Elektriciteitstopic

Stroom afzetten
Weerstand of contact-biep (is daar een deftige naam voor?) stand gebruiken op een multimeter en in de kast de (normaal bedekte) contactpunten (meestal de schroeven waar de draden binnenkomen/vertrekken aan de automaten) meten tov dezelfde punten die binnenkomen aan je hoofdifferentieel.
Voor een tweefasige kring gaat (zou toch moeten) de blauwe draad altijd overeenkomen met de blauwe draad in je hoofddifferentieel (dit is de neuter).
Een van de andere draden komt dan overeen met je fasedraad van je kring.

Als je wil uitmeten aan een bepaald stopcontact dan ga je een lage draad tussen je kast en dat stopcontact moeten leggen. Je kan dan evt twee aparte metingen doen waarbij je eerst bepaalt welke kring het over gaat en dan kijkt op welke fase die kring eigenlijk zit.
Wat jij zegt hier is allemaal Chinees voor mij, woord per woord. :tongue: Ik begrijp er echt niets van.
Nu goed, ik ben dan ook geen niet echt bezig met elektricien.

Ik ben al blij dat ik die drukknop naast mijn deur zelf heb kunnen repareren lol.
 
't is in orde gekomen met de kabel. Deze ochtend hebben ze de 4x25mm kabel komen leggen i.p.v. de 4x10mm om 7h en om 11h30 was Fluvius er om aan te sluiten.
't is toch maar nipt ze. Vorige week moesten ze donderdagochtend nog de zekeringskast installeren en was de keuring in de namiddag gepland :unsure:

Soit, elektriciteit is aanwezig en donderdag komen ze met de warmtepomp.
 
't is in orde gekomen met de kabel. Deze ochtend hebben ze de 4x25mm kabel komen leggen i.p.v. de 4x10mm om 7h en om 11h30 was Fluvius er om aan te sluiten.
't is toch maar nipt ze. Vorige week moesten ze donderdagochtend nog de zekeringskast installeren en was de keuring in de namiddag gepland :unsure:

Soit, elektriciteit is aanwezig en donderdag komen ze met de warmtepomp.

Goede zaak dat je geklaagd hebt. Er wordt niet "per ongeluk" 4x10mm gelegd. Je zal wel gezien hebben wat voor 'n verschil in dikte (en stijfheid) er tussen die kabels zit.

Ik ben misschien wat cynisch maar lijkt mij zo'n geval van een installateur die geen 4x25 wilde bestellen en gewoon zijn 4x10 voorraad heeft aangesneden in de verwachting dat je het toch nooit zal weten.

Heb dat zelf eens meegemaakt met wachtbuizen. 25mm gelegd ipv. 32mm zoals zwart-op-wit op papier stond. Ze moesten ook groen lachen toen ze mij op de werf zagen staan met een meetlat. Zeveraars.
 
Ik kom net op de gang, doe het licht aan (klassiek armatuur met 3 GU-10 LED spotjes), hoor wat geknetter en een kleine knal en 1 van de spotjes blijkt gesneuveld. Het spotje in kwestie is ook half zwartgeblakerd.
Meteen daarop begint een tweede ook te knetteren en flikkeren waarop ik het licht heb uitgeschakeld.

Spotjes zijn pakweg 2j oud ofzo. En er kan al eens eentje sneuvelen maar dat ze beiden tegelijk zo raar doen is toch speciaal? Bovendien heb ik nog nooit gezien dat er roetaanslag is.

Iemand enig idee wat dat zou kunnen zijn?

Edit: daarnet even uitgemeten en bij momenten meet ik 250-260V op dat lichtpunt, op andere momenten dan weer gewoon 240V. Hier en daar wat stopcontacten uitgemeten (andere kring uiteraard) en die zitten op 241V.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb 2 vragen:

Vraag 1:
Ik moet een remautomaat van 40 A bijplaatsen, dus ga ik ook een langere kamgeleider gebruiken.

Ik heb nog een nieuwe 10mm2 liggen van ftg. (Installatie 40A 3PN). Mijn autistische brein kan er niet mee om dat de andere kamgeleiders 16mm2 zijn, niet van wakker liggen zeker?


Vraag 2:

Welke hulzentang gebruik je voor dubbele hulzen 2x10mm2. Ik heb er 1 van knipex, maar die is enkel voor enkele hulzen vermoed ik.

 
Ik heb 2 vragen:

Vraag 1:
Ik moet een remautomaat van 40 A bijplaatsen, dus ga ik ook een langere kamgeleider gebruiken.

Ik heb nog een nieuwe 10mm2 liggen van ftg. (Installatie 40A 3PN). Mijn autistische brein kan er niet mee om dat de andere kamgeleiders 16mm2 zijn, niet van wakker liggen zeker?
Geen probleem

Vraag 2:

Welke hulzentang gebruik je voor dubbele hulzen 2x10mm2. Ik heb er 1 van knipex, maar die is enkel voor enkele hulzen vermoed ik.


Ik heb twee kasten aan 10mm2 hulzen geknepen met deze tang van Aliexpress. Persoonlijk zou ik niet gaan voor de tang die je daar gepost hebt. Die heeft zo een pin in het midden die de huls indeukt langs één kant. Ik vond dat die huls vervolgens nogal onvoorspelbaar samengedrukt geraakt in de klem van de automaat.

Het mooiste resultaat kreeg ik met de trapezium-vorm kopstukken van de tang hierboven. Die compresseren in de automaat ook mooi egaal. Voor zover dat het iets uitmaakt uiteraard.
 
Hier een filmpje van wat er nog gaat veranderen in het AREI.


Wat ik wel al kan zeggen is dat je binnenkort nog maar max 8 stroombanen per differentieel mag.
Dat je ook Eca of Cca mee moet vermelden op eendraadsschema.
De volumes in de badkamer wijzigen.
En er komen ook nog nieuwe symbolen bij speciaal voor domotica maar dat kun je in het filmpje zien.
 
Hier een filmpje van wat er nog gaat veranderen in het AREI.


Wat ik wel al kan zeggen is dat je binnenkort nog maar max 8 stroombanen per differentieel mag.
Dat je ook Eca of Cca mee moet vermelden op eendraadsschema.
De volumes in de badkamer wijzigen.
En er komen ook nog nieuwe symbolen bij speciaal voor domotica maar dat kun je in het filmpje zien.
Met een overgangsperiode voor installaties in uitvoering mag ik hopen? Heb over de zomer mijn bord gekableerd maar afwerking en keuring gaat voor het voorjaar zijn ^^.
 
Ik kom net op de gang, doe het licht aan (klassiek armatuur met 3 GU-10 LED spotjes), hoor wat geknetter en een kleine knal en 1 van de spotjes blijkt gesneuveld. Het spotje in kwestie is ook half zwartgeblakerd.
Meteen daarop begint een tweede ook te knetteren en flikkeren waarop ik het licht heb uitgeschakeld.

Spotjes zijn pakweg 2j oud ofzo. En er kan al eens eentje sneuvelen maar dat ze beiden tegelijk zo raar doen is toch speciaal? Bovendien heb ik nog nooit gezien dat er roetaanslag is.

Iemand enig idee wat dat zou kunnen zijn?

Edit: daarnet even uitgemeten en bij momenten meet ik 250-260V op dat lichtpunt, op andere momenten dan weer gewoon 240V. Hier en daar wat stopcontacten uitgemeten (andere kring uiteraard) en die zitten op 241V.
Zou het kunnen dat die spotjes op een andere fase zitten dan die stopcontacten?
 
Wat ik wel al kan zeggen is dat je binnenkort nog maar max 8 stroombanen per differentieel mag.

Pure maffia. De spreker geeft het tenminste wel nog toe dat dit enkel ten voordele van de installateurs is en niet voor de consument.
Met 'betere veiligheid' moet men niet afkomen want je kan ook gewoon een 30mA diff na je hoofddiff plaatsen.
Selectiviteit kan ik nog verstaan maar is imo overroepen in een huishoudelijke installatie.

Allezins weer tof, verbouwing zal mij nog eens 300 euro extra kosten. Is 'maar' 300 euro maar begint in deze tijden wel serieus op te lopen.
En dan hoop ik dat mijn elektrische kast nog groot genoeg is (reeds gekocht).
[Einde rant]


Wat met subborden bv. naar garage?
Moeten die dan ook na een diff van 30mA?
Ik zou verwachten van niet maar werd niet uitdrukkelijk vermeld in de presentatie.
 
Anders moeten ze nog meer en sneller aanpassingen doen :p
Geen enkele installateur kan nog volgen, keurders zijn het niet eens en weten het zelf niet en consumenten zijn de dupe.

Stel jij plaatst een nieuwbouw met de dan geldende regels. Maar de oplevering duurt wat langer, installateur handelt naar goeddunken. Keuring duurt iets langer maar vindt toch plaats en hupsakee afgekeurd.
Consument niet blij, installateur niet blij en er is weer een pingpong gestart tussen klant en aannemer.
Bouwen wat is het toch tof :p
 
Kan iemand de hoofdpunten samenvatten? Alles achter aan 30mA nu?
en max 8 stroombanen achter één diff.

Dus met een typisch bord met een dikke 24 stroombanen (vaste toestellen zouden er niet achter moeten) zul je dus 3 a 4 diffs van 30mA moeten voorzien. Niet enkel voor de natte ruimten.
 
en max 8 stroombanen achter één diff.

Dus met een typisch bord met een dikke 24 stroombanen (vaste toestellen zouden er niet achter moeten) zul je dus 3 a 4 diffs van 30mA moeten voorzien. Niet enkel voor de natte ruimten.
Enkel vaste toestellen mogen dan ook nog achter de 300mA staan.
 
Ik zie de voordelen niet. Dat heeft toch geen enkel veiligheidsnut. Wel een hoop meer werk en hogere materiaalkost.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: aXl_
Terug
Bovenaan