Auto Elektrische wagens

Waarvan heeft je collega precies spijt? Zijn er dan technische zaken niet zo goed aan de Skoda?

De Q4 (en vermoedelijk ook de ID4 en Enyaq) zal dit op termijn ook kunnen, de hardware zou al aanwezig zijn.
Audi (of VAG) heeft precies redelijk wat dingen klaar staan hardware matig, maar op software vlak zijn ze nog niet klaar.
Nog 2 dingen die er al in zitten maar nog niet bruikbaar zijn, smartphone als key en 360 view zou ook nog niet beschikbaar zijn (wat wel raar is, de Q7 heeft die optie al een eeuwigheid). Maar beiden zijn hardwarematig wel al mogelijk.

Er is geen standaard manier om volume te berekenen.
Doordat die vormen allemaal anders zijn, is het veel effectiever om te kijken naar de praktische invulling dan naar hoeveel liters er in past.
Met de liters kan je soms bedrogen uitkomen als de hoogte net niet praktisch genoeg is of de breedte bijvoorbeeld.

Puur op de looks van de wagen is hij gaan twijfelen toen ze hier naast elkaar op de parking stonden.
En nu parkeer ik mij er altijd naast 🙃. De gebruikte onderdelen zullen wel gelijkaardig zijn aan elkaar met hier en daar een kwaliteitsverschil en het is maar wat je jezelf wijsmaakt over wat er beter is.
Idem met VW -> Audi, verschil? Ja. Verwaarloosbaar? Ja, maar je kan tenminste zeggen dat je een Audi hebt.

Volgend jaar in september zouden we privé ook kijken voor een EV, zou wel eens kunnen zijn dat het een Enyac wordt.
Voor mij is het de ID4, Enyac en de Q4 al laatste maar de vrouw denkt er anders over :p
 
Puur op de looks van de wagen is hij gaan twijfelen toen ze hier naast elkaar op de parking stonden.
De looks kon je toch op voorhand weten? Had hij niet naar de ID.4 gekeken dan?
Idem met VW -> Audi, verschil? Ja. Verwaarloosbaar? Ja, maar je kan tenminste zeggen dat je een Audi hebt.

Volgend jaar in september zouden we privé ook kijken voor een EV, zou wel eens kunnen zijn dat het een Enyac wordt.
Voor mij is het de ID4, Enyac en de Q4 al laatste maar de vrouw denkt er anders over :p
Als je het verschil tussen VW en Audi verwaarloosbaar vindt, kan je idd beter gewoon voor de goedkoopste oplossing gaan.
Voor mij is dat verschil wel vrij duidelijk. Maar de prijs is er wel naar, dus vandaar dat ik de Enyaq nog overweeg.
Ik weet nu wel niet of de Enyaq de goedkoopste is of de ID.4, zo goed heb ik die 2 nog niet bekeken.
Maar qua looks (interieur) moet ik die ID.4 sowieso niet hebben, dus ik denk niet dat ik die ooit ga overwegen.
 
Audi (of VAG) heeft precies redelijk wat dingen klaar staan hardware matig, maar op software vlak zijn ze nog niet klaar.
Nog 2 dingen die er al in zitten maar nog niet bruikbaar zijn, smartphone als key en 360 view zou ook nog niet beschikbaar zijn (wat wel raar is, de Q7 heeft die optie al een eeuwigheid). Maar beiden zijn hardwarematig wel al mogelijk.
Smartphone als key wachten ze waarschijnlijk tot Android dit ook uitrolt (Android 12).
360 view zou kunnen zijn dat ze de software van Q7 etc niet konden hergebruiken als de camera's anders gepositioneerd zijn ofzo. Al is het wel raar dat dat er nog niet op zou zitten...
 
Afgaande op de vele reacties op mijn vraag, lijkt een skoda enyaq een goede keuze. Meer bananendozen dan de e-tron, id4, ix3, etc. (wel vreemd, e-tron : +600 liter kofferruimte, enyaq, q4 en consoorten rond de 520 liter)
De mustang mach-e verwondert me wel van kofferruimte dat zal ik ook eens bekijken (+400 liter kofferruimte, maar toch heel wat bananendozen :) )
Het zwakke punt van die bananendozen test is dat als de koffer net te smal, kort of laag is om nog een extra laag bananendozen er in te krijgen dat je dat plots heel inefficiënt om gaat met de ruimte. Dat gezegd zijnde zit er in de e-tron vanonder in de koffer nog een diepe smalle bak waar je redelijk wat in krijgt, maar een bananendoos niet.

Van de ene kant kan je redeneren dat het ook praktische ruimte moet zijn, maar van de andere kant krijg ik die ruimtes wel volgestompt als het er echt om draait (in die bak gaan bijvoorbeeld de schoenen of speelgoed in als we op vakantie gaan).

Ik vind Bjorn Nyland zijn tests doorgaans heel goed, maar wetenschappelijk zijn ze totaal niet. Over die efficiëntere aandrijving van de Enyak kan je eigenlijk ook niet veel zeggen, aangezien er veel te veel variabelen zijn in zijn tests: wind, temperatuur, neerslag, verkeer, banden, software versie van de auto, ... Maar het geeft wel een indicatie, en de rest van zijn commentaar (over praktische zaken) vind ik ook wel goed.
 
Het zwakke punt van die bananendozen test is dat als de koffer net te smal, kort of laag is om nog een extra laag bananendozen er in te krijgen dat je dat plots heel inefficiënt om gaat met de ruimte. Dat gezegd zijnde zit er in de e-tron vanonder in de koffer nog een diepe smalle bak waar je redelijk wat in krijgt, maar een bananendoos niet.

Van de ene kant kan je redeneren dat het ook praktische ruimte moet zijn, maar van de andere kant krijg ik die ruimtes wel volgestompt als het er echt om draait (in die bak gaan bijvoorbeeld de schoenen of speelgoed in als we op vakantie gaan).
Ik pak niet graag veel te veel mee op reis, dus die kleine hoekjes enzo maken voor mij niet echt het verschil.
Ik heb liever dat de koffer praktisch is om er dan grotere objecten mee te kunnen vervoeren.
Ik vind Bjorn Nyland zijn tests doorgaans heel goed, maar wetenschappelijk zijn ze totaal niet. Over die efficiëntere aandrijving van de Enyak kan je eigenlijk ook niet veel zeggen, aangezien er veel te veel variabelen zijn in zijn tests: wind, temperatuur, neerslag, verkeer, banden, software versie van de auto, ... Maar het geeft wel een indicatie, en de rest van zijn commentaar (over praktische zaken) vind ik ook wel goed.
Het voordeel bij Tesla Bjorn is wel dat hij al die parameters ook noteert, dus je kan zelf wat beoordelen op basis van al die variabelen of het voor jou een betere wagen is of niet.
 
De looks kon je toch op voorhand weten? Had hij niet naar de ID.4 gekeken dan?

Als je het verschil tussen VW en Audi verwaarloosbaar vindt, kan je idd beter gewoon voor de goedkoopste oplossing gaan.
Voor mij is dat verschil wel vrij duidelijk. Maar de prijs is er wel naar, dus vandaar dat ik de Enyaq nog overweeg.
Ik weet nu wel niet of de Enyaq de goedkoopste is of de ID.4, zo goed heb ik die 2 nog niet bekeken.
Maar qua looks (interieur) moet ik die ID.4 sowieso niet hebben, dus ik denk niet dat ik die ooit ga overwegen.
Klopt, kies wat jij nodig hebt/wil in je eigen use case. Niet wat een ander denkt op een random forum :p
Jij moet er mee rijden.
 
Ik pak niet graag veel te veel mee op reis, dus die kleine hoekjes enzo maken voor mij niet echt het verschil.
Ik heb liever dat de koffer praktisch is om er dan grotere objecten mee te kunnen vervoeren.

Het voordeel bij Tesla Bjorn is wel dat hij al die parameters ook noteert, dus je kan zelf wat beoordelen op basis van al die variabelen of het voor jou een betere wagen is of niet.
In de "officiële" tests worden die liters trouwens bepaald door kartonnen dozen van het formaat van +- een bus melk. Je zal bvb ook zien dat heel vaak die kleine bergvakken wel genoeg zijn om er minimum zo 1 in te krijgen :p
 
Afgaande op de vele reacties op mijn vraag, lijkt een skoda enyaq een goede keuze. Meer bananendozen dan de e-tron, id4, ix3, etc. (wel vreemd, e-tron : +600 liter kofferruimte, enyaq, q4 en consoorten rond de 520 liter)
De mustang mach-e verwondert me wel van kofferruimte dat zal ik ook eens bekijken (+400 liter kofferruimte, maar toch heel wat bananendozen :) )
geen mach e nemen, die laadt trager en zit net zoals de EQC eigenlijk al met verouderde software.

Voor leasing denk ik dat de enyaq echt een schot in de roos gaat zijn, mooie wagen, ruim, mooi intertieur, goede range en snelle laadmogelijkheden.

Vanaf 2023 aan elk stoplicht een iX3 en een Enyaq, schrijf dat maar al op.
 
Ik zie tegenwoordig taycans alsof die gratis weggegeven worden. :unsure:
Hebt ge die actie gemist? :D

Taycan is momenteel 3e best verkopende EV, dat zegt dan wel genoeg zeker. Ik vraag me vooral af wie dan het doelpubliek van de e-tron gt gaat worden.
Diegenen met zo'n budget die een EV willen, hebben al een Taycan, en zij die de Taycan niet kunnen betalen gaan ook de e-tron te duur vinden...
 
  • Leuk
Waarderingen: Musk
Hebt ge die actie gemist? :D

Taycan is momenteel 3e best verkopende EV, dat zegt dan wel genoeg zeker. Ik vraag me vooral af wie dan het doelpubliek van de e-tron gt gaat worden.
Diegenen met zo'n budget die een EV willen, hebben al een Taycan, en zij die de Taycan niet kunnen betalen gaan ook de e-tron te duur vinden...
Niet iedereen wilt of durft een Porsche te kopen. Dus die gaan dan eerder hun gading bij Audi vinden.
En we zijn nog altijd niet massaal overgeschakeld naar EV, het aantal EV-rijders groeit nog steeds.
Dus die hebben de dag van vandaag keuze tussen Taycan en e-tron GT. En het prijssverschil is nog steeds fors genoeg om een onderscheid tussen die 2 te maken.

Ik weet dat er nog andere merken zijn, maar om het vergelijk even simpel te houden hou ik het tussen die 2 modellen.
 
Niet iedereen wilt of durft een Porsche te kopen. Dus die gaan dan eerder hun gading bij Audi vinden.
En we zijn nog altijd niet massaal overgeschakeld naar EV, het aantal EV-rijders groeit nog steeds.
Dus die hebben de dag van vandaag keuze tussen Taycan en e-tron GT. En het prijssverschil is nog steeds fors genoeg om een onderscheid tussen die 2 te maken.

Ik weet dat er nog andere merken zijn, maar om het vergelijk even simpel te houden hou ik het tussen die 2 modellen.
Idd, kijk nu bijvoorbeeld naar @eniac ik ga er vanuit dat die liever niet met een dikke Porsche bij de klant aankomt. Een Audi is op dat gebied meer 'aanvaardbaar' bij de meeste mensen, ook al zitten ze qua prijszetting gelijk, de badge heeft ook een connotatie.
 
Yeh ik durf geen Taycan, omwille van klanten en medewerkers. En van die Porsche configurator ga ik ook altijd duizelen. Nog niet geprobeerd om een Taycan met de opties uit te rusten waarmee ik de GT zou willen maar ik vermoed dat dat toch een stukje duurder wordt.

Ok, bij deze heb ik weer een tijdverdrijf voor vanavond 😀
 
Idd, kijk nu bijvoorbeeld naar @eniac ik ga er vanuit dat die liever niet met een dikke Porsche bij de klant aankomt. Een Audi is op dat gebied meer 'aanvaardbaar' bij de meeste mensen, ook al zitten ze qua prijszetting gelijk, de badge heeft ook een connotatie.
Maar dat is toch de enige,imo vrij absurde, reden. En dan bedoel ik niet de redenering, maar dat we in een samenleving zitten waar we iemand zijn kostprijs gaan bepalen op basis van waar hij het aan uitgeeft ipv wat we het profiel waard vinden om uit te geven.
 
Maar dat is toch de enige,imo vrij absurde, reden. En dan bedoel ik niet de redenering, maar dat we in een samenleving zitten waar we iemand zijn kostprijs gaan bepalen op basis van waar hij het aan uitgeeft ipv wat we het profiel waard vinden om uit te geven.
Is bij ons niet anders, 2 zaakvoerders.

1 had RR sport, nu Porsche Cayenne deze genomen omdat hij niet meer naar klanten gaat. Kostprijs van de 2, op enkele 1000 euro gelijk.
Andere zaakvoerder die wel naar klanten gaat heeft terug een x545e genomen omdat porsche te opzichtig is.
Kostprijs ook weer gelijkend.

Jammer maar zo is het nu eenmaal
 
Maar dat is toch de enige,imo vrij absurde, reden. En dan bedoel ik niet de redenering, maar dat we in een samenleving zitten waar we iemand zijn kostprijs gaan bepalen op basis van waar hij het aan uitgeeft ipv wat we het profiel waard vinden om uit te geven.
Jep, maar een wagen is in onze cultuur nu eenmaal ook een statussymbool (voor velen)

Ik trek me er alvast geen hol van aan.
 
Niet per sé, ik vind de GT heel eerlijk gezegd ook mooier.
Hangt een beetje van de hoek af. Maar dat kan inderdaad ook nog een reden zijn.
Maar in elk geval hebben ze volgens mij stevig gekanabaliseerd door eerst de Taycan (en helemaal de rwd) al op de markt te brengen. Voor velen blijft een Porsche toch een jongensdroom he.
 
Zonet de GT zien rijden. Heel, maar dan ook heel mooi, maar minder in-your-face dan hij op foto’s lijkt. Het lijkt gewoon een RS7 anno 2024.

Een Taycan vind ik echt spuuglelijk.
 
Terug
Bovenaan