Elektrische wagens

Ik spreek me dan ook niet uit of het een goede zaak is of niet natuurlijk dat men dat gaat doen maar je kan niet verwachten dat men langs de ene kant veiligheidssystemen kan gebruiken om korting op de verzekering te krijgen en dan langs de andere kant die zaken hun werking gaan teniet doen.
Ik vermoed dat er bij gewone cc wel een paar van die veiligheidssnufjes uitgezet worden. Althans toch deze die collision warning. En dan lijkt het me wel volledig terecht dat de verzekering dit controleert. Want je krijgt namelijk korting daardoor.

Wat ik fantastisch vind aan die id4 is dat die mee anticipeert op het verkeer.
Gas los en geen obstakel: blijft gewoon coasten
Gas los en traag rijdende auto voor je: remt regeneratief
Gas los en wijzigende verkeerssituatie (snelheid beperking, bocht, rond punt etc) : remt regeneratief.
Dat doet mijn VW ook, maar ik ben daar toch geen fan van eigenlijk. Het is namelijk niet erg voorspelbaar, je weet niet wanneer hij gaat remmen en wanneer niet.
Ik heb mijn wagen dan ook ingesteld om áltijd regeneratief te remmen (ik geloof dat zoiets one-pedal-drive genoemd wordt?). Dat vind ik dan weer wél heel aangenaam rijden. Je hoeft de rem nauwelijks nog te gebruiken, en ik rij er gewoon ook veiliger door. Met mijn vorige wagen (gewone ICE) probeerde ik steeds ecologisch/economisch te rijden, dus niet teveel afremmen bij kruispunten enzo. Nu gaat dat bij wijze van spreken vanzelf, even gas lossen en de wagen remt...

Hier idem. Mercedes EQB heeft dat in D-Auto. Dat hij automatisch afremt bij voorliggers vind ik nog ok. Maar het automatisch afremmen op basis van de wegen (rotondes bvb) en snelheidsbeperkingen is gewoon totaal niet betrouwbaar/voorspelbaar. Bij Mercedes is de informatie over snelheidsbeperkingen overigens een grote ramp. Die blijft oa maar denken dat wij hier buiten de bebouwde kom 90 mogen, maar soms zit hij er ook op andere manieren naast.
Gelukkig kun je dat overnemen van snelheidsbeperkingen wel permanent uitzetten.

Een ander probleem, en wel typisch Mercedes, is dat hij gewoon niet volledig tot stilstand komt op die manier. Dit is eigenlijk gewoon absurd. Rem je niet zal hij nog altijd blijven rijden aan 5km/u. Wellicht is het idee dat dat met een ICE met AT ook zo is, maar het is totaal niet logisch in een segment waar one-pedal-drive toch serieus ingeburgderd is. Erger is nog dat zelfs met die D-Auto dat het geval is. Hij zal dus wel vertragen als die voor jou vertraagt, maar als die voor jou helemaal tot stilstand komt, gaat mijn wagen netjes aan 5km/u die voorligger naderen en mogelijk zelfs rear-enden (uiteraard nog niet geprobeerd), of het zou moeten dat de collision prevention dan ingrijpt.

Gas los en wijzigende verkeerssituatie (snelheid beperking, bocht, rond punt etc) : remt regeneratief.

Bovenstaande is zonder de acc op te zetten. Tis een acc light.

Ik denk wel levensgevaarlijk als ik ooit in een andere auto stap :p

Ik had dat vorige week als ik een rit met de Espace ging doen :lol:

Gas lossen, HOW JOM DA SPEL REMT NIIIIIII

Bah, bah, bah. :D Ik heb mijn 2023 wagen (non elektrisch) nu een half jaar ingereden en ik kan me daar serieus aan ergeren. Mijn stuur dat trilt of tegenstuurt als ik een witte lijn kruis. Paar keer melding gekregen met "REM" of dat em dan echt een noodstop doet omdat iemand voor me afslaat.

Die technologische snufjes gaan toch echt de verkeerde kant op :cry:

Ik wil VRIJHEID en VOLLEDIGE controle over mijn wagen zonder die belachelijke snufjes die tussenkomen.

Ik bedoel voert dan zelfrijdende auto's in.. over 20 jaar gaan we smeken over auto's waar het besturen nog "simpel" was.

Laatst bewerkt:
Er is nog een verschil in het soort ingrepen.

Dat zelf regeneratief remmen bij voorligger, als je een rotonde nadert of als je volgens de gps moet afslaan,... vind ik een meerwaarde. Vanaf dat je de gaspedaal of rem aanraakt neem je volledige controle over en het systeem werkt aangenaam en grijpt geleidelijk in.

In het begin voelt dat raar aan, maar het werkt echt goed. De auto anticipeert voor jou.

De andere assistentiesystemen die trillen, piepen, dingen tonen zijn minder aangenaam als ze op foute momenten komen.

De "acc" op de honda e werkt hier toch zalig en ik vertrouw er wel gerust op.

Bij druk verkeer en stad zet ik dat bijna altijd op.

Volgt de voorganger en remt zelfs zelfstandig tot volledige stilstand.

Je mag wel geen "schrik" hebben ol het te gebruiken want als je zelf op de rem tikt dan is het systeem uitgeschakeld.

Lijnen volgen kun je appart op of afzetten

Afstand met voorligger is in 4 standen te verzetten

Is me wel opgevallen onlangs in een rijdende file toen ik achter een ID3 reed dat die zijn remlichten niet aangingen bij het aanzienlijk vertragen. Rotvervelend om daar achter te moeten hangen de hele tijd.

Is me wel opgevallen onlangs in een rijdende file toen ik achter een ID3 reed dat die zijn remlichten niet aangingen bij het aanzienlijk vertragen. Rotvervelend om daar achter te moeten hangen de hele tijd.
(gaat over America maar mogelijks ook van toepassing voor de EU wetgeving?)

Terug
Bovenaan