Elektriciteitstopic

Hi,

Ik wil aan mijn trap graag spotjes plaatsen, de 1ste spot beneden en de 1ste spot boven moeten beide een sensor hebben zodat de spotjes aan gaan wanneer er iemand passeert, nu kan ik op Google precies geen spots vinden met sensor? of zoek ik verkeerd?

Iemand tips?
 
Hi,

Ik wil aan mijn trap graag spotjes plaatsen, de 1ste spot beneden en de 1ste spot boven moeten beide een sensor hebben zodat de spotjes aan gaan wanneer er iemand passeert, nu kan ik op Google precies geen spots vinden met sensor? of zoek ik verkeerd?

Iemand tips?
oriëntatieverlichting met sensor


Deze zoekterm gaf meerdere hits op Google. Heb ze wel niet in detail bekeken.
 
Imo als je niet de technische kennis hebt om uw installatie volledig zelf te doen maak je ook beter niet zelf uw schema’s.
Ik kan ook een taart bakken maar ben daardoor nog geen bakker.
Hou er rekening mee dat uw nieuw bijgeplaatste ongekeurde circuits vallen onder het nieuwe Arei.
-Geen gebruik v flex die niet ingecementeerd is (flex in holle wand,opbouw,houtskeletbouw,allemaal niet conform.
-exclusief circuit voor wasmachine,droogkast,kookplaat,oven, alles boven de 2600w.
-…
Dus flex in vals plafond mag ook niet meer, of in hsb?
 
Hangt af welke flex...
De groene flex mag dan ook maar tot 3 meter in een holle ruimte?

Mijn kast hangt in de kelder dus alles van eerste verdiep gaat in een schacht van 3,4 meter en nadien nog zo’n 50cm in een kleine schacht.

Dan is de enige keuze eigenlijk nog om gans het 1ste verdiep in xvb kabel te leggen?

Vind het opzich wel absurd. Veel woningen van voor 2020 zijn eigenlijk niet meer conform volgens de nieuwe regels.
 
De groene flex mag dan ook maar tot 3 meter in een holle ruimte?

Mijn kast hangt in de kelder dus alles van eerste verdiep gaat in een schacht van 3,4 meter en nadien nog zo’n 50cm in een kleine schacht.

Dan is de enige keuze eigenlijk nog om gans het 1ste verdiep in xvb kabel te leggen?

Vind het opzich wel absurd. Veel woningen van voor 2020 zijn eigenlijk niet meer conform volgens de nieuwe regels.
Groene flex is ok. Het preflex safe gamma heeft cca draden. Dat moogt ge dus gerust in bundel leggen.
De grijze (standaard) is eca en daar mag dat niet.

In een schacht -> cca kabels/draden nodig.

Hoeft dus niet perse xvb te zijn, maar wel cca flex-combinaties gebruiken.
 
Laatst bewerkt:
Groene flex is ok. Het preflex safe gamma heeft cca draden. Dat moogt ge dus gerust in bundel leggen.
De grijze (standaard) is eca en daar mag dat niet.

In een schacht -> cca kabels/draden nodig.

Hoeft dus niet perse xvb te zijn, maar wel cca flex-combinaties gebruiken.
@Japser

Groene flex mocht ook maar tot Max 3 meter.

De grijze flex mag niet meer in holle ruimte.

Xvb mocht dan onbeperkt.

Dat is de uitleg dat een kameraad had gekregen bij zijn keuring.

Als ik dan op internet info over zocht vond ik dit.

De geïsoleerde geleiders en kabels worden als zijnde “in bundel” beschouwd indien ze op een afstand kleiner dan 2cm van elkaar geplaatst zijn (zelfs 2 geleiders kunnen dus al een “bundel” vormen).

De in opbouw in de technische schacht geplaatste geïsoleerde geleiders en kabels (dus ook de bedrade flexbuizen) dienen (behoudens uitzondering uiteinden met max lengte van 3m indien normaal brandgevaar) dus tenminste van de classificatie”Cca” te zijn. Dit zowel voor LS als voor ZLS (bvb.UTP,…).


Beantwoord door: Bart Stroobants , OCB

Of lees ik het verkeerd en heeft de keurder bij mijn kameraad het fout?
Of slaagt de Max 3 meter op de eca? Maar dan is zijn installatie onterecht afgekeurd.
 
Laatst bewerkt:
@Japser

Groene flex mocht ook maar tot Max 3 meter.

De grijze flex mag niet meer in holle ruimte.

Xvb mocht dan onbeperkt.

Dat is de uitleg dat een kameraad had gekregen bij zijn keuring.

Als ik dan op internet info over zocht vond ik dit.






Of lees ik het verkeerd en heeft de keurder bij mijn kameraad het fout?
Of slaagt de Max 3 meter op de eca? Maar dan is zijn installatie onterecht afgekeurd.
Sorry maar dat is ronduit foute informatie.

Het gaat het in het arei om het concept "kabels of geleiders in bundel" en een daarbij horende brandklasse (minstens cca).

Hier: https://sentral.kluwer.be/NewsView.aspx?id=VS300832016&contentdomains=SentralNEWSS&lang=nl
vind je een goede samenvatting van de gevolgen van het nieuwe arei op flexen.

Een groene flex (preflex safe gamma) heeft cpr-code cca. Daar is geen probleem om ze in bundel te leggen. Ook in opbouw is dat ok. Het probleem met in opbouw van flexen is omdat het arei specifiek "geleiders" vermeldt, en dus de drie vob-draden in een flex reeds als bundel beschouwd worden.

Het ding over "de laatste 3 meter" is de uitzondering op de "geleiders in bundel regel". De laatste 3 meter van een kabel/geleider/buis-kabel-combi mag in bundel liggen (ook al is het eca). Dat omdat je ten eerste aan de kast per definitie met al je kabels samen komt en het anders praktisch altijd in bundel zou liggen, anderzijds omdat je op het eindpunt moet kunnen verbinden aan een verbruiker.


Je citeert daar overigens een antwoord op een vraag die ik 2j geleden via livios vraag/antwoord gesteld heb, maar dat spreekt mijn verhaal hierboven niet tegen.
 
Sorry maar dat is ronduit foute informatie.

Het gaat het in het arei om het concept "kabels of geleiders in bundel" en een daarbij horende brandklasse (minstens cca).

Hier: https://sentral.kluwer.be/NewsView.aspx?id=VS300832016&contentdomains=SentralNEWSS&lang=nl
vind je een goede samenvatting van de gevolgen van het nieuwe arei op flexen.

Een groene flex (preflex safe gamma) heeft cpr-code cca. Daar is geen probleem om ze in bundel te leggen. Ook in opbouw is dat ok. Het probleem met in opbouw van flexen is omdat het arei specifiek "geleiders" vermeldt, en dus de drie vob-draden in een flex reeds als bundel beschouwd worden.

Het ding over "de laatste 3 meter" is de uitzondering op de "geleiders in bundel regel". De laatste 3 meter van een kabel/geleider/buis-kabel-combi mag in bundel liggen (ook al is het eca). Dat omdat je ten eerste aan de kast per definitie met al je kabels samen komt en het anders praktisch altijd in bundel zou liggen, anderzijds omdat je op het eindpunt moet kunnen verbinden aan een verbruiker.


Je citeert daar overigens een antwoord op een vraag die ik 2j geleden via livios vraag/antwoord gesteld heb, maar dat spreekt mijn verhaal hierboven niet tegen.
Ja zo had ik het ook steeds begrepen. Maar door die keurder was ik compleet in de war.

Spijtig dat hij verkeerde info ligt te verkondigen.

Als je nu eca geleiders hebt in een schacht en je vult de lege ruimte op met onbrandbaar materiaal zou dit ook in orde zijn? Dan liggen ze ook minimaal onder 3 cm onder.
Hoewel in bundel of in laag geplaatste geleiders volgens het AREI 2020 aan bepaalde eisen op het vlak van brandgedrag moeten voldoen, is het belangrijk dat rekening wordt gehouden met bepaalde uitzonderingen:

de geïsoleerde geleiders in buizen die in een onbrandbare bekledingmet een minimale diepte van 3 cm zijn verzonken;

Ieder geval al bedankt voor de info
 
Iemand een idee hoe je de spot vervangt van volgende inbouw plafondspot? Ik dacht dat het easy GU10 ging zijn maar is iets wat ik niet ken.
Hoe ontdek ik overigens welke sterkte en kleurwarmte die lamp heeft zodat ze past bij de andere?

Dat is een led spot.
De meeste, zoals die in jouw handen, zijn uit 1 stuk.
Als je geen typenummer kan vinden ben je gezien.
 
Ja zo had ik het ook steeds begrepen. Maar door die keurder was ik compleet in de war.

Spijtig dat hij verkeerde info ligt te verkondigen.

Als je nu eca geleiders hebt in een schacht en je vult de lege ruimte op met onbrandbaar materiaal zou dit ook in orde zijn? Dan liggen ze ook minimaal onder 3 cm onder.




Ieder geval al bedankt voor de info
Dat is inderdaad een uitzondering op de "bundel-regel".
Het arei zegt, moeten niet aan de regel voldoen:

"de geïsoleerde geleiders in buizen die in een onbrandbare bekleding met een minimale diepte van 3 cm zijn verzonken"
(zie ook §5.2.7 waar je het allemaal kan nalezen)

In de praktijk is dat doorgaans omdat uw flex in de muur achter de pleister zit, of op de vloer onder de chape.
In theorie is wat jij zegt ok. Als je alles achter een (3cm) dikke laag onbrandbaar materiaal kan wegwerken (incementeren, onder dikke pleister laag, ...) heb je in principe dezelfde situatie.
 
Ik ben bezig met de elektriciteit van m’n huis in orde te brengen. De grootste delen van de inbreuken heb ik zelf opgelost. Maar er zijn echter 3 opmerkingen waar ik niet zo goed weet wat ik moet doen, iemand die mij hier wat kan meehelpen ?
-Inbreuk op overstroom: de houder van de beveiliging is niet voorzien van aangepaste kalibreerelementen.

-inbreuk stopcontacten: er zijn stopcontacten met aardigsten waarvan de continuïteit niet is verzekerd.

-Inbreuk verdeelbord en kringen: inwendige bekabeling is uitgevoerd met soepele draad, de uiteinden zijn niet van gepaste samengeperste hulzen voorzien.
 
Ik ben bezig met de elektriciteit van m’n huis in orde te brengen. De grootste delen van de inbreuken heb ik zelf opgelost. Maar er zijn echter 3 opmerkingen waar ik niet zo goed weet wat ik moet doen, iemand die mij hier wat kan meehelpen ?
-Inbreuk op overstroom: de houder van de beveiliging is niet voorzien van aangepaste kalibreerelementen.

-inbreuk stopcontacten: er zijn stopcontacten met aardigsten waarvan de continuïteit niet is verzekerd.

-Inbreuk verdeelbord en kringen: inwendige bekabeling is uitgevoerd met soepele draad, de uiteinden zijn niet van gepaste samengeperste hulzen voorzien.
1ste kun je oplossen door alles in bord te vervangen naar automaten, nu heb je van die insteek zekeringen of automaten en daar zit geen kalibreerelementen in waardoor je een hogere waarde kunt steken.

2de is dat er stopcontacten zijn waar een aardingspin in zit maar waar de aarding op het stopcontact niet is aangesloten. Ofwel aarding bij trekken ofwel stopcontact vervangen naar stopcontact zonder aarding maar dan mogen er enkel klasse 2 toestellen ingestoken worden.

En het laatste is gewoon kabelhulzen knijpen op de soepele kabels.
 
1ste kun je oplossen door alles in bord te vervangen naar automaten, nu heb je van die insteek zekeringen of automaten en daar zit geen kalibreerelementen in waardoor je een hogere waarde kunt steken.

2de is dat er stopcontacten zijn waar een aardingspin in zit maar waar de aarding op het stopcontact niet is aangesloten. Ofwel aarding bij trekken ofwel stopcontact vervangen naar stopcontact zonder aarding maar dan mogen er enkel klasse 2 toestellen ingestoken worden.

En het laatste is gewoon kabelhulzen knijpen op de soepele kabels.
Bedankt voor je reactie. Ok, inbreuk 2 en 3 zullen wel lukken. Maar voor inbreuk 1, wat bedoel je met automaat ? Ik had een oud bord van 1980 zoals in deze topic gevonden : https://www.bouwinfo.be/bouwforum/threads/vervangen-oude-inbouw-elektriciteitskast.395836/

Deze heb ik volledig vervangen.
 
In 2014 huis gekocht, elektriciteit was een ware hel.
2016 eletrieker laten komen die alles in orde gezet heeft en in een ruimte boven nieuwe bedrading getrokken heeft.
Bedoeling was dat ik die ruimte zou afwerken en hij dan zou terugkomen om alles (stopcontacten, schakelaars, lichtpunten,..) aan te sluiten.

Hij raadde aan om even te wachten met het te laten keuren tot dat allemaal gedaan was omdat het een uitbreiding van meer dan x% was en het sowieso zou moeten herkeurd worden erna. Zo spaarde ik toch de prijs van een keuring uit.

Door allerhande redenen (uitstelgedrag, ploegenwerk, geld, andere prioriteiten,...) is het er nog steeds niet van gekomen.
Wij wonen dus al jaren met het risico dat de brandverzekering zich terugtrekt.

Aangezien we sinds vorige week ook zonnepanelen hebben moet er sowieso iemand die komen keuren. Daarom had ik gedacht die te vragen ineens alles te keuren.

Maar daarvoor heb ik dus een situatieschets en een eendraadschema moeten hebben.

Die eletrieker die toen geweest is heb ik gemaild met de vraag of hij deze nog had liggen. Hij heeft geantwoord dat hij misschien een kladversie had, maar dat dat niet nodig is voor de zonnepanelen te keuren. Ik heb dan teruggemaild dat we alles willen laten keuren en of hij mij die kladversie wou doorsturen.
Nu antwoord hij niet meer.

Dus wil ik die zelf opstellen, dat is naar het schijnt niet zo moeilijk.

Maar waar kan ik best tips, Info en voorbeelden hiervan vinden?


Want als ik bvba op "afgekeurd be" kijk zou het me 645€ kosten als ik het zou laten doen.


Of laat ik best een (andere) eletrieker komen om dat te doen en die erna de rest laten afwerken.
Hier ook nog niet gekeurd geraakt om deze reden.
Heb enkel kladversie maar geen officieEl opgemaakt plan.

Zou dit nodig zijn en of is een correcte kladversie voldoende?
 
Terug
Bovenaan