Elektrische wagens

Volgens de VW/Skoda verkoper heeft die warmtepomp ook maar pas echt impact als de temperatuur onder nul zakt.
Ik zou dat eigenlijk graag getest zien. De efficiëntie van een warmtepomp neemt in theorie af wanneer het temperatuurverschil tussen de warmtebron en het verwarmde medium stijgen. Het zou kunnen dat de warmtepomp in zo'n wagen niet zo efficiënt is, maar ik zou me er ook niet van verbazen dat die uitleg over die warmtepomp een verkooppraatje is om te vergoelijken waarom ze niet standaard is, en je er moet voor bijbetalen. Ik zie dat Mercedes ze ondertussen standaard heeft gemaakt op bv de EQE, en ik dacht dat BMW (net zoals Tesla) ze ook standaard aanbieden...

Ik vraag me wel af wie voor de lelijke e-C3 gaat kiezen, wanneer je voor 't zelfde geld ook een Renault 5 EV gaat kunnen aanschaffen met vergelijkbare range... Enfin of die prijs en range van de 5 bevestigd worden zullen we volgende week bij de voorstelling zien....
Is afwachten natuurlijk van hoe die tegenover mekaar gezet worden spec gewijs.

In het begin gaat enkel de zwaarste uitvoering ter beschikking zijn. Als dat dan 30k is, dan is er mogelijks toch nog een reden. En dan weten we nog welke meerprijs aan opties er nog zijn.

Daarnaast zou ik toch eens die koffer in realiteit willen zien om te weten hoeveel ik daar in krijg bij de supermarkt. Al ben ik wel curieus tegen welke snelheid die kan snelladen. Dat zou ook nog een voordeel kunnen zijn boven een tweedehandse zoe of zo (die ook 52kwh batterij heeft).
Alsook om die specs even tegen elkaar af te zetten.

Is afwachten natuurlijk van hoe die tegenover mekaar gezet worden spec gewijs.

In het begin gaat enkel de zwaarste uitvoering ter beschikking zijn. Als dat dan 30k is, dan is er mogelijks toch nog een reden. En dan weten we nog welke meerprijs aan opties er nog zijn.

Daarnaast zou ik toch eens die koffer in realiteit willen zien om te weten hoeveel ik daar in krijg bij de supermarkt. Al ben ik wel curieus tegen welke snelheid die kan snelladen. Dat zou ook nog een voordeel kunnen zijn boven een tweedehandse zoe of zo (die ook 52kwh batterij heeft).
Het is inderdaad nog afwachten wat er volgende week voorgesteld wordt...

het permanent uitschakelen van ACC zorgt voor problemen bij een auto ongeval?
Die je moet toch eens uitleggen.
Bij zware ongevallen kan de verzekering moeilijk doen als ze zien dat acc gedeactiveerd is en je de gewone cc op staan had. Zeker wanneer ze een korting geven omdat je extra veiligheidssystemen in de wagen hebt. Ik denk dat ik de laatste jaren toch al een 8 tal wagen heb gaan uitlezen na een ongeval op vraag van politie of verzekering om na te gaan of de voertuigen hun veiligheidssystemen wel correct werkten. Vergeet niet dat het sinds 2022 in nieuwe modellen en sinds dit jaar in iedere nieuwe wagen verplicht is.

Bij zware ongevallen kan de verzekering moeilijk doen als ze zien dat acc gedeactiveerd is en je de gewone cc op staan had. Zeker wanneer ze een korting geven omdat je extra veiligheidssystemen in de wagen hebt. Ik denk dat ik de laatste jaren toch al een 8 tal wagen heb gaan uitlezen na een ongeval op vraag van politie of verzekering om na te gaan of de voertuigen hun veiligheidssystemen wel correct werkten. Vergeet niet dat het sinds 2022 in nieuwe modellen en sinds dit jaar in iedere nieuwe wagen verplicht is.
Correct werken is nog iets anders dan al dan niet beslissen om iets aan te zetten, toch? Je tekent nergens een verplichting om die ACC ook continu te gebruiken.

Correct werken is nog iets anders dan al dan niet beslissen om iets aan te zetten, toch? Je tekent nergens een verplichting om die ACC ook continu te gebruiken.
Met permanent uitschakelen van de ACC bedoel ik dan ook niet dat je die niet meer gebruikt of gewoon uitschakelen maar softwarematig de werking gaan aanpassen zodat hij werkt als gewone CC.

Met permanent uitschakelen van de ACC bedoel ik dan ook niet dat je die niet meer gebruikt of gewoon uitschakelen maar softwarematig de werking gaan aanpassen zodat hij werkt als gewone CC.
Wat bedoel je et softwaremating aanpassen? Als in "hacken"?
Ik kan in de instellingen switchen tussen CC en ACC. Het zou absurd zijn dat de verzekering daar naar gaat kijken.

Interessant, ik zie het verschil technisch wel, maar in de praktijk niet: Als je de ACC niet aanzet, werkt hij toch ook niet en zou hij in dezelfde situatie ook niet ingegrepen hebben. Het is toch geen verplichting die je aangaat om dat systeem daadwerkelijk permanent ingeschakeld te hebben?
Ik zie wel het verschil met bvb. collision alert / safety stops etc. ACC is een hulpmiddel, geen veiligheidsmiddel imo.

Wat bedoel je et softwaremating aanpassen? Als in "hacken"?
Ik kan in de instellingen switchen tussen CC en ACC. Het zou absurd zijn dat de verzekering daar naar gaat kijken.
Wagens met modellen van na 2022 of verkocht in 2024 mogen dit niet meer kunnen.
Interessant, ik zie het verschil technisch wel, maar in de praktijk niet: Als je de ACC niet aanzet, werkt hij toch ook niet en zou hij in dezelfde situatie ook niet ingegrepen hebben. Het is toch geen verplichting die je aangaat om dat systeem daadwerkelijk permanent ingeschakeld te hebben?
Ik zie wel het verschil met bvb. collision alert / safety stops etc. ACC is een hulpmiddel, geen veiligheidsmiddel imo.
In 2 gevallen die ik heb moeten uitlezen voor de verzekering ging het om zware ongevallen waarbij wagens aan hoge snelheid achteraan een file ingereden zijn en waarbij men vermoedens had dat ze op cc reden terwijl dit eigenlijk een ACC ging moeten zijn. 1 ervan reed met de limiter op en voet planche. De ander moet verstrooid ofzo geweest zijn want geen CC of ACC maar gewoon los de file in zonder de rem te raken. Het waren dus gewoon vermoedens maar je ziet wel dat men daar wel mee bezig is.

Eerste beelden van de ID.7 Tourer beschikbaar.

Staat bovenaan mijn lijst voor volgende bedrijfswagen binnen 1-2 jaar. 🤞voor budget.
Kofferruimte blijft belangrijk voor mij.
Hopelijk komen er nog wat variant of tourer versies van andere merken.
Skoda bv

I5 tourer zal buiten budget zijn vermoedelijk. En weet ook niet zeker of ik bij het BMW clubje wil horen.

Ik weet dat ACC verplicht is geworden, dat is ook goed en zeker een meerwaarde.
Maar dat verzekeringen actief op zoek gaan naar mensen die ongevallen deden terwijl ze op gewone CC reden is toch een beetje crimineel.

Voor mij is ACC geen veiligheidssysteem maar een rijhulpsysteem.
Ja het gaat al een beetje ingrijpen op de situatie, maar het is nog altijd de noodremassistent die gaat ingrijpen.

Het is ook niet zo dat je bij gewone CC ineens geen veiligheid niet meer hebt. Enkel het gedeelte van een vaste afstand houden en anticiperen op die vaste afstand staat af. Volledig afzetten gaat niet want de noodrem kan je niet afzetten.
En ACC is ook niet feilloos, zeker niet.

Tegen volle snelheid een file inrijden. Dan heb je wel andere problemen dan zuiver op gewone CC rijden.

Maar goed als een verzekering een reden kan vinden om niet te moeten betalen…

Ik weet dat ACC verplicht is geworden, dat is ook goed en zeker een meerwaarde.
Maar dat verzekeringen actief op zoek gaan naar mensen die ongevallen deden terwijl ze op gewone CC reden is toch een beetje crimineel.

Voor mij is ACC geen veiligheidssysteem maar een rijhulpsysteem.
Ja het gaat al een beetje ingrijpen op de situatie, maar het is nog altijd de noodremassistent die gaat ingrijpen.

Het is ook niet zo dat je bij gewone CC ineens geen veiligheid niet meer hebt. Enkel het gedeelte van een vaste afstand houden en anticiperen op die vaste afstand staat af. Volledig afzetten gaat niet want de noodrem kan je niet afzetten.
En ACC is ook niet feilloos, zeker niet.

Tegen volle snelheid een file inrijden. Dan heb je wel andere problemen dan zuiver op gewone CC rijden.

Maar goed als een verzekering een reden kan vinden om niet te moeten betalen…
Ik spreek me dan ook niet uit of het een goede zaak is of niet natuurlijk dat men dat gaat doen maar je kan niet verwachten dat men langs de ene kant veiligheidssystemen kan gebruiken om korting op de verzekering te krijgen en dan langs de andere kant die zaken hun werking gaan teniet doen.

taat bovenaan mijn lijst voor volgende bedrijfswagen binnen 1-2 jaar. 🤞voor budget.
Dan hoop ik voor jou dat ze hun infotainment eindelijk in orde krijgen.

Want 2 maanden ver met de ID4 en ben toch al wat dingen tegen gekomen.

Zonder radio rijden (geen mogelijkheid om gewone radio, Android auto of mediaspeler)
Nu laadt die op tot 100% desondanks ik zowel in de app als in de auto terug naar 80% heb gezet.
Soms connecteert de gsm totaal niet

Bovenstaande is wel niet elke keer. Denk dat die 9/10 wel alles goed, maar zeer traag, doet.
Ik ben al 3 minuten verder voor de radio en Android auto opstaan...

Dan hoop ik voor jou dat ze hun infotainment eindelijk in orde krijgen.

Want 2 maanden ver met de ID4 en ben toch al wat dingen tegen gekomen.

Zonder radio rijden (geen mogelijkheid om gewone radio, Android auto of mediaspeler)
Nu laadt die op tot 100% desondanks ik zowel in de app als in de auto terug naar 80% heb gezet.
Soms connecteert de gsm totaal niet

Bovenstaande is wel niet elke keer. Denk dat die 9/10 wel alles goed, maar zeer traag, doet.
Ik ben al 3 minuten verder voor de radio en Android auto opstaan...
In alle reviews wordt aangegeven dat de iD.7 een gigantische stap vooruit is qua infotainment tov ID.3 en ID.4. Nieuwe ID.3 zou ook al dik in orde zijn

In alle reviews wordt aangegeven dat de iD.7 een gigantische stap vooruit is qua infotainment tov ID.3 en ID.4. Nieuwe ID.3 zou ook al dik in orde zijn
Ik hoop dat de ID4 ook nog versie 4 van het infotainment gaat krijgen (zou ook preheat inzitten)

indien niet, nog maar enkele maanden er mee leven :p

Ik hoop dat de ID4 ook nog versie 4 van het infotainment gaat krijgen (zou ook preheat inzitten)

indien niet, nog maar enkele maanden er mee leven :p
En de beste preheat van alle wagens volgens een aantal reviewers : je ziet hoeveel kW laadvermogen je krijgt op dat moment

Wat ik fantastisch vind aan die id4 is dat die mee anticipeert op het verkeer.
Gas los en geen obstakel: blijft gewoon coasten
Gas los en traag rijdende auto voor je: remt regeneratief
Gas los en wijzigende verkeerssituatie (snelheid beperking, bocht, rond punt etc) : remt regeneratief.

Bovenstaande is zonder de acc op te zetten. Tis een acc light.

Efficiency as standard. Each ID.4 features predictive Eco Assistance as standard. It analyses data from the navigation system and vehicle sensors to provide drivers with effective support in driving efficiently and in a relaxed way. Once the ID.4 approaches a zone requiring slow speeds – such as built-up areas, junctions or bends – Eco Assistance notifies drivers to take their foot off the accelerator pedal. From this moment on, the system manages optimum coasting and energy recovery without drivers having to intervene. The car responds similarly when it approaches a vehicle ahead that is travelling at a lower speed.

Ik denk wel levensgevaarlijk als ik ooit in een andere auto stap :p

Terug
Bovenaan