Elektriciteitstopic

Dat is ook normaal, bij een groot bedrijf zijt ge 6 weken verder voor de leverancier aangemaakt is in SAP.
Dan nog dat stukje bestellen.

Als het echt snel moet gaan, gewoon particulier bestellen en onkosten indienen. Maar dan moet ge zelf wel voorschieten.
Jammer genoeg heb je een punt.
 
Dat is ook normaal, bij een groot bedrijf zijt ge 6 weken verder voor de leverancier aangemaakt is in SAP.
Dan nog dat stukje bestellen.

Als het echt snel moet gaan, gewoon particulier bestellen en onkosten indienen. Maar dan moet ge zelf wel voorschieten.
Die van finance worden gek als ge dat zo doet :p
 
elektriciteit is ondertussen volledig afgewerkt. Deze namiddag ging een keurder komen. Om 19h nog niemand gezien… Die gast kan wel binnen als het moet, maar vraag me af als die na 19h langs komen.

Straks mag ik nog eens bellen naar Fluvius om de boel uit te stellen 🤯
 
De keurder is gisterenavond nog langs geweest. Het rapport lag deze ochtend aan de meterkast.
Keuringsdatum is wel 02/11/2021 volgens het document...

Ik had gevraagd aan de bouwfirma om 4x25mm² te leggen i.p.v. 4x10mm² zoals gevraagd door Fluvius. Zodat we als het ooit nodig is, kunnen upgraden zonder de oprit te moeten opbreken.
Op het keuringsverslag staat "voedingsleiding hoofdbord: 4x10mm²". Gaat dit om de kabel naar de straat of tussen de teller en zekeringskast?

De elektricien heeft de kabel naar de straat pas gisterenmiddag gelegd en ik wou deze ochtend checken dat het zeker de 4x25mm² is, maar ik zie niet direct een type nummer op die kabel staan. Kun je dat ergens zien op de kabel om welk type het gaat?
 
De elektricien heeft de kabel naar de straat pas gisterenmiddag gelegd en ik wou deze ochtend checken dat het zeker de 4x25mm² is, maar ik zie niet direct een type nummer op die kabel staan. Kun je dat ergens zien op de kabel om welk type het gaat?
Een (schuif)meter... Elke ader moet 5.6 mm zijn, dan heb je 25 mm2.
 
Als er op verslag staat voeding hoofdbord is dit tussen teller en hoofdbord met adsi in. De exvb voedingskabel van 4x25 is geen onderdeel van uw keiring,dus zal die ook niet op een verslag staan.
 
Een (schuif)meter... Elke ader moet 5.6 mm zijn, dan heb je 25 mm2.
Merci. Ik ga straks eens checken.
De buitendiameter van de kabel is 19mm en dat lijkt in de buurt te komen van de meeste 4x10mm² als de specs mag geloven van de meeste online artikels. Vandaar dat ik het graag zeker wil zijn dat de juiste er ligt.

Ik zal ook nog eens met een vod over het blootliggende stuk van de kabel gaan in hoop een type nummer te vinden. Deze ochtend was het een slijkboeltje door de regen afgelopen nacht.
Als er op verslag staat voeding hoofdbord is dit tussen teller en hoofdbord met adsi in. De exvb voedingskabel van 4x25 is geen onderdeel van uw keiring,dus zal die ook niet op een verslag staan.
Top! Dan kan dit nog aanpast worden zonder herkeuring zolang we niet aangesloten zijn mocht de foute kabel er liggen.
 
De elektricien heeft de kabel naar de straat pas gisterenmiddag gelegd en ik wou deze ochtend checken dat het zeker de 4x25mm² is, maar ik zie niet direct een type nummer op die kabel staan. Kun je dat ergens zien op de kabel om welk type het gaat?

Als je goed kijkt dan staat er om de meter 4x25 genoteerd op die kabel.

edit: geen idee of het een universele nummer is, maar hier op mijn werk heeft die kabel de nummer ‘ 101862664’.
 
Net nog eens gepasseerd en na afwrijven van de kabel zag ik in relief het type er op staan. Zo zwart op zwart was niet zichtbaar deze ochtend voor mij toen het nog donker was.
Helaas 4x10mm² en niet de upgrade die we gevraagd hebben...
 
één lichtschakelaar in de hal (gemeenschappelijke ruimte appartement) doet het niet meer. Normaal duw je daarop en dan gaat het licht aan. Er is dus alleen maar een aan knop, géén uit knop. Na xx seconden gaat het licht in de hal dan terug uit.
Maar als ik er nu op duw, dan krijg ik dat dus niet ingeduwd. Dat zit binnenin ergens muurvast. :frown:

Een vriend zei: Heel simpel, koop een nieuwe schakelaar, trek dat gewoon open met ne schroevendraaier en plaats er een nieuwe schakelaar in! Op amper 5 minuutjes werkt dat terug en is dat geflikt!
  • Maar ik denk niet dat het zo éénvoudig gaat zijn. Die lichtschakelaar zorgt ervoor dat 5 lampen tegelijkertijd aanspringen (Op de 0de verdieping, op de 1ste verdieping en op de 2de verdieping.
  • Bovendien zijn er in totaal 5 lichtschakelaars allemaal aangesloten op dezelfde lichtbron.
  • Voorts is het niet het frontpaneel van de schakelaar dat stuk is, maar iets 'inwendig en mechanisch'.

Als leek heb ik geen idee welk type schakelaar (front en back) ik moet kopen?

Bij de gamme staat een handleiding, maar daar wordt steeds gesproken over max 2 lichtpunten. Hier bij ons gaat het over maar liefst 5 lichtpunten. :tongue:

Iemand een idee hoeveel dit kost om zo één schakelaar te vervangen door een elektricien? Is dat de moeite wel waard? Want echt dringend is zoiets niet. Ik kan ook gewoon de schakelaar bij de buurvrouw induwen, en dat gaat het licht ook aan.
 
Natuurlijk is het wel zo simpel.
Uw lampen hangen in serie op dezelfde kring = 1 lichtpunt.
En welke schakelaar hangt daar dan naast mijn deur?
Een kruisschakelaar of een wisselschakelaar? Of nog een andere?

Sorry voor de domme vragen, maar ik heb nog nooit een schakelaar vervangen (zoiets vervang je ook niet snel he, dat gaat soms tientallen jaren mee), en er kunnen daar geen 2 schakelaars hangen he. Er hangt daar maar ééntje :tongue:

Met ne schroevendraaier de knop eraf halen zodat ik aan de schakelaar zelf geraak? Die dan losvijzen, draden eruit, en een nieuwe schakelaar plaatsen, draden daarin plaatsen, terug vastvijzen en dan die knop die ik eraf gehaald heb en die nog intact is er gewoon terug induwen en klaar? (Nadat ik eerst de stroom heb afgezet natuurlijk). Zoiets ???
 
Of een drukknop, of hoe die ook noemen, als ik uw uitleg zo lees. Gewoon zo'n knop die terugveert als je er op drukt zeker? Is er niemand van de bewoners in u gebouw die dit even kan bekijken? Voor iemand die al eens schakelaars heeft vervangen is dit echt een paar minuten werk.
 
Laatst bewerkt:
En welke schakelaar hangt daar dan naast mijn deur?
Een kruisschakelaar of een wisselschakelaar? Of nog een andere?

Sorry voor de domme vragen, maar ik heb nog nooit een schakelaar vervangen (zoiets vervang je ook niet snel he, dat gaat soms tientallen jaren mee), en er kunnen daar geen 2 schakelaars hangen he. Er hangt daar maar ééntje :tongue:

Met ne schroevendraaier de knop eraf halen zodat ik aan de schakelaar zelf geraak? Die dan losvijzen, draden eruit, en een nieuwe schakelaar plaatsen, draden daarin plaatsen, terug vastvijzen en dan die knop die ik eraf gehaald heb en die nog intact is er gewoon terug induwen en klaar? (Nadat ik eerst de stroom heb afgezet natuurlijk). Zoiets ???

Je hebt geen wissel- of kruisschakelaar nodig in deze situatie. Dat is enkel om met meerdere schakelaars een lichtpunt te kunnen bedienen in 2 richtingen.
Volgens mij is een klassieke drukknop hier voldoende.

Als je twijfelt, vijs de drukknop er even af en kijk welke/hoeveel connecties de drukknop heeft.

Zet wel eerst de stroom uit, is tenslotte ook 220V!
 
Gewoon zo'n knop die terugveert als je er op drukt zeker?
Ja inderdaad. Ik heb het 'tijdelijk' gefixt nadat ik eerst de elektriciteit had uitgeschakeld.

Ik heb eerst geprobeerd om de meest linkse schakelaar (diegene die stuk is) eruit te krijgen maar die zit muurvast wat ik al vreemd vond. Ik heb dan geprobeerd de rechtse schakelaar eruit te krijgen, na een paar sec kreeg ik die er vlotjes uit. :tongue: Klik klik klik en eruit (en daarna deze er terug in geklikt)

En toen zag ik ook meteen het probleem. Er is van binnenuit een stukje van die schakelaar afgebroken. Ik heb dit stukje met de schoevendraaier eruit gehaald (want dat afgebroken stukje zat nu in de weg en was ook de reden dat ik de schakelaar niet meer kon induwen), en nu werkt de schakelaar weer probleemloos. Dat is ook logisch want dit is gewoon wat plastiek dat is afgebroken, dat heeft niks met de werking zelf te maken.

Ik vraag me af of het veiliger is om de schakelaar te vervangen omdat er dus stukken plastiek zijn afgebroken? Kan dit kwaad / is dat gevaarlijk? Of kan ik het beter zo laten? (Want het werkt terug)

---

Anyways bedankt voor de raad, ik kan voorlopig verder ... op lange termijn ga ik die schakelaar wel moeten vervangen.
 
Laatst bewerkt:
Hoe kan ik eenvoudig te weten komen op welke fase een kring zit? Zonder de kabels te volgen.
Stroom afzetten
Weerstand of contact-biep (is daar een deftige naam voor?) stand gebruiken op een multimeter en in de kast de (normaal bedekte) contactpunten (meestal de schroeven waar de draden binnenkomen/vertrekken aan de automaten) meten tov dezelfde punten die binnenkomen aan je hoofdifferentieel.
Voor een tweefasige kring gaat (zou toch moeten) de blauwe draad altijd overeenkomen met de blauwe draad in je hoofddifferentieel (dit is de neuter).
Een van de andere draden komt dan overeen met je fasedraad van je kring.

Als je wil uitmeten aan een bepaald stopcontact dan ga je een lage draad tussen je kast en dat stopcontact moeten leggen. Je kan dan evt twee aparte metingen doen waarbij je eerst bepaalt welke kring het over gaat en dan kijkt op welke fase die kring eigenlijk zit.
 
Stroom afzetten
Weerstand of contact-biep (is daar een deftige naam voor?) stand gebruiken op een multimeter en in de kast de (normaal bedekte) contactpunten (meestal de schroeven waar de draden binnenkomen/vertrekken aan de automaten) meten tov dezelfde punten die binnenkomen aan je hoofdifferentieel.
Voor een tweefasige kring gaat (zou toch moeten) de blauwe draad altijd overeenkomen met de blauwe draad in je hoofddifferentieel (dit is de neuter).
Een van de andere draden komt dan overeen met je fasedraad van je kring.

Als je wil uitmeten aan een bepaald stopcontact dan ga je een lage draad tussen je kast en dat stopcontact moeten leggen. Je kan dan evt twee aparte metingen doen waarbij je eerst bepaalt welke kring het over gaat en dan kijkt op welke fase die kring eigenlijk zit.
Kan ik ook de spanning meten tussen een fase aan de hoofddifferentieel en de neuter van de specifieke kring?
 
Terug
Bovenaan