Elektrische wagens

Een demo / toonzaal / stockmodel is geen optie?
Want die zijn er toch wel te vinden.
Er zitten gigantisch lange levertermijnen op en er zouden dan doodleuk demo/toonzaal/stockmodellen beschikbaar zijn? Dat zou wel raar zijn.
Bij Hyundai hebben ze alvast niet echt gesproken van stock- of demomodellen. Daar zeiden ze dat de Ioniq 5 sinds februari niet meer te bestellen is omdat de wachttijden momenteel tot 18 maanden oplopen. Orders gaan ten vroegste in september terug open maar dat is nog niet zeker. Bij VW zou een levering dit jaar nog “realistisch” zijn.

Die Premium merken zijn compleet overpriced voor privé aankopen, maar zijn in leasing vaak verrassend voordelig. Ik vermoed door hogere restwaarde. Ik kon met eenzelfde leasebedrag een Mercedes nemen die €10k excl. BTW duurder was dan een EV van een niet-premium merk.
Zou in mijn geval ook op de zaak gekocht worden, daarmee dat ik eens langs gegaan ben bij BMW en Mercedes ondanks dat prijsverschil.

Binnen enkele weken heb ik een testrit met de VW ID.3. Er stond enkel het oud model in de showroom en dat zag er vanbinnen wel ok uit maar het nieuwe model zou betere afwerking moeten hebben. Ik had alvast het gevoel dat dat voor mij een goeie optie zou zijn, goeie afmetingen, degelijke range en verbruik. Ben enkel benieuwd naar de infotainment, die schijnt minder te zijn.
Ik stoor mij niet echt meer aan de infotainment. 99% van de tijd gebruik ik toch Android Auto voor Waze en podcast app.
Enige echt vervelende is dat het soms 30-60 seconden kan duren eer alles beschikbaar is van climate control, Android Auto,... Beetje lullig natuurlijk op zo'n dure aankoop, maar het is ook het enige eigenlijk.
En normaal zal je met die nieuwe ook wel de allernieuwste software hebben, ik vermoed dat die ook wel sneller zal zijn.

Er zitten gigantisch lange levertermijnen op en er zouden dan doodleuk demo/toonzaal/stockmodellen beschikbaar zijn? Dat zou wel raar zijn.
Ik zeg niet dat het er veel zijn, maar er zijn er wel.

(En als jonge tweedehands ook een optie zou zijn, dan word die keuze nog eens stukje groter.)

Laatst bewerkt:
Bij ons zitten de EQC rijders minimum op 22kWh, eentje zelfs gemiddeld op 26 :wtf:
Beetje “geprikkeld” door deze … dus vandaag wat extra attentie proberen leggen op zuinigheid.
65km woon-werk met 50/50 autosnelweg/binnenbaantjes . Geen lange zotte toeren, 100-110 op de snelweg en ietwat voorzichtiger accelereren.
Eindresultaat van 16.2 KW/100km- zat nog wel (een beetje) rek op - leuke oefening alvast 😊
Oja-gemiddeld over de afgelopen 4 maanden 19.1 op 8000 km

Gek dat er zo veel stock EV’s zijn bij BMW. Hoe komt dat? Zeker de i4 verbaast me wel.
De band moet blijven draaien. Dus ze kunnen niet continue dezelfde opties installeren.

Dus bv na 4x verwarmde zetels moeten ze is een gewone zetel zetten. Anders loopt dat deel van de automatische band achterstand op.

Verder zijn er ook dealers die slots reserveren en nog niet op voorhand verkocht hebben gekregen.

De band moet blijven draaien. Dus ze kunnen niet continue dezelfde opties installeren.

Dus bv na 4x verwarmde zetels moeten ze is een gewone zetel zetten. Anders loopt dat deel van de automatische band achterstand op.

Verder zijn er ook dealers die slots reserveren en nog niet op voorhand verkocht hebben gekregen.
En vergeet daarnaast niet dat dat segment (BMW 3/4, Mercedes C en Audi A4) toch echt wel rake klappen krijgt, waardoor het best wel mogelijk is dat er overschot aan capaciteit is op die productielijnen
  • steeds meer mensen willen een SUV
  • in dit segment zijn er enkele relatief nieuwe merken actief die best wel goed verkopen, niet alleen de model 3, maar ook de Polestar 2 en de IONIQ 6 vissen in dat segment

BMW I4 gewoon leverbaar uit stock.
Ev6 niet

Hangt dus beetje van merk en model af.

Toen ik maand geleden ging kijken voor i4 was dat toch niet zo evident hoor, zelf dealers die hun stockwagen niet wouden verkopen omdat ze anders een lege toonzaal hadden :smile: ix1 was toen wel heel vlot beschikbaar.

Bij mijn dealer stonden er 2 kia EV6 in showroom. 1 verkocht, 1 showroommodel, beide blijven staan in de showroom tot hun vervangers er zijn (12 maand). Je koopt dan een stockwagen...

BMW I4 gewoon leverbaar uit stock.
Ev6 niet

Hangt dus beetje van merk en model af.
Vanwaar komt die info?
Een maand geleden nog met 2 verschillende BMW concessies gesproken (voor werk). Bij beide had de I4 toch nog steeds een levertermijn tussen de 10 en 15 maanden hoor, afhankelijk van opties.

Vanwaar komt die info?
Een maand geleden nog met 2 verschillende BMW concessies gesproken (voor werk). Bij beide had de I4 toch nog steeds een levertermijn tussen de 10 en 15 maanden hoor, afhankelijk van opties.
dan toch ook zo'n lange levertermijnen ook bij BMW? Dan moet BMW echt issues hebben met het aanleveren van voldoende accupakketten, want een 'normale' BMW 3/4 heeft toch een veel kortere levertermijn?

dan toch ook zo'n lange levertermijnen ook bij BMW? Dan moet BMW echt issues hebben met het aanleveren van voldoende accupakketten, want een 'normale' BMW 3/4 heeft toch een veel kortere levertermijn?
Vooral de backlog aan bestellingen Vs geplande productieslots nog aan het wegwerken. Ik ben er (nog) niet in detail op in kunnen gaan, maar high level leek mij dat de planning van verwachtte configs / opties gewoon fout zat. Sommige lijnen kunnen sommige opties niet monteren. En de gekochte configs hebben gemiddeld veel meer opties dan verwacht.

Het verschilt uiteraard ook van model tot model, sommigen heb je wel heel snel.

De LWB ID Buzz is beschikbaar. Dit is echt een bus, zo veel ruimte. je ziet hier toch het voordeel van een EV platform, die LWB versie is 495cm en zoveel knieruimte op de drie rijen :oops:

De LWB ID Buzz is beschikbaar. Dit is echt een bus, zo veel ruimte. je ziet hier toch het voordeel van een EV platform, die LWB versie is 495cm en zoveel knieruimte op de drie rijen :oops:

euh,
de huidige SWB versie is dan ook echt kort. De LWB versie is nog altijd korter dan bijvoorbeeld de SWB versie van de Multivan... (geen EV)
De prijs is wel een stuk hoger, naar verwachting vanaf zo'n 80000€.

Vanwaar komt die info?
Gewoon op de BMW website gekeken... Stonden meerdere modellen op hun website in stock.

Terug
Bovenaan