Elektrische wagens

Ja, maar het is zo weinig dat het amper opvalt. Viel mij pas op toen iemand op dit forum het zei.

Elke halve graad scheelt 2 tot 3 km range op een batterij van 80% of ongeveer 400km resterend.

Edit: dacht dat jouw auto geen warmtepomp heeft, maar dat is wel het geval?

Verbruik zonder verwarming nu en deze temp tussen 14 en 15 kWh, winter was dit 20.

Als ik de verwarming opzet komt er - .. range op het scherm, bij airco heeft dit veel minder invloed op range dan verwarming .

Merken jullie dit ook op via scherm op dergelijke?

Hier maar een beperkt verschil in verbruik: in de winter gemiddeld 19-20 kWh / 100 km; in maart-april werd dat 18; mei tot nu toe wel net onder de 17 maar op minder dan een halve maand kan daar ook meer invloed bij zijn van wat minder autostrade of juist minder korte ritten,...

Ik vertrek 's morgens wel uit een garage dus dan moet er niet veel bijgewarmd worden; 's avonds wel gewoon vanop een open parking buiten. Maar 2 keer moeten opwarmen in de winter zou grootte-orde wel 1 kWh / 100 km extra verbruik geven, dus dan wordt het verschil met de warmere maanden nog wat groter.

Het Duitse. Op de autobahn.

Ben met de iX3 al in Duitsland geweest (6.8 tot 100 en 190 maximumsnelheid) en daarmee accelereerde ik sneller en reed ik harder dan 99% van de auto's op de autobahn.
Ja, er reden daar veel meer dan 1% auto's die sneller konden, maar die doen het daarom niet. Als Belg eens in Duitsland rijden en je gaat je wagen testen. Maar als je in Duitsland woont ga je niet categoriek elke keer de maximumsnelheid van je auto rijden. Net zoals ik in België hem ook niet elke keer in sport zwier en plankgas geef na een rood licht.

Hier maar een beperkt verschil in verbruik: in de winter gemiddeld 19-20 kWh / 100 km; in maart-april werd dat 18; mei tot nu toe wel net onder de 17 maar op minder dan een halve maand kan daar ook meer invloed bij zijn van wat minder autostrade of juist minder korte ritten,...
De community heeft in mei nu een gemiddeld verbruik van 17,3 volgens de app. Dat is een interessante basis.

Ik zit aan 16,4 kWh/100km.

Verbruik zonder verwarming nu en deze temp tussen 14 en 15 kWh, winter was dit 20.
Als ik de verwarming opzet komt er - .. range op het scherm, bij airco heeft dit veel minder invloed op range dan verwarming .
Merken jullie dit ook op via scherm op dergelijke?

Hier idem. Het verschil winter en zomer is hier echt gigantisch, zeker bij kortere afstanden.
Als ik in de winter mijn kinderen naar school bracht (25km h&t) dan zat ik toch vaak richting 25 kWh/100km. Nu het warm weer is, lijkt dat eerder richting 16 kWh/100km te gaan.

Nu ja, er lijkt vanalles mis met mijne Mercedes, dus echt een referentie is het niet. Zo vermoed ik nu ook een probleem met het snelladen. Die zou aan 100kW moeten kunnen snelladen, maar ik krijg die gewoon niet boven de 65kW. In de winter 2x voorgehad, dus ik dacht dat het toen misschien aan de koude lag. Maar zaterdag moest ik ook eens snelladen wegens een ongeplande uitstap, en ook dan maar 65kW met SoC van 50%. Aan 75% was dat al gezakt naar 30kW. Dat is een stuk lager dan de laadcurve die ik op EV Database zie (normaal zelfs bij 80% SoC zou die nog 75kW moeten halen).
Nu ja, het 'probleem' (of net geen probleem) is ook dat ik voor 95% thuis laad, en ik hooguit 5x op een jaar een snellader nodig heb. Dus ik weet ook niet of het onder alle omstandigheden zo slecht gaat.

Laatst bewerkt:
Hier idem. Het verschil winter en zomer is hier echt gigantisch, zeker bij kortere afstanden.
Als ik in de winter mijn kinderen naar school bracht (25km h&t) dan zat ik toch vaak richting 25 kWh/100km. Nu het warm weer is, lijkt dat eerder richting 16 kWh/100km te gaan.

Nu ja, er lijkt vanalles mis met mijne Mercedes, dus echt een referentie is het niet. Zo vermoed ik nu ook een probleem met het snelladen. Die zou aan 100kW moeten kunnen snelladen, maar ik krijg die gewoon niet boven de 65kW. In de winter 2x voorgehad, dus ik dacht dat het toen misschien aan de koude lag. Maar zaterdag moest ik ook eens snelladen wegens een ongeplande uitstap, en ook dan maar 65kW met SoC van 50%. Aan 75% was dat al gezakt naar 30kW. Dat is een stuk lager dan de laadcurve die ik op EV Database zie (normaal zelfs bij 80% SoC zou die nog 75kW moeten halen).
Nu ja, het 'probleem' (of net geen probleem) is ook dat ik voor 95% thuis laad, en ik hooguit 5x op een jaar een snellader nodig heb. Dus ik weet ook niet of het onder alle omstandigheden zo slecht gaat.

Dat je verbruik in de winter op zo'n korte ritten veel hoger ligt, lijkt me wel normaal te zijn.
Voorverwarmen in de winter verbruikt gemakkelijk 2 à 3 kWh wat neerkomt op 8 à 12 kWh/100 km extra op die afstand.

Dat snelladen lijkt me veel minder normaal, de recente Mercedessen hebben juist een laadcurve die bij hoge SoC hoog blijft, beter dan BMW bv.

Zot zalige laadcurves met dees weer :love:

Woppa, 230kw+ tot voorbij 60%. Geen tijd voor een deftig piske.
Hebt ge al is een lange rit (1000km) gedaan? Wat was uw totale laadtijd?

Nu met de id4 hebben we bijna 2h aan een paal gestaan spijtig genoeg.

Die tijd halveren zou ideaal zijn vermits ge toch sowieso onderweg wel is langer stopt op de eten.

Dan nog is 2 plaspauzes en ge zijt op uw bestemming.

Zot zalige laadcurves met dees weer :love:

Woppa, 230kw+ tot voorbij 60%. Geen tijd voor een deftig piske.
Zolang je maar onder de 80% blijft, want dan begint de "Korean Siesta"
Hebt ge al is een lange rit (1000km) gedaan? Wat was uw totale laadtijd?

Nu met de id4 hebben we bijna 2h aan een paal gestaan spijtig genoeg.

Die tijd halveren zou ideaal zijn vermits ge toch sowieso onderweg wel is langer stopt op de eten.

Dan nog is 2 plaspauzes en ge zijt op uw bestemming.
Tot welke SOC heb je dan geladen? Aan een snellader is het over 't algemeen een slecht idee om voorbij de 80% te laden... gaat veel te traag.

Tot welke SOC heb je dan geladen? Aan een snellader is het over 't algemeen een slecht idee om voorbij de 80% te laden... gaat veel te traag.
Q4 (en ik vermoed dus ook de ID4) zijn sowieso max 150kW. Al ben ik daar nog zo goed als nooit aangeraakt, meestal schommelt het ergens rond de 80. Voor de rest heel content van die wagen, maar het snelladen trekt op geen bal.

ID7 gespot vandaag. Dacht eerst een id5 gtx te zien opdoemen maar het was dus hun sedan. Best imposant.

Buiten de 2 stops in de burger King zo snel mogelijk dus eerder tegen 65 a 75% vol gestopt. Maar zoals horste aangeeft is de id4 gewoon slecht in snel laden. Preheat is wel niet nodig op zo een lange rit omdat enkel je 1e stop je batterij moet opwarmen. Daarna blijft die precies warm (vertrokken in de sneeuw en thuis gekomen bij 5°)

Verder verbruikt de id4 met winterbanden ook gewoon vlotjes 23 kWh/100km

Buiten de 2 stops in de burger King zo snel mogelijk dus eerder tegen 65 a 75% vol gestopt. Maar zoals horste aangeeft is de id4 gewoon slecht in snel laden. Preheat is wel niet nodig op zo een lange rit omdat enkel je 1e stop je batterij moet opwarmen. Daarna blijft die precies warm (vertrokken in de sneeuw en thuis gekomen bij 5°)

Verder verbruikt de id4 met winterbanden ook gewoon vlotjes 23 kWh/100km

Puur uit interesse, over welke uitvoering en generatie van de ID.4 gaat het? Blijkbaar een enorm verschil tussen de Pro (snelladen tot 143 kW; volgens EV database gemiddeld 630 km range bijladen per uur) en de Pure ("snel"laden tot 115 kW; gemiddeld 360 km range bijladen per uur)

De Kia EV6 is wel een absolute topper qua range bijladen, gemiddeld 1050 km range bijladen per uur dus dat zou de laadtijd inderdaad bijna halveren t.o.v. de beste ID.4

Puur uit interesse, over welke uitvoering en generatie van de ID.4 gaat het? Blijkbaar een enorm verschil tussen de Pro (snelladen tot 143 kW; volgens EV database gemiddeld 630 km range bijladen per uur) en de Pure ("snel"laden tot 115 kW; gemiddeld 360 km range bijladen per uur)
1st pro edition.
Denk dat ze die enkel in het labo halen die waardes 😅

1st pro edition.
Denk dat ze die enkel in het labo halen die waardes 😅

Gelukkig de Pro Edition en niet de Pure!

Die waardes komen van Fastned maar natuurlijk wel onder optimale omstandigheden - en met een gemiddeld verbruik van 19 kWh / 100 km in gemiddeld weer en een mix van stad / snelweg, geen 23 kWh bij vriesweer met winterbanden met meer snelweg. Met zo'n verbruik zit je inderdaad eerder aan 500 km range bijladen per uur, dus in de buurt van jouw 2u laden om 1000 km te rijden.

Q4 (en ik vermoed dus ook de ID4) zijn sowieso max 150kW. Al ben ik daar nog zo goed als nooit aangeraakt, meestal schommelt het ergens rond de 80. Voor de rest heel content van die wagen, maar het snelladen trekt op geen bal.

Dit is onaanvaardbaar. Als ze een laadsnelheid garanderen van 150kW, moet je dat kunnen halen bij lage batterijpercentages en een goed laadstation.

Ik heb het toch al gehaald met mijn iX3. Meerdere keren zelfs, wel altijd met onboard GPS aan voor de zekerheid.

Terug
Bovenaan