Elektriciteitstopic

iemand een suggestie?


kabelgoot in de muur ingewerkt, stekker paste er niet op, kabel doorgeknipt en nu kom ik 3-4cm te kort :p Eerste gedacht van het gewoon met wago's aan mekaar te zetten in die buis, maar professioneel is dat ook niet...

verlengsnoertje van 10 cm zou ideaal zijn maar ik vind nergens iets kleiner dan 1 meter ....

op amazon hebben ze wel splitters maar ik weet niet hoe betrouwbaar die prullen zijn?


Zou zoiets in combinatie met een krimpkous niet werken voor je?

 
Zou zoiets in combinatie met een krimpkous niet werken voor je?

dat ziet er mij idd een goede oplossing uit. eens bekijken.
 
- Ik ben bezig met opzoekwerk over hoe stopcontacten te plaatsen. Op dit moment zijn het opbouwdozen op snelbouwsteen (garage), maar aangezien het een slaapkamer wordt ben ik er inbouwdozen van aan het maken en plaats ik ineens wat stopcontacten bij. Nu zegt het ene filmpje dat de inbouwdozen gelijk moeten komen met de ruwbouwsteen, terwijl het andere zegt dat de inbouwdozen gelijk met de pleister moeten komen (in mijn geval dus de gyproc (9,5mm) die nog tegen de snelbouwstenen gelijmd moet worden).

Kan beiden en is één van beiden beter?

- Daarnaast vroeg ik me af of ik er iets fout mee doe om alle gaten van de inbouwdozen op voorhand vrij te maken/open te breken?
Ik kan uiteraard geval per geval bekijken om te zien welke gaten ik nodig zal hebben, maar mezelf kennende ga ik toch weer iets over het hoofd zien en dan nog gaten moeten openmaken wanneer de inbouwdozen al vastplakken.


Nog 2 kennisvraagjes over het AREI:

- Sinds kort moeten volgens het AREI zowat alle kringen achter een 30mA differentieel zitten als ik het goed begrijp. Ik heb zoals de meesten nog een installatie waar zowel kringen achter een 30mA als kringen achter een 300mA differentieel inzitten. Is het oké als ik de 300mA differentieel vervang door een 30mA differentieel zonder meer, of moet ik met nog extra zaken rekening houden? In dat geval zouden er twee 30mA differentielen in mijn zekeringkast zitten, maar dat is geen probleem veronderstel ik? Dit zou voor mij makkelijker zijn zodat ik de stopcontacten die ik buiten wil voorzien achter een 30mA differentieel kan zetten zonder af te takken van de badkamerkring of zonder een nieuwe kring te voorzien (is niet verplicht in principe voor een buitenkring als je geen herkeuring moet laten doen, maar is wel verplicht als je een herkeuring moet laten doen en dan ben ik ineens in orde). Ik heb ook zonnepanelen als dat er iets moest toe doen.

- Ik zie in ons elektriciteitschema (wat enkele jaren terug opgesteld is door een elektricien nadat ze een nieuwe zekeringkast geïnstalleerd hebben en is achteraf gekeurd) dat we gemengde kringen hebben van lichtpunten en stopcontacten op VOB 3G2,5, maar wel een automaat van 16A. Mag zoiets of moet die afgezekerd worden met 20A? Hetzelfde met lichtkringen die op VOB 3G2,5 hangen maar afgezekerd zijn met een automaat van 16A.
 
Laatst bewerkt:
- Ik ben bezig met opzoekwerk over hoe stopcontacten te plaatsen. Op dit moment zijn het opbouwdozen op snelbouwsteen (garage), maar aangezien het een slaapkamer wordt ben ik er inbouwdozen van aan het maken en plaats ik ineens wat stopcontacten bij. Nu zegt het ene filmpje dat de inbouwdozen gelijk moeten komen met de ruwbouwsteen, terwijl het andere zegt dat de inbouwdozen gelijk met de pleister moeten komen (in mijn geval dus de gyproc (9,5mm) die nog tegen de snelbouwstenen gelijmd moet worden).

Kan beiden en is één van beiden beter?

- Daarnaast vroeg ik me af of ik er iets fout mee doe om alle gaten van de inbouwdozen op voorhand vrij te maken/open te breken?
Ik kan uiteraard geval per geval bekijken om te zien welke gaten ik nodig zal hebben, maar mezelf kennende ga ik toch weer iets over het hoofd zien en dan nog gaten moeten openmaken wanneer de inbouwdozen al vastplakken.


Nog 2 kennisvraagjes over het AREI:

- Sinds kort moeten volgens het AREI zowat alle kringen achter een 30mA differentieel zitten als ik het goed begrijp. Ik heb zoals de meesten nog een installatie waar zowel kringen achter een 30mA als kringen achter een 300mA differentieel inzitten. Is het oké als ik de 300mA differentieel vervang door een 30mA differentieel zonder meer, of moet ik met nog extra zaken rekening houden? In dat geval zouden er twee 30mA differentielen in mijn zekeringkast zitten, maar dat is geen probleem veronderstel ik? Dit zou voor mij makkelijker zijn zodat ik de stopcontacten die ik buiten wil voorzien achter een 30mA differentieel kan zetten zonder af te takken van de badkamerkring of zonder een nieuwe kring te voorzien (is niet verplicht in principe voor een buitenkring als je geen herkeuring moet laten doen, maar is wel verplicht als je een herkeuring moet laten doen en dan ben ik ineens in orde). Ik heb ook zonnepanelen als dat er iets moest toe doen.

- Ik zie in ons elektriciteitschema (wat enkele jaren terug opgesteld is door een elektricien nadat ze een nieuwe zekeringkast geïnstalleerd hebben en is achteraf gekeurd) dat we gemengde kringen hebben van lichtpunten en stopcontacten op VOB 3G2,5, maar wel een automaat van 16A. Mag zoiets of moet die afgezekerd worden met 20A? Hetzelfde met lichtkringen die op VOB 3G2,5 hangen maar afgezekerd zijn met een automaat van 16A.

- Ik steek de helia potjes meestal een klein cm'tje uit de muur. Dan komen ze min of meer gelijk met het pleisterwerk. In uw geval zou ik dat ook doen. Als uw doosje te ver naar binnen zou steken heb je kans dat de vleugeltjes niet goed hun werk kunnen doen om te klemmen. Kan nog eventueel steeds schroeven gebruiken maar dat is toch maar miserie eigenlijk.

- Als je heel uw huis installatie laten keuren op periodiek na de aanpassing, moet je niet voldoen aan de nieuwe wetgeving. Indien je enkel het uitbreidingsstuk laat keuren, moet enkel dat gedeelte voldoen aan de nieuwe wetgeving. Dus dan zet je gewoon een diff van 30mA voor uw kringen van de nieuwe slaapkamer.

- Je mag maximaal afzekeren op de waarde van uw dunste sectie draad in uw kring. Op het minimum staat geen verplichting. Minder afzekeren mag, meer niet. Dus 2.5mm op 16A kan en mag.
 
Laatst bewerkt:
Thanks!

- Als je heel uw huis installatie laten keuren op periodiek na de aanpassing, moet je niet voldoen aan de nieuwe wetgeving. Indien je enkel het uitbreidingsstuk laat keuren, moet enkel dat gedeelte voldoen aan de nieuwe wetgeving. Dus dan zet je gewoon een diff van 30mA voor uw kringen van de nieuwe slaapkamer.
Zolang er geen nieuwe kringen bijkomen is een keuring niet verplicht zeker? Want dan ga ik gewoon de bestaande kringen uitbreiden en die 30mA diff laten voor wat het is. Wil het zo simpel mogelijk houden.
 
- Ik ben bezig met opzoekwerk over hoe stopcontacten te plaatsen. Op dit moment zijn het opbouwdozen op snelbouwsteen (garage), maar aangezien het een slaapkamer wordt ben ik er inbouwdozen van aan het maken en plaats ik ineens wat stopcontacten bij. Nu zegt het ene filmpje dat de inbouwdozen gelijk moeten komen met de ruwbouwsteen, terwijl het andere zegt dat de inbouwdozen gelijk met de pleister moeten komen (in mijn geval dus de gyproc (9,5mm) die nog tegen de snelbouwstenen gelijmd moet worden).

Kan beiden en is één van beiden beter?

Teken af waar je de stopcontacten wil hebben, en maak de openingen in je stenen muur en steek de kabel klaar. (geen potjes plaatsen!)
Teken op de vloer af waar de openingen zitten+ hoogte.

Plaats/kleef je gyproc en klok nu gewoon de openingen uit en gebruik gyprocpotjes. Veeel gemakkelijker.

Gebruik bij voorkeur ook altijd gyproc van 12,5. 9,5mm is niet aan te raden.
 
Was inderdaad de all-in kost en hij verzag inderdaad dat tig aantal vloeren moesten worden uitgebroken.

Ik heb mezelf ook proberen inlezen en het is een huis van eerder dan 1981, dus als ik het goed heb is enkel aarding verplicht voor de keuken en waskot (met de wasmachine en droger). Voor de andere kamers gaan we gewoon opteren voor contactdozen zonder aarding. De keuken is pas vernieuwd dus hopelijk hebben de verkopers het juist aangepakt en ligt daar al aarding. Indien niet dan zal dat inderdaad de grootste kost worden.

De stoffen kabels zijn niet ideaal maar ze doen tot nu toe hun ding, we gaan dat proberen zo te laten en enkel te werken op de punten die nodig zijn voor een conform verslag. We gaan door de jaren heen wel kamer per kamer renoveren en dan de elektriciteit proberen mee te nemen.

Ik zou ook gewoon de inbreuken aanpakken.
Random dingen uitbreken heb je niks aan.

De meeste elektriciens gaan hier wel niet in mee gaan. Moeilijk voor hun om het werk in te schatten, garantie te bieden + perfect vakmanschap af te leveren in zoiets bestaans.
 
Teken af waar je de stopcontacten wil hebben, en maak de openingen in je stenen muur en steek de kabel klaar. (geen potjes plaatsen!)
Teken op de vloer af waar de openingen zitten+ hoogte.

Plaats/kleef je gyproc en klok nu gewoon de openingen uit en gebruik gyprocpotjes. Veeel gemakkelijker.

Gebruik bij voorkeur ook altijd gyproc van 12,5. 9,5mm is niet aan te raden.
Zijn die gyproc potjes niet veel minder stevig? Ik ben eigenlijk niet zo voor gyproc, maar we gaan dat gebruiken omdat het eenvoudig zelf te plaatsen is. Aangezien ik toch liever alles stevig monteer in de volle muur, opteer ik om smalle gyproc tegen de muur te plakken (dus geen dikkere gyproc en ook geen frame) zodat ook gewone pluggen in de bakstenen muur kunnen gebruikt worden later bij het monteren van foto's, schilderijen en kasten tegen de muur.
 
Met wat ga je die gyproc dan tegen de muur plakken? met rectavit en dergelijk zit er altijd spatie tussen.
Gaat fameus tegenvallen in de praktijk. 1-2cm luchtspatie ertussen wat alles nog bemoeilijkt.

Ofwel optie A je muren vlak maken, ofwel optie B gyproc ervoor en mooi passende gyproc potjes. (in uitgekapte muurgaten 4-5cm diep)

Al die tussenoplossingen gaan in uitvoering/afwerking tegenvallen.
 
Was inderdaad de all-in kost en hij verzag inderdaad dat tig aantal vloeren moesten worden uitgebroken.

Ik heb mezelf ook proberen inlezen en het is een huis van eerder dan 1981, dus als ik het goed heb is enkel aarding verplicht voor de keuken en waskot (met de wasmachine en droger). Voor de andere kamers gaan we gewoon opteren voor contactdozen zonder aarding. De keuken is pas vernieuwd dus hopelijk hebben de verkopers het juist aangepakt en ligt daar al aarding. Indien niet dan zal dat inderdaad de grootste kost worden.

De stoffen kabels zijn niet ideaal maar ze doen tot nu toe hun ding, we gaan dat proberen zo te laten en enkel te werken op de punten die nodig zijn voor een conform verslag. We gaan door de jaren heen wel kamer per kamer renoveren en dan de elektriciteit proberen mee te nemen.
Vergeet niet dat het vroeger mode was om verdeeldozen in de muren te pleisteren.
Dus dan is nieuwe draad trekken door bestaande leidingen praktisch onbegonnen werk (en onmogelijk).
Dit kan niemand weten dus daarom is het onmogelijk om hier een vaste prijs voor te geven.

Alsook, geen enkele deftige elektricien zal willen werken aan stoffen draad.
De stoffen kabels zijn niet ideaal maar ze doen tot nu toe hun ding
Van zodra je de kabels begint te plooien en doen zal de isolatie vanzelf wel afbreken.

Nu die 5000 euro schatting van de makelaar zal wel vrij realistisch zijn als je alleen kijkt naar het keuringsverslag.

Met wat ga je die gyproc dan tegen de muur plakken? met rectavit en dergelijk zit er altijd spatie tussen.
Gaat fameus tegenvallen in de praktijk. 1-2cm luchtspatie ertussen wat alles nog bemoeilijkt.

Ofwel optie A je muren vlak maken, ofwel optie B gyproc ervoor en mooi passende gyproc potjes. (in uitgekapte muurgaten 4-5cm diep)

Al die tussenoplossingen gaan in uitvoering/afwerking tegenvallen.
Dit.
Je zal overal lange klauwen moeten gebruiken om je schakelmateriaal vast te zetten. Dat is kut.
Beter zoals hierboven gezegd, hollewanddozen gebruiken. Dit zijn de allerbeste hollewanddozen op de markt.
 
Met wat ga je die gyproc dan tegen de muur plakken? met rectavit en dergelijk zit er altijd spatie tussen.
Gaat fameus tegenvallen in de praktijk. 1-2cm luchtspatie ertussen wat alles nog bemoeilijkt.

Ofwel optie A je muren vlak maken, ofwel optie B gyproc ervoor en mooi passende gyproc potjes. (in uitgekapte muurgaten 4-5cm diep)

Al die tussenoplossingen gaan in uitvoering/afwerking tegenvallen.
Inderdaad, met Rectavit. De muren zijn redelijk recht. Een cm spatie verwacht ik idd wel, maar da's niet onoverkomelijk. De pleister is hier in andere ruimtes ook enkele cm dik dus is da vergelijkbaar in dikte. Ik vraag me af of zo'n hollewanddozen wel goed zullen werken als je geen echte holle wand hebt (er is uiteindelijk maar een spatie van +- een cm). Gaan die klemmen dan wel goed tot tegen de gyproc kunnen komen?
 
Ik heb een sterk vermoeden dat er een significant verlies zit in mijn Siemens inductiekookplaat. Ik kan mijn hybride wagen enkel opladen (via een granny charger in het stopcontact) wanneer ik de zekeringen van de kookplaat uitzet, anders springt de 30mA verliesstroomschakelaar.

Kan ik zelf iets nameten? Laat ik dit over aan een bekwame elektricien? Of bel ik beter ineens naar de technische dienst van Siemens?
 
Ik heb een sterk vermoeden dat er een significant verlies zit in mijn Siemens inductiekookplaat. Ik kan mijn hybride wagen enkel opladen (via een granny charger in het stopcontact) wanneer ik de zekeringen van de kookplaat uitzet, anders springt de 30mA verliesstroomschakelaar.

Kan ik zelf iets nameten? Laat ik dit over aan een bekwame elektricien? Of bel ik beter ineens naar de technische dienst van Siemens?
Zitten die allebei achter diezelfde verliesstroomschakelaar?

Het kan dus evengoed zijn dat je inductiekookvuur een verliesstroom heeft van 1 mA en je granny charger eentje van 29,5 he...

Of dat je Telenet modem een verliesstroom heeft van 20 mA, en je granny charger een 6 mA, en je inductievuur iets van een 5 mA.

Ik heb geen weet van "simpele" apparatuur om de verliesstroom van een bepaald apparaat te meten, misschien dat iemand anders je daar wel mee kan helpen. Ik wil gewoon je veronderstelling even toetsen aan de mogelijkheden.
 
Ik heb een sterk vermoeden dat er een significant verlies zit in mijn Siemens inductiekookplaat. Ik kan mijn hybride wagen enkel opladen (via een granny charger in het stopcontact) wanneer ik de zekeringen van de kookplaat uitzet, anders springt de 30mA verliesstroomschakelaar.

Kan ik zelf iets nameten? Laat ik dit over aan een bekwame elektricien? Of bel ik beter ineens naar de technische dienst van Siemens?
Je kunt mss zo een tang kopen: https://amzn.eu/d/3AERr6k
 
Zitten die allebei achter diezelfde verliesstroomschakelaar?
Ja. Zowat alles behalve domotica (waaronder verlichting), warmtepomp en omvormer zit achter die verliesstroomschakelaar.
Het kan dus evengoed zijn dat je inductiekookvuur een verliesstroom heeft van 1 mA en je granny charger eentje van 29,5 he...
Het inductievuur heeft in het verleden al meermaals kuren gehad en de verliesstroomschakelaar is nog meermaals gesprongen nadat de granny charger al lang uit het stopcontact was, vandaar het vermoeden dat het meest problematische verlies zich daar bevindt. Niettemin, goede suggestie. Ik kan de granny charger van mijn ouders lenen om te zien of het een verschil maakt.
 
Iemand een idee hoe je hier in Godsnaam een lampje aan moet schakelen. Nog nooit gezien: 1 blauw, 2 bruin, 1 zwart. Die combinatie bruin/zwart zat in die electriciteitsbuis gefoefeld zoals op foto. De andere, gewoonlijke, combo bruin/blauw zit in dat suikertje.


Ik heb ze er uit gehaald:


1 lamp, 1 schakelaar en 5 draden. Geen idee waarom.
 
Wordt gedaan om via 1 flex 3 aparte lichtkringen te schakelen.
Blauw-bruin
Blauw-zwart
Blauw-grijs (zoals op jouw foto het geval).

Wordt vooral gedaan als je met teleruptoren werkt of domotica.
Voordeel hiervan is dat je maar met 1 flex aan de kast komt ipv. 3 flexen.

Best gewoon zwart en bruin af-wagoteren en uw armatuur aansluiten op blauw-grijs.
Wellicht is dit punt het laatste van de lus aangezien hier maar 1 flex te zien is.
 
Nee hoor. Je kan die gelijk waar plaatsen. Bij mij staat die voor de warmtepomp. Je kan dat gebruiken om zonnepanelen, EV, warmtepomp, ... te meten, maar als je die achter uw hoofd zekering zet, gaat die hetzelfde meten als een digitale meter. Bij mij in de kast zijn dat wel 10mm2 kabels, dus dat is misschien wat te dik. Maar Shelly werkt met CT klemmen dus dat je kan perfect rond de kabel van uw hoofdaansluiting doen.

Heb je een 1 of 3 fasige aansluiting?
Ik ben aan het kijken voor de Homewizard elektriciteitsmeter. Als je deze in de elektriciteitskast zet, moet je dat dan weer laten keuren?
 
Terug
Bovenaan