Elektrische wagens

Onderhoud is logischerwijs veel minder op een EV.
Enkel bandenslijtage door het hogere gewicht is een feit. Maar er is meer dan dat alleen natuurlijk.

De prijs per 100km aan brandstof is sterk afhankelijk van hoe en waar je hem oplaadt. Maar het is niet abnormaal dat sommige mensen amper goedkoper uitkomen tegenover diesel/ benzine. Dat moet je gewoon durven inzien.
En dat sommige mensen waar de wagen zuiver op PV-stroom bolt en waar de wagen een hele week op de oprit blijft staan goedkoop rijden verandert daar niks aan.
Mijn auto wordt gewoon gebruikt om mee naar het werk te rijden hoor. Indien je thuis kan laden is een EV nog altijd een stuk goedkoper, zelfs nu de accijnzen op diesel en bezien naar beneden zijn bijgestuurd.

Mijn auto wordt gewoon gebruikt om mee naar het werk te rijden hoor. Indien je thuis kan laden is een EV nog altijd een stuk goedkoper, zelfs nu de accijnzen op diesel en bezien naar beneden zijn bijgestuurd.
Ligt er natuurlijk sterk aan wat voor energiecontract je hebt en of je PV hebt.
Tel daar nog eventueel capaciteitstarief bij en het duurt even voor je de meerprijs eruit hebt.

Tel daar nog eventueel capaciteitstarief bij en het duurt even voor je de meerprijs eruit hebt.
En dat hangt er dan weer vanaf waar je de "meerprijs" mee vergelijkt. Tov een instapmotor zonder opties, sure. Tov een gelijk uitgeruste wagen met soortgelijke performance, welke meerprijs?

Capaciteitstarief hoeft geen probleem te zijn, een slimme laadpaal is niet duurder, en dan kan je perfect peak shaving toepassen En dan komt dat capaciteitstarief nog voordelig uit.
De pieken zijn hier vaak helemaal niet beïnvloed door laden, maar wel afwasmachine + oven + kookvuren die opstaan. En dan kom ik aan 5-6 kW.
Simulatie gaf aan dat piektarief 150 € op jaarbasis goedkoper zou uitkomen.
Mensen die hun wagen aan 11 kW opladen gaan wel mogen opleggen, maar dat is dan hun bewuste keuze

En dat hangt er dan weer vanaf waar je de "meerprijs" mee vergelijkt. Tov een instapmotor zonder opties, sure. Tov een gelijk uitgeruste wagen met soortgelijke performance, welke meerprijs?
Zuiver naar de PK’s kijken is een dooddoener natuurlijk.
Maar neem je een ID3 en een golf eTSI dan mag je voor een gelijke uitrusting toch al snel 7k meerprijs rekenen.

Volgens de electricien hier is het niet mogelijk loadbalancing te koppelen aan aan analoge meter / zekeringskast.
Ik denk dat hij gewoon fout is. Maar goed .. whatever .. zolang ik een analoge meter heb, kan er blijkbaar zowiezo geen exact capaciteitstarief berekend worden en wordt er nog een schatting gemaakt ..

1. Er zou een laadbox geinstalleerd worden die load balancing 'ready' is.
2. Stel dat in 2024 ze de analoge meters vervangen door digitale meters (dan staat dit ingepland voor mijn straat, bij Fluvius)

Moet dan de electrien opnieuw langskomen en iets aanpassen aan de zekeringskast of gaat de load balancing dan meteen werken?
Ik vermoed het eerste maar ik heb er geen kaas van gegeten.

Zowiezo ga ik nog eens extra horen bij andere electriciens, want volgens mij is load balancing wel perfekt mogelijk.

Volgens de electricien hier is het niet mogelijk loadbalancing te koppelen aan aan analoge meter / zekeringskast.
Ik denk dat hij gewoon fout is. Maar goed .. whatever .. zolang ik een analoge meter heb, kan er blijkbaar zowiezo geen exact capaciteitstarief berekend worden en wordt er nog een schatting gemaakt ..

2. Stel dat in 2024 ze de analoge meters vervangen door digitale meters (dan staat dit ingepland voor mijn straat, bij Fluvius)

Moet dan de electrien opnieuw langskomen en iets aanpassen aan de zekeringskast of gaat de load balancing dan meteen werken?
Dat is onzin en hij zal inderdaad moeten terugkomen.

Zowiezo ga ik nog eens extra horen bij andere electriciens, want volgens mij is load balancing wel perfekt mogelijk.

Hoe gaat de laadpaal nu aangesloten worden? Rechtstreeks op de hoofdkast? Want dan zie ik geen enkel probleem.

Hoe gaat de laadpaal nu aangesloten worden? Rechtstreeks op de hoofdkast? Want dan zie ik geen enkel probleem.
De bekabeling van de laadbox wordt aangesloten op/via de zekeringskast.

Vermits alles via de werkgever wordt bekostigd wens ik zowel split-billing (dwz dat de laadbox moet kunnen zien wat het exacte verbruik is van de electrische wagen) en loadbalancing (zodat er géén overbelasting ontstaat). Alle elektriciteitsmeters zijn hier tot 2024 nog analoog en niet digitaal maar dit lijkt me aldus géén onoverkomelijk probleem.

In 2024 worden dan de analoge meters vervangen door digitale meters. Ik vermoed dat hier wel een issue ontstaat ivm load balancing en dat dit dan moet aangepast worden? (split-billing gaat nog wel werken denk ik?)

Laatst bewerkt:
De bekabeling van de laadbox wordt aangesloten op/via de zekeringskast.

Vermits alles via de werkgever wordt bekostigd wens ik zowel split-billing (dwz dat de laadbox moet kunnen zien wat het exacte verbruik is van de electrische wagen) en loadbalancing (zodat er géén overbelasting ontstaat). Alle elektriciteitsmeters zijn hier tot 2024 nog analoog en niet digitaal maar dit lijkt me aldus géén onoverkomelijk probleem.

In 2024 worden dan de analoge meters vervangen door digitale meters. Ik vermoed dat hier wel een issue ontstaat ivm load balancing en dat dit dan moet aangepast worden? (split-billing gaat nog wel werken denk ik?)
‘t Is niet omdat je nog een analoge teller hebt dat er dan geen overbelasting kan zijn he, dat staat daar volledig los van en is afhankelijk van je hoofdzekering.

Split-billing verloopt via de laadpaal en staat inderdaad los van het type teller.

Dat kan met CT klemmen opgelost worden. Die klem je rond de draad, en meten hoeveel stroom er door die draad loopt. Dan maakt het type meter dus niet uit, en gaat dat ook gewoon blijven werken als de meter vervangen wordt.

Ik dacht ooit iets gelezen te hebben dat er een maximale afstand is tussen de CT klemmen en de laadbox, maar de site van Myenergi (de makers van de Zappi laadbox, die weten er wel iets vanaf) vermeldt dat je de kabels gewoon kan verlengen met CAT 5 ethernet kabels, wat suggereert dat er geen maximale afstand is. Ik had begrepen dat de afstand bij jou redelijk groot is, dus ik zou dat even navragen bij de fabrikant van de laadbox of dat problemen kan geven.

Dat kan met CT klemmen opgelost worden. Die klem je rond de draad, en meten hoeveel stroom er door die draad loopt. Dan maakt het type meter dus niet uit, en gaat dat ook gewoon blijven werken als de meter vervangen wordt.

Ik dacht ooit iets gelezen te hebben dat er een maximale afstand is tussen de CT klemmen en de laadbox, maar de site van Myenergi (de makers van de Zappi laadbox, die weten er wel iets vanaf) vermeldt dat je de kabels gewoon kan verlengen met CAT 5 ethernet kabels, wat suggereert dat er geen maximale afstand is. Ik had begrepen dat de afstand bij jou redelijk groot is, dus ik zou dat even navragen bij de fabrikant van de laadbox of dat problemen kan geven.
Hangt af van welke laadpaal je hebt. Er zijn laadpalen die alleen werken met een slimme meter, dacht ik. Zoals de ellendige EVBox, om maar een voorbeeld te geven.

We zullen wel zien wat de electricien zegt. Alles gaat zowiezo via de lease, dus de electricien die alles zal plaatsen gaat een andere electricien zijn dan diegene die gecontroleerd heeft wat de mogelijkheden waren. (Jammer voor die privé electricien maar ja mijn werkgever beslist dit zo)

Ik ga zaterdag nog kijken naar de Cupra Born. Als deze mij bevalt dan bestel ik die leasewagen. De lease zal dan een laadbox installeren die split-billing en loadbalancing ondersteunt.

Afhankelijk van het type laadbox kan er load balancing gebeuren. Worst case gaat er iemand van de lease (of onderaanneming) dan in 2024 nog moeten terugkomen om loadbalancing te installeren.

De vraag is dan wel wie dat laatste gaat betalen, maar ik zag wat prijzen passeren van +-200€ inclusief voorrijkosten. Echt duur gaat die aanpassing natuurlijk niet zijn, want zoveel moet daarvoor niet gebeuren.

Hangt af van welke laadpaal je hebt. Er zijn laadpalen die alleen werken met een slimme meter, dacht ik. Zoals de ellendige EVBox, om maar een voorbeeld te geven.
EVbox werkt gewoon via smappee hoor. En zij beiden gewoon CT’s en CT-hub aan.

Gewoon met smappee. Vraag eens een offerte aan, zou ik zo zeggen. Die integratie kost meer dan 1000 €
En een EVBox is op zich al zo vreselijk onbetrouwbaar.
Ja maar dat doet niets ter zake :P
Het punt is dat het kan. Geen ervaring met EVbox, maar ik zou toch iedereen aanraden om eens rond te shoppen er zijn veel merken, en in de basis doen ze allemaal hetzelfde.

Ik snap niet goed wat je juist bedoelt met het feit dat EVbox onbetrouwbaar zou zijn overigens.

Ja maar dat doet niets ter zake :P
Het punt is dat het kan. Geen ervaring met EVbox, maar ik zou toch iedereen aanraden om eens rond te shoppen er zijn veel merken, en in de basis doen ze allemaal hetzelfde.

Ik snap niet goed wat je juist bedoelt met het feit dat EVbox onbetrouwbaar zou zijn overigens.
Omdat het pure bagger is. We zijn hier ondertussen veranderd van laadpalen. Veel mankementen, Zero support. Er loopt niet voor niets een topic “Koop nooit, maar dan ook nooit, een EV-Box” op het toeslagpremie.

Omdat het pure bagger is. We zijn hier ondertussen veranderd van laadpalen. Veel mankementen, Zero support. Er loopt niet voor niets een topic “Koop nooit, maar dan ook nooit, een EV-Box” op het toeslagpremie.
Wat zijn dan de problemen die je had?
Is misschien wel interessant voor andere hier om te weten.

Dit is nu toch wel de duurste die ik al ben tegengekomen, miljaar zeg.
Aan tankstation in Nazareth.

4-BFAE5-AE-FC15-4062-BA58-265-E3-B358-E80.jpg

Crazy, maar wel begrijpelijk. Ik laad nog altijd aan 0,31 € bij de Ionity snelladers. Maar dan moet je wel een contract afsluiten van ongeveer 17 € per maand. Maar dat heb je na één laadbeurt al snel terugverdiend. Wel vraag ik me af hoe lang Ionity die prijs zal handhaven, want tijdens de energiecrisis hebben ze die prijs nog geen enkele maal verhoogd.

Terug
Bovenaan