Elektrische wagens

Sjoemelen met tankkaart is grijze zone en stoppen op een trip van 1000km om eens te tanken is tijdverlies. Je hoort het hier jongens, je hoort het enkel maar hier.
Franciscus is that you? Precies of jij doet nooit iets wat minstens morally questionable is, holy shit, zaag.
Ik weet ook dat het geen grijze zone is maar gewoon niet mag. Wat ook niet mag is sneller dan 120kph rijden... voor hoeveel gaan we wedden dat jij in het afgelopen jaar niet minstens één keer harder heb gereden? :ironic:

Ik merk toch wel bij mezelf dat ik mij veel meer moet concentreren als ik even snel of sneller dan de rest rijd. Meer kijken om voor te steken, invoegen, anticiperen. Terwijl als ik trager rijd dan de rest heb ik daar minder last van. Maar dat is voor iedereen persoonlijk natuurlijk. Die meerkost kan mij ook gestolen worden hoor, de hoofdzaak waarom ik het doe is gewoon om wat meer op mijn gemak te zijn. Die verloren tijd op de weg kan mij ook gestolen worden, als mijn vrouw of kleine 2 keer meer naar het toilet moeten is die tijdswinst ook al verloren.
Uiteraard moet je geconcentreerder zijn als je sneller rijdt. Naar eigen gevoel is dat wel beter voor mij, ik ben minder snel afgeleid door allerhande randzaken als ik regelmatig moet inhalen en meer maneuvers moet maken. Natuurlijk geld dat ook maar tot op zekere hoogte: in Duitsland 160 rijden vraagt véél meer aandacht en ik moet eerlijk zeggen dat ik dat toch wel voel naar vermoeidheid toe. Uiteindelijk lieg je jezelf ook voor als je denkt daar veel winst mee te kunnen boeken. Zelfs op een rit naar Oostenrijk spreek je gewoon in minuten voor de winst die je boekt door in Duitsland door te rijden waar je kan.

Uiteindelijk komen veel van de zaken die mensen tegen houdt van elektrisch te gaan neer op (veelal sterk overdreven) percepties van hun eigen gebruik van de wagen en te voorziene moeilijkheden. Aanpassen is altijd moeilijk, dat went allemaal wel, de meeste mensen gaan merken dat er al bij al zéér weinig nadelen zijn voor het overgrote deel van de mensen.

Laatst bewerkt:
Franciscus is that you? Precies of jij doet nooit iets wat minstens morally questionable is, holy shit, zaag.
Ik weet ook dat het geen grijze zone is maar gewoon niet mag. Wat ook niet mag is sneller dan 120kph rijden... voor hoeveel gaan we wedden dat jij in het afgelopen jaar niet minstens één keer harder heb gereden? :ironic:
Dat zeg ik niet :P
Maar te snel rijden en frauderen zijn voor mij nu wel twee verschillende dingen. Van mij mag je dat doen hoor, ik ga u daar niet voor veroordelen ofzo.
Maar ik vond de "grijze zone" vooral grappig omdat het gewoon echt wel diep in de no-go zone zit :P
En voor misschien maximaal 50€, persoonlijk vind ik dat het sop op de kolen ook niet waard, maar goed.

Niemand heeft last van een ander die eens te snel rijdt, tenzij die persoon ongelukken veroorzaakt.
Frauderen met de tankkaart van je werkgever kost je werkgever gewoon geld. En dat is moreel verwerpelijk.
Word dan zelfstandig en betaal je eigen tankkaart.
En daarbij ben jij wel degene die afkwam met grijze zone, terwijl je nu zelf toegeeft dat je goed weet dat dit geen grijze zone is.

Niemand heeft last van een ander die eens te snel rijdt, tenzij die persoon ongelukken veroorzaakt.
Frauderen met de tankkaart van je werkgever kost je werkgever gewoon geld. En dat is moreel verwerpelijk.
Word dan zelfstandig en betaal je eigen tankkaart.
En daarbij ben jij wel degene die afkwam met grijze zone, terwijl je nu zelf toegeeft dat je goed weet dat dit geen grijze zone is..
Ik weet ook dat het geen grijze zone is HENCE DE SMILEY. Waaw, djeez... mental note: elk woord in dit topic vanaf nu zéér goed wikken en wegen.

En die eerste zin... bullshit en je weet het. Is net hetzelfde als: "niemand heeft last van dronken rijden, AHJA TENZIJ GE IEMAND DOOD RIJDT". Dat resultaat georiënteerd denken en fout. Elke keer je overdreven snel rijdt kan je potentieel iemand zijn leven in gevaar brengen... niet moreel verwerpelijk. Dat staat genoteerd.

Laatst bewerkt:
Uiteindelijk komen veel van de zaken die mensen tegen houdt van elektrisch te gaan neer op (veelal sterk overdreven) percepties van hun eigen gebruik van de wagen en te voorziene moeilijkheden. Aanpassen is altijd moeilijk, dat went allemaal wel, de meeste mensen gaan merken dat er al bij al zéér weinig nadelen zijn voor het overgrote deel van de mensen.
Je mag vooral de voordelen niet vergeten:
  • Een EV is gewoon stiller
  • Indien je een eigen laadpaal hebt vallen ook de vervelende tankbeurten weg
  • Mogelijkheid tot voorverwarmen van het interieur bestaat volgens mij bij alle EV's
  • Bij veel modellen de mogelijkheid tot one-pedal driving
  • De rijdynamiek: instant koppel en de preciezere sturing van een elektromotor

Daarnet nog even de Tiguan van mijn vrouw van stal gehaald (1.5tsi 130pk 6MT) om een kerstboom op te halen.

Voordien vond ik die slecht rijden (en met een bijzonder karig interieur) maar niet extreem sloom. Meer nog, in het juiste toerengebied vond ik dat zelfs vlot aanvoelen.

Maar nu ik mijn EV gewend ben voelde die benzinewagen gewoon aan alsof er dingen grondig mis waren: luid, trillen, traag reageren, eindeloos plankgas moeten geven om iets van snelheid te maken,...

Ik denk dat ik nooit meer terug wil

Kan je dat er zelfs uit halen? Dat is 80 + 100 liter diesel aan extra gewicht dat je hebt. Dat zal ook een meerverbruik zijn.
ik merk niet echt een meerverbruik hoor, eigenlijk is dat maar een 80 kilo extra bij het normale gewicht van die auto en die weegt leeg al een 2200 kg dus dat beetje extra zie je niet in het verbruik hoor (dat sowieso al redelijk stevig is in vergelijking met een personenwagen, in vergelijking met een bestelwagen zit die toch aan de zuinigere kant)
Maar ik zeg het nog eens, moest een ander die tank niet betaald hebben ging ik die er zelf nooit in gestoken hebben hoor, ik heb het vandaag nog eens opgezocht, die tank kostte 7 jaar terug 2830 euro excl btw (volledig maatwerk) en ik heb daar dan nog eens een inbouwkost voor aangerekend van 1200 euro (een hoop werkuren + leidingen, elektra, vlottermeter en tankpomp). Tegen dat je dat terugverdiend hebt ga je toch verdomme veel mogen tanken hoor. Eigenlijk een typisch voorbeeld van het geld over de balk gooien om dan langs de andere kant een marginale winst te boeken. (Was een koerier die documenten en spoedbestellingen vervoerde en daarom wou die ongeveer 2500km met een tank, tanken wou hij niet in het buitenland gezien je daar moeilijker de btw kan recupereren volgens hem, wat ook maar een formaliteit is trouwens, je kan als zelfstandige perfect uw btw terugvragen in europese landen maar kom). Ik heb er in ieder geval geen euro meer voor gegeven bij de overname van die wagen.

Laatst bewerkt:
Ja, 550 of zo :)

Eentje die 900 op een tank doet heb ik nog niet tegengekomen.
Ligt eraan hoe je rijd natuurlijk, ik haal met mijn Megane gt grandtour met gemak een dikke 750 km, als ik echt zuinig zou rijden dan is meer dan 900 zeker mogelijk en dat met een tankje van 50 liter in een auto met 205 pk.

Met onbeperkt budget zou ik nu absoluut voor een BMW iX 50 gaan, met de 112kWh batterij.

Wat een auto :love:

E995YqG.jpeg

Ligt eraan hoe je rijd natuurlijk, ik haal met mijn Megane gt grandtour met gemak een dikke 750 km, als ik echt zuinig zou rijden dan is meer dan 900 zeker mogelijk en dat met een tankje van 50 liter in een auto met 205 pk.
900km lijkt me echt wel onmogelijk hoor. 750.. dan toch je toch al quasi enkel autostrade?

Ik hoop dat er binnen een jaar 2 iemand niet met de lelijkheid kan leven en hem aan halve prijs in de etalage zet :lol:

Ik hoop dat er binnen een jaar 2 iemand niet met de lelijkheid kan leven en hem aan halve prijs in de etalage zet :laugh:
Zit je nu echt de dromen van zo een gedrocht? :P
50l effectieve inhoud of 50l tanken aan de pomp als hij in het rood staat?
Want ik heb ook 52l maar heb nog nooit meer dan 49l erin gedaan.

Terug
Bovenaan