Auto Elektrische wagens

Ik heb van 't weekend 2 tochtjes gaan doen met de EV9. Een mix van Routes Nationales (met 90 a 120km/u) en binnenbaantjes, wel in de heuvelachtige regio's tussen Namen en Luik. De Ardennen dus :)
gemiddeld verbruik : 20.5kw op in totaal een goeie 150km, met belading van 3 personen en een baby. Op de weg naar huis nog een DC lader gevonden, niet al te ver van huis, die 150kw haalt. Ik heb daar met mijn chargemap pass, op 28min van 46% naar 90% geladen (had misschien beter gestopt op 80%), en heeft mij 35 euro gekost.
20240427-230400.jpg
 
Ik heb van 't weekend 2 tochtjes gaan doen met de EV9. Een mix van Routes Nationales (met 90 a 120km/u) en binnenbaantjes, wel in de heuvelachtige regio's tussen Namen en Luik. De Ardennen dus :)
gemiddeld verbruik : 20.5kw op in totaal een goeie 150km, met belading van 3 personen en een baby. Op de weg naar huis nog een DC lader gevonden, niet al te ver van huis, die 150kw haalt. Ik heb daar met mijn chargemap pass, op 28min van 46% naar 90% geladen (had misschien beter gestopt op 80%), en heeft mij 35 euro gekost.
20240427-230400.jpg
Kan je thuis (nog) niet laden? Is een dure €35 voor iets wat je niet nodig had om thuis te geraken, of zie ik het verkeerd?
 
Ik heb inderdaad thuis nog geen laadpaal. Ik vind die 35 euro meevallen. Eerder op de dag had ik in Awans een 11kw lader gevonden, en op een kwartier tijd had die mij slechts 3% bijgeladen, en die kostte mij 4.45 euro. Stel je voor dat je daar 2 a 3 uur laadt, en hoeveel je dan zou betalen voor een kleine extra lading.
 
Ik heb inderdaad thuis nog geen laadpaal. Ik vind die 35 euro meevallen. Eerder op de dag had ik in Awans een 11kw lader gevonden, en op een kwartier tijd had die mij slechts 3% bijgeladen, en die kostte mij 4.45 euro. Stel je voor dat je daar 2 a 3 uur laadt, en hoeveel je dan zou betalen voor een kleine extra lading.
Die laatste lijkt me wel extreem duur.

Ik vermoed dat je de 100kWh batterij hebt? Dan is van 46% naar 90% 44kWh voor €35, dat is €0,795 per kWh of €16,31/100km. Dat vind ik toch stevig.

Bij een Tesla supercharger betaal je zonder abonnement €0,51 per kWh in piek als ik mij niet vergis, dat is €10,46/100km, toch een stevig verschil.
 
Ja ik heb mij ondertussen een tesla abo genomen, 9.99 eur valt best mee, om dan aan prijzen te laden rond de 0.35 a 0.45 dacht ik.

die laatste, die dure is dus waar ik werk. Een laadpaal van EZcharge. Dat valt mij dus al dik tegen, maar bon, met mijn 100Kwh batterij kan ik makkelijk die 2 a 3 dagen per week naar het werk en terug. (64km enkele rit). En indien nodig laad ik 20% of 30% bij aan die 150kw hypercharger onderweg.

Ik heb dus geen range anxiety. Er zijn wel redelijk wat laadpalen te vinden, ook in Wallonië.

Het probleem is echter: Als ik bij een laadpaal kom, welke kaart neem ik dan best om het goedkoopste tarief op die paal te hebben.
 
Had het wel verwacht dat je het volle potentieel van je auto alleen kunt benutten bij 800V laders.

Dat wordt ook de nieuwe standaard, non-800V laders gaan snel verouderen.
Mercedes, Audi met de A6, de BMW neue klasse reeks,... allemaal 800V.
 
Ik ben van een Arteon naar een XC40 gegaan, van een koffer van 118cm diep naar een koffer van 90cm diep, ik mis die 28cm wel regelmatig.

Ben van een Arteon naar een iX3 (impressive) gegaan (denk dat die nog net wat ruimer is dan een XC40) en qua diepte met en zonder zetels plat is dat dag en nacht verschil. Ik krijg geen planken van 2,1m in de iX3, dat ging in de Arteon perfect. Of mijn koersfiets, die past met wielen erin nooit in de wagen. De koffer is 1 ding, het gebrek aan beenruimte in de iX3 is nog iets anders, daar hebben de kinderen iedere keer last van als ze erin zitten.

Zo een SUV is lelijk, lomp en draagt tot niets bij. De kinderen moeten daar in klauteren, uit springen met hun korte benen. Een berline of break is veel beter voor hun. Hij is stil en goed gebouwd ja, ook de bediening van het infotainment is wel nice met die joystick.
Voor de iX3 specifiek, het Harmon Kardon systeem klinkt zowat als mijn Sony XB33 bleutooth speaker, zelfde bass response (geen dus) en hol.
Buiten het labeltje in de naam vind ik aan de iX3 niets impressive tbh.
 
Ben van een Arteon naar een iX3 (impressive) gegaan (denk dat die nog net wat ruimer is dan een XC40) en qua diepte met en zonder zetels plat is dat dag en nacht verschil. Ik krijg geen planken van 2,1m in de iX3, dat ging in de Arteon perfect. Of mijn koersfiets, die past met wielen erin nooit in de wagen. De koffer is 1 ding, het gebrek aan beenruimte in de iX3 is nog iets anders, daar hebben de kinderen iedere keer last van als ze erin zitten.

Zo een SUV is lelijk, lomp en draagt tot niets bij. De kinderen moeten daar in klauteren, uit springen met hun korte benen. Een berline of break is veel beter voor hun. Hij is stil en goed gebouwd ja, ook de bediening van het infotainment is wel nice met die joystick.
Voor de iX3 specifiek, het Harmon Kardon systeem klinkt zowat als mijn Sony XB33 bleutooth speaker, zelfde bass response (geen dus) en hol.
Buiten het labeltje in de naam vind ik aan de iX3 niets impressive tbh.
Ja maar dat is gelijk Sonos. Stelt geen fuck voor. Ze vragen er wrs een premium voor ook nog of is dat standaard uitvoering?
 
Ben van een Arteon naar een iX3 (impressive) gegaan (denk dat die nog net wat ruimer is dan een XC40) en qua diepte met en zonder zetels plat is dat dag en nacht verschil. Ik krijg geen planken van 2,1m in de iX3, dat ging in de Arteon perfect. Of mijn koersfiets, die past met wielen erin nooit in de wagen. De koffer is 1 ding, het gebrek aan beenruimte in de iX3 is nog iets anders, daar hebben de kinderen iedere keer last van als ze erin zitten.

Zo een SUV is lelijk, lomp en draagt tot niets bij. De kinderen moeten daar in klauteren, uit springen met hun korte benen. Een berline of break is veel beter voor hun. Hij is stil en goed gebouwd ja, ook de bediening van het infotainment is wel nice met die joystick.
Voor de iX3 specifiek, het Harmon Kardon systeem klinkt zowat als mijn Sony XB33 bleutooth speaker, zelfde bass response (geen dus) en hol.
Buiten het labeltje in de naam vind ik aan de iX3 niets impressive tbh.
Ik mag het hopen (en ben het vrij zeker) dat de iX3 groter is dan de XC40, maar ik krijg mijn koersfiets toch met beide wielen gemonteerd in de wagen. Het stuur en voorwiel staan dan wel in een hoek van grofweg 90 graden tov het frame. Ik ben zelf 185cm groot, mijn zetel staat dus vrij ver naar achter en ik rij niet met een mini-fiets ;)
 
Ik mag het hopen (en ben het vrij zeker) dat de iX3 groter is dan de XC40, maar ik krijg mijn koersfiets toch met beide wielen gemonteerd in de wagen. Het stuur en voorwiel staan dan wel in een hoek van grofweg 90 graden tov het frame. Ik ben zelf 185cm groot, mijn zetel staat dus vrij ver naar achter en ik rij niet met een mini-fiets ;)
Verschil in grootte is best groot
e1X2MsW.png
 
Ja maar dat is gelijk Sonos. Stelt geen fuck voor. Ze vragen er wrs een premium voor ook nog of is dat standaard uitvoering?

De impressive is de hogere uitvoering en kost in totaal 6k meer dacht ik. Dat is harmon kardon, lederen zetels, 20"velgen, HUD, 360 graden camera en nog wat brol.

Verschil in grootte is best groot

Zo wel, maar je moet het verschil in lengte van de snuit er eigenlijk afhalen, daar heb je immers niets aan.
En dan is het verschil in bruikbare ruimte niet immens. Als je de vergelijking met een ID4 doet, dan is de ID4 vanbuiten 50cm kleiner en vanbinnen is die veel ruimer bvb.
53687907662_2141dde10e_c.jpg[\IMG]
 
Zo een SUV is lelijk, lomp en draagt tot niets bij.

De eerste 2 zijn eerder subjectief, dat laatste is gewoon omdat constructeurs geen fluit verstand hebben (of het niet willen uiteraard) hoe ze een wagen praktisch moeten ontwikkelen- men heeft gewoon puur gebouwd op basis van looks i.p.v. functie. Zie naar een MPV: iets hoger doch niet te hoog, vlakke laadvloer, lage tildrempel, giga ruimte binnenin - en dat voor inzittenden als bagage, goed zicht rondom, hier en daar zelfs een schuifdeur ... maar de looks van een veredelde koekendoos - afvoeren die handel.
 
Ik rijd nu ook een SUV (EQB) en heb me toch ook wat mispakt aan de nuttige ruimte. Die EQB heeft de grootste kofferruimte van al wat ik bekeek, maar het probleem is eigenlijk dat dat grotendeels in de hoogte is. Dus handig voor grote kubus-vormige voorwerpen, maar zeker niet voor langwerpige zaken, en laat dat toch wel het meest voorkomend zijn.
Zelfs gewone boodschappen: die kun je moeilijk in de hoogte gaan stapelen he... dus zelfs daar is een lage diepe koffer gewoon pakken beter dan zo een SUV koffer.
 
Laatst bewerkt:
Ik rijd nu ook een SUV (EQB) en heb me toch ook wat mispakt aan de nuttige ruimte. Die EQB heeft de grootste kofferruimte van al wat ik bekeek, maar het probleem is eigenlijk dat dat grotendeels in de hoogte is. Dus handig voor grote kubus-vormige voorwerpen, maar zeker niet voor langwerpige zaken, en laat dat toch wel het meest voorkomend zijn.
Zelf gewone boodschappen: die kun je moeilijk in de hoogte gaan stapelen he... dus zelfs daar is een lage diepe koffer gewoon pakken beter dan zo een SUV koffer.

Ik heb me aan de EV6 wel wat mispakt qua kofferruimte. Op dat gebied had ik me mss toch beter een model Y genomen.
 
Terug
Bovenaan