Elektriciteitstopic

Die schijnen wel minder goed te meten. Althans ik lees op tweakers dat degene van homewizard (zonder CT) betrouwbaarder is.
Ik heb eens mijn HomeWizard en Shelly op hetzelfde toestel aangesloten en het verschil was minimaal. Zo'n 1% verschil.
HomeWizard is MID gekeurd. Shelly niet.

Ik weet niet als je moet herkeuren. Voor kleine wijzigen is dat niet nodig en een meterke er tussen zetten is een kleine wijziging in mijn ogen.
Ondertussen ben ik wel herkeurd geweest voor de laadpaal.
 
Ik weet niet als je moet herkeuren. Voor kleine wijzigen is dat niet nodig en een meterke er tussen zetten is een kleine wijziging in mijn ogen.
Ondertussen ben ik wel herkeurd geweest voor de laadpaal.
Dit is volgens het AREI geen kleine wijziging. Wat bijvoorbeeld niet herkeurd moet worden, is het vervangen van een bestaand onderdeel door iets wat gelijkwaardig is (dus even "goed" of "beter"), bijvoorbeeld de sokkel van een stopcontact, een automaat.

Een meter vlak na je hoofddifferentieel steken betekent naast een gewijzigd eendraadschema ook dat die kWh meter over de juiste specificaties moet beschikken qua maximaal vermogen dat erdoor kan etc.
Dus ja, keuring is daar wel nodig.
Keuring is heel snel nodig. Veel mensen brengen wijzigingen aan zonder herkeuring ook, daar twijfel ik niet aan.
De elektriciteitspolitie gaat je niet arresteren natuurlijk...
 
Er was herkeuring nodig van huis van 1970. Overal waar kon was er een aarding bijgetrokken. In het tv-meubel van de keuken zijn er 2 stopcontacten zonder aarding (en zo aangegeven, en de juiste covers erop).
Keurder heeft het huis afgekeurd (er waren nog andere foutjes).

Over de stopcontacten zei hij 'stopconcten zonder aarding in ne keuken da sta ik nooit toe'
In het verslag staat Toestel klasse 1 dient d.m.v. een beschermingsgeleider (PE) aangesloten te worden op het aardingsnet. (keuken) 2.4.3 - 5.4.3.6

Er kan geen aarding bijgetrokken worden op die stopcontacten. Hij verzint ook die eigen regel, want het is toegestaan. De andere foutjes ga ik aanpassen. Maar je moet bij een afkeuring, terug hetzelfde controleorgaan gebruiken; wat kan ik ertegen doen dat hij eigen regels verzint?
 
Er was herkeuring nodig van huis van 1970. Overal waar kon was er een aarding bijgetrokken. In het tv-meubel van de keuken zijn er 2 stopcontacten zonder aarding (en zo aangegeven, en de juiste covers erop).
Keurder heeft het huis afgekeurd (er waren nog andere foutjes).

Over de stopcontacten zei hij 'stopconcten zonder aarding in ne keuken da sta ik nooit toe'
In het verslag staat Toestel klasse 1 dient d.m.v. een beschermingsgeleider (PE) aangesloten te worden op het aardingsnet. (keuken) 2.4.3 - 5.4.3.6

Er kan geen aarding bijgetrokken worden op die stopcontacten. Hij verzint ook die eigen regel, want het is toegestaan. De andere foutjes ga ik aanpassen. Maar je moet bij een afkeuring, terug hetzelfde controleorgaan gebruiken; wat kan ik ertegen doen dat hij eigen regels verzint?
Aantonen met het artikel uit het nieuwe AREI dat zijn regel eventueel verzonnen is.
Als er daar een stekker in steekt met aardingspen, heeft hij gelijk.
 
Heb eens een vraagje ben bezig in een huis met de elektriciteit maar zou graag eens jullie mening horen...

Het gaat over een prive gedeelte waar de hoofdkast staat denk dat het 40A hoofddiff zal zijn dat moeten ze nog aanvragen en dan staat er nog een 2de kast voor het praktijk gedeelte en daar zouden ze de zonnepanelen willen laten op toekomen in de kast van de praktijk , dan best met een 4x10 van de ene kast naar de andere ( kast prive van hoofddiff aftakken naar de 2de kast of hoe zouden jullie dat doen? )

Profiteert de kast van de praktijk dan niet alleen van de zonnepanelen of? Want is de bedoeling dat prive en praktijk van de zonnepanelen kunnen genieten.
 
Heb eens een vraagje ben bezig in een huis met de elektriciteit maar zou graag eens jullie mening horen...

Het gaat over een prive gedeelte waar de hoofdkast staat denk dat het 40A hoofddiff zal zijn dat moeten ze nog aanvragen en dan staat er nog een 2de kast voor het praktijk gedeelte en daar zouden ze de zonnepanelen willen laten op toekomen in de kast van de praktijk , dan best met een 4x10 van de ene kast naar de andere ( kast prive van hoofddiff aftakken naar de 2de kast of hoe zouden jullie dat doen? )

Profiteert de kast van de praktijk dan niet alleen van de zonnepanelen of? Want is de bedoeling dat prive en praktijk van de zonnepanelen kunnen genieten.
met een 5G10 (of 5G6 zal zeer waarschijnlijk ook voldoende zijn, hangt van de lengte af. Moet je uitrekenen adhv verwacht piekverbruik en lengte van de kabel) naar uw tweede kast gaan. De aarding van de tweede kast wordt dan verbonden met de eerste via de PE geleider van die toekomende kabel.

Je kan de PV-panelen zowel op de eerste of de tweede kast intakken. Technisch gezien zal die bijdragen aan heel de verbonden installatie (wie stroom verbruikt zal, indien beschikbaar, stroom krijgen van de PV-installatie).

Interessanter is misschien hoe dit boekhoudkundig moet geregistreerd worden? Moet je, voor je boekhouding, verbruikte energie voor je praktijk niet apart meten? Dan moet je zien dat je een kwh meter hebt voor die tweede kast.
Idem voor de pv-energie. Is het relevant om te weten hoeveel privé/zakelijk daarvan verbruikt wordt? (mogelijks ook afhankelijk van of die pv-installatie privé of zakelijk bekostigd is).
 
Er was herkeuring nodig van huis van 1970. Overal waar kon was er een aarding bijgetrokken. In het tv-meubel van de keuken zijn er 2 stopcontacten zonder aarding (en zo aangegeven, en de juiste covers erop).
Keurder heeft het huis afgekeurd (er waren nog andere foutjes).

Over de stopcontacten zei hij 'stopconcten zonder aarding in ne keuken da sta ik nooit toe'
In het verslag staat Toestel klasse 1 dient d.m.v. een beschermingsgeleider (PE) aangesloten te worden op het aardingsnet. (keuken) 2.4.3 - 5.4.3.6

Er kan geen aarding bijgetrokken worden op die stopcontacten. Hij verzint ook die eigen regel, want het is toegestaan. De andere foutjes ga ik aanpassen. Maar je moet bij een afkeuring, terug hetzelfde controleorgaan gebruiken; wat kan ik ertegen doen dat hij eigen regels verzint?
arei stelt dat je op eendraadsschema moet vermelden welke (of alle?) delen van de installatie zijn geïnstalleerd voor 1981. (met de vermelding "oude installatie").

Daarvoor geldt inderdaad o.a. volgende uitzondering:

§8.2.1, 6:
6. Contactdozen
Het is toegelaten, in afwijking van de voorschriften:
...
− van punt b. van onderafdeling 5.3.5.2.:
▪ de contactdozen in dienst te laten die geen aardcontact hebben aangezien de elektrische leiding geen beschermingsgeleider heeft op voorwaarde dat deze contactdozen door een differentieel-stroombeschermingsinrichting met een grote of zeer grote gevoeligheid worden beschermd;
▪ per eindstroombaan meer dan acht enkelvoudige of meervoudige contactdozen in dienst te laten op voorwaarde dat het vermogen van de aangesloten vaste en vast opgestelde toestellen het toe-laatbare vermogen in de elektrische leiding niet overtreft.
Het is verboden de aanwezigheid te dulden van een contactdoos met aardcontact indien dit laatste geen daad-werkelijke galvanische verbinding vormt met de aardverbinding van de elektrische installatie.

De locatie van de contactdozen doet volgens het arei niet ter zake maar ze moeten wel achter een differentieel van 30mA of 10mA staan.
En je mag er inderdaad uiteraard nooit een klasse 1 toestel op verbinden (wegens gebrek aan PE).

Als de afkeuring ten onrechte is zou ik het keuringsorganisme aanspreken (zijn baas maw) waarbij je de opmerkingen op zijn rapport probeert te weerleggen met de relevante passages uit het arei (al dan niet aangevuld met foto en schema).

Een herkeuring kan enkel met hetzelfde organisme, maar niets houdt u tegen om een volledig nieuwe keuring aan te vragen bij een ander organisme.
 
  • Leuk
Waarderingen: C43
met een 5G10 (of 5G6 zal zeer waarschijnlijk ook voldoende zijn, hangt van de lengte af. Moet je uitrekenen adhv verwacht piekverbruik en lengte van de kabel) naar uw tweede kast gaan. De aarding van de tweede kast wordt dan verbonden met de eerste via de PE geleider van die toekomende kabel.

Je kan de PV-panelen zowel op de eerste of de tweede kast intakken. Technisch gezien zal die bijdragen aan heel de verbonden installatie (wie stroom verbruikt zal, indien beschikbaar, stroom krijgen van de PV-installatie).

Interessanter is misschien hoe dit boekhoudkundig moet geregistreerd worden? Moet je, voor je boekhouding, verbruikte energie voor je praktijk niet apart meten? Dan moet je zien dat je een kwh meter hebt voor die tweede kast.
Idem voor de pv-energie. Is het relevant om te weten hoeveel privé/zakelijk daarvan verbruikt wordt? (mogelijks ook afhankelijk van of die pv-installatie privé of zakelijk bekostigd is).
Oke dacht al zo iets, ging zo ie zo een kwh meter gebruiken voor de praktijk .

Zonnepanelen gaan ze wel nog nie direct leggen, maar ze wouden de wachtbuis aan de 2de kast maar dat maakt dus geen verschil.

Dank je voor de info
 
Oke dacht al zo iets, ging zo ie zo een kwh meter gebruiken voor de praktijk .

Zonnepanelen gaan ze wel nog nie direct leggen, maar ze wouden de wachtbuis aan de 2de kast maar dat maakt dus geen verschil.

Dank je voor de info
Dat maakt alleen een verschil als je bv privé de stroom wil verkopen aan de praktijk.

Hangt de PV voor de kwh meter, dan reken je zakelijk alle verbruikte stroom af (gemeten door de kwh-meter). Staat de PV op de 2de kast, dan ga je ten eerste al minder stroom door de kwh meter sturen (heb je dus minder om zakelijk aan je privé af te rekenen) en zit je met injectie door diezelfde kwh-meter (registreert je kwh meter dat apart? Hoe moet injectie verrekend worden?).
Het is aan u hoe je alle stromen van elektriciteit wil meten en afrekenen.
 
Ik ben een klein half jaar na afwerken van mijn elektriciteit in onze nieuwbouw eindelijk toe gekomen aan de opkuis van de kelder. :unsure:

Ik heb hier nog een honderdtal restjes van Preflex 5G1,5 VOB, 3G2,5 VOB en SVV kabels van rond de 2 a 3 meter. In functie van domotica niet gekeken op een kabeltje meer of minder en wist destijds nog niet goed waar de kast zou komen in functie van alle andere technieken dus steeds gezorgd voor genoeg reserve.

Hoe geraak ik hier best van af? Liefst dat ik er nog iets van krijg in plaats van dat ik ervoor moet betalen aangezien het toch om een behoorlijke hoeveelheid gaat. De VOBs uit de preflex buis halen en ergens binnen steken bij oud ijzer en de preflex buizen naar containerpark? Of mogen die plastieken preflex buizen in de blauwe zak?
 
Ik ben een klein half jaar na afwerken van mijn elektriciteit in onze nieuwbouw eindelijk toe gekomen aan de opkuis van de kelder. :unsure:

Ik heb hier nog een honderdtal restjes van Preflex 5G1,5 VOB, 3G2,5 VOB en SVV kabels van rond de 2 a 3 meter. In functie van domotica niet gekeken op een kabeltje meer of minder en wist destijds nog niet goed waar de kast zou komen in functie van alle andere technieken dus steeds gezorgd voor genoeg reserve.

Hoe geraak ik hier best van af? Liefst dat ik er nog iets van krijg in plaats van dat ik ervoor moet betalen aangezien het toch om een behoorlijke hoeveelheid gaat. De VOBs uit de preflex buis halen en ergens binnen steken bij oud ijzer en de preflex buizen naar containerpark? Of mogen die plastieken preflex buizen in de blauwe zak?
Je zou de vob kunnen strippen en het bloot koper naar de ijzerboer doen. Afhankelijk van hoeveel kg zal je wel wat krijgen.
Is wel een huzarenklus, zeker met dunne aders is dat niet plezant. Met dikkere (25 carré enz) is dat met de slijpschijf erdoor en hop.

Ik denk dat preflex niet mag in de PMD.
 
Probleem hier en wie kan me helpen om dit na te kijken.
Sinds 5 dagen zie ik via mijn Engieapp een elektrisch verbruik dat 3x zo hoog is dan anders, zonder extra gedaan te hebben binnenshuis.
Deze app geeft maar het meest recente verbruik van 2 dagen geleden, dus vijgen na pasen.
Ik zou een Homewizard kunnen aansluiten, maar ik heb nog geen wifi in huis, dus dit lijkt me dan niet bruikbaar.
Ik kan er wel naast gaan zitten met gsm en mobiele hotspot maar geen idee of dit ook zo werkt?
Kan ik de digitale teller op een andere manier uitlezen?

Of is er een andere manier, buiten elk stopcontact apart uit te gaan lezen...
 
Ik ben een klein half jaar na afwerken van mijn elektriciteit in onze nieuwbouw eindelijk toe gekomen aan de opkuis van de kelder. :unsure:

Ik heb hier nog een honderdtal restjes van Preflex 5G1,5 VOB, 3G2,5 VOB en SVV kabels van rond de 2 a 3 meter. In functie van domotica niet gekeken op een kabeltje meer of minder en wist destijds nog niet goed waar de kast zou komen in functie van alle andere technieken dus steeds gezorgd voor genoeg reserve.

Hoe geraak ik hier best van af? Liefst dat ik er nog iets van krijg in plaats van dat ik ervoor moet betalen aangezien het toch om een behoorlijke hoeveelheid gaat. De VOBs uit de preflex buis halen en ergens binnen steken bij oud ijzer en de preflex buizen naar containerpark? Of mogen die plastieken preflex buizen in de blauwe zak?
geen harde plastics in pmd. Maar de meeste recyclageparken pakken deze (tot bepaald volume per jaar) gratis aan. (wel pure plastic dus flex zonder draad).

De draad zelf kan je inderdaad wel van af per kg maar als het maar over de overschotten van 1 project gaat weet ik niet of het de moeite gaat zijn voor die 20-tal euro die je er misschien voor krijgt. Bij een snelle google zie ik dat er een bedrijf zo'n 2,5€/kg geeft voor gemengde (niet gestripte) kabels.
 
Probleem hier en wie kan me helpen om dit na te kijken.
Sinds 5 dagen zie ik via mijn Engieapp een elektrisch verbruik dat 3x zo hoog is dan anders, zonder extra gedaan te hebben binnenshuis.
Deze app geeft maar het meest recente verbruik van 2 dagen geleden, dus vijgen na pasen.
Ik zou een Homewizard kunnen aansluiten, maar ik heb nog geen wifi in huis, dus dit lijkt me dan niet bruikbaar.
Ik kan er wel naast gaan zitten met gsm en mobiele hotspot maar geen idee of dit ook zo werkt?
Kan ik de digitale teller op een andere manier uitlezen?

Of is er een andere manier, buiten elk stopcontact apart uit te gaan lezen...
Je kan op mijn.fluvius.be ook gewoon al je verbruiken inzien. Als je kwartierverbruiken hebt 'enabled' dan kan je die daar ook ineens bekijken. Wel met een dag vertraging ofzo, de digitale meter stuurt dat niet realtime door natuurlijk.
 
Je kan op mijn.fluvius.be ook gewoon al je verbruiken inzien. Als je kwartierverbruiken hebt 'enabled' dan kan je die daar ook ineens bekijken. Wel met een dag vertraging ofzo, de digitale meter stuurt dat niet realtime door natuurlijk.
daar even bekeken en ik zit precies met een gigantisch (relatief natuurlijk) verbruik in de nacht. Geen enkel idee wat dit kan zijn (buiten de warmtepomp)
 
Terug
Bovenaan