Auto Elektrische wagens

Tijd om afscheid te nemen van mijn 10 jaar oude bedrijfswagen. Ik ben aan het kijken naar een elektrisch model, vooral één met een grote kofferruimte. De tesla Y lijkt me interessant, maar is pas eind dit jaar of volgend jaar beschikbaar in Europa. Door onvoorziene omstandigheden moet ik misschien mijn zoektocht en aankoop versnellen.
Zijn er hier mensen met ervaringen met de Audi E-tron ? Ik zie heel wat aanbod op de 2dehands markts (bouwjaar , 2019, 2020). (nog steeds tussen de 60-70k)
De prijs van een nieuwe scheelt ook heel veel afhankelijk van motorisatie en opties. Dus je moet dan wel de juiste vergelijken natuurlijk.
In elk geval kost de iX3 full option 70k€ incl BTW, en dan zie ik de meerwaarde van een 2e hands e-tron niet.
 
Zijn er hier mensen met ervaringen met de Audi E-tron ? Ik zie heel wat aanbod op de 2dehands markts (bouwjaar , 2019, 2020). (nog steeds tussen de 60-70k)
Ik heb er al 2 jaar eentje. Prima auto: waar bijvoorbeeld een Tesla eerder een filosofie heeft van veel opnieuw uit te vinden (en daar is wel iets voor te zeggen, ik ben daar niet tegen of zo), heeft Audi bij de e-tron eigenlijk iets tussen de Q5 en Q7 gemaakt waar dan toevallig een elektromotor in ligt in plaats van een verbrandingsmotor. Hun filosofie was dus juist om een auto te maken die heel vertrouwd aanvoelt.

Hij heeft overigens wel al zijn problemen gehad, maar nog nooit aan de batterij of aandrijving. Wel aan een voorlicht, achterlicht, ruitensproeier reservoir, GPS en bestuurderszetel. Dat komt mogelijk omdat ik een heel vroeg exemplaar heb.

Voor 60-70k zou ik nu waarschijnlijk wel voor iets anders kijken, al weet ik niet of die alternatieven zo ruim zijn. Zoals @Nineshots zei heeft het trio ED.4, Enyaq en Q4 (wat dus eigenlijk in de basis dezelfde auto's zijn, met een andere afwerking) volgens mij een verrassend grote kofferruimte.
 
Tijd om afscheid te nemen van mijn 10 jaar oude bedrijfswagen. Ik ben aan het kijken naar een elektrisch model, vooral één met een grote kofferruimte. De tesla Y lijkt me interessant, maar is pas eind dit jaar of volgend jaar beschikbaar in Europa. Door onvoorziene omstandigheden moet ik misschien mijn zoektocht en aankoop versnellen.
Zijn er hier mensen met ervaringen met de Audi E-tron ? Ik zie heel wat aanbod op de 2dehands markts (bouwjaar , 2019, 2020). (nog steeds tussen de 60-70k)
Wij hebben in januari een tweedehands eTron 55 van 2019 gekocht. We zijn er, komende van een Model 3, enorm tevreden van. 0 problemen en rijdt als een droom.
Verbruik is wel gigantisch, en ons model is al verouderd (zo kunnen we het doellaadpercentage niet aanpassen in de app…).
Zoals eerder gezegd zou ik eerder uitkijken naar een Q4 of IX3. Tenzij je echt een goede deal voor de eTron vindt.
 
In de prijsrange van een ID4 zou ik echt wel voor de Enyaq gaan. Ziet er een pak mooier uit en heeft een efficiëntere motor.
Voor de looks: dat zijn smaken, zinloze discussies zonder einde en ik begin er gewoon niet aan :p
Ze zullen beide wel met een doel op de markt zijn gezet.
Mijn 2 NL collega's hebben een Enyaq, de ene is pro Skoda en de andere heeft stiekem spijt van zijn keuze en had liever een ID gehad.

Als ik zie wat er nu op de markt is/komt van EV's dan ben ik vooral benieuwd naar het aanbod en de specs binnen 5 jaar, dan mag ik terug vernieuwen :cool:
Na enkele weken elektrisch rijden blijft het nog altijd 'vroeg' aanvoelen.
 
ik wacht vooral op deze nieuwe Fransoos. Legend goes dat hij je woning zou kunnen bepoweren.

renault-megane-e-tech-electric.jpg


concept

e8by7gobqja7_800.jpg
 
Doet me denken aan die gast op youtube met zijn bananendozen als maatstaf :p Kan niet op zijn naam komen...
Ik zou dan liever bakken bier zien als maatstaf, kan me eigenlijk niet herinneren dat ik ooit een bananendoos heb vervoerd, weet wel dat mijn buurman deze gebruikt om zijn zwart geld in te leggen.
 
Die hebben toch dezelfde motoren?
aandrijving is efficiënter blijkbaar, volgens Bjorn zijn tests in elk geval.
De ID4 hier gisteren nog zien rijden, das toch echt een lelijke auto?

Zowat SUV maar dan ook niet helemaal, beetje in hetzelfde bedje ziek als een ionic5.

Trouwens interessant om weten, gisteren langs de E19 gereden en men is aan de snelwegparking vilvoorde een snellaadstation aan het bouwen (ik vermoed FastNed) in beide richtingen.
 
De ID4 hier gisteren nog zien rijden, das toch echt een lelijke auto?
Ook al een paar keer gespot en ook eens door het raam gekeken - schoonheidsprijzen zal deze niet winnen maar ziet er wel heel praktisch/ruim uit, veel lichtinval en goed zicht rondom - dat zijn stuk voor stuk zaken die velen boven looks plaatsen. Enkel nog wat knoppen toevoegen want die touch screens ... denk dat we daar nog een evolutie gaan zien met meer fysieke knopjes, ik denk zelfs dat velen bereid zijn daar extra voor te betalen.
 
aandrijving is efficiënter blijkbaar, volgens Bjorn zijn tests in elk geval.
De ID4 hier gisteren nog zien rijden, das toch echt een lelijke auto?

Het is de lelijkste van het trio, maar vind die nu niet echt lelijk. Zou hem nog overwegen
Een Q4 s-line met de traagste motor (9s tot honderd) zit op de prijs van een AWD ID4 GTX (6.2s tot honderd), option wise hetzelfde uitgerust (en goed uitgerust).

Dan is het vlotheid vs een beter in elkaar gestoken auto.
 
Afgaande op de vele reacties op mijn vraag, lijkt een skoda enyaq een goede keuze. Meer bananendozen dan de e-tron, id4, ix3, etc. (wel vreemd, e-tron : +600 liter kofferruimte, enyaq, q4 en consoorten rond de 520 liter)
De mustang mach-e verwondert me wel van kofferruimte dat zal ik ook eens bekijken (+400 liter kofferruimte, maar toch heel wat bananendozen :) )
 
Mijn 2 NL collega's hebben een Enyaq, de ene is pro Skoda en de andere heeft stiekem spijt van zijn keuze en had liever een ID gehad.
Waarvan heeft je collega precies spijt? Zijn er dan technische zaken niet zo goed aan de Skoda?
ik wacht vooral op deze nieuwe Fransoos. Legend goes dat hij je woning zou kunnen bepoweren.

renault-megane-e-tech-electric.jpg


concept

e8by7gobqja7_800.jpg
De Q4 (en vermoedelijk ook de ID4 en Enyaq) zal dit op termijn ook kunnen, de hardware zou al aanwezig zijn.
Audi (of VAG) heeft precies redelijk wat dingen klaar staan hardware matig, maar op software vlak zijn ze nog niet klaar.
Nog 2 dingen die er al in zitten maar nog niet bruikbaar zijn, smartphone als key en 360 view zou ook nog niet beschikbaar zijn (wat wel raar is, de Q7 heeft die optie al een eeuwigheid). Maar beiden zijn hardwarematig wel al mogelijk.
Afgaande op de vele reacties op mijn vraag, lijkt een skoda enyaq een goede keuze. Meer bananendozen dan de e-tron, id4, ix3, etc. (wel vreemd, e-tron : +600 liter kofferruimte, enyaq, q4 en consoorten rond de 520 liter)
De mustang mach-e verwondert me wel van kofferruimte dat zal ik ook eens bekijken (+400 liter kofferruimte, maar toch heel wat bananendozen :) )
Er is geen standaard manier om volume te berekenen.
Doordat die vormen allemaal anders zijn, is het veel effectiever om te kijken naar de praktische invulling dan naar hoeveel liters er in past.
Met de liters kan je soms bedrogen uitkomen als de hoogte net niet praktisch genoeg is of de breedte bijvoorbeeld.
 
Terug
Bovenaan