Elektriciteitstopic

daar even bekeken en ik zit precies met een gigantisch (relatief natuurlijk) verbruik in de nacht. Geen enkel idee wat dit kan zijn (buiten de warmtepomp)
ik gok... de warmtepomp? 😅
Je kan ze eens afzetten of anders proberen regelen, maar als je huis te fel afkoelt 's nachts is de kans groot dat die opspringt om de temperatuur op peil te houden...
 
ik gok... de warmtepomp? 😅
Je kan ze eens afzetten of anders proberen regelen, maar als je huis te fel afkoelt 's nachts is de kans groot dat die opspringt om de temperatuur op peil te houden...
Zou me raar lijken, zelfs in putje winter was ons verbruik niet zoals nu.
Aangezien we nog geen internet hebben communiceren de apparaten ook nog niet 100% met elkaar.
Is ook maar sinds die 5 tal dagen dat het ineens zo is.
 
Je zou de vob kunnen strippen en het bloot koper naar de ijzerboer doen. Afhankelijk van hoeveel kg zal je wel wat krijgen.
Is wel een huzarenklus, zeker met dunne aders is dat niet plezant. Met dikkere (25 carré enz) is dat met de slijpschijf erdoor en hop.

Ik denk dat preflex niet mag in de PMD.

geen harde plastics in pmd. Maar de meeste recyclageparken pakken deze (tot bepaald volume per jaar) gratis aan. (wel pure plastic dus flex zonder draad).

De draad zelf kan je inderdaad wel van af per kg maar als het maar over de overschotten van 1 project gaat weet ik niet of het de moeite gaat zijn voor die 20-tal euro die je er misschien voor krijgt. Bij een snelle google zie ik dat er een bedrijf zo'n 2,5€/kg geeft voor gemengde (niet gestripte) kabels.
Heb de VOBs ondertussen uit de buizen gehaald. Toch anderhalve verhuisdoos aan volume en kom uit rond een 20tal kg.
No way dat ik mijn tijd ga steken om zulke kleine aders handmatig te pellen, is denk ik een werk van dagen. Dat ze die maar ergens in een industriële oven gooien om de plastiek er af te branden.

Voor de plastiek is checken bij ons containerpark. Bedankt voor de tips.
 
Woning gekocht die elektrisch afgekeurd was.
enkel eendraadschema stond niet op orde.
Moet de herkeuring door zelfde keuring instantie gebeuren? Ik lees dit zou veel macht geven aan bedrijf om door te rekenen…
In akte staat sectie met uitstel vanuit FOD energie ‘het nieuwe controlebezoek moet binnen de toegekende termijn door hetzelfde keuringsorganisme worden uitgevoerd, om de verdwijning van de inbreuken vast te stellen.’
 
Laatst bewerkt:
Herkeuring wel
Nieuwe volledige keuring niet .

(Als hem vraagt achter een oud rapport is de installatie nog niet gekeurd geweest . Die kan niet in een andere keuringsorganisme hun database om naar een rapport te zoeken dan alleen bij zijn bedrijf . ;) )

(Ben geen keurder elektriciteit maar kom dat ook wel eens tegen dat er iets wordt afgekeurd en dat ze dan gewoon naar een ander organisme gaan die dat zonder probleem wel goedkeurt maar dan periodiek terug laten keuren bij ons en wij zien dus wel dat rapport van afkeuring (en zeker als dit een vaste klant is die dat geleverd heeft ) maar ze laten dat rapport zien van dat ander organisme ….wettelijk gezien is dit niet volledig in orde maar de kans dat daar iets van voort komt is heel klein en wij mogen dat rapport niet weigeren ….zeker bij indienstnames . )
 
Laatst bewerkt:
Zijn er mensen die gans hun kot hebben gestoken achter 30mA? Heb je dan problemen als je zonnepanelen hebt of tuinverlichting?
Ik had dit gedaan maar mijn differentieel is 2x getripped in 2 maanden en dan had ik er genoeg van.
Ik heb hem terug vervangen met een 300mA.

De oorzaak? Geen idee want het gebeurt echt zelden. Misschien moet ik eens een isolatiemeting doen op mijn kringen.
Ik heb 2 solarinverters van 5kVA en in de tuin een jacuzzi met allerhande tuinverlichting. Misschien komt het van daar.
 
We zijn bezig met de tuin aan te leggen en zouden graag verlichting hier voorzien. Bij de verbouwing enkele jaren geleden niet aan gedacht om kabels en schakelaars te voorzien hiervoor :wallbash:

Bestaat er een systeem waarbij ik de lichtkringen aansluit in de zekeringkast op een draadloze (IR, bluetooth,…) module om de verlichting met afstandsbediening te kunnen bedienen? We beschikken niet over domotica.
 
We zijn bezig met de tuin aan te leggen en zouden graag verlichting hier voorzien. Bij de verbouwing enkele jaren geleden niet aan gedacht om kabels en schakelaars te voorzien hiervoor :wallbash:

Bestaat er een systeem waarbij ik de lichtkringen aansluit in de zekeringkast op een draadloze (IR, bluetooth,…) module om de verlichting met afstandsbediening te kunnen bedienen? We beschikken niet over domotica.
Uiteraard bestaan die dingen.
Switches (of dimmers) werkend op wifi, Z-wave if Zigbee. Sommige hebben eigen app, sommige moeten gecombineerd worden met vendor (of eigen) controller (die je dan weer met app kunt aansturen).

Denk aan shelly, fibaro, ...

De meeste van die switches/dimmers zijn bedoeld om in te bouwen in contactdozen daar waar je normaal een schakelaar zou hebben, maar je kan die ook in je zekeringkast voorzien. Als die zekeringkast van metaal is, of in een kelder staat, zal de ontvangst van het draadloze signaal normaal wel slecht tot onvoldoende zijn.

Maar je spreekt van lichtkringen aansluiten in je zekeringkast. Ga je dan toch nieuwe kabels trekken? Je kan ook opteren om de verlichting buiten te automatiseren met een tijdsklokmodule, lichtsensor, of bewegingsensor die gewoon de 230V aan/uit schakelt met vaste tijdsparameters. Die zijn ook niet super duur.
 
Ik zou graag een LED-string maken op 230v, dit voor tijdelijke sfeerverlichting in een tent. Bedoeling is om op 1 snoer een 15 tot 20 tal lichtpunten te hebben van 5watt per stuk. De totale lengte van zo een snoer zou een 40 meter ofzo moeten zijn. Ik ben nu op zoek naar een kabel die ik hiervoor kan gebruiken. Zou een 2 x 0,75mm2 VMVL voldoende zijn hiervoor of toch beter voor een 1mm2 gaan ?
 
Ik zou graag een LED-string maken op 230v, dit voor tijdelijke sfeerverlichting in een tent. Bedoeling is om op 1 snoer een 15 tot 20 tal lichtpunten te hebben van 5watt per stuk. De totale lengte van zo een snoer zou een 40 meter ofzo moeten zijn. Ik ben nu op zoek naar een kabel die ik hiervoor kan gebruiken. Zou een 2 x 0,75mm2 VMVL voldoende zijn hiervoor of toch beter voor een 1mm2 gaan ?
 
Deze zijn wa duur. Ik zou toch graag een eind onder de 1 euro per m zitten gezien het eenmalig gebruik is. In Azie gebruiken ze allemaal de 2 x 0,75 maar geen idee over welke lengte. Hoeft trouwens ook niet waterdicht te zijn. kabel zou ook een stuk in een lantaarn moeten zakken dus zo een priksysteem is ook niet ideaal.
 
Laatst bewerkt:
Ik zou graag een LED-string maken op 230v, dit voor tijdelijke sfeerverlichting in een tent. Bedoeling is om op 1 snoer een 15 tot 20 tal lichtpunten te hebben van 5watt per stuk. De totale lengte van zo een snoer zou een 40 meter ofzo moeten zijn. Ik ben nu op zoek naar een kabel die ik hiervoor kan gebruiken. Zou een 2 x 0,75mm2 VMVL voldoende zijn hiervoor of toch beter voor een 1mm2 gaan ?
1. Gebruik een kabel met aarding en sluit de massa's van uw lichtpunten aan. Anders werkt uw diff niet bij isolatiefout en krijg je schok bij aanraken.

2. In kabeldimensionering zijn er 3 criteria: overbelasting, kortsluiting, spanningsval. Ik heb het eens in mijn berekeningsprogramma gestoken (dat gaat niet lager dan 1,5mm²) en geeft aan dat met een 3G1.5, uw 100W aan verbruik uiteraard wel ok is (dat is maar 0,5A uiteindelijk), maar voor kortsluiting uw kabel niet langer dan 46m mag zijn (dus uw 40m is al wat op het randje, zeker gezien dat op het punt waar jij aansluit, er ook al wat kabellengte tot aan de zekering zal bestaan).
Ik zou dus niet lager dan 1,5mm² gaan en indien je langere lengtes gebruikt, toch kijken naar de 2,5mm² (max lengte 74m) (indien automaat 16A).

Te lange kabellengte is: uw automaat springt niet meer snel genoeg igv kortsluiting, met de risico's op oververhitting en brand tot gevolg dus. Wel relevant indien toegepast in een tent.
 
Laatst bewerkt:
1. Gebruik een kabel met aarding en sluit de massa's van uw lichtpunten aan. Anders werkt uw diff niet bij isolatiefout en krijg je schok bij aanraken.

2. In kabeldimensionering zijn er 3 criteria: overbelasting, kortsluiting, spanningsval. Ik heb het eens in mijn berekeningsprogramma gestoken (dat gaat niet lager dan 1,5mm²) en geeft aan dat met een 3G1.5, uw 100W aan verbruik uiteraard wel ok is (dat is maar 0,5A uiteindelijk), maar voor kortsluiting uw kabel niet langer dan 46m mag zijn (dus uw 40m is al wat op het randje, zeker gezien dat op het punt waar jij aansluit, er ook al wat kabellengte tot aan de zekering zal bestaan).
Ik zou dus niet lager dan 1,5mm² gaan en indien je langere lengtes gebruikt, toch kijken naar de 2,5mm² (max lengte 74m) (indien automaat 16A).

Te lange kabellengte is: uw automaat springt niet meer snel genoeg igv kortsluiting, met de risico's op oververhitting en brand tot gevolg dus. Wel relevant indien toegepast in een tent.
Tis mss veiliger om een 12V 60W 5A adapter te kopen en dan op laagspanning verder te werken ?
 
We zijn bezig met de tuin aan te leggen en zouden graag verlichting hier voorzien. Bij de verbouwing enkele jaren geleden niet aan gedacht om kabels en schakelaars te voorzien hiervoor :wallbash:

Bestaat er een systeem waarbij ik de lichtkringen aansluit in de zekeringkast op een draadloze (IR, bluetooth,…) module om de verlichting met afstandsbediening te kunnen bedienen? We beschikken niet over domotica.
Ik kan Philips hue aanraden, dan heb je ook ineens de mogelijkheid om sensors toe te voegen. Kost wel iets, maar ik heb hier in 7 jaar nog geen enkel defecte lamp gehad.
 
Zijn er mensen die gans hun kot hebben gestoken achter 30mA? Heb je dan problemen als je zonnepanelen hebt of tuinverlichting?
Hier alles achter de 30mA behalve de zonnepanelen.
De electricien had die er eerst mee achter gestoken maar sprong idd steeds. Sommige omvormers kan je instellen om dit de voorkomen, maar bij ons niet. Dus heeft hij die ervan los gehaald.

Momenteel geen probleem maar we zullen zien met de jacuzzi deze zomer 🙈
 
Tis mss veiliger om een 12V 60W 5A adapter te kopen en dan op laagspanning verder te werken ?
Daar zal van die 12V niet veel meer overschieten na de spanningsval van 5A over 40 meter kabel, of moet al richting 6mm2 kabel gaan wat ie net wou vermijden. :laugh:

Hier steekt de warmtepomp en zonnepanelen achter de 300mA hoofd differentieel, de rest zit gegroepeerd met max 8 kringen onder 30mA differentieels zoals het nieuwe AREI voorschrijft (in mijn geval 3 dus eentje per fase).
 
Wellicht klassieke vraag, maar graag de mening van de ervaringsdeskundigen hier.
Huis gekocht en gelijkvloers (living, keuken, inkomhal en wc) zijn voorzien van ingebouwde spots in plafond. In totaal 33 spots 😅. Nu allemaal halogeen aan 50W stuk (ik wil de vorige eigenaars hun rekening niet betalen).

Mijn eerste redenering is alles vervangen door LED.
Na een eerste check heb ik gezien dat deze allemaal 12v zijn. Transfo's heb ik gevonden en zijn makkelijk bereikbaar via klein deurtje in valse wand in één van de slaapkamers.

Er is tevens een niko dimmer voorzien voor 2 groepen van spots in de living. De andere zijn niet dimbaar.

Nu is mijn vraag wat de beste optie is:

- enkel lampen vervangen door 12v LED en hopen dat het werkt
- transfo's en dimmer mee vervangen door LED driver en dimmer met fase afsnijding
- transfo's er van tussen halen en alles op 230 zetten

Exacte specs van de transfo heb ik niet, zou ik is moeten kijken of het ergens opstaat wat minimaal vermogen is.

Persoonlijk lijkt mij de laatste optie de beste, maar wat is de correcte en veiligste manier om alles terug door te verbinden dan?
Belangrijk om te vermelden is dat het einddoel zo veel mogelijk digitaliseren (via home assistant of consoorten) is.

Alvast bedankt!
 
- transfo's en dimmer mee vervangen door LED driver en dimmer met fase afsnijding
- transfo's er van tussen halen en alles op 230 zetten
Ik zou een van deze opties pakken, afhankelijk van welke spots je kiest komt dat op hetzelfde neer.
Persoonlijk lijkt mij de laatste optie de beste, maar wat is de correcte en veiligste manier om alles terug door te verbinden dan?
Gezien een ouder huis ga je waarschijnlijk geen kabel tot de kast hebben per lichtkring; dus ga je op een of andere manier draadloos moeten schakelen. Afhankelijk van de 12V kabel die vertrekt aan de transformatoren ga je misschien best die ook vervangen door een 3G1.5 tot aan de spots zelf, afhankelijk van wat je allemaal doet natuurlijk.
Belangrijk om te vermelden is dat het einddoel zo veel mogelijk digitaliseren (via home assistant of consoorten) is.
Om draadloos te schakelen bestaan verschillende(vrij uiteenlopende) opties:
  • Philips Hue
  • ^dat, maar dan van den IKEA, of veel andere fabrikanten ook
  • Loxone Air: als je voor Loxone gaat, lijkt me dit een no-brainer / the path of least resistance.
  • Eltako heeft ook allerlei draadloze schakelaars die Matter compatibel zijn waar je allerlei opstellingen mee kan verwezenlijken.
  • ...
 
Terug
Bovenaan