Elektrische wagens

Sorry jongens, volgens de man aan de tafel naast ons vandaag in het restaurant zijn elektrische auto’s in de praktijk nutteloos en wordt het over een paar jaar al diesel wat de klok slaat.

Ik kan gewoon niet kiezen... initieel dacht ik aan een renault 5, maar ik acht de kans klein dat dit nog op tijd gaat lukken met het feit dat de versie met 400km wltp niet voor 25k gaat buitengaan en waarschijnlijk vlot 30-35k gaat worden (en het is niet dat je even kan configureren om het te checken...), terwijl de 300km versie zonder DC fastchargecapaciteit (dus geen 100kw oplaadmogelijkheid) dan de 25k versie gaat zijn (en dat vind ik echt niets). Daarna dacht ik van eventueel een zoe. Maar die zijn ook nog snel 18 - 20k en hebben maar een lader van 50kw op zo. Al valt de versie met b-rent en 2xkwh wel af. Ook niet direct zin om 1 uur aan een lader te gaan staan.

Dan kom je er redelijk wat tegen met een 30-40kwh batterij waarbij ik toch ook weer denk van nope.
Lijkt mij dat iets met een 50 - 60kwh batterij zo een beetje aanvaardbaar lijkt samen met minimaal 100kw om te laden. Zodanig dat je op 20 - 30 minuten van 10-80% komt.

Waardoor ik ondertussen aan het denken ben voor een tweedehandse ID3. Waar ik aan 1 kant dat scherm voor mij wel zie zitten, maar dat 10 inch scherm mij wat aan de kleine kant lijkt en ik lees dat die software redelijk buggy was maar desondanks het feit dat ze die wel eventjes gepatched hebben toch nog altijd een beetje laggy. Maar belangrijker iets te beperkt in betrekking tot simpele knoppen voor wat te verzetten (touchscreen stel ik mij vragen bij).
De ID4 valt voor mij voorlopig af. De MG4 kom je tweedehands niet tegen en 30k geef ik er nu ook niet aan (en chinees, zou toch liever prefereren om iets te kiezen dat in europa gemaakt wordt). De cupra born is eigenlijk gelijk aan een ID3 maar is meestal van rond 2022 dat je ze tegenkomt waardoor nope geen premie van 3k... en ook al snel 30 - 35k als vraagprijs heeft.
Een tesla model 3 ook al lijkt dat wel iets te hebben, en lijkt die software wel nifty vind ik het feit dat alles met dat touchscreen moet gedaan worden maar niets en ik mis het scherm met de snelheidsindicatie en wat andere gegevens voor mijn neus. Alsook heb ik liever een wat kleiner voertuigje. Ben zo geen fanaat van een sedan.

Desondanks lijk ik toch quasi altijd terug te keren naar de ID3 als resterende optie. Dat ze die premie ook enkel maar dit jaar laten gelden ook... een jaartje of 2 langer en er was mogelijks wat meer interessant op de tweedehandse markt...

Zoveel is er eigenlijk niet op die markt. Al zou de skoda epiq of zoiets in aantocht zijn, en mogelijks wel een piste. Maar opnieuw eerder voor 2025 en momenteel nog te veel een showmodel. Te weinig feel van hoe het er echt uitziet en wat je nu eigenlijk exact krijgt.

Grmbl, grmbl, grmbl... keuzes keuzes keuzes.

Ik kan gewoon niet kiezen... initieel dacht ik aan een renault 5, maar ik acht de kans klein dat dit nog op tijd gaat lukken met het feit dat de versie met 400km wltp niet voor 25k gaat buitengaan en waarschijnlijk vlot 30-35k gaat worden (en het is niet dat je even kan configureren om het te checken...), terwijl de 300km versie zonder DC fastchargecapaciteit (dus geen 100kw oplaadmogelijkheid) dan de 25k versie gaat zijn (en dat vind ik echt niets). Daarna dacht ik van eventueel een zoe. Maar die zijn ook nog snel 18 - 20k en hebben maar een lader van 50kw op zo. Al valt de versie met b-rent en 2xkwh wel af. Ook niet direct zin om 1 uur aan een lader te gaan staan.

Dan kom je er redelijk wat tegen met een 30-40kwh batterij waarbij ik toch ook weer denk van nope.
Lijkt mij dat iets met een 50 - 60kwh batterij zo een beetje aanvaardbaar lijkt samen met minimaal 100kw om te laden. Zodanig dat je op 20 - 30 minuten van 10-80% komt.

Waardoor ik ondertussen aan het denken ben voor een tweedehandse ID3. Waar ik aan 1 kant dat scherm voor mij wel zie zitten, maar dat 10 inch scherm mij wat aan de kleine kant lijkt en ik lees dat die software redelijk buggy was maar desondanks het feit dat ze die wel eventjes gepatched hebben toch nog altijd een beetje laggy. Maar belangrijker iets te beperkt in betrekking tot simpele knoppen voor wat te verzetten (touchscreen stel ik mij vragen bij).
De ID4 valt voor mij voorlopig af. De MG4 kom je tweedehands niet tegen en 30k geef ik er nu ook niet aan (en chinees, zou toch liever prefereren om iets te kiezen dat in europa gemaakt wordt). De cupra born is eigenlijk gelijk aan een ID3 maar is meestal van rond 2022 dat je ze tegenkomt waardoor nope geen premie van 3k... en ook al snel 30 - 35k als vraagprijs heeft.
Een tesla model 3 ook al lijkt dat wel iets te hebben, en lijkt die software wel nifty vind ik het feit dat alles met dat touchscreen moet gedaan worden maar niets en ik mis het scherm met de snelheidsindicatie en wat andere gegevens voor mijn neus. Alsook heb ik liever een wat kleiner voertuigje. Ben zo geen fanaat van een sedan.

Desondanks lijk ik toch quasi altijd terug te keren naar de ID3 als resterende optie. Dat ze die premie ook enkel maar dit jaar laten gelden ook... een jaartje of 2 langer en er was mogelijks wat meer interessant op de tweedehandse markt...

Zoveel is er eigenlijk niet op die markt. Al zou de skoda epiq of zoiets in aantocht zijn, en mogelijks wel een piste. Maar opnieuw eerder voor 2025 en momenteel nog te veel een showmodel. Te weinig feel van hoe het er echt uitziet en wat je nu eigenlijk exact krijgt.

Een Hyundai Kona of Kia Soul met de 64 kwh batterij vind je over de grens wel rond de 20k.

Goh, dat zou ik nog niet direct durven denken.
Misschien is VW meer bereid de levensduur van de accu's op te offeren op het altaar van "sneller opladen" dan de andere merken?
Ik zou uw claim enkel durven geloven na teardown en onderzoek van de cellen die in die accupacks zitten.
Voor het zelfde geld zijn het identiek dezelfde batterijen en zijn die andere fabrikanten gewoon veel zuiniger (minder bereid om ze sneller te laten slijten).
VW produceert die accu's niet zelf, maar koopt ze aan/ laten ze maken. Die toeleveranciers (LG voor ID dacht ik) gaat VW moeten garanderen dat zolang een aantal paramaters gerespecteerd worden, die accu's de nodige economische levensduur hebben (maw garantietermijn overleven). Als VW daarna de cowboy speelt, staan ze zelf in voor de gevolgen.

Bjorn Nyland gebruikt tijdens zijn testen een ODBC scanner. Je ziet dan de temperatuur van de accu tijdens het laden (bepalend voor de slijtage van de accu). De temperatuur in de ID.7 accu loopt zeker niet hoger op dan bij de concurrenten.
Dus het zou kunnen, maar het lijkt me onwaarschijnlijk.

VW is ook nog helemaal niet de top, daarvoor moet je duidelijk bij Kia en Hyundai zijn die nog een pak sneller opladen, en bij die merken lijken de eerste tests toch ook aan te geven dat dit niet tot een sterke degradatie leidt...
Maar dat is als gebruiker toch veel minder interessant? Alé, als ik een elektrische wagen koop gaat de km's dan wie er technisch gezien nu eigenlijk toch net sneller zou laden.
Neen, want je vergeet dat die wagens niet allemaal dezelfde Wh/km verbruik hebben, en een wagen zoals de EQE, die een grotere accu heeft maar ook meer verbruikt, gaat niet per defintie meer km laden door meer kWh te laden.

Een 2dehands i3 dan niets voor je? Of heeft dat te weinig range?
Was een filmpje op YT waar het concept wat werd besproken. Geen konijnentanden maar de achterkant van de sedans is zowat het lelijkste dat BMW ooit gemaakt heeft. De 3-reeks is dood als dat het wordt.
Als die neue klasse 3 serie volgend jaar te koop was, zou het sowieso mijn volgende worden, ik vind dat concept bloedmooi, maar ik heb begrepen dat de eerste wagen volgend jaar in 't najaar uitkomt en dat dat de nieuwe iX3 is. Due die 3-serie is voor 2026, te laat voor me.

Als die neue klasse 3 serie volgend jaar te koop was, zou het sowieso mijn volgende worden, ik vind dat concept bloedmooi, maar ik heb begrepen dat de eerste wagen volgend jaar in 't najaar uitkomt en dat dat de nieuwe iX3 is. Due die 3-serie is voor 2026, te laat voor me.

Bloedmooi inderdaad :unsure:

Bijlagen

• IMG_5327.jpeg
    IMG_5327.jpeg
    178,8 KB · Weergaven: 18
snelladers moeten delen vandaag :(

Niet boven de 150 geraakt op een 300kW. Nochtans kon de andere partij verre van 150 halen. Ik zou toch minstens 2/3de van het vermogen moeten kunnen claimen. Of is 2 aangeslotenen sowieso de peer door 2 qua output?

snelladers moeten delen vandaag :(

Niet boven de 150 geraakt op een 300kW. Nochtans kon de andere partij verre van 150 halen. Ik zou toch minstens 2/3de van het vermogen moeten kunnen claimen. Of is 2 aangeslotenen sowieso de peer door 2 qua output?
Misschien is de helft van het mogelijk aan te leveren vermogen onmiddelijk gereserveerd voor die andere lader ongeacht hoeveel vermogen die andere lader trekt.

Probleem met buitenland is dat je het moet invoeren. En ik ben niet op de hoogte waar ik dan allemaal op moet letten of wat ik zeker niet mag vergeten. Noch hoe het zit met de garantie als er dan toch nog iets mis gaat in dat eerste jaar.

Maar ik zal eens kijken welke mogelijkheden er daar zoal zijn.

Een 2dehands i3 dan niets voor je? Of heeft dat te weinig range?

Ik vind een i3 fuggly om eerlijk te zijn, al zou ik daar nog kunnen overheen kijken. Maar opladen is met een 50kw en niet 100kw en range zoals je zegt schommelt rond de 260 of max 300km. Toch graag 400km wltp al zou ik nog met 300km kunnen leven als er 300-600kw charger inzat. 5 minuutjes laden om even op te toppen dan heb ik minder schrik met het feit dat je na 100km in de winter aan de charger mag gaan slurpen.

Heb al eens regelmatig verplaatsingen van 100 - 200km (al doe ik dat tegenwoordig minder), die ik vroeger met de moto deed. En dan was dat worst case scenario 2 keer tanken, bij vertrek en als ik ter plaatse aankwam. Met elektrisch laden vang je die eerste op (en bij terugkeer) op, bij het ter plaatse zijn is het dan eens 20-30 minuutjes wachten na vergadering, bezoek, opvolging... als ik niet ter plaatse zou kunnen laden (wat in de meeste gevallen het geval is)

Doe eens een testrit met de model 3. Toen ik die gedaan heb, viel alles veel beter mee dan verwacht. Heb er ondertussen nu 8 maand een en zeer tevreden over. Een ID3 lijkt me een stap terug.

Doe eens een testrit met de model 3. Toen ik die gedaan heb, viel alles veel beter mee dan verwacht. Heb er ondertussen nu 8 maand een en zeer tevreden over. Een ID3 lijkt me een stap terug.
Dit vooral. ik rijd nu zelf met de ID4, een tijdje ID3 en opel corsa e gereden en nu hebben we een tesla aanschaft (40k)

-Optiegewijs wint tesla. Geventileerde zetels, matrix headlights, acc, verkeersbordherkenning, dodehoekwaarschuwing, cameras, 360 view, elektrische zetels verwarmd vooraan en achteraan, elektrisch verstelbaar met geheugenfunctie (incl stuur), verwarmd stuur, deftig audiosysteem, very snappy software vergeleken met de ID4

-Batterij, rendement en performance wint tesla
Een RWD tesla met een 60kw batterij rijdt een pakje verder dan mijn ID4 met een 77kwh batterij. Ik heb wel nog een van de eerste modellen id4 maar mijn max dc laadvermogen is 135kW tov 170kw tesla.

-Afwerking denk ik dat een duitse autobouwer het beter doet. Tesla heb ik nog niet lang genoeg om te kunnen oordelen dat alles wel blijft zitten en er geen irritante kraak en rijgeluidjes komen. Het ziet er allemaal wel gelikt uit maar wat binnen een jaar of twee...

Wat tegensteekt aan tesla is idd de ruitenwissers die niet de gepatenteerde bosch(?) cameras hebben. Maar bij de ID4 moet ik ze elk jaar wel vervangen want die zijn echt wel van brak materiaal gemaakt .

Neen, want je vergeet dat die wagens niet allemaal dezelfde Wh/km verbruik hebben, en een wagen zoals de EQE, die een grotere accu heeft maar ook meer verbruikt, gaat niet per defintie meer km laden door meer kWh te laden.
Nee dat vergeet ik niet. Dat is mijn punt net. Wh/km en laadsnelheid in kwh, boeien niet. Het is hoe snel je hoeveel km's kan laden. Das het enige wat telt als gebruiker.

Dit vooral. ik rijd nu zelf met de ID4, een tijdje ID3 en opel corsa e gereden en nu hebben we een tesla aanschaft (40k)

-Optiegewijs wint tesla. Geventileerde zetels, matrix headlights, acc, verkeersbordherkenning, dodehoekwaarschuwing, cameras, 360 view, elektrische zetels verwarmd vooraan en achteraan, elektrisch verstelbaar met geheugenfunctie (incl stuur), verwarmd stuur, deftig audiosysteem, very snappy software vergeleken met de ID4

-Batterij, rendement en performance wint tesla
Een RWD tesla met een 60kw batterij rijdt een pakje verder dan mijn ID4 met een 77kwh batterij. Ik heb wel nog een van de eerste modellen id4 maar mijn max dc laadvermogen is 135kW tov 170kw tesla.

-Afwerking denk ik dat een duitse autobouwer het beter doet. Tesla heb ik nog niet lang genoeg om te kunnen oordelen dat alles wel blijft zitten en er geen irritante kraak en rijgeluidjes komen. Het ziet er allemaal wel gelikt uit maar wat binnen een jaar of twee...

Wat tegensteekt aan tesla is idd de ruitenwissers die niet de gepatenteerde bosch(?) cameras hebben. Maar bij de ID4 moet ik ze elk jaar wel vervangen want die zijn echt wel van brak materiaal gemaakt .
Ik heb de mijne nu 8 maand en geen rammeltjes ofzo.
Ruitenwissers doen het goed overdag, maar bij schemer iets minder. Tesla erkent wel het probleem en er zou binnenkort een update komen. Als dat opgelost geraakt, zijn er nog weinig minpuntjes voor mij.

Ik heb de mijne nu 8 maand en geen rammeltjes ofzo.
Ruitenwissers doen het goed overdag, maar bij schemer iets minder. Tesla erkent wel het probleem en er zou binnenkort een update komen. Als dat opgelost geraakt, zijn er nog weinig minpuntjes voor mij.

Geen carplay is toch een ongelofelijke minpunt.
Geen optie om een limiet in te stellen is ook een gigantisch minpunt, zeker met de 1000den flitspalen en trajectcontroles...

Nee dat vergeet ik niet. Dat is mijn punt net. Wh/km en laadsnelheid in kwh, boeien niet. Het is hoe snel je hoeveel km's kan laden. Das het enige wat telt als gebruiker.
Dan moet je een Lucent kopen aan 180k€, als dat enige is dat telt.
Ik ben er echter van overtuigd dat de prijs van het voertuig ook van tel is. Grotere accu = hogere aanschafprijs

Dat zegt Tesla al jaren. Het zal wellicht nooit opgelost raken.
Maar ik heb er niet zo’n grote problemen mee.

Geen carplay is toch een ongelofelijke minpunt.
Geen optie om een limiet in te stellen is ook een gigantisch minpunt, zeker met de 1000den flitspalen en trajectcontroles...
Dat van Carplay dacht ik ook gezien ik dat bij elke gebruikte in m'n vorige auto. Maar het entertaintment systeem van Tesla is zo compleet dat ik het niet mis. Ik heb Spotify and Apple podcast wat voor mij de belangrijkste apps zijn en de navigatie is gewoon heel goed. Waze zet ik amper nog op. Dat was vooral omdat mijn Audi's al van bij de levering niet meer up to date waren met de GPS en je mocht dokken voor een update. Nu heb ik een paar keer per jaar jaar gratis GPS updates.

Een limiter gebruik ik nooit, ook niet op de wagens die het hadden. Altijd ACC. Dan geeft hetzelfde resultaat als een limiter, maar je voet moet niet meer op het gas/rem.

Dat zegt Tesla al jaren. Het zal wellicht nooit opgelost raken.
Maar ik heb er niet zo’n grote problemen mee.
Ik heb er wel vertrouwen in. Als ik zie hoe goed 3D parkeren nu werkt na de kerstupdate.
Het systeem van tesla is echt degelijk genoeg. Voor ik tesla had, was dit ook een nadeel in mijn hoofd. Maar nu denk ik daar totaal niet meer aan.
Inderdaad, volledig mee eens.

Terug
Bovenaan