Elektrische wagens

20 graden verwarming zou nu zo veel niet mogen uitmaken nu.
Verwarming speelt toch echt een grote rol. Ik zet mijn verwarming gewoon altijd laag (16°C is goed voor me), mijn wagen geeft aan dat ik vanochtend 0.9% had bespaard op een rit van 50km.
Is echt wel van tel, want ik verbruik dan maar 8% ipv 9% accu voor 50 km, dus kan heel de week met één lading rijden (wagen staat nu op 24%, morgen nog naar 't werk rijden, weet nog niet of ik ook nog terug ga rijden voor ik ga laden)

Ik denk dat hij bedoeld, 16,7kw-u/100km gemiddeld.
Dat zal idd wel zijn.
Kan ook niet anders met 28 kw netto batterij 😅
Stond idd iets van +14 km zonder verwarming of fan.
Maar dan slaagt de ruit aan?
Is zetelverwarming(+stuurverwarming evt) dan zo zuiniger dan gewone verwarming?
En voor de ruit dan ruitverwarming op?

Bij 16°C gaat die toch gaan koelen met de huidige temperaturen?
Hier staat het altijd op 21.5 à 22.0°C. Het zal mij een worst wezen als ik 1 of 2% meer verbruik door verwarming of airco. Dan moet ik maar wat vaker laden tussendoor.

Bij 16°C gaat die toch gaan koelen met de huidige temperaturen?
Hier staat het altijd op 21.5 à 22.0°C. Het zal mij een worst wezen als ik 1 of 2% meer verbruik door verwarming of airco. Dan moet ik maar wat vaker laden tussendoor.
Zo warm?
Bij mij altijd op 19 graden max 🤣
20 begin ik al te warm te vinden :cool:

Zo warm?
Bij mij altijd op 19 graden max 🤣
20 begin ik al te warm te vinden :cool:
Ja, ik heb koud als die onder de 21°C staat. Ik zet hem wel altijd op auto, dus de airco staat dan wel aan.
Enkel deze zomer toen het echt 30°C was buiten en de zon zat vollebak op de wagen, dan had ik hem op 20.5°C staan omdat ik vond dat hij anders niet genoeg koelde. Maar sinds begin september is hij niet meer lager dan 21.5°C geweest :p

Als het buiten 30 graden is, zet ik de auto zelfs op 24 graden. En in de winter gaat die naar 19 graden. Ik pas die altijd wat aan aan de buitentemperatuur.
Ik doe hetzelfde! Ik mis een modus die dat automatisch zou doen, zeker op zonnige dagen waarbij het 's morgens koud is en 's namiddags warm. Ik wil basicly 2 verschillende temperaturen instellen: koeltemperatuur (bv. 24 graden) en verwarmingstemperatuur (bv 19 graden) zodat ik daar nooit meer naar hoef te zien.

Das stevig, maar voor een groot gedeelte te wijten aan uw verwarming. Zou normaal maar +-2kwh mogen zijn op die afstand. Ik zet de verwarming ni op boven de 10° enkel zetelverwarming.

Ik heb collega’s die in de kou in de wagen zitten…

Ik weiger kou te lijden of te zweten in een auto van 80k (meer als de 2 vorige samen).
Als ik airco aanzet zegt de auto dat ik door airco af te zetten 13-15km verder kan rijden, totaal de moeite niet.

Ja, ik heb koud als die onder de 21°C staat. Ik zet hem wel altijd op auto, dus de airco staat dan wel aan.
Enkel deze zomer toen het echt 30°C was buiten en de zon zat vollebak op de wagen, dan had ik hem op 20.5°C staan omdat ik vond dat hij anders niet genoeg koelde. Maar sinds begin september is hij niet meer lager dan 21.5°C geweest :p
Halve graden... ketter! :tongue:

Ik had het vroeger in mijn eersten wagen al lastig als het volume op een oneven getal stond. 21° heb ik leren accepteren maar 21,5°??? De waanzin stopt ergens... :unsure:

Ik heb collega’s die in de kou in de wagen zitten…

Ik weiger kou te lijden of te zweten in een auto van 80k (meer als de 2 vorige samen).
Als ik airco aanzet zegt de auto dat ik door airco af te zetten 13-15km verder kan rijden, totaal de moeite niet.
In da segment hebben de meeste al een warmtepomp zitten, dan valt de impact van verwarming op te zetten goe mee, in mijn electrisch stadswagentje van 20k isda al veel slechter. Wanneer ik de verwarming opzet trekt de auto 8kw meer, zakt na 5min naar 4kw om dan met 3kw stabiel te blijven. Denk da warmtepomen maar 30% daarvan nodig hebben.

In da segment hebben de meeste al een warmtepomp zitten, dan valt de impact van verwarming op te zetten goe mee, in mijn electrisch stadswagentje van 20k isda al veel slechter. Wanneer ik de verwarming opzet trekt de auto 8kw meer, zakt na 5min naar 4kw om dan met 3kw stabiel te blijven. Denk da warmtepomen maar 30% daarvan nodig hebben.

Heb inderdaad wel een warmtepomp. Al kwam de gast die de wagen afleverde wel melden dat ik de verwarming voor de achterpassagiers best afzet om niet teveel te verbruiken. Zetelverwarming is wel zuiniger, maar ik zet dan beide op. Het is te zeggen, de zetelverwarming gaat automatisch aan onder een vooraf ingestelde buitentemperatuur.

Halve graden... ketter! :tongue:

Ik had het vroeger in mijn eersten wagen al lastig als het volume op een oneven getal stond. 21° heb ik leren accepteren maar 21,5°??? De waanzin stopt ergens... :unsure:

Een halve graad in de auto doet veel vind ik: bij 21° blijft hij bij iets warmer weer te lang blazen, vergeleken bij 21,5°. En bij 22° zou hij dan weer vaker beginnen bij warmen wat totaal niet nodig is.

Dat zal idd wel zijn.
Kan ook niet anders met 28 kw netto batterij 😅
Stond idd iets van +14 km zonder verwarming of fan.
Maar dan slaagt de ruit aan?
Is zetelverwarming(+stuurverwarming evt) dan zo zuiniger dan gewone verwarming?
En voor de ruit dan ruitverwarming op?

Zeer groot verschil blijkbaar: ~50 Watt verbruik voor zetelverwarming tegenover gemakkelijk 1kW of meer voor gewone verwarming. Zetelverwarming is zeer direct en plaatselijk, terwijl gewone verwarming via de lucht warmte moet overzetten en heel het interieur moet verwarmen.

Ik vind het meestal goed te doen met enkel stuurverwarming en eventueel zetelverwarming. Meestal gaat de verwarming dan enkel aan als de ruiten aandampen.

Verwarming speelt toch echt een grote rol. Ik zet mijn verwarming gewoon altijd laag (16°C is goed voor me), mijn wagen geeft aan dat ik vanochtend 0.9% had bespaard op een rit van 50km.
Is echt wel van tel, want ik verbruik dan maar 8% ipv 9% accu voor 50 km, dus kan heel de week met één lading rijden (wagen staat nu op 24%, morgen nog naar 't werk rijden, weet nog niet of ik ook nog terug ga rijden voor ik ga laden)

Ik vraag me af of je die percentages van je wagen correct interpreteert dan. Geeft die wagen effectief expliciet aan dat je zoveel bespaard hebt door de verwarming lager te zetten ? En met wat vergelijkt hij dan als hij zegt dat je zoveel bespaard hebt, 21C, 23C...? Trouwens, zoals iemand al zegt: met een automatische airco gaat hij dan even goed afkoelen als het buiten 18C is, dus dan bespaar je evenmin. Je zou eigenlijk gewoon de verwarming/koeling moeten afzetten dan.
Is ook vreemd van te stellen dat je met 8% verbruik ipv 9% verbruik dan tijdens de week niet meer moet laden, want dat impliceert ook dat je eigenlijk bijna je batterij leeg rijdt dan, wat me toch ook niet echt praktisch lijkt. Of heb jij tijdens de week écht nooit dat je nog onverwacht even ergens naartoe moet rijden ?
EDIT: sowieso zijn er zoveel andere factoren die je verbruik mee bepalen zoals bvb wind, traject (incl. hoogteverschillen), ander verkeer voor je... Ik geloof echt nooit dat jij zomaar accuraat kan stellen dat je 8% ivm 9% verbruikt en dat het komt omdat je bij 8% je AC op 16 C instelde terwijl het bij 9% op 21 C stond.

Iedereen doet natuurlijk wat ie wil, maar ik snap niet dat mensen bewust in de kou zitten, bewust maar 100km/u op de snelweg rijden, enz... om toch maar zoveel mogelijk range te hebben. Vraag me af of die personen dat met een ICE ook deden... in de zomer airco uit, altijd in Eco rijden, enz... Of is het omdat het nu elektrisch is dat het nu ineens zo zuinig mogelijk moet ? Veel EV-rijders lijken ineens gewoon geobsedeerd door verbruik/range gewoon omdat ze met een EV rijden.

Ik rijd nu gewoon krek hetzelfde als met mijn ICE vroeger. Ik ga echt niet als een bezetene op mijn verbruik letten om dan mogelijk eens minder te moeten opladen. Maar ik plug sowieso al zeker in als ik 's avonds op minder dan 50% sta, zelfs al heb ik niets speciaal gepland 's anderdaags. Mijn EV wordt in reviews vaak afgekacheld omdat de range vrij laag is (340km real volgens EV-database) en ik heb in het half jaar dat ik nu rijd simpelweg nog nooit range anxiety gehad.

Ik rijd nu gewoon krek hetzelfde als met mijn ICE vroeger. Ik ga echt niet als een bezetene op mijn verbruik letten om dan mogelijk eens minder te moeten opladen. Maar ik plug sowieso al zeker in als ik 's avonds op minder dan 50% sta, zelfs al heb ik niets speciaal gepland 's anderdaags. Mijn EV wordt in reviews vaak afgekacheld omdat de range vrij laag is (340km real volgens EV-database) en ik heb in het half jaar dat ik nu rijd simpelweg nog nooit range anxiety gehad.

Ging jij met een ICE al tanken als de bak half was (bij mij was dat dan nog 650km). Indien het antwoord nee is heb je je gedrag ook aangepast...
Ik laad mijn EV zo weinig mogelijk en laat die dus met 30% ook staan, behalve als ik weet dat ik naar het werk moet, want dan heb ik 30% batterij nodig. Maar zoals nu, met enkel geplande ritten naar de supermarkt en het zwembad dit weekend zou ik niet weten waarom ik vandaag zou laden. Dat kan morgenavond, zondag en maandag de hele dag nog.

Moet wel bekennen dat ik buiten woon-werk verkeer niet superveel rij met mijn wagen. Het is dat ik netto (een 350 euro incl winst VAA,) zo weinig return krijg als ik hem niet moet hebben dat ik nog een bedrijfswagen neem.

Ik doe hetzelfde! Ik mis een modus die dat automatisch zou doen, zeker op zonnige dagen waarbij het 's morgens koud is en 's namiddags warm. Ik wil basicly 2 verschillende temperaturen instellen: koeltemperatuur (bv. 24 graden) en verwarmingstemperatuur (bv 19 graden) zodat ik daar nooit meer naar hoef te zien.

Is dat dan niet gewoon een gevolg van een slechte thermostaat-regeling in de wagen ?
Mijn vorige wagens kon ik gewoon zomer en winter op 21C laten staan en was het altijd de juiste temperatuur. Met mijn wagen nu is het ook duidelijk dat ik soms zelf moet compenseren omdat hij bij warme temperaturen niet genoeg afkoelt. Anderzijds vermoed ik een defect in mijn wagen want ik heb al een paar keer voorgehad dat hij compleet flipte en bvb eens warme lucht stond te blazen in de zomer zelfs als ik temperatuur op 16C zette, ik moest hem op LOW zetten. Omgekeerd vorige winter ook al eens voorgehad dat hij totaal niet opwarmde en koude lucht blies. Bij volgende rit is het dan telkens weer ok.

Ging jij met een ICE al tanken als de bak half was (bij mij was dat dan nog 650km). Indien het antwoord nee is heb je je gedrag ook aangepast...

Dat is een aanpassing van het tank/laad-gedrag, niet van hoe ik rijd. Dat is een groot verschil.
Het is nogal wiedes dat tanken en laden verschillend zijn, voor de gekende redenen. Het is juist wie persé zijn batterij telkens leeg wil rijden die vastgeroest zit in hoe je typisch tankt. Het is niet voor niets dat ze voor EV daar een term voor uitgevonden hebben: ABC = Always Be Charging. Doordat laden zoveel trager is dan tanken, laad je best op bij elke gelegenheid.

EDIT: al kan ik me wel inbeelden dat dit voor iemand die niet thuis kan laden toch snel een gedoe wordt, en je dan toch al eens wat langer zal wachten van te laden. Maar als je thuis kunt laden, snap ik echt niet waarom je niet eens wat vaker zou laden zodat je eigenlijk altijd genoeg range hebt voor onvoorziene omstandigheden. Ok, die omstandigheden zijn uitzonderlijk, maar ik heb vorige maand op vakantie in het buitenland bvb toch voorgehad dat ik blij was dat ik wél direct ter plekke ingeplugd had, zelfs al had ik nog 25% en waren we niet direct van plan 's anderdaags ergens naartoe te gaan. Onze kleine had op de dag van aankomst een ongelukje en moest naar een spoedtandarts. Die bleek 50km ver weg, en met 25% ging ik dat wellicht niet eens halen heen en terug. Op zo een moment is het al genoeg stressen dat ik niet ook nog eens laad/range-stress moet hebben.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan