Elektrische wagens

Vind ik wel interessant dit. Nog interessanter als ze dit ook vanuit de dealer rechtstreeks zouden kunnen aanbieden. Een soort van mobiliteitsoplossing als deze zou me wel kunnen overtuigen om eerder over te stappen op EV.
Renting via BMW heeft dit als een optie he

Renting via BMW heeft dit als een optie he
Elke leasemaatschappij heeft dat tegenwoordig wel denk ik.
Is uiteindelijk gewoon een provisionering, waarmee er dan budget is om een paar weken een korte termijnwagen van de leasemaatschappij te nemen.

Ik vraag me enkel af hoe het momenteel in de realiteit werkt.
Door de lange wachttijden hebben veel leasemaatschappijen amper nog aanloopwagens beschikbaar.
Denk dat je dus echt wel zeer ruim op voorhand je voertuig zal moeten reserveren.

Bestaan er nog geen autoruilplatformen specifiek om EV's met brandstofwagens te ruilen voor een vakantie? Wij hebben bv. een plug-in hybride Volvo XC40 en zouden die best willen inruilen voor een elektrische Volvo XC40 zodat die andere mensen op benzine op reis kunnen gaan.

Bestaan er nog geen autoruilplatformen specifiek om EV's met brandstofwagens te ruilen voor een vakantie? Wij hebben bv. een plug-in hybride Volvo XC40 en zouden die best willen inruilen voor een elektrische Volvo XC40 zodat die andere mensen op benzine op reis kunnen gaan.
Geen slecht idee feitelijk. Mijn werkgever doet dit soms voor werknemers met elektrische wagens.

Ik vind op reis gaan met mijn elektrische wagen eigenlijk totaal geen probleem. Ik stop om de 250 km en neem een rustpauze van 30 minuten. Zo zou ik het ook doen met een verbrandingsmotor.

Een verre verplaatsing doen heb ik ook absoluut geen problemen mee, snelladers genoeg langs de snelwegen.
Ik bekijk nu wel een eventuele roadtrip door de UK en dat vind ik precies toch iets lastiger. Snelwegen zijn in dat scenario liefst tot een minimum te beperken dus snelladers zijn veel minder toegankelijk. Dat wil dus zeggen dat ik best op voorhand informeer of de hotels laadfaciliteiten voorzien, of een andere oplossing zoeken...

Een verre verplaatsing doen heb ik ook absoluut geen problemen mee, snelladers genoeg langs de snelwegen.
Ik bekijk nu wel een eventuele roadtrip door de UK en dat vind ik precies toch iets lastiger. Snelwegen zijn in dat scenario liefst tot een minimum te beperken dus snelladers zijn veel minder toegankelijk. Dat wil dus zeggen dat ik best op voorhand informeer of de hotels laadfaciliteiten voorzien, of een andere oplossing zoeken...
Sowieso is zo'n roadtrip toch ook niet supertof met een EV? Dat soort dingen moet je doen met een leuke sportwagen ofzo, niet met een comfortabele pendelaarsauto imo.

Sowieso is zo'n roadtrip toch ook niet supertof met een EV? Dat soort dingen moet je doen met een leuke sportwagen ofzo, niet met een comfortabele pendelaarsauto imo.
Hangt er van af wat je verstaat onder road trip, voor sommigen is een mobilhome zelfs een noodzaak voor roadtrips.

Hangt er van af wat je verstaat onder road trip, voor sommigen is een mobilhome zelfs een noodzaak voor roadtrips.
Een mobilhome is ook een goeie optie voor een roadtrip :P maar gewoon met uw EV van hotel naar hotel rijden valt imo niet onder een roadtrip maar een rondreis (waar ook niks mis mee is he).
Het grote verschil: is het het rondrijden dat de reis is, of zijn het de bestemmingen...

Een mobilhome is ook een goeie optie voor een roadtrip :p maar gewoon met uw EV van hotel naar hotel rijden valt imo niet onder een roadtrip maar een rondreis (waar ook niks mis mee is he).
Het grote verschil: is het het rondrijden dat de reis is, of zijn het de bestemmingen...
Maar als het om het uitzicht gaat, maakt het niet uit met welke auto je rijdt.

Roadtrip in dit geval = een aantal regio's verkennen en om de 1-2 nachten van hotel veranderen. De bestemmingen en het zicht tijdens de rit is dus het doel, niet het rijden zelf.
En met de Tesla kan ik ook leuk rijden hoor, het geluid verzin ik er dan wel bij :unsure:

Ik vind op reis gaan met mijn elektrische wagen eigenlijk totaal geen probleem. Ik stop om de 250 km en neem een rustpauze van 30 minuten. Zo zou ik het ook doen met een verbrandingsmotor.
Ik niet. Ik stop hooguit 10min (drank/snacks kopen + toilet) en ben weer door. De regel schrijft voor om na 2 à 3 uur even te stoppen, maar ik kijk vooral naar de omstandigheden ('s nachts vs. overdag, snelheid, weersomstandigheden, file, etc.) en luister naar mijn lichaam. Ik kan goed inschatten wanneer ik even aan de kant moet.
Soms is dat na 200km en soms na 400km..

MY23 Polestar staat online.

God damn, de optionele velgen zijn lelijk :laugh: (kost 1k)
8m43i5K.png

Standaard velgen zijn nog OK
onzmDLj.png

Ik heb onlangs een roadtrip gedaan in Zuid-West Engeland. Ik verbleef dan in een goedkopere accommodatie, dus niet op de zeer toeristische plaatsen. Na een tijdje ga je wel blij zijn dat je kan rijden op een snelweg, al die kleine wegen waar het moeilijk of onmogelijk is om te kruisen.

Wat wel een ramp is in de UK is de laadinfrastructuur. In de afgelegen gebieden is er ernstig gebrek van laders. Daarbovenop is laadkaart roaming iets 'nieuw' in de UK en vaak moet je een app installeren van de specifieke laadpaal. Voor deze app heb je soms een UK adres of telefoonnummer nodig. Soms moet je de losse apk op het internet gaan zoeken omdat de app niet beschikbaar voor Belgische app/play store gebruikers. Dit maakt bijna alle trage laders compleet nutteloos.

Indien je kan opladen aan je hotel, is dit perfect. Indien je een Tesla hebt is dit ook perfect aangezien hun Supercharger netwerk voldoende is uitgebouwd met vaak een overvloed aan laders in de UK. Voor alle andere merken kom je met iets of wat geluk een Ionity of Fastned charger tegen. Ik ben enkel één Ionity tegengekomen, deze was vlakbij mijn hotel wat handig was. Bij Electric Highway en bp pulse laders kon ik met mijn contactloze Mastercard opladen, maar hun vermogen was beperkt tot 50 kW.

Mijn ervaring was anders, het comfort van een elektrische motor, one pedal driving, regenerative braking en geen gekloot met de versnellingsbak had ik echt onderschat in mijn specifieke situatie.

Ik ga volgende week een electrische wagen bestellen

Een VW id3 met 58kwh batterij inclusief laadoplossing zit net binnen budget.
Een Cupra Born met de 77 kwh batterij bevindt zich 50€ boven mijn budget. (Hogere actieradius)

Echter ik heb van één leasemaatschappij het voorstel gekregen om toch de Cupra Born te nemen. Ze zouden dan extra korting geven op het leasebudget waardoor de Cupra born zelfs goedkoper uitkomt dan de VW id3 met een minder zware batterij bij deze leasemaatschappij en deze wagen alsnog binnen budget valt.

Deze korting kunnen ze blijkbaar geven omdat ze na de lease (na 4 jaar) de wagen voor meer geld zouden kunnen (door)verkopen dan de VW id3. De andere leasemaatschappij kwamen niet met dit voorstel af, en rekenden de 'volle pot' aan.

Does this make any sense? In ieder geval, dan is de keuze natuurlijk snel gemaakt.

Terug
Bovenaan