Ik heb eens een verkennend bezoek aan een aantal garages gedaan. Toch al een paar auto's kunnen schrappen, helaas vooral door de levertijden. Dat is het geval voor de Hyundai Ioniq 5 en de Kia EV6, twee auto's die me echt aanspraken, jammer.
Binnen enkele weken heb ik een testrit met de VW ID.3. Er stond enkel het oud model in de showroom en dat zag er vanbinnen wel ok uit maar het nieuwe model zou betere afwerking moeten hebben. Ik had alvast het gevoel dat dat voor mij een goeie optie zou zijn, goeie afmetingen, degelijke range en verbruik. Ben enkel benieuwd naar de infotainment, die schijnt minder te zijn.
De Renault Mégane E-Tech vond ik nog wel een mooie wagen en is kleiner dan verwacht, zelfs nog wat kleiner dan de ID.3. En de optiepacks zijn ook aantrekkelijker geprijsd dan bij veel concurrenten. Blijft ook nog op het lijstje, ga er ook eens een testrit voor aanvragen.
Bij de Model 3 van Tesla wist ik al dat het minimalistische interieur u moet liggen maar het is toch wel wennen als je op korte termijn net ook al die andere auto's gezien hebt. Bij Tesla heb ik toch ook wel een beetje schrik van de grillen van het bedrijf. Telkens als ik er iets over opzoek moet ik toch fronsen, zoals het weghalen van de radars en het gerucht dat de pook voor de pinkers gaat weggehaald worden in de refresh van de Model 3. Ben wel benieuwd om er eens mee te rijden want op papier biedt Tesla toch nog altijd het meeste EV voor uw geld, denk ik.
Ben ook eens in het hoger segment bij BMW en Mercedes gaan kijken. De iX1 en EQA kwamen (uiteraard) een pak luxueuzer en meer premium over dan de andere wagens die ik gezien heb, ik kan begrijpen waarom zoveel mensen daarvoor kiezen. Maar de vraag is of dat voldoende is om een meerprijs van meer dan €10.000 te rechtvaardigen ten opzichte van de andere wagens, die dan vaak ook nog beter scoren op range en/of verbruik. Voordeel voor de iX1 is wel dat dat na Tesla de snelst geleverde wagen is.