle, na 15 jaar er niet meer mooi uitzien.
En dat ongeacht de staat van de batterij, de rest van wagen er waarschijnlijk slechter aan toe is. Economisch gezien.
Maar misschien is jaren niet de juiste graadmeter, maar eerder kilometers. Ik weet niet hoeveel kilometers jij doet.
Bestuurderszetel heeft gat in de bekleding aan de linkerkant (vaker nog bij lederen zetels), rubbers & stofhoezen in de ophanging zijn versleten, uitlaat verroest, ...
Kan allemaal gerepareerd worden, maar tegen welke prijs? Onderdelen kan nog meevallen, maar werkuren tellen zwaar door tegenwoordig.
Vroeger werd de wagen onderhouden in een officiële garage en betaalde ik dus de hoofdprijs voor een onderhoud maar nu is de garage door reorganisatie van het merk en “merkloze “ garage geworden waardoor de prijs van onderhoud ook deftig gedaald is maar de wagen wordt nog altijd zoals altijd goed onderhouden en het helpt ook dat het eerder een kleine garage is en niet zo een grote merk garage .
Buiten kant heeft zoals gezegd hier en daar een bluts en ja hij staat ook vol krassen.
bv vroeger reed. Mijn moeder er ook mee en heeft ze zo eens de voorbumper verbouwd op een steen …soit heb het laten maken en moest dus een dik € 1500 betalen om een stuk plastic te laten verven en vervangen ….een dikke 3 weken later zit daar weer een “bluts “ in onderaan en nu laat ik het zo . ;)
Ik gebruik hem nu om met mijn hondjes ergens nar toe te rijden en ook als ik materiaal moet halen steek ik dat erin (krijg er osb platen in van 60x 270 maar dan liggen ze vooraan op het dashboard )
Die auto doet nu (omwille dat ik niet echt veel meer privé rij en een bedrijfswagen heb ) een dikke 4000 km op 1 jaar en deze heeft nu dacht ik ook iets van een 150K km bijeen gereden nu .
Heb mijn nicht leren rijden in die auto en die is er in geslaagd om de koppeling op te smoren en heb deze laten vervangen maar ook het vliegwiel moest vervangen worden …heeft mij €800 gekost maar de garagist had nog een tweedehands vliegwiel liggen want anders was het dus het dubbele van wat ik moest betalen …De auto is een Xsara Picasso en die zie je nu nog veel rondrijden dus stukken gaan nog niet echt een probleem geven .
Mijn interieur is gebruikt maar zonder schade (ja hier en daar een krasje maar gezien de leeftijd …onvermijdelijk )
Als je wil rondrijden met een wagen die er niet meer mooi uitziet en mechanisch op 80-90% is, zijn de meeste van die zaken geen probleem. Anderen rijden wel graag rond met een wagen die er mooi uitziet en mechanisch nog tip top is.
Zo lang het (op een eerlijke manier!) door de keuring geraakt, is het allemaal OK.
Ik ga gewoon naar de keuring en dan nemen ze die daar over om te keuren en dan rijd ik hem gewoon terug buiten …eerlijker kan niet denk ik dan zoals de meesten die naar de keuring gaan . ;)
Nogmaals: ik heb 2 wagens van 32 jaar. De Prelude heeft net geen 300.000km, de MX-5 180.000km. Beide rijden nog zeer goed!
Mijn vrouw haar wagen is ook 15 jaar oud met 150.000km. Het mooie is er af, maar technisch nog zeer goed in orde
Awel hoop dat ge er nog veel plezier aan zult hebben …zoals ik met de mijne en ik ga hem dus gebruiken zolang het economisch haalbaar is en zolang ik diesel kan tanken want als ik een EV moet kopen die mij dezelfde binnen ruimte geeft moert ik diep in de buidel tasten ….wat het economisch gezien voor mij niet echt interessant maakt om nu al EV te rijden …(heb mijn oog laten vallen op de kia EV3 eventueel met maar een range van 400 km ) maar ik ben nu 55 jaar ..;moet nog 6 jaar tot ik op brugpensioen kan en dan stel ik mijn de vraag …moet ik dan nog een nieuwe auto kopen of kan ik niet beter gewoon doorrijden met dien oude diesel …(als het inderdaad betaalbaar blijft maar dat kan je ook zeggen van EV rijden want ik heb geen zonnepanelen liggen dus kan niet gratis laden . ;) )

Effe de duivel in het hoenderhok spelen …maar kan je dat dan niet zeggen voor alles wat EV is ?
Moet die batterij dan echt zoveel meer kosten ? …hoef geen antwoord want dit kan jij mij waarschijnlijk niet geven wegens niet genoeg info om daar over te beslissen …ik heb die info ook niet tot mijn beschikking en moet het ook maar doen met wat ik lees en hoor . ;)
Tgoh een batterij van 50kw kost iets van een 6000 a 7000 euro. Ze vragen 2x zoveel.

Dus ofwel willen ze keihard cashen, maar dat lijkt me niet het type auto te zijn om woekerwinsten op te pakken.
Ofwel is hun productieproces niet matuur waardoor de prijs absurd hoog ligt.

Stellantis blijft maar klagen en zagen op ev. Ik denk dus het laatste.

Tgoh een batterij van 50kw kost iets van een 6000 a 7000 euro. Ze vragen 2x zoveel.

Dus ofwel willen ze keihard cashen, maar dat lijkt me niet het type auto te zijn om woekerwinsten op te pakken.
Ofwel is hun productieproces niet matuur waardoor de prijs absurd hoog ligt.

Stellantis blijft maar klagen en zagen op ev. Ik denk dus het laatste.

Tja , en jij denkt dan dat de andere fabrikanten daar geen woekerwinsten op nemen dan ?
Waarom moet elke 100 km rijbereik € 1000 meer in prijs kosten ?
Waarom kan Tesla zijn prijs zo hard verlagen en er nog altijd winst op maken ?
Vraag en aanbod hee , ze verplichten de consument om over te stappen naar EV dus waarom zouden ze dan niet de hoofdprijs vragen voor de vroege overstappers ?
En ja soms slaagt dan de verkoop tegen en dan ben je de pineut . ;)

Waarom kan Tesla zijn prijs zo hard verlagen en er nog altijd winst op maken ?
Ik denk het feit dat de wagen weinig opties heeft + het feit dat Tesla weinig modellen heeft. Andere merken moeten toch veel tijd en geld steken in andere nieuwe modellen. Die zijn allemaal nu al bezig met de volgende wagens.

Ik zie de komende 10 jaar geen enkel nieuw Tesla model uitkomen in Europa. Ze gaan gewoon die wagens blijven produceren, met zo weinig mogelijk marketing. Ik moet de eerste Tesla commercial nog tegenkomen, om maar een dom voorbeeld te geven.

Het Emma-matras kost ook niet zoveel, maar dat bedrijf heeft ook maar 1 matras :)

denk het feit dat de wagen weinig opties heeft + het feit dat Tesla weinig modellen heeft. Andere merken moeten toch veel tijd en geld steken in andere nieuwe modellen. Die zijn allemaal nu al bezig met de volgende wagens.
Tesla heeft maar weinig opties die je kan toevoegen. Dus veel makkelijker om je productie te optimaliseren en veel minder kwaliteitscontroles nodig hierdoor.

Tesla was de eerste die mega casting had voor de chassis wat ook een pak goedkoper was.

Tesla is er momenteel als enige reeds in geslaagd om de besturing van al hun modules (zoals abs) te laten gebeuren uit een centrale unit die ze zelf programmeren en bijgevolg kopen ze sensoren en dus geen volledig afgewerkt pakket bij een fabrikant wat hun significant lagere productiekosten oplevert. Ook kunnen ze hierdoor blijven verder ontwikkelen en zijn ze niet gebonden aan de bedrijven die vroeger gewoon volledig afgewerkte en afgesloten modules hadden.

De reden dat er nog geen ex90 en Polestar 3 rondrijden is omdat ze al miljarden hebben geïnvesteerd om naar een centrale chip te gaan en ze zijn er eindelijk, met maar de helft van de beloofde features en de rest die ota gaan uitkomen.

VW heeft hetzelfde probleem en ook een van de redenen dat de Q6 zo laat pas uitkomt.

Edit Wikipedia stukje:

Modern vehicles have many ECUs, and these can include some or all of the following: engine control module (ECM), powertrain control module (PCM), transmission control module (TCM), brake control module (BCM or EBCM), central control module (CCM), central timing module (CTM), general electronic module (GEM), body control module (BCM), and suspension control module (SCM). These ECUs together are sometimes referred to collectively as the car's computer though technically they are all separate computers, not a single one. Sometimes an assembly incorporates several individual control modules (a PCM often controls both the engine and the transmission).[1]

Some modern motor vehicles have up to 150 ECUs.[2] Embedded software in ECUs continues to increase in line count, complexity, and sophistication.[3] Managing the increasing complexity and number of ECUs in a vehicle has become a key challenge for original equipment manufacturers (OEMs).

Laatst bewerkt:
BInnenkort gaan we voor de eerste keer met de elektrische auto op reis. Tips om te verzekeren dat laadpalen die we op het oog hebben ook effectief werken met de laadpas? (Stroohm)

Q6 e-tron lijkt voor Audi echt wel een grote stap voorwaarts.
Q6 is veel efficiënter dan de Q8 (de Q8 was wel al efficiënter dan de e-tron, maar Audi heeft het gebrek aan efficiëntie toen bijkomend gecompenseerd door een grotere accu)

Bij 120 km/h haalt Björn een verbruik van 232Wh/km met de Q6 e-tron (bij 20°C). Zo geraakt hij dan theoretisch 404 km ver op de snelweg aan 120 km/h.

Blijft wel aantonen hoeveel meer energie een SUV nodig heeft bij hoge snelheden, een ID.7 en een EQE hebben bij die snelheid een grotere range met een kleinere accu . Die Q6 interesseert mij dus niet, wel die aandrijflijn die ook in de A6 etron komt volgens mij, die gaat dan wel een optie worden voor me, denk ik.

Ben ook wel benieuwd naar de nieuwe A6 en zeker met die aandrijflijn. Filmpjes tonen wel al een duidelijke verbetering maar ook wel enorm gevoelig aan temperatuur. Vraag me wel af wat het verbruik van bv. de nieuwe Macan is. Hopelijk gaat hij deze ook nog testen. Komt er ook nog een RWD versie ? Volgend jaar moet ik ook eentje kiezen dus hoop dat er tegen dan weer wat leuks op de markt gekomen is :).

Wij zijn op zoek naar een nieuwe auto. Mijn broer verkoopt toevallig zijn land rover discovery sport R-dynamic sport edition p300e met 54000 km uit 2022. Hij zou er nog minstens 40,000 € voor willen. Ik heb nog nooit een auto gekocht, altijd bedrijfswagen gehad, en de laatste 2 jaar een lynk gehuurd. Op het eerste zicht lijkt me dit een goeie deal. Zijn er mensen die hier anders over denken? De auto moet nog wel ingevoerd worden uit Nederland. Zijn hier veel verborgen kosten aan?

Ben ook wel benieuwd naar de nieuwe A6 en zeker met die aandrijflijn. Filmpjes tonen wel al een duidelijke verbetering maar ook wel enorm gevoelig aan temperatuur. Vraag me wel af wat het verbruik van bv. de nieuwe Macan is. Hopelijk gaat hij deze ook nog testen. Komt er ook nog een RWD versie ? Volgend jaar moet ik ook eentje kiezen dus hoop dat er tegen dan weer wat leuks op de markt gekomen is :).
De rwd versie is toch al uit?

Wij zijn op zoek naar een nieuwe auto. Mijn broer verkoopt toevallig zijn land rover discovery sport R-dynamic sport edition p300e met 54000 km uit 2022. Hij zou er nog minstens 40,000 € voor willen. Ik heb nog nooit een auto gekocht, altijd bedrijfswagen gehad, en de laatste 2 jaar een lynk gehuurd. Op het eerste zicht lijkt me dit een goeie deal. Zijn er mensen die hier anders over denken? De auto moet nog wel ingevoerd worden uit Nederland. Zijn hier veel verborgen kosten aan?
Met wat geluk krijg je nog een stuk bpm terug, al denk ik dat een hybride sowieso weinig bpm heeft in de eerste plaats.

Ik ben vorige week vanuit Merendree (Gent) vertrokken naar de Loirestreek, onder Orleans, met de iX3. 460km enkel. Volgeladen, vrouw + 2 kinderen mee.

1 keer een uurtje gestopt (fastned) na 280km om te eten. Helemaal niet gepland om zo lang te pauzeren maar we hadden geen haast en de “ik moet tóch kaka doen papa” komt altijd op het verkeerde moment. Daardoor weer op 98pct en met een halve batterij op locatie aangekomen.

Paar uur in de lokale slowcharger en gisteren klaar voor de doorsteek naar Bretagne, om en bij de 450km. Opnieuw, 1 laadbeurt (Ionity) 56kWh geleverd op 40 min, geëindigd op 94%. Dus niet het perfecte laadmoment, en veel te lang geladen om te genieten van een goeie curve, maar met gemiddeld 84kw ben ik echt wel content.

Overall verbruik met 95pct snelweg (en op winterbanden - I know 🤐) 20.8kWh/100km. Overall de maximum snelheid (quasi altijd 130 dus), eco pro, airco op 19 (I know 🤐), maar nergens té snel.

Binnen 2 dagen 850km naar huis. Dat zal 2 keer lang laden zijn, mss 3 keer kort. Maar alleszins stressvrij want Frankrijk staat VOL met snelladers. Maar echt vol vol vol.

Op reis met een EV? Ik zeg ja!

Terug
Bovenaan