Elektrische wagens

Dankzij Fifth Gear een truckje geleerd om de lelijke velgen van de iX3 te verantwoorden:
bmw-ix3-2020-test-autofans_9.jpg

Zoom in + tilt:

Nananananana nana nanaaaa Batman!

Ik vind die dingen eraf gevezen ook beter.
Maw het maakt dus niet uit wat ge doet, het kan enkel maar verbeteren.

Ik snap iets niet. Waarom zou je trager jouw EV willen opladen? Je wil dit toch altijd zsm?

Op dit moment is dat ook niet zo een issue. Pas als het capaciteitstarief er is. Nu wil je dien (met behoud van voldoende capaciteit voor het huishouden) inderdaad zo snel mogelijk opladen.
Sneller opladen betekend dan ook nog eens minder verliezen.

Ik snap iets niet. Waarom zou je trager jouw EV willen opladen? Je wil dit toch altijd zsm?
Capaciteitstarief? Je wil niet om 5u thuiskomen, auto inpluggen en dan ook nog eens beginnen koken... je kan beter je auto insteken en gelijkmatig over 10-12u laten opladen dan hem insteken en vol opladen dat hij na 2-3u vol is. (ik spreek bewust over 2-3u, hoe vaak rijdt je die batterij van je wagen volledig leeg?).

Los van het capaciteitstarief trouwens: het net moet het ook nog kunnen trekken. Het net is momenteel niet voorzien op een halve straat die allemaal tegelijk hun auto volladen... als er 10 huizen 3F 32A binnen krijgen is de bovenliggende beveiliging niet voorzien op een gelijktijdigheid van 1 en dus ook niet op 320A. Als je daar met 6-7 huizen tegelijk het volle vermogen probeert aan te spreken dan gaat u lus gewoon plat.

Zolang het capaciteitstarief niet in voege is, maakt dit inderdaad weinig uit. (Behalve inderdaad voor overbelasting van het net zoals Reverz zegt)

----

Stel je hebt privé een laadinstallatie + laadpaal + Elek wagen en die kan opladen aan 11 kW.
Op bijvoorbeeld 6 uur tijd, is je wagen opgeladen.

Als je oplaadt met een 'domme' laadpaal, en je start de laadsessie om 20u in de avond, dan is je wagen opgeladen om 2u in de nacht.
Maar als je een digitale meter hebt, dan betaal je honderden € extra aan capaciteitstarief (Vanaf juli ??????). Ah ja, want je hebt steeds opgeladen aan 11 kW. Ook is dit slecht voor je batterij. Het beste is opladen tot 80%. En een domme paal (denk ik?) zal opladen aan 100%.

Als je oplaadt met een 'slimme' laadpaal dan kan je tegen die laadpaal zeggen: Laadt op van 20u tem 8u in de ochtend (want je vertrekt toch pas naar je werk om 8u). Dan gaat de laadpaal de laadsnelheid aanpassen en netjes verdelen over die periode. Je zal dan opladen aan bijvoorbeeld 5.5 Kw (maar niet noodzakelijk dit kan schommelen). De helft dus. Je vermijdt dan het torenhoge capaciteitstarief.

En bij sommige slimme laadpalen kan je via de app ook de laadsnelheid zelf aanpassen.

Laatst bewerkt:
Op dit moment is dat ook niet zo een issue. Pas als het capaciteitstarief er is. Nu wil je dien (met behoud van voldoende capaciteit voor het huishouden) inderdaad zo snel mogelijk opladen.
Sneller opladen betekend dan ook nog eens minder verliezen.
Over hoeveel verlies spreken we dan eigenlijk? Serieus wat euro's op jaarbasis? Of echt minimaal?
En heb je bij sneller laden ook niet meer warmte, wat ook weer extra verlies is? Of is dat verwaarloosbaar?

Over hoeveel verlies spreken we dan eigenlijk? Serieus wat euro's op jaarbasis? Of echt minimaal?
En heb je bij sneller laden ook niet meer warmte, wat ook weer extra verlies is? Of is dat verwaarloosbaar?
Reken grofweg 40-50€/kW/jaar. Het verschil tussen 7 en 11 kW kost je dus 160-200€/jaar.

Het is dus iets om rekening met te houden maar ‘t is niet zo’n ramp als velen denken.

Reken grofweg 40-50€/kW/jaar. Het verschil tussen 7 en 11 kW kost je dus 160-200€/jaar.

Het is dus iets om rekening met te houden maar ‘t is niet zo’n ramp als velen denken.
Toch nog wel een serieuze kost eigenlijk. Dat zijn toch al een paar volledige laadbeurten op jaarbasis die je verliest.

Stel je hebt privé een laadinstallatie + laadpaal + Elek wagen en die kan opladen aan 11 kW.
Op bijvoorbeeld 6 uur tijd, is je wagen opgeladen.

Als je oplaadt met een 'domme' laadpaal, en je start de laadsessie om 20u in de avond, dan is je wagen opgeladen om 2u in de nacht.
Maar als je een digitale meter hebt, dan betaal je honderden € extra aan capaciteitstarief (Vanaf juli ??????). Ah ja, want je hebt steeds opgeladen aan 11 kW. Ook is dit slecht voor je batterij. Het beste is opladen tot 80%. En een domme paal (denk ik?) zal opladen aan 100%.

Capaciteitstarief zal onder politieke druk wel uitgesteld worden.
Van laden aan 11kWh mag die batterij niet afzien hoor, dat is nog steeds traag laden.

Toch nog wel een serieuze kost eigenlijk. Dat zijn toch al een paar volledige laadbeurten op jaarbasis die je verliest.

Dat is het verschil in capaciteitstarief.
Verlies tijdens laden is denk ik rond de 15%, dus op 100 km zal dat een 3kWh zijn.
Op 20000km dus 600kWh of momenteel 230 euro ish.
Hoe trager je laadt, des te meer laadverliezen.

Terug
Bovenaan