Elektrische wagens

Weet iemand hoe het nu zit met de fiscaliteit rond elektrische wagens vs. hybrides? Ik ben aan het kijken voor een jonge tweedehans om te kopen als lease. Met de huidige beperkingen dacht dus om toch nog voor een hybride te gaan (genre X1 25e), maar zijn deze nog altijd fiscaal interessant als zelfstandige of is elektrisch het enigste interessante?

Onder de 50g CO2 wordt normaal beschouwd als full plugin hybrid.
Die vallen voorlopig onder het zelfde systeem als EV. (

Thanks, en na een snelle google toch dit interessante artikel gevonden:

Elektrisch lijkt daarom toch wat de voorkeur te hebben. Hoeveel is een maandelijkse lease voor een Tesla model Y trouwens? Of is deze al even slecht beschikbaar als andere nieuwe wagens? Ik denk ook aan een ix3 maar is spijtig dat deze geen xdrive heeft.

En dan zegt iedereen "jamaar, 1000km is niet genoeg ze, want als het -20 vriest en ik hang er een caravan aan en ik doe dan continu stoplichtsprintjes, dan schiet daar maar 250km van over en dat gaat toch niet".
Denk dat vooral de prijs me zou tegensteken ipv de range :)

Thanks, en na een snelle google toch dit interessante artikel gevonden:

Elektrisch lijkt daarom toch wat de voorkeur te hebben. Hoeveel is een maandelijkse lease voor een Tesla model Y trouwens? Of is deze al even slecht beschikbaar als andere nieuwe wagens? Ik denk ook aan een ix3 maar is spijtig dat deze geen xdrive heeft.

Ken de prijzen niet, maar een Tesla model Y wordt bij ons 15% hoger ingeschaald dan een iX3 inspiring. Eens je naar de iX3 impressive gaat kom je in de buurt van een base Model Y. Nu, dat was met grote fleetkorting op de iX3, die is er ook nietmeer tegenwoordig.

Onder de 50g CO2 wordt normaal beschouwd als full plugin hybrid.
Die vallen voorlopig onder het zelfde systeem als EV. (

Wel opletten: wat VAA betreft, vallen PHEV's (echte, geen fakes) onder dezelfde formule als non-hybrides met verbrandingsmotor. De reden waarom ze zoveel lager zitten qua VAA is omdat de uitstoot serieus veel lager is dan de referentie-uitstoot, en er in de VAA-formule er een beperking is op hoeveel het VAA kan zakken met de CO2-waarde als parameter. Hierdoor is het VAA van echte hybrides op dit ogenblik gelijk aan dat van pure EV's van dezelfde cataloguswaarde.

Eens de referentie-uitstoot zodanig zal zakken dat de beperking van hierboven niet meer van toepassing is, dan zullen PHEV's vanzelf hoger VAA beginnen krijgen dan EV's. Degenen die net op 50g zitten het eerst, natuurlijk.

Wel opletten: wat VAA betreft, vallen PHEV's (echte, geen fakes) onder dezelfde formule als non-hybrides met verbrandingsmotor. De reden waarom ze zoveel lager zitten qua VAA is omdat de uitstoot serieus veel lager is dan de referentie-uitstoot, en er in de VAA-formule er een beperking is op hoeveel het VAA kan zakken met de CO2-waarde als parameter. Hierdoor is het VAA van echte hybrides op dit ogenblik gelijk aan dat van pure EV's van dezelfde cataloguswaarde.

Eens de referentie-uitstoot zodanig zal zakken dat de beperking van hierboven niet meer van toepassing is, dan zullen PHEV's vanzelf hoger VAA beginnen krijgen dan EV's. Degenen die net op 50g zitten het eerst, natuurlijk.
Is het niet anders? Dat 'echte' PHEV's hun VAA berekend worden net zoals elektrische wagens, zonder component CO2?

Is het niet anders? Dat 'echte' PHEV's hun VAA berekend worden net zoals elektrische wagens, zonder component CO2?

Dat klopt ook.
Eigenlijk volgens ze allemaal dezelfde formule. Alleen is de CO2-uitstoot van EV's altijd 0, dus dat deel van de formule is een fixed value ipv variabel voor PHEV's.

Ken de prijzen niet, maar een Tesla model Y wordt bij ons 15% hoger ingeschaald dan een iX3 inspiring. Eens je naar de iX3 impressive gaat kom je in de buurt van een base Model Y. Nu, dat was met grote fleetkorting op de iX3, die is er ook nietmeer tegenwoordig.
Het zou gaan om de ix3 impressive. Voor mijn eigen onderneming.

Dat klopt ook.
Eigenlijk volgens ze allemaal dezelfde formule. Alleen is de CO2-uitstoot van EV's altijd 0, dus dat deel van de formule is een fixed value ipv variabel voor PHEV's.
Onderstaande zijn de formules, waarbij echte PHEV's aanzien worden als elektrische voertuigen. De leeftijdscomponent zit hier nu niet in, maar dat is identiek voor alle wagens.

Benzinewagen, LPG, aardgasCataloguswaarde x [5,5 + ((CO2-uitstoot-referentiewaarde) x 0,1)] % x 6/7
DieselwagenCataloguswaarde x [5,5 + ((CO2-uitstoot-referentiewaarde) x 0,1)] % x 6/7
Elektrische voertuigenCataloguswaarde x 4 % x 6/7

Tenzij de regels worden aangepast, wat uiteraard geloofwaardig is, klopt jouw oorspronkelijke statement toch niet? De referentiewaarde zou nog mogen zakken naar 20gr, de VAA blijft toch identiek, los van de daling van cataloguswaarde in de eerste 4 jaar?

PHEV's worden niet aanzien als echte elektrische voertuigen.
Door de hoge referentieuitstoot wordt de diesel/naft formule het zelfde als de EV berekening.

Het is echt allemaal dezelfde formule.

Nu even geen tijd, vanavond post ik een paar voorbeelden. :)

Wat een zotte wachttijden voor levering overal. Denk dat ik nog es een rondje import uit Duitsland ga doen als het zover weer is.
Zijn we de afgelopen jaren niet veel ye veel verwend geweest? Bestelbon voor een nieuwe wagen ondertekenen en na max een paar maanden doe auto al op de oprit hebben staan.
Begin jaren 90 kocht mijn grootvader een nieuwe Opel Astra, die heeft toen dik anderhalf jaar moeten wachten voor die geleverd werd.
Begin jaren 2000 wou een kennis een nieuwe Citroën Xsara Picasso kopen, dat was 2 jaar wachten voor levering, hij heeft uiteindelijk gekozen voor een toonzaalmodel.
Mijn nonkel wou halverwege jaren 2000 een Mercedes C klasse kopen, ook doorop moest hij meer dan 1 jaar wachten, dus heeft hij hem een jonge tweedehands gekocht.

Het is heel fijn om je nieuwe wagen snel te hebben, maar dat is gewoon niet altijd mogelijk.

Ik heb sinds 2007, 7 wagens besteld en nooit langer gewacht dan 3 maanden, behalve nu zal het 9 a 10 maanden zijn wss.

"tot op de seconde". Wel, ik doe het elke week op het werk, en het verschil in laadtijd schommelt van 2u (als ik aankom en er alleen aan hang) naar 6u (als alle laadpalen bezet zijn). Naar uw mening moet ge dan 4u naast die paal gaan zitten met uw vingers draaien?
Zoals hier al aangegeven, is het dan beter dat ik mijn wagen instel op de traagst mogelijke snelheid zodat ik er wel een hele dag mag staan?
En daarom dat ik dus niet snap waarom er overal trage palen komen. Maak daar snelladers van en je kan daar gewoon bij wachten, maar als het trage palen zijn is het doodnormaal dat je niet naast uw wagen blijft staan...
Nee maar als je aan een publieke laadpaal gaat hangen dan kan je er wel vanuit gaan dat als je 10% bijtelt bij de best-case laadtijd je vrij safe zit.
Je moet u ook de vraag stellen of het überhaupt nodig is om volledig vol te laden, volstaat 80 of 85% niet?
Uw wagen instellen om heel traag te rijden is ook niet de oplossing natuurlijk, dat is nog asocialer.

Die trage laadpalen zijn gewoon puur infrastructuur natuurlijk. Overal palen met hoog vermogen plaatsen moet je ook kunnen voeden, als er in de buurt een laagspanningscabine is of kan geplaatst worden oke, maar je hebt niet zomaar overal marge om pakweg 500kW aansluitvermogen te voorzien.

Half dagje met de Taycan gereden. Wat een wagen :drool:. Is echt een heerlijke cruiser, spoort niet aan om enorm sportief mee te rijden maar zit énorm kwalitatief in mekaar, heel net interieur.

Minpuntje voor mij was dat het remmen door gas lossen niet zo hard kan als bij een tesla. Je kan dat enkel af/aan/automatisch zetten, maar intensiteit niet instellen. Verder topwagen

Terug
Bovenaan