Elektriciteitstopic

Amai mag ik een close up van dat gedeelte links? Iedereen zegt mij om mijn drivers etc maar in de muur te proppen, maar eigenlijk wil ik het gewoon zo doen. Wat zijn de regels daarvoor?
Ik ben ook voorstander om dat eerder centraal te plaatsen, ipv het overal weg te moffelen. Het is niet dat ik die drivers makkelijk mee in het gat van de spots mee in krijg.

Ik ben nu niet een AREI kenner, dus al de regels omtrent ken ik niet.
Het enige waar ik zorgen over had was dat de meeste kabels die bloot liggen niet dubbel geïsoleerd is op dat bord. Ik weet niet of er ergens in het AREI beschreven staat of dit toegelaten is in beperkte lengte.
Eventueel was ik dan nog aan het denken om er een plexiglas voor te zetten.

Ieder geval heb ik deze opstelling al vaak tegengekomen door elektricien. Bij mij heeft de keurder dan ook geen opmerking gegeven over dat bord.

voedingsbord.jpg

voeidingbord2.jpg

Laatst bewerkt:
Ik ben ook voorstander om dat eerder centraal te plaatsen, ipv het overal weg te moffelen. Het is niet dat ik die drivers makkelijk mee in het gat van de spots mee in krijg.

Ik ben nu niet een AREI kenner, dus al de regels omtrent ken ik niet.
Het enige waar ik zorgen over had was dat de meeste kabels die bloot liggen niet dubbel geïsoleerd is op dat bord. Ik weet niet of er ergens in het AREI beschreven staat of dit toegelaten is in beperkte lengte.
Eventueel was ik dan nog aan het denken om er een plexiglas voor te zetten.

Ieder geval heb ik deze opstelling al vaak tegengekomen door elektricien. Bij mij heeft de keurder dan ook geen opmerking gegeven over dat bord.

voedingsbord.jpg

voeidingbord2.jpg
mja, volledig volgens de letter zou het in een kast moeten, en dan dus best een geventileerde vanwege de warmteontwikkeling (de reden waarom je het dus eigenlijk niet in een behuizing hebt gestoken). Alles buiten een behuizing zou dubbele isolatie moeten houden.
(of een plexi er voor zoals je zegt, zolang je maar niet kan aanraken).

Maar is dit nu onveilig? Niet echt. Maar het is wel toegankelijk (en aanraakbaar) voor (en door) iedereen, dus ook personen zonder elektrische kennis.

offerte van 3000 euro voor die lijst van afkeuringen die ik voor het weekend hier had gepost, toch stevig.
950 euro voor een nieuwe verdeelkast, dat is toch stevig?

offerte van 3000 euro voor die lijst van afkeuringen die ik voor het weekend hier had gepost, toch stevig.
950 euro voor een nieuwe verdeelkast, dat is toch stevig?
Kast 72 modules: 120€
differentieels (hoofddiff + 3 30mA diffs): 200€
24 automaten: ~200€
kamgeleider: 50€
wat draad en hulzen: 15€

Bovenstaande is incl BTW dus delen door 1,21 = 480€, dan schiet er nog 466€ over voor beetje marge op het materiaal + werkuren (ik ga er vanuit dat die 3000€ excl btw is?). Hij rekent waarschijnlijk een dag werk om dat samen te bouwen. Dat is toch eigenlijk niet extreem?

Ik vind het wel straf dat em u een vaste prijs geeft voor die inbreuken recht te zetten. Ik zou verwachten dat em dat uitzoekwerk van die schema's en zoeken en verhelpen van die isolatiefouten e.d. in regie wilt doen (en hij zou eigenlijk geen ongelijk hebben).

edit: of hij rekent gewoon dat em daar een week mee bezig is, hence de 3000€ :p.

Laatst bewerkt:
Kast 72 modules: 120€
differentieels (hoofddiff + 3 30mA diffs): 200€
24 automaten: ~200€
kamgeleider: 50€
wat draad en hulzen: 15€

Bovenstaande is incl BTW dus delen door 1,21 = 480€, dan schiet er nog 466€ over voor beetje marge op het materiaal + werkuren (ik ga er vanuit dat die 3000€ excl btw is?). Hij rekent waarschijnlijk een dag werk om dat samen te bouwen. Dat is toch eigenlijk niet extreem?

Ik vind het wel straf dat em u een vaste prijs geeft voor die inbreuken recht te zetten. Ik zou verwachten dat em dat uitzoekwerk van die schema's en zoeken en verhelpen van die isolatiefouten e.d. in regie wilt doen (en hij zou eigenlijk geen ongelijk hebben).

edit: of hij rekent gewoon dat em daar een week mee bezig is, hence de 3000€ :p.

mja, volledig volgens de letter zou het in een kast moeten, en dan dus best een geventileerde vanwege de warmteontwikkeling (de reden waarom je het dus eigenlijk niet in een behuizing hebt gestoken). Alles buiten een behuizing zou dubbele isolatie moeten houden.
(of een plexi er voor zoals je zegt, zolang je maar niet kan aanraken).

Maar is dit nu onveilig? Niet echt. Maar het is wel toegankelijk (en aanraakbaar) voor (en door) iedereen, dus ook personen zonder elektrische kennis.
Kom je dan ook heel vaak tegen in installatie. Volgens de volledige letter van het AREI mag dat niet, maar toch zijn er hier en daar nuances.

Spreek ik niet enkel over de opstelling van deze drivers.

Voor de eindaderhulzen op soepele kabel in de kast: is daar een kleurcode voor die je moet volgen (afh van diameter), of doe je het in de kleurtjes van de kabels?

Voor de eindaderhulzen op soepele kabel in de kast: is daar een kleurcode voor die je moet volgen (afh van diameter), of doe je het in de kleurtjes van de kabels?
De best passende hulzen nemen zodat je na het dichtknijpen een goede elektrische verbinding gemaakt hebt op de soepele geleider.
Ik heb nog nooit gekeken achter de kleur van de hulzen.

Aderhulzen hebben meestal een kleur ifv de draadsectie. Dat is geen officiële norm maar wel een redelijk wijdverspreide standaard. Zo ff uit het hoofd:
Lichtblauw = 0,75#
Rood = 1#
Zwart = 1,5#
Grijs = 2,5
Oranje = 4
Groen = 6 (soms ook geel, vooral dubbele hulzen dan)
Wit = 10
Bruin = 16

hier net nen elektricien langgewenst om de schade op te meten.
Fysiek langskomen geeft mij meteen wat meer vertrouwen in de mens.
Hij leek het ook gewoon echt degelijk te willen doen en niet vlug wat geld binnenharken.

hij schatte het eerder op 7000 of 8000 euro in, maar wil het grootste deel gewoonweg opnieuw leggen.
ik ben geneigd daar in mee te gaan, want op die manier ben ik zeker(der) dat het ook goed gedaan is, volgens huidige normen.

Bij die eerdere offerte van 3000 euro, had ik het gevoel dat het goed meeviel.
8000 begint toch al een echte grote kost te zijn.
Toch beter zo degelijk gedaan dan 3000 euro en een opgelapt, maar in elkaar gehaakt netwerk te hebben.

Bij die eerdere offerte van 3000 euro, had ik het gevoel dat het goed meeviel.
8000 begint toch al een echte grote kost te zijn.
Toch beter zo degelijk gedaan dan 3000 euro en een opgelapt, maar in elkaar gehaakt netwerk te hebben.
Dat is gewoon een keuze die je maakt.

Ofwel ben je wettelijk in orde voor keuring ofwel herdoe je bepaalde stukken zodat het is hoe jij wil.

Antwoord van het FOD:

Stelling wordt bevestigd door FOD Economie. Afwijking is van toepassing. Bij projecten/werkzaamheden die aanvingen voor 1/6/23 maar gekeurd worden na deze datum kunnen dus genieten van de eerder vermelde afwijking. Er komt hieromtrent geen aparte nota. Dit punt wordt opgenomen in FAQ's welke eerstdaags op site FOD komen te staan. Er komt geen termijn /overgangsperiode. Deze bepaling valt onder de verantwoordelijkheid van de opdrachtgever van de keuring. Bevoegde overheid mag steeds bewijs van de historiek van het dossier opvragen. Ik denk toch dat velen opgelucht zullen zijn...

Antwoord van het FOD:

Stelling wordt bevestigd door FOD Economie. Afwijking is van toepassing. Bij projecten/werkzaamheden die aanvingen voor 1/6/23 maar gekeurd worden na deze datum kunnen dus genieten van de eerder vermelde afwijking. Er komt hieromtrent geen aparte nota. Dit punt wordt opgenomen in FAQ's welke eerstdaags op site FOD komen te staan. Er komt geen termijn /overgangsperiode. Deze bepaling valt onder de verantwoordelijkheid van de opdrachtgever van de keuring. Bevoegde overheid mag steeds bewijs van de historiek van het dossier opvragen. Ik denk toch dat velen opgelucht zullen zijn...

Eerst even die FAQ afwachten voor te juichen denk ik

Terug
Bovenaan