Rare post.Oei en ik maar rijden met een oud dieseltje waarvan blijkbaar de schokdempers zijn versleten , de ophanging is versleten er gaten zitten in de bekleding en er bijna geen verf ophangt …pertang geraakt die zonder enig echte problemen door de jaarlijkse keuring hoor en ik ben dit jaar zelfs niet naar de garage geweest voor nazicht ….denk dat er nog wel meer auto’s rondrijden van 15 jaar en ouder die in prima staat zijn en in prima staat gehouden worden ….
Ik geef je gelijk dat oude auto's niet per se versleten. Heb zelf 2 wagens van 32 jaar oud (MX-5 NA en Honda Prelude IV) die voor dagelijks gebruik gekeurd zijn en algemeen goede staat zijn: geen roest, remmen/ophanging tiptop, regelmatig in de was zetten, etc.
Maar je lijkt jezelf toch tegen te spreken:
- schokdempers/ophanging versleten vs geraakt door de keuring. Dat zou niet mogen met versleten schokdempers. Niet te onderschatten hoe gevaarlijk dat is.
- schokdempers/ophanging versleten, gaten in bekleding, geen verf, niet naar de garage vs in prima staat gehouden worden. Zo'n wagens zijn er zeker, maar dat lijkt me niet de jouwe te zijn.
Ondanks dat ik zelf jaren met diesel heb (moeten) rijden, en het koppel apprecieer, ben ik voor ons klimaat en mijn directe omgeving toch blij dat die minder en minder in het verkeer voorkomen. Zelfs vrij jonge diesel zie ik toch nog regelmatig walmen en stinken.
Mijn 10 jaar oude Mazda 6 had op de keuring bijna geen fijnstof uitstoot (ongelofelijk lage waarden) en geen walm, maar toch stonk die wel bij het starten.

) 20.8kWh/100km. Overall de maximum snelheid (quasi altijd 130 dus), eco pro, airco op 19 (I know