Is dat dan niet gewoon een gevolg van een slechte thermostaat-regeling in de wagen ?
Mijn vorige wagens kon ik gewoon zomer en winter op 21C laten staan en was het altijd de juiste temperatuur. Met mijn wagen nu is het ook duidelijk dat ik soms zelf moet compenseren omdat hij bij warme temperaturen niet genoeg afkoelt. Anderzijds vermoed ik een defect in mijn wagen want ik heb al een paar keer voorgehad dat hij compleet flipte en bvb eens warme lucht stond te blazen in de zomer zelfs als ik temperatuur op 16C zette, ik moest hem op LOW zetten. Omgekeerd vorige winter ook al eens voorgehad dat hij totaal niet opwarmde en koude lucht blies. Bij volgende rit is het dan telkens weer ok.
Heb gemerkt dat het doek voor het panodak open of toe veel doet in de zomer. De clima control werkt (uiteraard) veel beter zonder dat glasoppervlak extra. Doe dat niet graag toe omdat het licht en ruimtegevoel geeft, maar kwa comfort scheelt het enorm vind ik.
Maar het clima systeem is 1 van de weinig slechte dingen in de iX3 vind ik.
Dat is een aanpassing van het tank/laad-gedrag, niet van hoe ik rijd. Dat is een groot verschil.
Het is nogal wiedes dat tanken en laden verschillend zijn, voor de gekende redenen. Het is juist wie persé zijn batterij telkens leeg wil rijden die vastgeroest zit in hoe je typisch tankt. Het is niet voor niets dat ze voor EV daar een term voor uitgevonden hebben: ABC = Always Be Charging. Doordat laden zoveel trager is dan tanken, laad je best op bij elke gelegenheid.
Voor de veelrijder wel ja. Ik rij typisch 2 dagen achtereen 140-150km per dag en dan staat mijn wagen er te staan tot de zaterdag, bij deze temperaturen is die dan nog 30-33% en kan ik nog ruim 100km rijden. Voor mij is laden dus niet kritisch. Ik laad vooral in het weekend, dan is de energie ook goedkoper dan door de week...
. Ik denk bvb aan een vorige vakantie (nog met ICE) waar ze 's morgens zei dat ze 's namiddags wou op reis vertrekken en we effectief boekten, de kinder wakker maakten en in de namiddag al op weg waren naar Nederland
.