(Elektrisch) gereedschap topic

Als je niets beters gewoon bent is dat allemaal ok.

Van zodra je deftig gerief hebt gehad pak je nog liever een goede handzaag ipv die powerplus prutsen

*Edit: zelf heb ik DeWalt accu. Ben nu een volledig vakantiehuis (hout skelet) aan het zetten met enkel accu gerief. Heb wel 9 accu's.. :p
 
*Edit: zelf heb ik DeWalt accu. Ben nu een volledig vakantiehuis (hout skelet) aan het zetten met enkel accu gerief. Heb wel 9 accu's.. :p
Nice! Is nog een droom van mij om ergens in een stuk bos een shack te bouwen!
Wel niet de grootte van een vakantiehuis :oink:
 
Dat is uiteindelijk ook maar 50m2 hoor :p

Wou dat ook altijd eens doen. Vorig jaar toevallig een stuk bos mijn weg gekruist waar dat toegelaten was.
 
Wil een cirkelzaag kopen, zal echter niet zo veel gebruikt worden. Ik twijfel tussen een elektrische 105 euro of 18v 180 euro (beide makita). Veel geld extra vind ik wel, en die op accu is voor linkshandigen ook.

Iemand die dezelfde keuze heeft gehad?
Toen ik een nieuwe cirkelzaag nodig had heb ik me de Dewalt DWE576 gekocht. Elektrisch, ik vond dat handiger. Als je ze dan wilt gebruiken in combinatie met een stofzuiger (waar een stopcontact opzit) werkt dat handig samen. Soms is het wat gedoe met de kabel maar persoonlijk stoort me dat niet.
Was toen vooral om osb te verzagen toen ik mijn zolder begon af te werken (wanden) .
Maar ik heb er uiteindelijk ook alle plafondafwerking mee gezaagd. Alle schuine vlakken in volle platen multiplex populier gezet tot in de nok. Alles heb ik er mee gezaagd. Uitkasten van de veluxen, alles in verstek.
Top machien in combinatie met de geleiderails.
Ik ben ook linkshandig maar bij werkmateriaal werkt me dat niet tegen.
Eigenlijk, op mijn slagschroevendraaier en boor na is geen enkel van mijn werkmateriaal op batterijen. Ik vind dat nutteloos extra geld.
 
Ik vind het eerder zot om geen accu te nemen de dag van vandaag...

De accu's kosten even wat geld, maar de uitbreiding nadien met losse bodies is veel minder.

Werkt imo ook veeeeel aangenamer. En veel flexibeler werken.

Waarom neem je je boormachine dan wel op accu? Dat kan dan toch evengoed met een kabel?

Nu, het zal een persoonlijke goesting zijn hoor. Gaat niet over juist/fout.
 
Ik vind het eerder zot om geen accu te nemen de dag van vandaag...

De accu's kosten even wat geld, maar de uitbreiding nadien met losse bodies is veel minder.

Werkt imo ook veeeeel aangenamer. En veel flexibeler werken.

Waarom neem je je boormachine dan wel op accu? Dat kan dan toch evengoed met een kabel?

Nu, het zal een persoonlijke goesting zijn hoor. Gaat niet over juist/fout.
Zoals ik al zei stoort het me niet om aan een kabel te hangen. Daar tegenover staat dat ik nooit "onderbreking" heb omdat die accu weer es leeg is en moet gewisseld worden.
Ik stoor me algemeen een beetje aan het feit dat tegenwoordig precies alles op een accu moet werken. Van stofzuigers tot auto´s... Noem me gerust old school 😋
De boormachine is eigenlijk een schroefboormachine. Geen volwaardige zware boormachine dus. Kwam in dezelfde koffer als m´n slagschroevendraaier.
Mijn tuin is 80m diep, grasmaaien doe ik ook aan de kabel. Ben dat al jaren gewoon, als de grasmaaier ooit de geest geeft komt er gewoon opnieuw een bekabeld model in de plaats.
Toen ik paar jaar geleden een nieuwe kantenmaaier nodig had heb ik het me in de winkel laten aanpraten. ´t is zo handig meneer! Ik naar huis met een Ryobi. Door een promo kreeg ik er een extra en wat zwaardere accu bij. Gelukkig was het een hybrid en kan er nog steeds een kabel in. Die heeft gewoon meer power met kabel dan op accu. Als de kanten wat te hoog zijn gegroeid en het dus wat steviger maaien is geraak ik met beide accu´s zelfs niet rond... en mag ik er alsnog de kabel voor uithalen.
Nope, geen fan hier van accu´s 😁
 
Als je niets beters gewoon bent is dat allemaal ok.

Van zodra je deftig gerief hebt gehad pak je nog liever een goede handzaag ipv die powerplus prutsen

*Edit: zelf heb ik DeWalt accu. Ben nu een volledig vakantiehuis (hout skelet) aan het zetten met enkel accu gerief. Heb wel 9 accu's.. :p
Hier ook alles Dewalt. Prijs kwaliteit top.
Heb 4 batterijen en al de rest bodies.
Laatst de collectie aangevuld met een reciprozaag. Body gekocjt voor 90 euro ofzo 😄 heerlijk.
 
Same hier. Mijn eigen gerief is Dewalt en Bosch blauw voor de zaagmachines.

@GADGET: Voor zaagmachines hang ik altijd aan een stofzuiger en de stofzuiger werkt als een relais en gaat aan de zaagmachine start. Met wat 3D geprinte klemmen zit mijn kabel rond de stofzuiger slang, dus veel last heb ik er niet van. Als er geen stofzuiger aan moet, pak ik ook accu's.
 
Ik heb een wat oudere elektrische heggenschaar die nog goed werkt maar waarvan de messen bot zijn.
Iemand ervaring met het slijpen van een heggenschaar?
Ik heb al wel enkele tutorials gevonden, maar als dat niet te doen is kan ik misschien beter een nieuwe zoeken.
 
Nog eens op zoek naar een machientje voor wat boorwerk in steen (of beton), liefst op accu.

Heb een tijdje geleden zo’n Metabo SB18 koffer cadeau gekregen (zie je regelmatig in promo bij een Hubo bijvoorbeeld), dus idealiter gewoon een Metabo body zodat ik mijn huidige accu’s kan blijven gebruiken. Of vallen 2 ah accu’s sowieso af te raden voor boorwerk?
Het is nu niet dat ik dagen aan een stuk ga moeten boren. Eerder rekken verankeren in de muur, wat zaken ophangen in de garage, poort vasthangen tegen de muur etc
 
Nog eens op zoek naar een machientje voor wat boorwerk in steen (of beton), liefst op accu.

Heb een tijdje geleden zo’n Metabo SB18 koffer cadeau gekregen (zie je regelmatig in promo bij een Hubo bijvoorbeeld), dus idealiter gewoon een Metabo body zodat ik mijn huidige accu’s kan blijven gebruiken. Of vallen 2 ah accu’s sowieso af te raden voor boorwerk?
Het is nu niet dat ik dagen aan een stuk ga moeten boren. Eerder rekken verankeren in de muur, wat zaken ophangen in de garage, poort vasthangen tegen de muur etc
Met die Metabo SB18 zou je moeten kunnen boren in steen om dingen te op te hangen (6-8mm). 6mm in beton boren met mijn Makita accu klopboor/schrofmachine gaat ook nog net, je kan het ook eens proberen met de uwe. Dan moet je niks extra kopen.
 
Met die Metabo SB18 zou je moeten kunnen boren in steen om dingen te op te hangen (6-8mm). 6mm in beton boren met mijn Makita accu klopboor/schrofmachine gaat ook nog net, je kan het ook eens proberen met de uwe. Dan moet je niks extra kopen.
Als ik mij niet vergis zit er een boor van max 6,5mm bij. Ik heb het al geprobeerd in baksteen, maar dat lukte me toch niet goed (dan maar in de voeg geboord).
 
Mijn Makita DHP485 heeft een klopboorstand en die werkt toch vrij goed voor mijn gevesteen (6mm heb ik al vlot gedaan).
Wel nog geen beton ofzo geprobeerd, dus dat weet ik niet hoe goed hij daar presteert.
 
Als ik mij niet vergis zit er een boor van max 6,5mm bij. Ik heb het al geprobeerd in baksteen, maar dat lukte me toch niet goed (dan maar in de voeg geboord).
Afgaande op de foto is die 6,5mm geen steenboor. Rechtsboven op onderstaande foto zitten de steenboren. Als je die probeert op de klopstand (hamer symbool) zal je normaal vlot 6mm kunnen boren in een muur.

3314436_949x714.jpg
 
Afgaande op de foto is die 6,5mm geen steenboor. Rechtsboven op onderstaande foto zitten de steenboren. Als je die probeert op de klopstand (hamer symbool) zal je normaal vlot 6mm kunnen boren in een muur.

3314436_949x714.jpg
Ik heb dus een ander model 😅. Rechtsboven is gewoon leeg bij mij en ook machine heeft geen grijze kop (en dus ook geen klop/hamer functie).
 
Ik heb dus een ander model 😅. Rechtsboven is gewoon leeg bij mij en ook machine heeft geen grijze kop (en dus ook geen klop/hamer functie).
Blijkbaar moeilijk om een Metabo klopboormachine body te vinden aan een deftige prijs en op stock.
Interessante is direct een gelijkaardige set: https://www.bol.com/be/nl/p/metabo-...A.gxAUWZIrGFz7NijHr3xE-g_0_21.31.ProductTitle 😅

Jammer dat je die andere set hebt gekocht want je kan er eigenlijk weinig mee doen behalve wat mee vijzen.
 
Ik had die set met klopboor toen ik aan de verbouwingen begon maar die is onderweg gesneuveld. Blijkbaar kon die niet zo goed tegen water :unsure:
Daarna volgende set gekocht van Dewalt en dat is/was toch een hemelsbreed verschil. Toen heb ik die wel gekocht vaar 279€ of zo en was er nog een actie dat je er gratis een 5Ah batterij bijkreeg.
Ik heb die echt nog gigantisch veel gebruikt (lees misbruikt) tijdens de verdere verbouwingen en dat geeft nog altijd geen krimp. Enkel voor zware jobs kies ik nog mijn Hitachi klopboor op netstroom, voor de rest gewoon die Dewalt.
 
Het is nu ook wel dat ik er geen volledige verbouwingen mee ga doen. Mijn kot is zo goed als af. Enkel nog wat kleine dingen op zolder of de tuin.
Daarom vind ik het ook wat moeilijk om van merk te wisselen.
Stel dat ik ga beginnen verbouwen en in de toekomst ook nog een paar zagen, multitool etc kan gebruiken, dan snap ik dat, maar hier is dat alles achter de rug.
En wat ik nu het meeste mis, is dus wat deftig kunnen boren…
 
Terug
Bovenaan