Elektrische wagens

Dan is een Civic ook geen hatchback he
De nieuwste is dan ook veel langer dan de oudere modellen. Als ik gewoon een foto bekijken van de Civic 2023 is dat eerder een sedan dan een hatchback voor mij... Puur qua vormgeving. Een van zaken die een auto een hatchback maken, voor mij, is toch ook wel dat de achterkant/koffer zo goed als verticaal is. Dat is toch wat mij het meeste opvalt als je hatchback in Google images ingeeft.

Het is maar hoe je dat soort dingen definieert... Er is nu zo'n wirwar aan modeltypes die elkaar sterk overlappen dat je eerder een continu spectrum krijgt ipv afgebakende hokjes.

Ik heb net een weekend Parijs gedaan heen en terug. Even negeren dat mijn bumper is ingedeukt door een aanrijding was het vrij gemakkelijk rijden. Op de terugweg veel tegenwind waardoor gemiddeld verbruik rond de 23 zat maar ook gewoon 130 gereden voor het meeste van de A1. Dankzij de vele nieuwe laadstations van Engie langs de A1 was dit verbruik geen probleem, want ik heb vlot kunnen opladen naar 98% in een dik uur.

Ik moet zeggen dat BMW dit echt goed doet. Geen enkel probleem met het snellader en de BMW pas. Da was wel anders voor de I-Pace die daar stond te schilderen omdat hun DC poort niet werkte (of de laadpas). Er was ook een e-Niro dat problemen had.

Laatst bewerkt:
Ik heb het al eerder aangegeven, ik mag maar 5 km van de 50 km van mijn woon-werk traject 90 km/h rijden, de rest is dus 50 en 70km/h. Ik rijd amper autostrade. Mijn gemiddelde snelheid is dus redelijk laag.
Maar verbruik met de model 3 is voor dit jaar, na 10 000 km (inclusief winter) 140 Wh/km.
140 Wh/km, sterk wel! Al doet de route inderdaad wel veel.
Ik zit nu na 35k km aan 172 Wh/km gemiddeld. Dat is wel grotendeels expresweg (90) en autostrade en weinig lokaal verkeer, ik kijk 'naar niets' qua zuinigheid (lees: bijna altijd preconditionen, 120-130 km/h, ...) en doe best wat kilometers met een gesloten remorque van 2m hoog.
Dus al bij al vind ik mijn verbruik dan echt nog best goed.

De nieuwste is dan ook veel langer dan de oudere modellen. Als ik gewoon een foto bekijken van de Civic 2023 is dat eerder een sedan dan een hatchback voor mij... Puur qua vormgeving. Een van zaken die een auto een hatchback maken, voor mij, is toch ook wel dat de achterkant/koffer zo goed als verticaal is. Dat is toch wat mij het meeste opvalt als je hatchback in Google images ingeeft.

Het is maar hoe je dat soort dingen definieert... Er is nu zo'n wirwar aan modeltypes die elkaar sterk overlappen dat je eerder een continu spectrum krijgt ipv afgebakende hokjes.
Ja, voor mij is "hatchback" eerder iets dat over de vorm gaat (ik vind die Ioniq 5 gewoon een hatchback, ook al is die groot).
Net zoals een A-klasse sedan en een Rolls-Royce Phantom ook allebei sedans zijn, ook al is de ene mss 2m langer dan de andere...

Maar ik zou de EV6 gewoon omschrijven als een break eigenlijk.

Nee, maar een ICE moet je ook niet roderen.
hoh... een beetje wel toch. Niemand jakkert zijn nieuwe wagen met 5km op de teller naar de 7000 toeren (om daar te blijven, even pieken cava), toch?
De eerste paar 100km extra aandacht aan warmrijden en niet extreem lang op superhoge toeren blijven blijft toch aangeraden.

Door werken mag je vanaf vandaag bij ons in de straat plots 2 maanden niet met de auto komen. Als je een garage etc hebt in de straat kan je een vergunning krijgen om in de stad op straat te parkeren. Er staan redelijk wat elektrische wagens in de parking, benieuwd wat die gaan doen. Dit is weer zo een situatie waar je toch net iets extra gekloot bent als je een puur elektrische wagen hebt.

hoh... een beetje wel toch. Niemand jakkert zijn nieuwe wagen met 5km op de teller naar de 7000 toeren (om daar te blijven, even pieken cava), toch?
De eerste paar 100km extra aandacht aan warmrijden en niet extreem lang op superhoge toeren blijven blijft toch aangeraden.

Ik zou niet weten waarom je 7000rpm langdurig zou aanhouden met een max snelheid van 120km/h...
Enfin, in EV tijden wel, cruisen aan 120 km/h is al boven 10000rpm... :).

Ik bedoelde dus dat je normaal kan rijden vanaf de start en dat als je wat doortrekt met warme motor het eigenlijk geen kwaad kan, ook niet bij een nieuwe. Daarbij is in te lage toerentallen rijden bij koude motor ook niet goed. Dus gewoon normaal doen.
Heb ondanks dit alles in het begin altijd met wisselende toerentallen gereden, dus op de autosnelweg ook eens 1-2 versnellingen (van de 7) terugschakelen. Heb motorisch nooit problemen gehad eigenlijk en heb ruim 1 miljoen kilometers met ICE wagens gereden (waarvan 6 nieuwe wagens).

Hoe snel je op de autostrade met CC? 100? 110? 120?
Ik overweeg om op termijn ook een EV te kopen maar zou het niet prettig vinden als het zo'n groot verschil in bereik zou betekenen als ik echt 120km/h zou willen rijden.
Exact de limiet. In BE dus 120. In NL 100 of 130 (in de uren die ik rij is het vaak 100, en door de files gemiddeld de helft :))

Hoe snel je op de autostrade met CC? 100? 110? 120?
Ik overweeg om op termijn ook een EV te kopen maar zou het niet prettig vinden als het zo'n groot verschil in bereik zou betekenen als ik echt 120km/h zou willen rijden.

Veel hangt af van welk model je op het oog hebt. Maar het verschil tussen 110 en 120 km/u rijden is bij veel EV's als ik dat zo lees, maar een 10-tal %, wat hoger voor minder efficiënte modellen.

Hieronder zie je bij een snelheidsverschil van ~13% dat het verschil in range varieert van 10% tot 14%, niets dramatisch dus, mooi lineair met de snelheid :)

nextmove-Verbrauchstest-range-at-130-kph.png

nextmove-Verbrauchstest-range-at-150-kph.png

Bij hogere snelheden (Duitsland op onbegrensde stukken) zou het verbruik wel duidelijk sneller omhoog gaan dan lineair, dat is een groot verschil met bv. een diesel.

En het verschil met aan een constante lage snelheid rijden is ook groter dan bij een ICE: ICE is pakweg het zuinigst tussen 70 en 90 km/u; bij een EV ligt dat optimum misschien tussen 20 en 40 km/u. Vandaar dat de perceptie al vlug kan zijn dat een EV aan 120 km/u "veel" verbruikt, omdat het zoveel hoger ligt dan aan lage snelheid. Maar het verschil tussen 100 en 120 km/u is waarschijnlijk niet meer dan bij veel benzines...

En het verschil met aan een constante lage snelheid rijden is ook groter dan bij een ICE: ICE is pakweg het zuinigst tussen 70 en 90 km/u; bij een EV ligt dat optimum misschien tussen 20 en 40 km/u. Vandaar dat de perceptie al vlug kan zijn dat een EV aan 120 km/u "veel" verbruikt, omdat het zoveel hoger ligt dan aan lage snelheid. Maar het verschil tussen 100 en 120 km/u is waarschijnlijk niet meer dan bij veel benzines...
Vooral niet vergeten dat de optimale snelheid bij EV's (de snelheid waarmee je inclusief laadtijden het snelste op je bestemming terecht komt) een pak boven de legale snelheden ligt.
Met een model 3 was dat 190 km/h

Indien range voor je belangrijk is, koop dan een berline - EV met een goede Cd (eigenlijk van alle berlines alleen de Polestar 2 geen goede Cd). Dat maakt op lange afstanden aan hoge snelheden een wereld van verschil. Ik ben vorig jaar terug gekomen van verlof in Zuid-Frankrijk met 3 laadbeurten van samen iets meer dan een uur om bijna 1000 km af te leggen, aan wettelijk maximale snelheid (GPS snelheid 110/120/130 km/h )

Vooral niet vergeten dat de optimale snelheid bij EV's (de snelheid waarmee je inclusief laadtijden het snelste op je bestemming terecht komt) een pak boven de legale snelheden ligt.
Met een model 3 was dat 190 km/h

Indien range voor je belangrijk is, koop dan een berline - EV met een goede Cd (eigenlijk van alle berlines alleen de Polestar 2 geen goede Cd). Dat maakt op lange afstanden aan hoge snelheden een wereld van verschil. Ik ben vorig jaar terug gekomen van verlof in Zuid-Frankrijk met 3 laadbeurten van samen iets meer dan een uur om bijna 1000 km af te leggen, aan wettelijk maximale snelheid (GPS snelheid 110/120/130 km/h )

Ook al... Al denk ik dat de Model 3 wat dat betreft boven veel andere merken / modellen ligt qua optimale snelheid. Nu ja, bij andere EV's is er vaak ook sprake van 150 km/u of meer, dat is zelfs in Duitsland als gemiddelde snelheid maar zelden haalbaar op langere afstanden.

Een Cd van 0,28 vind ik nog niet zo slecht voor de Polestar 2 gezien de hoekige vormen - en ze hadden in de 1e versie grotere problemen qua verbruik dan alleen de Cd :) Na de facelift is de efficiëntie wel verbeterd, geen idee of ze ook aan de stroomlijn gewerkt hebben.
Als ik me niet vergis, had bv. de Model S ook zo'n Cd, en die zag er toch best gestroomlijnd uit. Ook al doet een ID.5 het verrassend genoeg beter en haalt ook een ID.4 0,28

P.S. ik kies sowieso altijd voor een berline of 5-deurs (y). Voor mij persoonlijk geen SUV of zo...

Ook al... Al denk ik dat de Model 3 wat dat betreft boven veel andere merken / modellen ligt qua optimale snelheid. Nu ja, bij andere EV's is er vaak ook sprake van 150 km/u of meer, dat is zelfs in Duitsland als gemiddelde snelheid maar zelden haalbaar op langere afstanden..
Hangt af van verbruik en laadsnelheid, en die is bij bvb EQS, EQE, IONIQ6, Taycan ook erg hoog.
Een Cd van 0,28 vind ik nog niet zo slecht voor de Polestar 2 gezien de hoekige vormen - en ze hadden in de 1e versie grotere problemen qua verbruik dan alleen de Cd :) Na de facelift is de efficiëntie wel verbeterd, geen idee of ze ook aan de stroomlijn gewerkt hebben.
Als ik me niet vergis, had bv. de Model S ook zo'n Cd, en die zag er toch best gestroomlijnd uit. Ook al doet een ID.5 het verrassend genoeg beter en haalt ook een ID.4 0,28
Oude Model S was 0.24, nieuwe is 0.208.
P.S. ik kies sowieso altijd voor een berline of 5-deurs (y). Voor mij persoonlijk geen SUV of zo...
Misschien als ik oud ben, maar niet nu (ik ben er 53)

Ik heb eens een verkennend bezoek aan een aantal garages gedaan. Toch al een paar auto's kunnen schrappen, helaas vooral door de levertijden. Dat is het geval voor de Hyundai Ioniq 5 en de Kia EV6, twee auto's die me echt aanspraken, jammer.

Binnen enkele weken heb ik een testrit met de VW ID.3. Er stond enkel het oud model in de showroom en dat zag er vanbinnen wel ok uit maar het nieuwe model zou betere afwerking moeten hebben. Ik had alvast het gevoel dat dat voor mij een goeie optie zou zijn, goeie afmetingen, degelijke range en verbruik. Ben enkel benieuwd naar de infotainment, die schijnt minder te zijn.

De Renault Mégane E-Tech vond ik nog wel een mooie wagen en is kleiner dan verwacht, zelfs nog wat kleiner dan de ID.3. En de optiepacks zijn ook aantrekkelijker geprijsd dan bij veel concurrenten. Blijft ook nog op het lijstje, ga er ook eens een testrit voor aanvragen.

Bij de Model 3 van Tesla wist ik al dat het minimalistische interieur u moet liggen maar het is toch wel wennen als je op korte termijn net ook al die andere auto's gezien hebt. Bij Tesla heb ik toch ook wel een beetje schrik van de grillen van het bedrijf. Telkens als ik er iets over opzoek moet ik toch fronsen, zoals het weghalen van de radars en het gerucht dat de pook voor de pinkers gaat weggehaald worden in de refresh van de Model 3. Ben wel benieuwd om er eens mee te rijden want op papier biedt Tesla toch nog altijd het meeste EV voor uw geld, denk ik.

Ben ook eens in het hoger segment bij BMW en Mercedes gaan kijken. De iX1 en EQA kwamen (uiteraard) een pak luxueuzer en meer premium over dan de andere wagens die ik gezien heb, ik kan begrijpen waarom zoveel mensen daarvoor kiezen. Maar de vraag is of dat voldoende is om een meerprijs van meer dan €10.000 te rechtvaardigen ten opzichte van de andere wagens, die dan vaak ook nog beter scoren op range en/of verbruik. Voordeel voor de iX1 is wel dat dat na Tesla de snelst geleverde wagen is.

Ik heb eens een verkennend bezoek aan een aantal garages gedaan. Toch al een paar auto's kunnen schrappen, helaas vooral door de levertijden. Dat is het geval voor de Hyundai Ioniq 5 en de Kia EV6, twee auto's die me echt aanspraken, jammer.
Een demo / toonzaal / stockmodel is geen optie?
Want die zijn er toch wel te vinden.

Binnen enkele weken heb ik een testrit met de VW ID.3. Er stond enkel het oud model in de showroom en dat zag er vanbinnen wel ok uit maar het nieuwe model zou betere afwerking moeten hebben. Ik had alvast het gevoel dat dat voor mij een goeie optie zou zijn, goeie afmetingen, degelijke range en verbruik. Ben enkel benieuwd naar de infotainment, die schijnt minder te zijn.

De Renault Mégane E-Tech vond ik nog wel een mooie wagen en is kleiner dan verwacht, zelfs nog wat kleiner dan de ID.3. En de optiepacks zijn ook aantrekkelijker geprijsd dan bij veel concurrenten. Blijft ook nog op het lijstje, ga er ook eens een testrit voor aanvragen.

Bij de Model 3 van Tesla wist ik al dat het minimalistische interieur u moet liggen maar het is toch wel wennen als je op korte termijn net ook al die andere auto's gezien hebt. Bij Tesla heb ik toch ook wel een beetje schrik van de grillen van het bedrijf. Telkens als ik er iets over opzoek moet ik toch fronsen, zoals het weghalen van de radars en het gerucht dat de pook voor de pinkers gaat weggehaald worden in de refresh van de Model 3. Ben wel benieuwd om er eens mee te rijden want op papier biedt Tesla toch nog altijd het meeste EV voor uw geld, denk ik.

Ben ook eens in het hoger segment bij BMW en Mercedes gaan kijken. De iX1 en EQA kwamen (uiteraard) een pak luxueuzer en meer premium over dan de andere wagens die ik gezien heb, ik kan begrijpen waarom zoveel mensen daarvoor kiezen. Maar de vraag is of dat voldoende is om een meerprijs van meer dan €10.000 te rechtvaardigen ten opzichte van de andere wagens, die dan vaak ook nog beter scoren op range en/of verbruik. Voordeel voor de iX1 is wel dat dat na Tesla de snelst geleverde wagen is.

Ter info: de Megane hebben ze toegeknepen omdat er teveel koppel op de voorwielen zat. Was écht een teleurstelling toen ik er mee reed, totaal geen EV-punch.

Die Premium merken zijn compleet overpriced voor privé aankopen, maar zijn in leasing vaak verrassend voordelig. Ik vermoed door hogere restwaarde. Ik kon met eenzelfde leasebedrag een Mercedes nemen die €10k excl. BTW duurder was dan een EV van een niet-premium merk.

Terug
Bovenaan