Elektrische wagens

Een aantal journalisten mochten meerijden met het prototype van de EX90, op het eerste zicht vooral een uit de kluiten gewassen EX30:
Je moet fan zijn van het centrale scherm zonder knoppen (en veel navigeren in submenu's). Voordeel is wel dat er een instrumentenpaneel voor je neus staat (wat voor de EX30 niet het geval was en voorgesteld werd als "onnodige afleiding").
De EX90 had er al lang moeten zijn voor de EX30 maar is uitgesteld door software problemen.
Vind de Polestar 3 een veel mooiere wagen dan de EX90 en onderhuids zijn ze exact het zelfde.

Bjorn Nylandt test op dit ogenblik een ID.4 4Motion met de nieuwe motor.

Met de eerste versie van de ID.4 (rwd) haalde hij net geen 300 km bij 120 km/h, nu is dat met 4wd 346 km. Ja, er is een klein temperatuursverschil tussen beide tests, maar een 4wd is in theorie altijd minder zuinig...

ID.4 heeft nu ook een flink hogere laadsnelheid, en legt de 1000km nu 50 min sneller af dan tijdens eerdere tests.
Ik vind dat best wel een indrukwekkende vooruitgang

Wat ook opvalt: range van die wagen is dezelfde als voor een Model Y LR, hij doet ook exact even lang over 1000 km
Ik heb de indruk dat Tesla steeds meer zijn voorsprong aan 't verliezen is op sommige concurrenten. En ik zie ook geen groot prijsverschil...

Vandaag meegereden met een i5. Ik vind de afwerking wel OK (beter dan in mijn F11), geluidsisolatie uitstekend. Alleen die strip van de sfeerverlichting ziet er wat goedkoop uit.
En een kofferklep zonder motor vind ik ook eigenaardig.

Bjorn Nylandt test op dit ogenblik een ID.4 4Motion met de nieuwe motor.

Met de eerste versie van de ID.4 (rwd) haalde hij net geen 300 km bij 120 km/h, nu is dat met 4wd 346 km. Ja, er is een klein temperatuursverschil tussen beide tests, maar een 4wd is in theorie altijd minder zuinig...

ID.4 heeft nu ook een flink hogere laadsnelheid, en legt de 1000km nu 50 min sneller af dan tijdens eerdere tests.
Ik vind dat best wel een indrukwekkende vooruitgang

Wat ook opvalt: range van die wagen is dezelfde als voor een Model Y LR, hij doet ook exact even lang over 1000 km
Ik heb de indruk dat Tesla steeds meer zijn voorsprong aan 't verliezen is op sommige concurrenten. En ik zie ook geen groot prijsverschil...

Vandaag meegereden met een i5. Ik vind de afwerking wel OK (beter dan in mijn F11), geluidsisolatie uitstekend. Alleen die strip van de sfeerverlichting ziet er wat goedkoop uit.
En een kofferklep zonder motor vind ik ook eigenaardig.
Belangrijke kanttekening is wel dat de hogere laadsnelheid alleen bij de 4 Motion of hogere motorisering is. De standaard rwd haalt normaal niet die hogere laadsnelheid door een andere batterij…

Ik kan niet wachten tot de A6 Avant Etron uit is.
Die ziet er echt geweldig uit en daarvoor zou ik gerust wel mijn portefeuille willen opentrekken.
Het is natuurlijk nog even afwachten op de reviews, speccs en prijs natuurlijk...

Mijn Freshmile kaart besteld, ben es benieuwd

Als het werkelijk 30 cent per kwh en 30 cent per minuut is dan ben ik aan de snelladers langs de snelweg 50% goedkoper onderweg, da's al es de moeite.

Laadsessie onlangs: 37,84 kWh geladen op 13 minuten voor 31,24 euro bij total energies in Nivelles.
Zelfde laadsessie in theorie met de Freshmile kaart: 37,84 * 0,30 + 13min * 0,30 = 15,25 euro.

Zo levert die Kia wel op ja :lol:

Bij de prijzen lees ik wel dit hieronder, ik heb geen balance op mijn account gezet, alleen mijn CC gekoppeld. Voldoende vermoed ik als payment authorisation?

Pricing​

€ 0.30 / started kWh + € 0.30 / minThe pricing continues as long as the vehicle remains plugged in.

Minimum balance on your account required: €50.00 or Payment authorization: €50.00

Bij de prijzen lees ik wel dit hieronder, ik heb geen balance op mijn account gezet, alleen mijn CC gekoppeld. Voldoende vermoed ik als payment authorisation?

Pricing​

€ 0.30 / started kWh + € 0.30 / minThe pricing continues as long as the vehicle remains plugged in.

Minimum balance on your account required: €50.00 or Payment authorization: €50.00
Waar las jij dat exact, ik las vooral dat je moest kijken naar de lokale prijszetting, dat die kon afwijken van de normale prijszetting.
https://charge.freshmile.com/map (prijssetting of in de app).

Die authorisatie is gewoon het feit dat die bij gebruik in basis 50€ blokkeert van uw rekening om dat te kunnen betalen, waarna die dat daarna dan ook corrigeert naar het correcte bedrag van de laadsessie.

A bank guarantee € 50 is required from your bank, what does this mean?
When paying by credit card, a bank guarantee € 50 is required from your bank as a security of payment. This amount corresponds to a payment authorisation, not an actual payment. It is the same system as at the petrol station: "help yourself to fuel, authorised amount € 99"simply means that your bank has agreed to a maximum payment of € 99. When you disconnect your vehicle, the exact amount is calculated by Freshmile and sent to your bank for payment. You only pay the amount of your charging. This mechanism is necessary wherever the price of the charging you make cannot be known in advance.
-> https://www.freshmile.com/en/faq/

Waar las jij dat exact, ik las vooral dat je moest kijken naar de lokale prijszetting, dat die kon afwijken van de normale prijszetting.
https://charge.freshmile.com/map (prijssetting of in de app).

Die authorisatie is gewoon het feit dat die bij gebruik in basis 50€ blokkeert van uw rekening om dat te kunnen betalen, waarna die dat daarna dan ook corrigeert naar het correcte bedrag van de laadsessie.

-> https://www.freshmile.com/en/faq/

Via de kaart kan je een laadstation kiezen en daar in detail zie je de prijs.

Ok, maar ik had eerst verstaan dat elk laadstation met die prijs aan 0.3 * kwh + 0.3 * aantal minuten laadbeurt werd gefactureerd, maar dat is dus niet het geval.

Al de DC chargers die ik vaak gebruik (en ook enkele gechecked op weg naar vakantiebestemming) hebben wel die 30 cent + tijdskost vermeld.

Gaat er jammer genoeg wel niet uitzien zoals de concept…

De spy shots zijn nogal een teleurstelling als je de concept ziet.
Op basis van welke spy shots?
Als ik kijk naar de spy shots zie die je als eerste resultaten te zien krijgt via google, zie ik toch wel dezelfde contouren onder al die stickers.

knip
Ik heb net ook een pas besteld. Waar ik ga laden is de prijs veeel lager (2.5x tot 3x) dan met chargemap.
Heb jij je bank kaart als "authorized" gezet? Ik heb ook geen balance gezet, met de authorisation neemt die dan zelf wat er nodig is.
Die 50 euro blokkering zie je soms ook in tankstations, je gaat tanken en er komt melding dat er 55 euro of 70 euro geblokkeerd zal worden op je rekening tot de correcte prijs gekend is.

Al de DC chargers die ik vaak gebruik (en ook enkele gechecked op weg naar vakantiebestemming) hebben wel die 30 cent + tijdskost vermeld.
Heb de mijne vorige maand besteld. Was binnen enkele dagen al thuis.

Wel nog niet gebruikt. Die gaf bij bijna alle snelladers idd die 30c + 30c aan. Gaat veel goedkoper zijn als Shell of plugsurfing

Heb de mijne vorige maand besteld. Was binnen enkele dagen al thuis.

Wel nog niet gebruikt. Die gaf bij bijna alle snelladers idd die 30c + 30c aan. Gaat veel goedkoper zijn als Shell of plugsurfing

Je vraagt je af hoe ze het doen...

Zouden ze er echt op rekenen dat sommige auto's een uur aan de snellader gaan hangen?

Maar zelfs dan nog, als ik een uur aan mijn laatste snellader zou gehangen hebben dan was ik nog altijd 10 euro goedkoper af.

Jij betaald thuis ook maar +/- 7 cent per kWh 😉.

Die snelladers zitten direct op fluvius aangesloten op nog voordeligere contracten. Ze maken er nog winst op hoor.

Ja, dat stroom goedkoper is dan dat weet ik wel hoor. Maar het feit dat totalenergies 81 cent omzet door hun neus laat boren om een concurrerende kaart aan 30c hun marktaandeel te laten wegsnoepen, dat gaat er bij mij niet in :lol:

Terug
Bovenaan