Elektriciteitstopic

Wat had je verwacht?

Net of een keurder zit te wachten op 1 of ander telefoontje met een vraag van een particulier. Wij keuren,ter plaatse kun je gerust vragen stellen, maar daar stopt het dan ook. Telefonische directe hulp bestaat niet meer in 2020.
Op de autokeuring leren ze u toch ook niet hoe je uw remmen moet vervangenn?
Inderdaad maar ondertussen heeft hij wel nog geen antwoord op zijn vraag.
 
Wat had je verwacht?

Net of een keurder zit te wachten op 1 of ander telefoontje met een vraag van een particulier. Wij keuren,ter plaatse kun je gerust vragen stellen, maar daar stopt het dan ook. Telefonische directe hulp bestaat niet meer in 2020.
Op de autokeuring leren ze u toch ook niet hoe je uw remmen moet vervangenn?


Grappig genoeg kreeg ik 30 minuten na mijn mail al antwoord van een ingenieur bij BTV control. Dus voor iedereen die effectief op zoek is naar antwoorden in deze thread; mijn vraag ging over de 8 stroombanen per diff.


wsEBalx.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:
  • Haha
Waarderingen: C43
Mijn kookvuur moet indien op monofase aangesloten, ingesteld worden op een lager maximum vermogen. In de handleiding staat ook expliciet een 2x230V aansluitschema, maar zelfs dat leek moeilijk te passen aan een 3x230V voeding.
Lijkt me toch logisch?
Meerfasig heb je wortel 3 keer meer vermogen ter beschikking voor dezelfde stroom en draadsectie.
Hetzelfde geldt voor laadpunten voor auto’s. Een driefasig laadpunt kan je ook monofasig aansluiten maar om driefasig op te laden hebben die dingen wel een echte N nodig.
Wederom heeft dat te maken met vermogen, stroom en kabelsectie.
Plus dat een laadpaal ook aan balancing zal doen zodat er geen stroom( of quasi geen) door de nul vloeit.

Ik heb het over dynamische effecten, dus een of andere interferentie of koppeling omdat de drie fasen twee aan twee gekoppeld zijn, in combinatie met de hoge frequenties die optreden in je inductiepit. Ik denk dan aan storingen die doorlekken naar de veel fragielere elektronica en deze dan mogelijks beschadigen. Die is daar niet op getest dus voor hetzelfde geld zijn er daar wat shortcuts genomen qua beveiliging van de microcontrollers. Het zou niet de eerste keer zijn dat dit gebeurt…
Maar ik kan dit niet verder benoemen, het kan evengoed gewoon niet voorkomen, zoals ze zeggen een “figment of my imagination“.

Mijn slechtste vak een tiental jaar geleden was dan ook elektronica, dus take all of this with a grain of salt. “Gewoon doen” zonder waarschuwing vond ik nu ook geen goed advies.

Zeker dat buiten elektronica elektriciteit ook niet een zwak vak was? :unsure:
Heb je al eens vectorieel een 3x400+N en een 3x230 spanningsnet gezien? De opbouw is cruciaal, bekijk je dit ook sinusoïdiaal op elk tijdstip dan zie je waarom 3x230 en 3x400+N in feite dezelfde is qua spanning die uw toestel ziet.
Die vectoren draaien bij beide op dezelfde snelheid rond, dus ik snap niet goed waar jij storingen zou zien.

Waar jij het over hebt zijn storingen veroorzaakt door harmonischen, spanningen en stromen die een veelvoud hebben van de grondfrequentie van 50Hz. Jij met uw multimeter gaat dat niet zien of meten. Maar elektronica wel.

Maar in deze case is het gewoon belangrijk dat elke groep 230v krijgt, dat je uw kabel niet overbelast en dat je uw zekering niet laat trippen.
Maar in deze is het poepsimpel L1-L1-L2-L3-L2-L3.
 
Beste leden,
Ik ben een leek wat betreft elektrische installaties en wil daarom beroep doen op jullie kennis voor de volgende vraag.
Ik heb in juni een appartement aangekocht, dit appartement heeft deels elektrische verwarming met accumulatoren loopt. Is een aparte kring en is via exclusief nachttarief. Andere deel zijn elektrische convectoren op de 'gewone' kring.
Nu is dit pand niet bewoond sinds juni tot begin december afgelopen jaar. Wanneer ik de tellerstanden opmeet kom ik tot een ongewoon hoog verbruik. Nochtans werd er in de periode tussen begin december tot nu enkel gebruik gemaakt van het appartement door 1 persoon. Geen koelkast, geen wasmachine en ook geen tv in gebruik. Ook verwarming op accumulatoren werd niet gebruikt.
Ik besef dat elektrische verwarming niet de meest efficiënte is, maar dit lijkt mij een verbruik dat ik zou mogen verwachten op jaarbasis. Niet na 1 maand van bewoning en dan nog zonder zware huishoudelijke toestellen.
Info: als ik naar de teller kijk lijkt deze niet meteen overdreven snel te draaien.
Hieronder tellerstanden:
Elek. Dag Elek. Nacht Elek Excl. Nacht
22/07/2022 63326 39809 120678
12/08/2022 63332 39826
13/12/2022 63683 40095 120678
09/01/2023 63991 40594
10/01/2023 63997 40595
 
Beste leden,
Ik ben een leek wat betreft elektrische installaties en wil daarom beroep doen op jullie kennis voor de volgende vraag.
Ik heb in juni een appartement aangekocht, dit appartement heeft deels elektrische verwarming met accumulatoren loopt. Is een aparte kring en is via exclusief nachttarief. Andere deel zijn elektrische convectoren op de 'gewone' kring.
Nu is dit pand niet bewoond sinds juni tot begin december afgelopen jaar. Wanneer ik de tellerstanden opmeet kom ik tot een ongewoon hoog verbruik. Nochtans werd er in de periode tussen begin december tot nu enkel gebruik gemaakt van het appartement door 1 persoon. Geen koelkast, geen wasmachine en ook geen tv in gebruik. Ook verwarming op accumulatoren werd niet gebruikt.
Ik besef dat elektrische verwarming niet de meest efficiënte is, maar dit lijkt mij een verbruik dat ik zou mogen verwachten op jaarbasis. Niet na 1 maand van bewoning en dan nog zonder zware huishoudelijke toestellen.
Info: als ik naar de teller kijk lijkt deze niet meteen overdreven snel te draaien.
Hieronder tellerstanden:
Elek. Dag Elek. Nacht Elek Excl. Nacht
22/07/2022 63326 39809 120678
12/08/2022 63332 39826
13/12/2022 63683 40095 120678
09/01/2023 63991 40594
10/01/2023 63997 40595
welk vermogen hebben die elektrische convectoren? En staan die constant aan? Hoe worden die geregeld?

Gelet op het vermogen dat verstookt is, komt dat in de maand december overeen met een 29kWh per dag (geschat want het interval er voor is tussen augustus en half december), ofwel iets meer dan een constante 1 kw. December bevatte ook een vrij koude periode.
Als uw appartement tevens slechte isolatie heeft is dat denk ik niet onmogelijk.

Die laatste meterstand tussen 9 en 10 januari is bijvoorbeeld al veel minder. Slechts 7kWh. Het is momenteel ook helemaal niet koud dus uw verwarming zal allicht niet of nauwelijks aanstaan momenteel.

Reken even snel: als uw energiescore B is, dus een EPC van +/- 100kWh/m² / jaar (wat eigenlijk helemaal niet slecht is). En stel dat uw appartement 80m² is, dan is de energiebehoefte om dat te verwarmen 8000kwh / jaar. (zeer gemiddeld, uiteraard geen rekening houdend met uw gedrag, het minder verwarmen van sommige kamers, etc.)
Dat komt in uw geval dus uit uw elektrische vuurtjes (gerekend dat 1kW elektrische energie u 1kW warmte oplevert).
Aangezien het stookseizoen in Belgie maar zo'n 8 maanden is komt dat overeen met 1000kWh / maand, of +/- 30kWh per dag. Dat is precies wat jij hier in je verbruik ziet.
 
Laatst bewerkt:
welk vermogen hebben die elektrische convectoren? En staan die constant aan? Hoe worden die geregeld?

Gelet op het vermogen dat verstookt is, komt dat in de maand december overeen met een 29kWh per dag (geschat want het interval er voor is tussen augustus en half december), ofwel iets meer dan een constante 1 kw. December bevatte ook een vrij koude periode.
Als uw appartement tevens slechte isolatie heeft is dat denk ik niet onmogelijk.

Die laatste meterstand tussen 9 en 10 januari is bijvoorbeeld al veel minder. Slechts 7kWh. Het is momenteel ook helemaal niet koud dus uw verwarming zal allicht niet of nauwelijks aanstaan momenteel.
Ik gebruik 2 convectoren momenteel, de andere zet ik niet aan. Die heb elk een vermogen van 2500 W
 
Telefoon van mijn madam, geen stroom in sommige delen van het huis. Sma van de zonnepanelen geeft rood, dus geen communicatie met buiten. Berging en garage no power, warmtepomp ligt uit. Keuken en badkamer, alles ok.
Zekeringen staan allen aan. Het lijkt erop dat alles wat op een bepaalde fase zit eruit ligt. Kan dat? Ligt dat aan Fluvius? Of aan onze nieuwe digitale meter? 3 fase 230v bij ons.
 
Update 2: was toch binnen de woning. Technieker die digitale meter is komen plaatsen heeft een vijs niet goed aangedraaid, probleem zat wel voor de meter, niet op onze installatie.
 
Dag iedereen,

Ik ben op zoek naar een 24V voeding voor mijn LED-strips, maar ik raak niet uit aan de overvloed aan keuzes.
De voeding komt niet in een kast, dus geen DIN-rail model, maar eentje die ik tegen de muur kan bevestigen.
De dimmers zitten achter de voeding, dus deze functionaliteit hoeft ie ook niet te hebben.

Wat zouden jullie hiervoor gebruiken? +- 150W is voldoende.
 
Dag iedereen,

Ik ben op zoek naar een 24V voeding voor mijn LED-strips, maar ik raak niet uit aan de overvloed aan keuzes.
De voeding komt niet in een kast, dus geen DIN-rail model, maar eentje die ik tegen de muur kan bevestigen.
De dimmers zitten achter de voeding, dus deze functionaliteit hoeft ie ook niet te hebben.

Wat zouden jullie hiervoor gebruiken? +- 150W is voldoende.
of
 
of

Als je voor Meanwell gaat neem dan een ingepot model indien de voeding op een hoorbare plaats komt te staan. Meanwells durven wel eens luid piepen indien de led-strips te hoge parasitaire inductie produceren. Je kan ook een paar snubbers plaatsen parallel aan de strip om dat effect te remmen.
 
Terug
Bovenaan