Elektriciteitstopic

Omdat de slimme systemen eigenlijk vooral vertrouwen op data van p1, ipv deze zelfde maken via klemmen.
Dus vandaar dat ik liever de ‘juiste’ manier gebruik.
 
Omdat de slimme systemen eigenlijk vooral vertrouwen op data van p1, ipv deze zelfde maken via klemmen.
Dus vandaar dat ik liever de ‘juiste’ manier gebruik.
Volgens mij ben ik wel niet 100% mee met wat je juist bedoelt met klemmen.
 
Die UTP zou ik persoonlijk apart leggen. maar voor wat moeten ze dienen? Voor de laadpaal?
Indien ja gewoon een shielded F-UTP of zelfs een gewone U-UTP is voldoende. En in dezelfde buis te trekken.
FTP is foiled, STP is Shielded. Het ene beschermt tegen elektromagnetische interferentie, het ander is een mechanische versterking.
Als shielding belangrijk is, gewoon altijd SFTP nemen (shield rond alles en foiling per aderpaar)
 
Ik denk dat hij bedoelt: meten van de verbruikte stroom, direct in de kast, of het nu een analoge of digitale taller is. Vs uitlezen van de digitale meter via P1-poort.
Aah oké!
Nu goed dat kon ook gewoon natuurlijk. Alleen zit je dan wel met de connectie van die info naar uw laadpaal. Maar er zijn uiteraard meerdere mogelijkheden en oplossingen, dat is geen probleem.
 
FTP is foiled, STP is Shielded. Het ene beschermt tegen elektromagnetische interferentie, het ander is een mechanische versterking.
Als shielding belangrijk is, gewoon altijd SFTP nemen (shield rond alles en foiling per aderpaar)

Foil shielding of pair shielding heeft niets met mechanische bescherming te maken.

FUTP is doorgaans kabel met een foil rondom de vier paren om koppeling met externe EMI te vermijden.

SFTP is doorgaans kabel met braided shielding rondom de vier paren tegen externe EMO en dan individuele foil rondom elk paar. De individuele foil gaat crosstalk tegen.

In beide gevallen kan er nog een ground wire bijzitten (meestal niet bij FUTP) of een plastieken ruggengraat.

Mechanisch beschermen van twisted pair doe je met flex of PVC.
 
Vraagje voor de AREI-kenners.
Wij zijn bezig met het ontwerp van onze nieuwe badkamer, nu zouden wij aan het uiteinde van een inloopdouche een elektrische handdoekdroger met ventilator onder willen steken, zoiets als dit: TUBO.
Dit toestel zou op een muur hangen op 2.20m van de muur waar de douchearmatuur tegen hangt, dus toch wel 1.70m van de sproeikop af schat ik. De inloopdouche zelf zou zo'n 1.5m diep zijn en dus eindigen op 70cm van de muur met radiator.

Als ik het goed voor heb zit ik hierbij in zone 2 en mogen apparaten met een IP x4 rating hier gezet worden. Klopt dit?

Dan nog een tweede vraagje, spotjes boven de douche zijn ook verplicht 12v en IP x4 he?
 
Vraagje voor de AREI-kenners.
Wij zijn bezig met het ontwerp van onze nieuwe badkamer, nu zouden wij aan het uiteinde van een inloopdouche een elektrische handdoekdroger met ventilator onder willen steken, zoiets als dit: TUBO.
Dit toestel zou op een muur hangen op 2.20m van de muur waar de douchearmatuur tegen hangt, dus toch wel 1.70m van de sproeikop af schat ik. De inloopdouche zelf zou zo'n 1.5m diep zijn en dus eindigen op 70cm van de muur met radiator.

Als ik het goed voor heb zit ik hierbij in zone 2 en mogen apparaten met een IP x4 rating hier gezet worden. Klopt dit?

Dan nog een tweede vraagje, spotjes boven de douche zijn ook verplicht 12v en IP x4 he?
Het stopcontact van u verwarming zou ik ten eerste op een apparte automaat zetten en neem dan een automaatdifferentieel van 16A 10mA dan zit je altijd veilig.

Spots voor boven de douche mogen ook 230V zijn hangt af van de hoogte en er zijn er ook waar een glazen kapje voor zitten.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het stopcontact van u verwarming zou ik ten eerste op een apparte automaat zetten en neem dan een automaatdifferentieel van 16A 100mA dan zit je altijd veilig.

Spots voor boven de douche mogen ook 230V zijn hangt af van de hoogte en er zijn er ook waar een glazen kapje voor zitten.
Kringen vochtige ruimtes achter 30mA.
100mA???
 
Plafond is 2,52m...
Maar we zijn nog aan het bekijken wat we gaan hangen, de inloopdouche wordt met een muur ipv glas, dus mss wat ledverlichting om een gezellig hoekje te maken.

Het stopcontact zou sowieso buiten de douche vallen zodat er zeker niets van spetters aan kan.
Het hele huis steekt hier achter een 30mA diff (oud huis), dus dat zit wel goed dan.
Er komt sowieso een nieuwe kring in de kast dus kan ik meteen de correcte automaat steken ook.

merci!
 
Alles boven 2m50 valt buiten die zones dacht ik.
Het is 2m25 vanaf de vloer, zonder rekening te houden met de hoogte/dikte van douche of badkuip.

Als het stopcontact niet permanent gebruikt wordt, kan je er ook altijd een dekseltje op hebben éh zodat het spatwaterdicht is.
Als het voor die verwarming is, nooit boven, achter of te dicht bij het verwarmingstoestel zelf plaatsen, maar +/- 10cm 'bereikbaar' links of rechtsonder van het verwarmingstoestel plaatsen rekening houdende met de rest van het AREI.


 
Vraagje ivm elektrische keuring.

Ik heb een huis bezocht waarin de makelaar stellig is, de elektriciteit is conform (en heeft dat ook op verslag), maar op dat verslag staat dat de keuken en badkamer nog niet geinstalleerd was, en dat dit dus niet bij de keuring zit. Ik neem dan aan dat de hele installatie nog niet volledig gekeurd is en dat er nog een nieuwe keuring moet gebeuren? Of hoe gaat dat in zijn werk?
 
Vraagje ivm elektrische keuring.

Ik heb een huis bezocht waarin de makelaar stellig is, de elektriciteit is conform (en heeft dat ook op verslag), maar op dat verslag staat dat de keuken en badkamer nog niet geinstalleerd was, en dat dit dus niet bij de keuring zit. Ik neem dan aan dat de hele installatie nog niet volledig gekeurd is en dat er nog een nieuwe keuring moet gebeuren? Of hoe gaat dat in zijn werk?

Keurder kan maar keuren wat er die dag aanwezig is hé. Als daar nu een nieuwe keuken en badkamer zijn geplaatst is dat een uitbreiding van de installatie en moet dat herkeurd worden.

edit: Ik ga er van uit dat er nog bijkomende elektrische werken in die ruimten zijn gedaan natuurlijk. Als alles al aanwezig was en er geen veranderingen zijn is een herkeuring niet van doen.
 
Keurder kan maar keuren wat er die dag aanwezig is hé. Als daar nu een nieuwe keuken en badkamer zijn geplaatst is dat een uitbreiding van de installatie en moet dat herkeurd worden.

edit: Ik ga er van uit dat er nog bijkomende elektrische werken in die ruimten zijn gedaan natuurlijk. Als alles al aanwezig was en er geen veranderingen zijn is een herkeuring niet van doen.
wat ik dus dacht, toen ik dat zei werd die makelaar nogal pissed en hij was er stellig op dat de elektriciteit volledig gekeurd was, maar dan zou deze uitzondering er niet op staan.
 
wat ik dus dacht, toen ik dat zei werd die makelaar nogal pissed en hij was er stellig op dat de elektriciteit volledig gekeurd was, maar dan zou deze uitzondering er niet op staan.
Awel, laat em dan een blad ondertekenen dat hij betaalt voor het conform maken van de elektriciteit moest dat toch niet het geval zijn. Dat mag geen probleem zijn als hij zo stellig beweert dat dat het geval is.
 
mocht ik uiteindelijk geïnteresserd geweest zijn in het pand had ik zo iets overwogen inderdaad.
Er waren wel meerdere punten waardoor ik afknapte.

Wou gewoon even dubbelchecken omdat ik zelf niet meer zeker was.
 
Het wil niet zeggen dat er nog geen keuken geïnstalleerd is, dat er geen punten voor elektriciteit aanwezig zijn?
Hetzelfde voor de badkamer.
Elektriciteit kan perfect geïnstalleerd worden zonder keuken of badkamermeubel e.d.

Even kijken of je elektriciteit kan vinden in bovenstaande ruimtes.
 
Terug
Bovenaan