Elektrische wagens

Even hier verder zetten ipv topic over leveranciers.

Dus je bedoelt dat je bij de Q4 niets kan instellen qua laadsnelheid, amperage of dergelijke? En de wagen dus altijd (weliswaar met een max van 11 kW) zo hard zal laden als hij kan?
Dat zou ik toch straf vinden en indien het effectief zo is, dan heb ik een probleem eens de Q4 hier aankomt 😅
Spijtig genoeg nergens mogelijkheid om laadsnelheid in te stellen nee. Niet in auto, noch in de app.

Spijtig genoeg nergens mogelijkheid om laadsnelheid in te stellen nee. Niet in auto, noch in de app.
dat is toch echt waanzinnig. Ik denk dat veel mensen daar op rekenen eigenlijk.

Mijn eerste searches geven idd aan dat het niet kan: wel een timer en een limiet op de SOC, maar niet de laadsnelheid

Mijn eerste searches geven idd aan dat het niet kan: wel een timer en een limiet op de SOC, maar niet de laadsnelheid
De timer heb ik nog niet ontdekt. Je kan wel instellen dat hij om 8.00 moet voorverwarmd zijn. Maar je kan niet instellen dat hij elke dag van ma-vr om 8.00 moet opgewarmd zijn.. max voor 2 dagen. Fijne auto, maar van zo een dingen word ik wel redelijk crank.

De laadsnelheid kunnen instellen lijkt me toch iets dat in de toekomst ook in landen buiten België erg nuttig zal worden.

Als iedereen in Europa bijvoorbeeld massaal gaat beginnen opladen, dan wens je toch helemaal niet dat iedereen zit op te laden aan 11 Kw en dat dit niet gewijzigd kan worden?

Even hier verder zetten ipv topic over leveranciers.

Dus je bedoelt dat je bij de Q4 niets kan instellen qua laadsnelheid, amperage of dergelijke? En de wagen dus altijd (weliswaar met een max van 11 kW) zo hard zal laden als hij kan?
Dat zou ik toch straf vinden en indien het effectief zo is, dan heb ik een probleem eens de Q4 hier aankomt 😅

Als je er zo wat induikt merk je toch snel dat er op vlak van deze materie nog veel werk voor de boeg is. Zoveel mogelijkheden om te optimaliseren...
Lap, blijkbaar is dit ook zo bij de Enyaq... ik ga nu toch wel eens dubbelchecken of die laadpaal die ze komen installeren slim genoeg is om dit aan te passen.

Bizar. Thanks voor de bevestiging!

Onbegrijpelijk inderdaad. Voor ons lastig omdat wij binnenkort (enfin, als die Q4 ooit eens geleverd wordt...) thuis 2 EV's hebben en een Alfen Double laadpaal.
Die Alfen paal is al niet slim genoeg om voorrang te kunnen geven aan de ene of de andere wagen dus dat moet je dan doen via de wagen. Nu blijkt dat dat bij de Q4 niet zal kunnen dus dat is wel lastig.

Naar 't schijnt kan je de maximum capaciteit van de laadpaal (standaard 'load balancing') ook niet zelf instellen en moet de installateur dat doen. Nog zoiets dat ik niet snap, zo moeilijk kan het toch niet zijn om dat toegankelijk te maken?

Ik vind het hele EV-gebeuren zeer boeiend en algemeen gezien wel positief, maar af en toe zijn er toch wat frustraties 😁

Lap, blijkbaar is dit ook zo bij de Enyaq... ik ga nu toch wel eens dubbelchecken of die laadpaal die ze komen installeren slim genoeg is om dit aan te passen.
Gewone oplaadkabel gebruiken, kan je vaak aan de kabel zelf de snelheid aanpassen.

Gewone oplaadkabel is toch niet meer dan 2 stekkers en een kabel daartussen? Daar kan je toch helemaal niets aan aanpassen?

Kan je snelheid kiezen via het bakje ertussen, wel geen hoge snelheden met deze kabel.
Zo laad ik men hybride soms trager op als droogkast en dergelijke tegelijkertijd aanstaan, stopcontacten staan op dezelfde kring en anders springt de zekering af.

Kan je snelheid kiezen via het bakje ertussen, wel geen hoge snelheden met deze kabel.
Zo laad ik men hybride soms trager op als droogkast en dergelijke tegelijkertijd aanstaan, stopcontacten staan op dezelfde kring en anders springt de zekering af.
Maar dit lijkt wel onzinnig als je al een laadpaal zou staan hebben. Ik heb dan liever dat mijn werkgever kijkt voor laadpalen die slim genoeg zijn, dan dat ik nog een zware kost moet maken voor een granny charger van 250 euro.

Maar dit lijkt wel onzinnig als je al een laadpaal zou staan hebben. Ik heb dan liever dat mijn werkgever kijkt voor laadpalen die slim genoeg zijn, dan dat ik nog een zware kost moet maken voor een granny charger van 250 euro.
en die Alfens hebben een vaste laadkabel, dus tenzij je wil gaan foefelen met een soldeerbout is dat geen optie

Het zou Easee worden, de levertijd van de Alfen is te lang geworden.
Lijkt erop dat je dit niet kan aanpassen in de app. Je kan wel inloggen op de laadpaal en een maximum instellen (bijvoorbeeld bij installatie op max 16A omdat dit voor uw thuisinstallatie het meest optimale is) maar dus niet echt on the fly. Zo begrijp ik het toch uit de informatie die te vinden is.

In feite is dat toch wel een beetje schandalig dat je niet de laadstroom kan beperken.
Ik denk dat de mensen die minder snel dan maximaal willen laden een veel groter aandeel zijn dan diegene die aan maximale snelheid willen laden.

Daar sta je dan mooi met je Q4. Doet de werkgever ook aan vergoeding van capaciteitstarief?

In feite is dat toch wel een beetje schandalig dat je niet de laadstroom kan beperken.
Ik denk dat de mensen die minder snel dan maximaal willen laden een veel groter aandeel zijn dan diegene die aan maximale snelheid willen laden.

Daar sta je dan mooi met je Q4. Doet de werkgever ook aan vergoeding van capaciteitstarief?
Ik kan de laadstroom aanpassen vanuit een app op de GSM. In 't begin alleen vanuit de wagen. Het zou me echt verbazen dat ook dat niet lukt in een Q4 e-tron.

Ik kan de laadstroom aanpassen vanuit een app op de GSM. In 't begin alleen vanuit de wagen. Het zou me echt verbazen dat ook dat niet lukt in een Q4 e-tron.
Ik kan het ook moeilijk geloven. Echter bevestigt @sweetmonkey dat het bij de zijne alvast niet lukt, en nergens in de documentatie van de Audi Q4 omtrent charging is iets te vinden over beperken amperage. Wel uitleg over timers en maximale SoC, en bij het nieuwe 'Audi etron charging system connect' veel verhaaltjes over connecteren met je home management system, maar simpelweg beperken van amperage lijkt nergens een optie.

Wat niet is kan nog komen natuurlijk, maar dan nog.

Volgens leden hier en op tweakers kan het alvast niet vanuit de wagen.
Enkel via de laadpaal kan je het laadvermogen limiteren.

Bij een id3/4 heb je wel de optie ‘reduce charging current’. Dan verlaagt de laadstroom naar 2.3kw. Ik hoop dat dit bij een volgende update bij de Q4 ook mogelijk wordt.

Capaciteitstarief wordt niet in rekening genomen bij geen enkele werkgever vermoed ik.

Terug
Bovenaan