Elektrische wagens

Er zit ook een breedhoek camera in de vooruit he. Volgens mij is dat patent van toepassing als je Bosch sensor en implementatie gebruikt.
Ontwikkel je zelf iets AI based met een andere breedhoek camera, dan kan Bosch daar niet veel van maken denk ik.

Op wat staat dat patent van Bosch? Op de hardware, de software of op de manier van detecteren? Ge kunt uw patent toch niet zo breed maken dat het inhoud: "Ge moogt met geen enkele breedhoek camera kijken als er regendruppels op de ruit vallen. Enkel Bosch mag dat"
Het is allemaal zo evident en gemakkelijk om dat patent te omzeilen dat het Tesla niet gelukt is in zes jaar...

En wie spreekt er over één patent? Er worden er meerdere gefiled hoor.

Mijn vrouw heeft jaren als ingenieur op een R&D afdeling van een Tier 1 Automotive supplier gewerkt, de technologie die zij mee op punt heeft gezet is nu een standaard onderdeel van iedere verkochte wagen. Ze heeft vanaf het begin meegewerkt aan dat project (een tiental jaar), er zijn doorheen de jaren tientallen patenten aangevraagd en toegezegd (voor ieder toegezegd patent kreeg zij ook een vergoeding). Dat is gewoon een ketting van allemaal kleine 'beperkingen' die het anderen quasi onmogelijk maken om te kopiëren.

Een patent niet breed maken. Je beseft toch dat de interval-regenwisser ook gepatenteerd was, en dan dus wel degelijk het concept?

En dit is nou net het hele probleem van een Tesla te kopen, je koopt een wagen die nooit helemaal OK is, en al zeker niet doorgetest. Je bent gewoon een proefkonijn.
Exact hoe Musk redeneert. Die schiet een racket omhoog en bouwt een tweede racket op basis van alles wat fout ging tijdens de lancering van de eerste. Daarom dat de 3e moest lukken want er was gewoon geen geld meer voor een vierde test.

Hier in Europa kan je nooit zo werken. En terecht.

Er zit ook een breedhoek camera in de vooruit he. Volgens mij is dat patent van toepassing als je Bosch sensor en implementatie gebruikt.
Ontwikkel je zelf iets AI based met een andere breedhoek camera, dan kan Bosch daar niet veel van maken denk ik.
Als het kon, had tesla het al lang gedaan natuurlijk. En zoals anderen al zeiden, het is een combinatie van patenten.

Als ik mijn breedhoek camera oproep uit het service menu, zie ik de druppels op de ruit vallen als het regent. Als ik dat kan zien, dan kan een getraind AI model dat ook zien.
Jij hebt wel de hele ruit om te analyseren van een afstandje. De camera kijkt van veel dichterbij op een veel kleiner oppervlakte.

Toen ik net mijn Model 3, vond ik het ambetant om te parkeren in onze ondergrondse parking want dat vision systeem werkte niet goed. Ik had schrik om de betonnen pilaren te raken. Er was toen ook veel kritiek op het weg laten van de sensoren.
Nu met de kerstupdate is heel dat systeem herwerkt en parkeer ik met de Tesla het vlotst en met het meest zelfvertrouwen van alle wagens die ik gehad heb. En dat zonder sensoren. Ik kijk zelfs niet meer in mijn spiegels. De 3 camera's + 3D view laat me perfect zien waar ik ga uitkomen.
Dus ja, ik ben er van overtuigd dat ze ook nog vooruitgang gaan maken met de ruitenwissers.
Met als verschil dat de hardware het mogelijk maakt om 3D modellen te genereren op basis van camerabeelden.
De hardware voor de regensensor maakt het een stuk lastiger om juiste inschattingen te maken. 2j geleden had ik ook nog gezegd dat tesla het ooit wel zal lukken. Maar we zitten nu al jaren verder en tesla is er nog steeds niet in geslaagd, volgens mij (en héél veel anderen) zal de oplossing er nooit komen op basis van de huidige hardware.
Je kan er beter vrede mee nemen dan ijdele hoop te houden.

Als het kon, had tesla het al lang gedaan natuurlijk. En zoals anderen al zeiden, het is een combinatie van patenten.
Waarom zijn ze dan bezig aan een update als het niet meer te verbeteren valt? Dan kunnen ze beter hun energie elders insteken.
Jij hebt wel de hele ruit om te analyseren van een afstandje. De camera kijkt van veel dichterbij op een veel kleiner oppervlakte.
Ik keek op het scherm naar wat de camera ziet he. Niet door de ruit.
Je kan die camera's via het service menu oproepen.
Met als verschil dat de hardware het mogelijk maakt om 3D modellen te genereren op basis van camerabeelden.
De hardware voor de regensensor maakt het een stuk lastiger om juiste inschattingen te maken. 2j geleden had ik ook nog gezegd dat tesla het ooit wel zal lukken. Maar we zitten nu al jaren verder en tesla is er nog steeds niet in geslaagd, volgens mij (en héél veel anderen) zal de oplossing er nooit komen op basis van de huidige hardware.
Je kan er beter vrede mee nemen dan ijdele hoop te houden.
Als het niet betert, fine by me. Ik heb er ondertussen mee leren leven, maar tzou mooi zijn als het beter kan.

Waarom zijn ze dan bezig aan een update als het niet meer te verbeteren valt? Dan kunnen ze beter hun energie elders insteken.

Ze zeggen dat ze ermee bezig zijn, maar dat doen ze ook al jarenlang rond FSD. Veel beloven, maar daar blijft het meestal bij.

De energie steken ze liever in nutteloze zaken zoals fart mode en andere nutteloze gadgets. Om nog maar te zwijgen over de cybertruck.

Hiermee breek ik Tesla niet af, maar ik denk dat je kritisch mag zijn over hun beloftes.

Ok, dit is voorlopig enkel voor Wallonië, maar dit lijkt mij toch een beetje pijnlijk... Al is het pas actief in 2026.

Ipv vb 10 cent voor distributietarief is dat dan eigenlijk 50 cent tijdens die tijdsspanne.

Al ben ik er niet uit hoe men die kost enkel claimt voor de elektrische wagen.

Ok, dit is voorlopig enkel voor Wallonië, maar dit lijkt mij toch een beetje pijnlijk... Al is het pas actief in 2026.

Ipv vb 10 cent voor distributietarief is dat dan eigenlijk 50 cent tijdens die tijdsspanne.

Al ben ik er niet uit hoe men die kost enkel claimt voor de elektrische wagen.

Duur elektrisch verwarmen dan in de winter als je een wp eigenaar bent 😲 dat wordt daar de zekering afzetten en hopen dat je voor 5u je huis voldoende verwarmd hebt.

Duur elektrisch verwarmen dan in de winter als je een wp eigenaar bent 😲 dat wordt daar de zekering afzetten en hopen dat je voor 5u je huis voldoende verwarmd hebt.
Ja, ik begrijp het principe dat men wil bewerkstelligen. De uitdaging is nu eenmaal enorm indien iedereen een wp heeft staan en die allemaal actief gaan wanneer men elektrisch aan het koken is, of 1 van de andere normale zaken tijdens de piekperiode doet. Als je dan tegelijkertijd uw elektrische wagen en uw warmtepomp activeert... pijnlijke pieken dat het zijn maar vooral pijnlijke verbruikskosten..

Je kan u ook de vraag stellen of zoiets enerzijds de conversie niet gaat tegenhouden... beter koken op gas en verwarmen op gas indien men de dan ook geen ontrading doet van het gas of zelfs benzine/diesel. Al is er voor dat laatste voorlopig al wel een beperkte ontrading.

En mogelijks ga je in Wallonië dan liever inzetten op een overgedimensioneerde wp, die een hogere piek trekt zodanig dat je het buiten de pizkuren ook zeker in putje winter warm krijgt.

Ach ja, afwachten. Al moet je de zekering niet afzetten, gewoon de agendapunten gebruiken en die tijdzone blacklisten.

Voor fluvius ligt er blijkbaar iets gelijkaardig op tafel. :unsure:

6Txo0iH.jpeg

Ja, ik begrijp het principe dat men wil bewerkstelligen. De uitdaging is nu eenmaal enorm indien iedereen een wp heeft staan en die allemaal actief gaan wanneer men elektrisch aan het koken is, of 1 van de andere normale zaken tijdens de piekperiode doet. Als je dan tegelijkertijd uw elektrische wagen en uw warmtepomp activeert... pijnlijke pieken dat het zijn maar vooral pijnlijke verbruikskosten..

Je kan u ook de vraag stellen of zoiets enerzijds de conversie niet gaat tegenhouden... beter koken op gas en verwarmen op gas indien men de dan ook geen ontrading doet van het gas of zelfs benzine/diesel. Al is er voor dat laatste voorlopig al wel een beperkte ontrading.

En mogelijks ga je in Wallonië dan liever inzetten op een overgedimensioneerde wp, die een hogere piek trekt zodanig dat je het buiten de pizkuren ook zeker in putje winter warm krijgt.

Ach ja, afwachten. Al moet je de zekering niet afzetten, gewoon de agendapunten gebruiken en die tijdzone blacklisten.
Maar er is toch al het capaciteitstarief net om die pieken te ontmoedigen...?

Maar wel dat iedereen tegelijk gaat laden, verwarmen en koken.
Ik heb het moeilijk om expliciet te voorspellen hoe dit echt uitdraait in Wallonië.
Maar ik kan mij inbeelden dat als je 5000kwh verbruik hebt op jaarbasis dat er 2000kwh tijdens de rode periode zit, 1500 tijdens de oranje periode en 1500 tijdens al de rest. Met 10 cent aan distributietarief als zijnde normaal geacht... betaal je zonder de component voor de elektriciteit dan :

2000*0.5 + 1500 * 0.3 + 1500*0.1 -> 1000 + 450+150 -> 1600€.
In vlaanderen zou dit 5000 * 0.1 zijn oftewel 500€.
Wat u zou toestaan om een piek te trekken ter waarde van 1100€ doorheen het gehele jaar oftewel (1100/50) 22kw + uw 2.5kw die je in basis dan continue mag trekken.

En zo exorbitant lijkt mij het hogervermelde verbruik nu ook niet direct (al is het een aanname natuurlijk, zonder cijfers blijft het moeilijk). Maar een piek van 22+kw zie ik zeer weinig mensen effectief trekken.

Maar als ze net als wallonie het tarief x5 gaan doen als ik moet koken dan bestel ik wel take away :lol:
Ik denk dat dit er dan eerder komt : https://www.eldi.be/nl/friac-igk558...B0PreUEJxMkSb0T-QAFzzFrHIWjmt5exoCA1AQAvD_BwE

Of een batterij... er zijn nu eenmaal pieken die je niet kan of wil uitstellen.
Laden van elektrisch voertuig kan je worst case scenario dan ook nog naar een snellader gaan of een hogere piek trekken snachts. Maar als elke warmtepomp en elektrisch voertuig in de toekomst snachts draait... ik ben niet zeker of de piek dan niet verschuift naar de nacht (11kw laden in Wallonië here we come!!!!). Mij lijkt dit in ieder geval niet echt doordacht.
Het capaciteitstarief in vlaanderen lijkt mij iets doordachter naar het niet helemaal fnuiken van de energietransistie.

Nu bon, diegenen met zo'n expliciete meter en exceldatabase en zonder batterij kunnen eens kijken welk aandeel van hun verbruik effectief gedurende die pieken verloopt op jaarbasis (of maandbasis en extrapoleren). Ik denk niet dat wij uit de fluvius database de waardes kunnen ophalen (ik vond het toch niet direct terug) om te weten wat we gedurende die termijnen verbruiken om dan te kijken hoe dit de specifieke kostprijs zou betalen, conform formule : (7u tot 11u + 22u tot 1u) * 3 + (17u tot 22u)*5 + (1u tot 7u + 11u tot 17u)*1
Al moeten we ons niet opjagen want wij wonen niet in Wallonië... al was het toch even verschieten...

Al is dit niet volledig aangezien dat niet de enige aanpassingen zijn (die had ik gisteren toen ik postte nog niet eens gezien...). Men is ook van plan om eigenlijk de enkelvoudige meter af te schaffen aangezien de kans dat deze positiever uitdraait dan de dubbele meter is quasi nihil. En het nachttarief tijdens week-ends wordt afgeschaft.
In ieder geval blijft het voor mij voorlopig nog een beetje moeilijk om effectief in te schatten hoe het geheel wijzigt en wat de totale berekeningsformule exact uitdraait. Al zal dat wel duidelijker worden eens er meer echte info is in betrekking tot de regels. Maar voorlopig ben ik blij dat ik niet in Wallonië woon. Mogelijks wel iets voor @Mulan om even in het oog te houden, aangezien ik dacht dat ze aan die kant van de grens woonde... maar kan mij vergissen.

Bon, ook de laatste keer dat we laden in de ondergrondse parking in Aalst. Het is gemakkelijk dacht ik, we moeten toch een paar uur in't stad zijn en meestal parkeren we daar toch (op de -3) maar nu toch es de -1 aan de laadplekken geprobeerd.
Het is al geen goedkope parking qua parkeertarief (centraalst gelegen parking) maar voor een 11kW charger overdrijven ze nu toch wel es...

82 cent voor een kWh, dat zijn fastcharger tarieven é.
En dan nog idle fee durven vragen terwijl je al moet betalen om te mogen parkeren.

Bon, ook de laatste keer dat we laden in de ondergrondse parking in Aalst. Het is gemakkelijk dacht ik, we moeten toch een paar uur in't stad zijn en meestal parkeren we daar toch (op de -3) maar nu toch es de -1 aan de laadplekken geprobeerd.
Het is al geen goedkope parking qua parkeertarief (centraalst gelegen parking) maar voor een 11kW charger overdrijven ze nu toch wel es...

82 cent voor een kWh, dat zijn fastcharger tarieven é.
En dan nog idle fee durven vragen terwijl je al moet betalen om te mogen parkeren.
Ik vind het gebrek aan transparantie enorm storend bij de laadpalen. Je moet 100 apps installeren, 5 badges hebben en 14 accounts om ergens de prijs te weten te komen. Wat is er mis met een kleine display op zo een paal die de prijs aanduidt. Verder vind ik het gemak van overal te kunnen laden fantastisch maar men loopt er soms de randjes vanaf.

Bij een lokale garage hier 67c/kWh voor een vermogen van 4kW. Dat is bijna x3 tov thuis laden.
s'avonds (na 21h30) gaat hij wel naar 11kW. Dus soms na een nachtje stappen laad ik hem daar als ik hem 's morgens terug nodig heb. (laadkaart van het werk...). Dan moet ik het capaciteitstarief niet slikken.

Ik vind het gebrek aan transparantie enorm storend bij de laadpalen. Je moet 100 apps installeren, 5 badges hebben en 14 accounts om ergens de prijs te weten te komen. Wat is er mis met een kleine display op zo een paal die de prijs aanduidt. Verder vind ik het gemak van overal te kunnen laden fantastisch maar men loopt er soms de randjes vanaf.
Zal nog wel komen zeker?

Ik dacht dat Tesla in Duitsland bij een Supercharger al een groter scherm gezet had met alle prijzen voor Tesla-eigenaars en andere gebruikers.
Zoals je nu dus bij tankstations hebt.

Maar meeste andere laadpalen hebben wel schermpje vermoed ik dus inderdaad gewoon duidelijk aangeven wat laden kost zou handiger zijn.

Terug
Bovenaan