Verwarming speelt toch echt een grote rol. Ik zet mijn verwarming gewoon altijd laag (16°C is goed voor me), mijn wagen geeft aan dat ik vanochtend 0.9% had bespaard op een rit van 50km.
Is echt wel van tel, want ik verbruik dan maar 8% ipv 9% accu voor 50 km, dus kan heel de week met één lading rijden (wagen staat nu op 24%, morgen nog naar 't werk rijden, weet nog niet of ik ook nog terug ga rijden voor ik ga laden)
Ik vraag me af of je die percentages van je wagen correct interpreteert dan. Geeft die wagen effectief expliciet aan dat je zoveel bespaard hebt door de verwarming lager te zetten ? En met wat vergelijkt hij dan als hij zegt dat je zoveel bespaard hebt, 21C, 23C...? Trouwens, zoals iemand al zegt: met een automatische airco gaat hij dan even goed afkoelen als het buiten 18C is, dus dan bespaar je evenmin. Je zou eigenlijk gewoon de verwarming/koeling moeten afzetten dan.
Is ook vreemd van te stellen dat je met 8% verbruik ipv 9% verbruik dan tijdens de week niet meer moet laden, want dat impliceert ook dat je eigenlijk bijna je batterij leeg rijdt dan, wat me toch ook niet echt praktisch lijkt. Of heb jij tijdens de week écht nooit dat je nog onverwacht even ergens naartoe moet rijden ?
EDIT: sowieso zijn er zoveel andere factoren die je verbruik mee bepalen zoals bvb wind, traject (incl. hoogteverschillen), ander verkeer voor je... Ik geloof echt nooit dat jij zomaar accuraat kan stellen dat je 8% ivm 9% verbruikt en dat het komt omdat je bij 8% je AC op 16 C instelde terwijl het bij 9% op 21 C stond.
Iedereen doet natuurlijk wat ie wil, maar ik snap niet dat mensen bewust in de kou zitten, bewust maar 100km/u op de snelweg rijden, enz... om toch maar zoveel mogelijk range te hebben. Vraag me af of die personen dat met een ICE ook deden... in de zomer airco uit, altijd in Eco rijden, enz... Of is het omdat het nu elektrisch is dat het nu ineens zo zuinig mogelijk moet ? Veel EV-rijders lijken ineens gewoon geobsedeerd door verbruik/range gewoon omdat ze met een EV rijden.
Ik rijd nu gewoon krek hetzelfde als met mijn ICE vroeger. Ik ga echt niet als een bezetene op mijn verbruik letten om dan mogelijk eens minder te moeten opladen. Maar ik plug sowieso al zeker in als ik 's avonds op minder dan 50% sta, zelfs al heb ik niets speciaal gepland 's anderdaags. Mijn EV wordt in reviews vaak afgekacheld omdat de range vrij laag is (340km real volgens EV-database) en ik heb in het half jaar dat ik nu rijd simpelweg nog nooit range anxiety gehad.