Elektrische wagens

Is dat dan niet gewoon een gevolg van een slechte thermostaat-regeling in de wagen ?
Mijn vorige wagens kon ik gewoon zomer en winter op 21C laten staan en was het altijd de juiste temperatuur. Met mijn wagen nu is het ook duidelijk dat ik soms zelf moet compenseren omdat hij bij warme temperaturen niet genoeg afkoelt. Anderzijds vermoed ik een defect in mijn wagen want ik heb al een paar keer voorgehad dat hij compleet flipte en bvb eens warme lucht stond te blazen in de zomer zelfs als ik temperatuur op 16C zette, ik moest hem op LOW zetten. Omgekeerd vorige winter ook al eens voorgehad dat hij totaal niet opwarmde en koude lucht blies. Bij volgende rit is het dan telkens weer ok.

Heb gemerkt dat het doek voor het panodak open of toe veel doet in de zomer. De clima control werkt (uiteraard) veel beter zonder dat glasoppervlak extra. Doe dat niet graag toe omdat het licht en ruimtegevoel geeft, maar kwa comfort scheelt het enorm vind ik.
Maar het clima systeem is 1 van de weinig slechte dingen in de iX3 vind ik.

Dat is een aanpassing van het tank/laad-gedrag, niet van hoe ik rijd. Dat is een groot verschil.
Het is nogal wiedes dat tanken en laden verschillend zijn, voor de gekende redenen. Het is juist wie persé zijn batterij telkens leeg wil rijden die vastgeroest zit in hoe je typisch tankt. Het is niet voor niets dat ze voor EV daar een term voor uitgevonden hebben: ABC = Always Be Charging. Doordat laden zoveel trager is dan tanken, laad je best op bij elke gelegenheid.

Voor de veelrijder wel ja. Ik rij typisch 2 dagen achtereen 140-150km per dag en dan staat mijn wagen er te staan tot de zaterdag, bij deze temperaturen is die dan nog 30-33% en kan ik nog ruim 100km rijden. Voor mij is laden dus niet kritisch. Ik laad vooral in het weekend, dan is de energie ook goedkoper dan door de week...

Als het fris zoals we nu al ‘s morgens hebben of als het echt warm is, dan zet ik 5min voor vertrek al het verwarmen of koelen aan.
Stuur en zetelverwarming op en de temperatuur op 22C. Tegen dat ik vertrek, maar de stuur en zetel verwarming al af. Das maar om ffkes de kou te breken en heerlijk om zo te vertrekken. Meestal zit de stekker dan ook nog in. En op het werk staat die ondergronds waar het meestal zo’n 16-18C is.

Heb gemerkt dat het doek voor het panodak open of toe veel doet in de zomer. De clima control werkt (uiteraard) veel beter zonder dat glasoppervlak extra. Doe dat niet graag toe omdat het licht en ruimtegevoel geeft, maar kwa comfort scheelt het enorm vind ik.
Maar het clima systeem is 1 van de weinig slechte dingen in de iX3 vind ik.

Interesting. Mijn wagen is immers ook de eerste keer dat ik een heb met een panoramisch schuifdak. Dus mogelijk verklaart dat waarom ik nu de wagen moeilijker op juiste temperatuur krijg (al verklaart dat niet die paar fuck-ups waar de wagen verkeerdelijk koud of warm bleef blazen).

Ging jij met een ICE al tanken als de bak half was (bij mij was dat dan nog 650km). Indien het antwoord nee is heb je je gedrag ook aangepast...
Ik laad mijn EV zo weinig mogelijk en laat die dus met 30% ook staan, behalve als ik weet dat ik naar het werk moet, want dan heb ik 30% batterij nodig. Maar zoals nu, met enkel geplande ritten naar de supermarkt en het zwembad dit weekend zou ik niet weten waarom ik vandaag zou laden. Dat kan morgenavond, zondag en maandag de hele dag nog.

Moet wel bekennen dat ik buiten woon-werk verkeer niet superveel rij met mijn wagen. Het is dat ik netto (een 350 euro incl winst VAA,) zo weinig return krijg als ik hem niet moet hebben dat ik nog een bedrijfswagen neem.
Mijn ICE reed ik met <20km resterend naar het tank station. Zo lang mogelijk uitstellen want ik moest er voor rond rijden.

Nu laadt ik op mijn oprit en ik steek die gewoon 2-3x per week in. De stekker hangt aan de muur naast mijn auto, dus dat is letterlijk 5 seconden werk als ik uitstap.
Mijn batterij zakt zelden onder de 50%. Idealiter blijft je tussen de 40 en 70% voor de minste degradatie.
Moest ik openbaar moeten laden, dan zou ik het ook uitstellen denk ik tot die echt bijna leeg is.

Voor de veelrijder wel ja. Ik rij typisch 2 dagen achtereen 140-150km per dag en dan staat mijn wagen er te staan tot de zaterdag, bij deze temperaturen is die dan nog 30-33% en kan ik nog ruim 100km rijden. Voor mij is laden dus niet kritisch. Ik laad vooral in het weekend, dan is de energie ook goedkoper dan door de week...

Ik ben ook geen veelrijder. Maar het kernwoord daar is 'typisch' of dus zoals ik hierboven zei: je weet nooit welke onvoorziene omstandigheid er ineens is waardoor je toch op een avond ineens een grotere afstand moet afleggen. Ok, als je een snellader in de buurt hebt, is dat dan wel een redmiddel, maar dat zijn dingen die ik bij een onverwachte rit er liever ook nog eens niet moet bijnemen.
Mijn ingesteldheid zal ongetwijfeld ook te maken hebben met een EV-sceptische wederhelft, waarbij ik absoluut wil vermijden dat ik een bepaalde beslissing moet laten afhangen van hoe weinig range ik nog over heb en ik dan weer mag horen wat voor een achteruitgang EVs zijn :). Ik denk bvb aan een vorige vakantie (nog met ICE) waar ze 's morgens zei dat ze 's namiddags wou op reis vertrekken en we effectief boekten, de kinder wakker maakten en in de namiddag al op weg waren naar Nederland :D.

De verwarming niet opzetten om een beetje range te besparen :laugh:
Een pintje minder op cafe en je rijdt een hele maand warm rond.
Als je een EV kan betalen ga je daar toch niet op besparen zeker.

Soit, ieder z'n ding.

Laatst bewerkt:
Ging jij met een ICE al tanken als de bak half was (bij mij was dat dan nog 650km). Indien het antwoord nee is heb je je gedrag ook aangepast...
Ik laad mijn EV zo weinig mogelijk en laat die dus met 30% ook staan, behalve als ik weet dat ik naar het werk moet, want dan heb ik 30% batterij nodig. Maar zoals nu, met enkel geplande ritten naar de supermarkt en het zwembad dit weekend zou ik niet weten waarom ik vandaag zou laden. Dat kan morgenavond, zondag en maandag de hele dag nog.

Moet wel bekennen dat ik buiten woon-werk verkeer niet superveel rij met mijn wagen. Het is dat ik netto (een 350 euro incl winst VAA,) zo weinig return krijg als ik hem niet moet hebben dat ik nog een bedrijfswagen neem.
Ik laad hem ook zeker niet altijd op. Eigenlijk enkel eens hij onder de 30% ofzo zit, en zelfs dan moet er nog net mijn oog op vallen.
Meeste korte ritten zijn misschien 10km he. en 10km range zal ik altijd nog wel hebben. Als je weinig rijdt, dan vind ik eigenlijk dat je echt heel weinig moet laden.

Ik laad hem ook zeker niet altijd op. Eigenlijk enkel eens hij onder de 30% ofzo zit, en zelfs dan moet er nog net mijn oog op vallen.
Meeste korte ritten zijn misschien 10km he. en 10km range zal ik altijd nog wel hebben. Als je weinig rijdt, dan vind ik eigenlijk dat je echt heel weinig moet laden.

Hier is dat ook zo. Heb niks te zoeken op meer dan 20km van mijn deur buiten mijn werk. Onvoorziene ritten zijn eigenlijk onbestaande en ik kan altijd snelladen of de ICE nemen dan.
Ik krijg het warm noch koud of ik nu een ICE of een EV onder mijn gat heb, enkel rijdt een EV veel aangenamer.

Niet alle EV's zijn bakken van +35k hé. De mijne was bv 15k na aftrek van premie en inlevering oude auto. Als ik op een rit van half uur 2kwh kan besparen door mijn jas aan te houden in de auto en enkel zetelverwarming op te zetten bij temperaturen van +7°c, ga ik daar echt ni van sterven. Heb jaren met de fiets door weer en wind gereden, da was oprecht meer afzien hoor.
Volgens Statbel zijn 20% van de EV's privé ingeschreven, de overige 80% gaan daar ni van wakker liggen idd.

Laatst bewerkt:
Voor mensen die thuis geen laadpaal hebben zal het idd anders zijn. Maar er zijn ook voldoende mensen die thuis kunnen laden waarbij ABC wel belangrijker wordt.

Zowat iedereen met een half open of open bouw kan thuis laden, degene met een gesloten bebouwing met garage ook. Desnoods aan een normaal stopcontact. Ook kan je met een standaard 3-fase stopcontact 11kWh laden, BMW levert daar bvb de kabel voor, je moet wel zelf de connector kopen (je krijgt die wel voor een normaal 220V outlet). En dan kan je zelf afknijpen tot 4,2kWh in de wagen.

Je hebt daar echt geen laadpaal voor nodig, dat is vooral belangrijk voor bedrijfswagens waar er verrekend moet worden.

Gohja, ik probeer nu ook vooral met de PV-installatie op te laden. Als het overtrokken weer is als de afgelopen dagen en je weet dat je niet veel gaat kunnen opladen let ik nog wat meer op het verbruik. Maar aan mijn comfort doet dat zeer weinig...

Ik vraag me af of je die percentages van je wagen correct interpreteert dan. Geeft die wagen effectief expliciet aan dat je zoveel bespaard hebt door de verwarming lager te zetten ?
Ja. Ik interpreteer die correct. Auto gaf vanmorgen aan dat ik 1,2% accu lading heb bespaard op climatisatie. Lijkt me moeilijk dat verkeerd te interpreteren…
En met wat vergelijkt hij dan als hij zegt dat je zoveel bespaard hebt, 21C, 23C...? Trouwens, zoals iemand al zegt: met een automatische airco gaat hij dan even goed afkoelen als het buiten 18C is, dus dan bespaar je evenmin.
Denk eens na. Dan gaat hij opwarmen want de buitentemperatuur is 13 graden Celsius
Je zou eigenlijk gewoon de verwarming/koeling moeten afzetten dan.
Wat ik dus ongeveer doe.
Is ook vreemd van te stellen dat je met 8% verbruik ipv 9% verbruik dan tijdens de week niet meer moet laden, want dat impliceert ook dat je eigenlijk bijna je batterij leeg rijdt dan, wat me toch ook niet echt praktisch lijkt. Of heb jij tijdens de week écht nooit dat je nog onverwacht even ergens naartoe moet rijden ?
Dan laad ik wel even bij een supercharger. Er staat er één op 300 m van mijn voordeur. Ik ben hier op het werk aangekomen met 10% soc. Dat is nog 50 km. Met de ICE tankte ik nooit voor de range onder de 15-20km lag.
EDIT: sowieso zijn er zoveel andere factoren die je verbruik mee bepalen zoals bvb wind, traject (incl. hoogteverschillen), ander verkeer voor je... Ik geloof echt nooit dat jij zomaar accuraat kan stellen dat je 8% ivm 9% verbruikt en dat het komt omdat je bij 8% je AC op 16 C instelde terwijl het bij 9% op 21 C stond.
Ik kan dat dus wel want mijn auto geeft dat aan. En impact van windsnelheden geeft hij ook aan
Iedereen doet natuurlijk wat ie wil, maar ik snap niet dat mensen bewust in de kou zitten, bewust maar 100km/u op de snelweg rijden, enz... om toch maar zoveel mogelijk range te hebben. Vraag me af of die personen dat met een ICE ook deden... in de zomer airco uit, altijd in Eco rijden, enz... Of is het omdat het nu elektrisch is dat het nu ineens zo zuinig mogelijk moet ? Veel EV-rijders lijken ineens gewoon geobsedeerd door verbruik/range gewoon omdat ze met een EV rijden.
Ik heb nergens gezegd dat ik 100 km/h reed. En in mijn ICE zette ik de temperatuur ook op 16-17 graden, ik vind dat comfortabel, niet koud
Ik rijd nu gewoon krek hetzelfde als met mijn ICE vroeger. Ik ga echt niet als een bezetene op mijn verbruik letten om dan mogelijk eens minder te moeten opladen. Maar ik plug sowieso al zeker in als ik 's avonds op minder dan 50% sta, zelfs al heb ik niets speciaal gepland 's anderdaags. Mijn EV wordt in reviews vaak afgekacheld omdat de range vrij laag is (340km real volgens EV-database) en ik heb in het half jaar dat ik nu rijd simpelweg nog nooit range anxiety gehad.
Wat is range anxiety?

De verwarming niet opzetten om een beetje range te besparen :laugh:
Een pintje minder op cafe en je rijdt een hele maand warm rond.

Soit, ieder z'n ding.
Ik betaal mijn verbruik niet. Ik hou gewoon niet van de te droge, verwarmde lucht.

Terug
Bovenaan