Elektriciteitstopic

Ik had graag elektriciteit achteraan de tuin gehad om verlichting te kunnen plaatsen op de leibomen (die nog geplaatst moeten worden), groen kruis op de tekening.

De verdeelkast zit in huis (zwart kruis), buiten ligt ernaast een tegelterras dus openbreken van hieruit is niet bepaald ideaal mbt beschadiging tegels.

Nu was mijn vraag wat ik best kan doen?


Ik heb nog wel elektriciteit onder de carport (oranje vlak op tekening) en zou eventueel van hieruit kunnen aftakken en dan zelf een sleuf graven richting einde?

Kan ik de lampen die ik achteraan wil plaatsen dan nog op dit circuit bij plaatsen? Of hoe zien jullie het idealiter?

 
Bedankt voor de reply.
De kabel van aan de transformatoren tot aan de spot zijn 2x2.5mm² dus oké.
Het is inderdaad 1 circuit alle verlichting dus het kan helaas niet via de kast een module steken.

Als ik de kabels doorverbind met wago klemmen in een lasdoos, is dat voldoende? Ze blijven ten allen tijde bereikbaar. Van wat ik er van weet is dat conform op die manier?
 
Ik had graag elektriciteit achteraan de tuin gehad om verlichting te kunnen plaatsen op de leibomen (die nog geplaatst moeten worden), groen kruis op de tekening.

De verdeelkast zit in huis (zwart kruis), buiten ligt ernaast een tegelterras dus openbreken van hieruit is niet bepaald ideaal mbt beschadiging tegels.

Nu was mijn vraag wat ik best kan doen?


Ik heb nog wel elektriciteit onder de carport (oranje vlak op tekening) en zou eventueel van hieruit kunnen aftakken en dan zelf een sleuf graven richting einde?

Kan ik de lampen die ik achteraan wil plaatsen dan nog op dit circuit bij plaatsen? Of hoe zien jullie het idealiter?

Hangt allemaal af van hoeveel er op die kring is aangesloten.

Max 8 stopcontacten en 10 lichtpunten. (Verschillende spots die door dezelfde schakelaar worden bediend, wordt aanzien als 1 lichtpunt)
Gemengde kring max 8.
 
Hangt allemaal af van hoeveel er op die kring is aangesloten.

Max 8 stopcontacten en 10 lichtpunten. (Verschillende spots die door dezelfde schakelaar worden bediend, wordt aanzien als 1 lichtpunt)
Gemengde kring max 8.
Er bestaat geen opgelegde limiet op het aantal lichtpunten in een verlichtingskring.
In een gemengde kring wordt een lichtpunt geteld als 1 aftakdoos en mag je er inderdaad max 8 hebben.
 
Er bestaat geen opgelegde limiet op het aantal lichtpunten in een verlichtingskring.
In een gemengde kring wordt een lichtpunt geteld als 1 aftakdoos en mag je er inderdaad max 8 hebben.
Mij is er altijd gezegd geweest max 10. Maar er staat in het AREI idd geen maximum vermeld (net eens gekeken) :thinking:. Enkel minimum 2 verlichtingskringen.
 
Herkeuring wel
Nieuwe volledige keuring niet .

(Als hem vraagt achter een oud rapport is de installatie nog niet gekeurd geweest . Die kan niet in een andere keuringsorganisme hun database om naar een rapport te zoeken dan alleen bij zijn bedrijf . ;) )

(Ben geen keurder elektriciteit maar kom dat ook wel eens tegen dat er iets wordt afgekeurd en dat ze dan gewoon naar een ander organisme gaan die dat zonder probleem wel goedkeurt maar dan periodiek terug laten keuren bij ons en wij zien dus wel dat rapport van afkeuring (en zeker als dit een vaste klant is die dat geleverd heeft ) maar ze laten dat rapport zien van dat ander organisme ….wettelijk gezien is dit niet volledig in orde maar de kans dat daar iets van voort komt is heel klein en wij mogen dat rapport niet weigeren ….zeker bij indienstnames . )

Logisch gezien zou het laatste rapport toch zeker geldig moeten zijn ?

Er kunnen ondertussen verbeteringen zijn aangebracht.
 
Ziet er iemand graten in dit verhaal?

Elektriciteit gaat buiten door een gaatje in de muur --> gaat daar in de grond met dit soort bocht en daarna in een elektrabuis van pvc tot aan het eerste lichtpunt. Daar 2 bochten naar boven waar de kabel in een IP55 aftakdoos gaan die tegen een muur hangt (in, uit, eentje naar een spot).
Kabel (xvb) zal dus minieme stukjes boven de grond zichtbaar zijn, al zal dat beperkt worden tot het minimum.

Heb al 3x een andere uitleg gekregen, van exvb naar xvb in buis. Ik weet het niet meer..
 
Een woning van rond 1980.
1 fasig electriciteit.
Ondertussen al een paar offertes mogen ontvangen voor zonnepanelen (max 18 stuks door het eenfasig ).
Nu sta ik al de hele avond na te denken of mijn electriciteit wel sterk genoeg om zowel zonnepanelen als lucht/lucht warmtepompen te verdragen..
Ik denk dat ik over 1 a 2 maand zonnepanelen zal hebben en de volgende stap zou deze lucht-lucht warmtepompen.
Mijn vriendin wilt er ook in de 3 slaapkamers. Dus in totaal 4 stuks.

Moet ik m'n electriceit naar een 3fasig omschakelen? (De electricien heeft 1 maand geleden een nieuwe zekeringskast geplaatst omdat m'n electriciteit bij de aankoop afgekeurd was). Is dit nog mogelijk? Grote werken? (Moet er weer een nieuwe zekeringskast komen?) En wat dat 3 fasig in? Zijn het enkel de graden die aan de zekeringskast komen die vervangen moeten worden? Of meer dan dit?

Edit: later zal er wellicht ook nog een laadpaal moeten komen.
 
Laatst bewerkt:
Ziet er iemand graten in dit verhaal?

Elektriciteit gaat buiten door een gaatje in de muur --> gaat daar in de grond met dit soort bocht en daarna in een elektrabuis van pvc tot aan het eerste lichtpunt. Daar 2 bochten naar boven waar de kabel in een IP55 aftakdoos gaan die tegen een muur hangt (in, uit, eentje naar een spot).
Kabel (xvb) zal dus minieme stukjes boven de grond zichtbaar zijn, al zal dat beperkt worden tot het minimum.

Heb al 3x een andere uitleg gekregen, van exvb naar xvb in buis. Ik weet het niet meer..
Ondergrondse kabel steek je best altijd in buis. Ondergronds en buiten gebruik je normaal gezien exvb vanwege de mechanisch versterkte buitenmantel en uv resistentie.

Xvb is niet UV resistent. Als xvb dus ergens rechtstreek aan zonlicht wordt blootgesteld gaat de mantel na verloop van tijd kunnen scheuren.

Exvb mag je niet in bundel bij andere kabels installeren. Afhankelijk van het traject binnen kan je dus opteren om de overgang naar exvb te maken in een lasdoos dicht bij het punt waar je kabel naar buiten gaat.

Ik zou voor buiten gewoon een rol exvb kopen. Dat dient daarvoor.
 
  • Leuk
Waarderingen: toru
Wij hebben in onze keuken 6 spots, waarvan 4 in een vals plafond (waar de dampkap in verwerkt zit).
Echter hebben deze 4 spots een diameter van 60 mm doorsnede en de andere (buitenzijde gemeten) 82mm, dus ik gok op 80mm.

Dus voor die van 60mm diameter (gemeten in opening) zoek ik dan ook op zaagmaat 60mm, correct?
De andere 2 zal ik moeten demonteren en de opening opmeten vermoed ik?
 
Een woning van rond 1980.
1 fasig electriciteit.
Ondertussen al een paar offertes mogen ontvangen voor zonnepanelen (max 18 stuks door het eenfasig ).
Nu sta ik al de hele avond na te denken of mijn electriciteit wel sterk genoeg om zowel zonnepanelen als lucht/lucht warmtepompen te verdragen..
Ik denk dat ik over 1 a 2 maand zonnepanelen zal hebben en de volgende stap zou deze lucht-lucht warmtepompen.
Mijn vriendin wilt er ook in de 3 slaapkamers. Dus in totaal 4 stuks.

Moet ik m'n electriceit naar een 3fasig omschakelen? (De electricien heeft 1 maand geleden een nieuwe zekeringskast geplaatst omdat m'n electriciteit bij de aankoop afgekeurd was). Is dit nog mogelijk? Grote werken? (Moet er weer een nieuwe zekeringskast komen?) En wat dat 3 fasig in? Zijn het enkel de graden die aan de zekeringskast komen die vervangen moeten worden? Of meer dan dit?

Edit: later zal er wellicht ook nog een laadpaal moeten komen.
Hoeveel ampere krijg je momenteel binnen? Kan je checken op de waarde van de automaat in de meterkast.
Moest dat al 63A zijn (ik denk de maximale waarde die wordt gegeven?), dan heb je op zich 14 kW. Rekening houdend met het capaciteitstarief is dat toch al behoorlijk omdat je wordt aangemoedigd om uw grote verbruikers te spreiden. Zelfs moest het een eerder standaard 40A (= 9 kW) aansluiting zijn zou ik eerst gewoon proberen en en de grote verbruikers spreiden.

Bij conversie naar 3F moet de zekeringskast anders bekabeld worden zodat de gebruikers gespreid zitten over de verschillende fases. Moet ook een 3F differentieel (of bij enkelfasige verzwaring eentje die 63A kan) in komen maar voor de rest al bij al geen grote veranderingen. Het grootste werk en kost zit in het al dan niet moeten voorzien van een nieuwe aansluitkabel als de oude nog niet 3fasig (+neuter) is, of niet voldoende dik is om verzwaring naar enkelfasige 63A te kunnen trekken.

Zonnepanelen op enkelfasige aansluiting zijn beperkt tot 5000W omvormer.
 
Halo, had eens een vraagje ik ben gestart in bijberoep als elektricien, maar ben nu op zoek naar wat professionelere machines. Ben gewoon van met bosch te werken.

Iemand goeie sites of verkooppunten waar ik eens kan gaan zien om machines te kopen ( accu )

Moet niet perse bosch zijn, sta open voor alles maar moet wel prijs kwaliteit goed zijn.

Merci alvast
 
Halo, had eens een vraagje ik ben gestart in bijberoep als elektricien, maar ben nu op zoek naar wat professionelere machines. Ben gewoon van met bosch te werken.

Iemand goeie sites of verkooppunten waar ik eens kan gaan zien om machines te kopen ( accu )

Moet niet perse bosch zijn, sta open voor alles maar moet wel prijs kwaliteit goed zijn.

Merci alvast
Je kan eens gaan horen bij Hilti en Würth. Würth is in principe Bosch.
Anders Lecot heeft ook veel machines, Bosch DeWalt, Makita en die zitten over heel België.
 
daar even bekeken en ik zit precies met een gigantisch (relatief natuurlijk) verbruik in de nacht. Geen enkel idee wat dit kan zijn (buiten de warmtepomp)
Mijzelf even citeren, elektricien is geweest, WP terug goed ingesteld en wist te zeggen dat alles in orde was.

Nu zijn we net terug van een midweek verlof en ideale tijd om ons verbruik even te bekijken, in de dag niets, volop afgeven van de zonnepanelen, maar van 23 tot 7u een constant verbruik van 2kWh/uur is dit een normaal sluimerverbruik voor een WP in combinatie met 2 nieuwe frigo's? Lijkt me veel?
Anders is het nogmaals de elektricien laten langskomen of het zelf uitzoeken.
 
Halo, had eens een vraagje ik ben gestart in bijberoep als elektricien, maar ben nu op zoek naar wat professionelere machines. Ben gewoon van met bosch te werken.

Iemand goeie sites of verkooppunten waar ik eens kan gaan zien om machines te kopen ( accu )

Moet niet perse bosch zijn, sta open voor alles maar moet wel prijs kwaliteit goed zijn.

Merci alvast
Toolmax.nl
Grote keuze en meestal goedkoper dan in Belgie en indien in stock , meestal volgende dag geleverd .
 
Je kan eens gaan horen bij Hilti en Würth. Würth is in principe Bosch.
Anders Lecot heeft ook veel machines, Bosch DeWalt, Makita en die zitten over heel België.
Merci, hilti is qua aankoop redelijk duur maar wel heel goed. Heb nog niet zo een marge om hilti te kopen , lecot ook al bekeken en geweest maar zijn in sommige dingen redelijk goed qua prijs en dan in andere weer niet. Wurth nog niet geprobeerd, zal daar eens gaan kijken/informeren dank je
 
Merci, hilti is qua aankoop redelijk duur maar wel heel goed. Heb nog niet zo een marge om hilti te kopen , lecot ook al bekeken en geweest maar zijn in sommige dingen redelijk goed qua prijs en dan in andere weer niet. Wurth nog niet geprobeerd, zal daar eens gaan kijken/informeren dank je
Bij Lecot kan je de machines testen en eens vasthouden, kijken of ze goed in de hand liggen enz.
Nadien gewoon bestellen op een webshop (Fixami, Toolnation, ...), dat is altijd goedkoper
 
^ daarvoor moet je een triestige mens zijn.

Ofwel koop ik online voor de goedkopere prijs, ofwel koop ik lokaal omdat ik uitleg wil, betere service, of het product eens testen. Gaan kijken in een echte winkel en dan online kopen voor een paar euro te besparen, zielig, en maakt de echte zaken kapot.
 
^ daarvoor moet je een triestige mens zijn.

Ofwel koop ik online voor de goedkopere prijs, ofwel koop ik lokaal omdat ik uitleg wil, betere service, of het product eens testen. Gaan kijken in een echte winkel en dan online kopen voor een paar euro te besparen, zielig, en maakt de echte zaken kapot.
Het gaat meestal niet om maar een paar euro.
Bovendien als je geen uitleg vraagt blijft het gewoon een winkelbezoek waar je eens iets hebt kunnen vasthouden. Dan heeft het personeel niet eens moeite moeten doen om je te helpen.

Alles is al overdreven duur genoeg, dus ja als het goedkoper kan, zeker!
En dan nog, daar gaat een keten zoals Lecot niet failliet van gaan hoor.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan